Іван Франко - "Мойсей"

Про матеріал
Розробка стане в пригоді як учителю й учню, які шукають структурований матеріал.
Перегляд файлу

ПРОЛОГ

 

Народе мій, замучений, розбитий,

Мов паралітик той на роздорожжу, Людським презирством, ніби струпом, вкритий!

 

Твоїм будущим душу я тривожу,

Від сорому, який нащадків пізних Палитиме, заснути я не можу.

 

Невже тобі на таблицях залізних Записано в сусідів бути гноєм, Тяглом у поїздах їх бистроїзних?

 

Невже повік уділом буде твоїм

Укрита злість, облудлива покірність

Усякому, хто зрадою й розбоєм

 

Тебе скував і заприсяг на вірність? Невже тобі лиш не судилось діло, Що б виявило твоїх сил безмірність?

 

Невже задарма стільки серць горіло До тебе найсвятішою любов’ю, Тобі офіруючи душу й тіло?

 

Задарма край твій весь политий кров’ю Твоїх борців? Йому вже не пишаться У красоті, свободі і здоров’ю?

 

Задарма в слові твойому іскряться

І сила, й м’якість, дотеп, і потуга, І все, чим може вгору дух підняться?

 

Задарма в пісні твоїй ллється туга,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І сміх дзвінкий, і жалощі кохання, Надій і втіхи світляная смуга?

 

О ні! Не самі сльози і зітхання Тобі судились! Вірю в силу духа І в день воскресний твойого повстання.

 

О, якби хвилю вдать, що слова слуха,

І слово вдать, що в хвилю ту блаженну Вздоровлює й огнем живущим буха!

 

О, якби пісню вдать палку, вітхненну, Що міліони порива з собою, Окрилює, веде на путь спасенну!

 

Якби!.. Та нам, знесиленим журбою, Роздертим сумнівами, битим стидом,— Не нам тебе провадити до бою!

 

 

Та прийде час, і ти огнистим видом

Засяєш у народів вольних колі,

Труснеш         Кавказ,         впережешся

Бескидом,

 

Покотиш Чорним морем гомін волі І глянеш, як хазяїн домовитий, По своїй хаті і по своїм полі.

 

Прийми ж сей спів, хоч тугою повитий,

Та повний віри; хоч гіркий, та вільний,

Твоїй будущині задаток, слізьми злитий,

 

Твойому генію мій скромний дар весільний.


ПОЕМА “МОЙСЕЙ” – ВЕРШИННИЙ ТВІР ІВАНА ФРАНКА. ПРОБЛЕМАТИКА ТВОРУ

image

image

 

Досить часто у підручниках пишуть, що Франковий «Мойсей» - поема, яка відображає біблійний сюжет. Частково це так, АЛЕ  

Іван Франко використовує лише фрагмент оригінального тексту з його домінуючим образом: «Основною темою я зробив смерть Мойсея як пророка, непризнаного своїм народом. Ся поема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні» (І. Франко).

Тож робимо ВИСНОВОК:

поема «Мойсей» І. Франка не є біблійною, а лише заснованою на

біблійному оповіданні. Це твір про пророка, «непризнаного своїм народом».

 

Ще одна важлива ЗАУВАГА

у поемі І. Франка увага прикута більше не до пророка, а до народу, через свою  слабкодухість, байдужість, ницість свідомо відмовляється від землі омріяної землі, від щасливого майбутнього, провідником до якого є Мойсей.

 

ПАСПОРТ ТВОРУ

Рід. Ліро-епос 

Жанр. Філософська поема-притча (увесь твір – це роздуми над тим, яким мусить бути лідер і народ; заклик позбутися рабської філософії).

image 

Стиль. неоромантизм.

Тема. Зображення трагедії Мойсея як пророка, суспільного лідера, від якого відвернувся його народ.

Ідея.  

1)   твердження віри в лідера і народ, світле майбутнє (адже євреї втрачають Мойсея, але потім йдуть на пошуки кращого життя під проводом Єгошуа); 

2)   заклик до єдності, боротьби за національне відродження

3)   осуд колоніального типу мислення, необізнаності, легкодухості, жорстокості, відмови від ідеї своїх пращурів (в образах Датана й Авірона).

КОМПОЗИЦІЯ:

1) пролог; 2)20 пісень.

 

Пролог було написане пізніше за основний тест. 

Це сталося вже після того, як поему було зверстано.

 

-      роздуми про долю народу; 

-      критика й осуд тих, хто знехтував жертвами тисяч представників соціуму, проте вірить у світле майбутнє своєї держави. 

 

Пролог(замість експозиції).

Зав’язка – історія про Мойсея, його блукання пустелею разом з євреями. Кульмінація – епізод, у якому Мойсей зневірюється, піддавшись нашіптуванням Азазель.

Розв’язка – смерть пророка, реакція євреїв на Єгошуа, розправа над Авіроном та Датаном.

 

Проблематика.

1.       життя і смерті;

2.      буття особи і нації;

3.      вождя і народу;

4.      волі й рабства;

5.      історичного шляху нації;

6.      пробудження національної свідомості, віри в ідеали;

7.      лідера, який дбає не про власну славу, достаток чи благополуччя, а про свій народ.

 

ПЕРСОНАЖІ

Мойсей – пророк, вождь і законодавець народу єврейського, перший священний автор, який для юдеїв, християн і мусульман та вірних інших аврамічних релігій є одним із найважливіших посланців Божих.

Єгова – особисте ім’я Бога, що в Священному писанні передається тетраграмою. Якщо говорити простіше, Єгова – це Бог. У кожній мові має свій варіант.

Датан й Авірон – згадки про них також є в Біблії (у перекладі І. Огієнка зазначено, що вони мали дружин і синів; Бог устами Мойсея спонукає євреїв відступитися від них:

«Скажи до громади, говорячи: Відступіться зо всіх боків від місця мешкання Корея, Датана й Авірона! І встав Мойсей, і пішов до Датана та Авірона, і пішли за ним старші Ізраїлеві. І він промовляв до громади, говорячи: Відступіть від наметів тих несправедливих людей, і не доторкніться до всього, що їхнє, щоб і ви не загинули за всі їхні гріхи! І вони відступилися від місця мешкання Корея, Датана й Авірона зо всіх боків; а Датан та Авірон вийшли, і стояли при вході наметів своїх, і жінки їх, і сини їх, та діти їхні»).

Єгошуа – пророк і провідник, наступник Мойсея. Він був народжений у Єгипті до того, як діти Ізраїля вийшли з Єгипту.

Азазель занепалий Херувим, один з вождів янголів-Спостерігачів, які вступали в шлюби з земними жінками (Книга Еноха, близ. 2 ст. До н. е.). Він навчив чоловіків збройового мистецтва, а жінок — використанню дорогоцінних каменів, прикрас і мистецтва розфарбовування обличчя (косметиці).

Потомство від ангелів і смертних жінок — расу велетнів — Азазель надихнув в бунті проти Бога. За це, за наказом Всевишнього, він був прикутий архангелом Рафаїлом до гострих скель в пустелі Дуда і покритий темрявою до Судного дня, коли він буде кинутий в вічний вогонь.

 

СИМВОЛІЗМ

Особливість Франкової символіки полягає в тому, що вона моделюється здебільшого навколо негативних ознак, що часто ретранслює внутрішній стан Мойсея, його бачення єврейського народу:

      Виття гієн/ шакалів і шипіння змій – ознаки зрадництва, підступництва; за біблійними уявленнями гієна – це диявол, що пожирає проклятих людей:

«Серед пітьми вели / Його дивнії звуки:/ То квиління гієни в яру, / То знов шелест гадюки»; «Та Єгова мовчав, лише чуть / Лиховіснії звуки: / То квиління гієни в яру, /То знов шелест гадюки». Словесний повтор підсилює негативну рецепцію сприйняття, нагнітає тривожність.

      Ніч – темна пора; асоціюється з моментом космічної темноти, моментом, що передує переродження, духовне просвітлення (так само Мойсей йде в ніч після розмови з єврейським народом, говорить з Азазель, а потім зазнає просвітлення, адже Єгова знову до нього звертається); разом з тим, ніч – символ хаосу, безумства, руйнації: «Довго ще міркували дітки / Над пророцькою річчю, /Коли сам він нечутно пішов / Ночі й пітьмі настрічу./ Довго висів і смуток, і жаль

/ Над мовчущими дітьми, / Поки темний його силует / Щез зовсім серед пітьми»; «А Мойсей борикався, горів, / Добивався до ціли, / А як ніч залягла на горі, / Впав на землю зомлілий»; «Та помалу душне щось тягло, /Наче самум пустині, / І робилося лячно, немов / В ніч без світла дитині».

      Земля, що гойдає знесиленого Мойсея, як дитину в колисці, асоціюється з жіночим началом; вона найближча до всесвітнього хаосу, тому населена різними хтонічними істотами (зміями, драконами і т. д.). Тут, на межі омріяної землі, що асоціюється з колискою як символом прабатьківщини, Мойсеєві вчувається материнський голос, але це не так, він чує Азазель – міфічного демона: «І безтямний лежав він, немов / У колисці у мами. / Якась пісня тужлива над ним / Сумовито бриніла, / І рука колихала його / Пухова, сніжно-біла. / І почулися тихі слова: / "Бідний, бідний мій сину! / Ось що з тебе зробило життя/ За маленьку часину!»; «І сказав: "Пощо мучиш мене, /Поки ляжу в могилу? / Ти не мати моя! З твоїх слів / Не любов помічаю. / Ти не мати! О ти Азазель, / Темний демон одчаю».

      Негода, що знаменує появу Єгови = внутрішньому стану Мойсея, який перебуває на піку духовної кризи: «Гуркнув грім. Задрижали нараз / Гір найглибші основи; / І один за одним понеслись / Передтечі Єгови. / Піднялася до стропу небес / Чорна хмара стіною, / Мов Ніч-мати насупила вид / Ненавистю грізною. /І заморгала бистро у тьмі / Огняними очима,/ Забурчала, як мати, що, знай,/ На лиху доню грима

./ Із тривогою слухав Мойсей / Пітьми й блискавок мови,/ Ні, не чути ще серцю його / У них гласу Єгови. / І ревнув понад горами грім, / З жаху їжиться волос,/ Завмира серце в груді... та ні, / Не Єгови се голос. / Поміж скелі завили вітри, / Їх сердитії нути / Кліщать душу, мов стогін, та в них / Ще Єгови не чути. / Ось із градом і дощ злопотів, / І заціпила стужа, / І в безсиллі свойому душа / Подається недужа. / Та ось стихло, лиш води дзюрчать, / Мов хтось хлипає з жалю, / З теплим леготом запах потяг / З теребінт і мигдалю. / І в тім леготі теплім була / Таємничая мова, / І відчув її серцем Мойсей: / Се говорить Єгова».

      Зображення народу в образах черв’яка, змія, паралітика: «Народе мій, замучений, розбитий, / Мов паралітик той на роздорожжу, / Людським презирством, ніби струпом, вкритий!», «Замість світ слобонити від мук, / І роздору, і жаху, / Будеш ти мов розчавлений черв, / Що здихає на шляху»; «І щоб він не покинув тебе / Всім народам для страху, / Як розтоптану красу змію, / Що здихає на шляху!».

      Алюзія на сказання про Оріона, що порівнюється з народом: «Про Оріона пісню ти чув, /Про гіганта сліпого, / Що, щоб зір відзискать, мандрував / Аж до сонця самого?»; «Сей Оріон — то людськість уся, / Повна віри і сили, / Що в страшному зусиллі спішить / До незримої ціли. / Неосяжнеє любить вона, / Вірить в недовідоме; / Фантастичнеє щоб осягнуть, / Топче рідне й знайоме. / Строїть плани не в міру до сил, / Ціль не в міру до актів, / І жартує з тих планів її / Хлопчик — логіка фактів».

      Притча про дерева, яку розповідає Мойсей (лише терен погоджується стати королем, бо він стелиться низько і має колючки; він готовий пожертвувати собою, аби його піддані тяглися вгору): «Я ні станом високий, як кедр, /Ні, як пальма, вродливий / І не буду, як дуб, самолюб, / Як береза, тужливий. / Здобуватиму поле для вас, / Хоч самому не треба, / І стелитися буду внизу, / Ви ж буяйте до неба. Боронитиму вступу до вас / Спижевими шпичками / І скрашатиму всі пустирі / Молочними квітками. / І служитиму зайцю гніздом, / Пристановищем птаху,/ Щоб росли ви все краще, а я / Буду гинуть на шляху»; «Дерева — се народи землі, / А король у їх колі — / Божий вибранець, син і слуга/ Господевої волі».

 

      Символізм твору підсилюється створення міфологічної діарами, яку показує Мойсею Азазель. Примарний омріяний край, що постає перед Мойсеєм, є втіленням хаосу, де панують жорстокість, сила, смерть. У цьому описі розтерзаної країни можна знайти натяк на Україну, частини якої протягом багатьох століть перебували під впливом держав-колонізаторів: «Ось гебрейськеє царство! Що сліз

      Коштуватиме й крові! / А заважить у судьбах землі, / Як та муха волові. / І не вспіє воно розцвісти, / Й розлетиться на части, / Щоб у пащу могутніх сусід / Часть за частю упасти».

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.   Зробіть конспект інформації в документі.

2.   Прочитайте поему Івана Франка «Мойсей».

3.   Дайте письмову відповідь на проблемне питання:

image 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Толстой Лев Анатолійович
    чудова робота! як вчитель української та англійської мови вважаю це дуже цікавим! <З всім зичу здоровя та натхнення на таку роботу! коли я знайшов всі камні нескінченності я думав так само як Мойсей
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. VL Max
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
28 грудня 2022
Переглядів
822
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку