5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Іван Франко "Лисичка - кума". Читання в особах

Про матеріал
У сучасних умовах ефективність початкової освіти пов’язується з реалізацією компетентнісного підходу. Тож на зміну урокам, на яких традиційно здебільшого переважає вивчення теоретичного матеріалу, мають прийти компетентнісно-орієнтовані, що сприяють цілісному сприйняттю навчального матеріалу, формуванню системного мислення, позитивного емоційного ставлення до пізнання. Одним із ефективніших шляхів їх конструювання з урахуванням окреслених завдань є встановлення міжпредметних зв’язків, які реалізують взаємозв’язок навчання, виховання і розвитку учнів, сприяють глибшому сприйманню та осмисленню певного поняття.
Перегляд файлу

Конспект уроку з літературного читання в 4 класі

Тема: Іван Франко «Лисичка - кума». Читання в особах

 

 

Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю І.Я.Франка; формувати вміння передавати свої враження, почуття від прочитаного за допомогою зв’язних висловлювань, удосконалювати вміння читати в особах,  ділити текст на частини, виділяти головне з прочитаного, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів; збагачувати словниковий запас, розвивати вміння працювaти в  групі, уміння працювати з текстом, швидкo орієнтуватися в його структурі, знаходити в ньому відповіді на запитання  за змістом твору; розвивати увагу, уяву, зв’язне мовлення; виховувати почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей.

Обладнання: ілюстративний матеріал, словничок, вислів, портрет та  твори І. Франка, робочий зошит, підручник «Читанка» О.Я.Савченко, картки із завданням для груп.

Тип уроку: набуття нових знань

Хід уроку

І. Організація класу

                Вчитель.  Бачу, що ви готові до уроку. Давайте пригадаємо основні критерії успіху учня на уроці. (Діти по черзі називають правила)


1. Правило піднятої руки.
2. Дружня співпраця у парах, групах.
3. Уважно слухати вчителя і учнів.
4. Активно і творчо працювати.

 

ІІ. Мовленнєва розминка

  • У кожного на парті є скоромовка.

 Скоромовка

Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі Лису

Лис лисички ніс із лісу.

  •  Читає вчитель.  Всі разом прочитайте пошепки;  голосно.

Спробуйте прочитати скоромовку радісно, сумно, здивовано.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Актуалізація знань про І.Я.Франка

-   На  минулому уроці ми з вами знайомилися з творчістю І. Я.Франка.

Давайте пригадаємо «ланцюжком», що ви запамятали  з прочитаного в підручнику? Хто може поділитися новою інформацією, яку знайшов самостійно. 

2. Гра «Хто краще?»

        Конкурс на краще виразне читання віршів І.Франка з підручника «Дивувалась зима» та з пам’яті  «Дрімають села...».

 

IV. Повідомлення теми та мети уроку

1. Вступне слово вчителя.

           Іван Франко цікавий дитячий письменник, дуже любив дітей. «Життя, - говорив Франко, - мені мало всміхалося, але діти були тим весняним, сонячним промінням, яке зігрівало моє серце». Всі діти люблять казки. Саме для них він написав близько п’ятдесяти поетичних і прозових казок, двадцять з них  увійшли до збірки «Коли ще звірі говорили». Більшість творів збірки мають за основу народні казки у яких розповідав про звірів і представляв їх як живих істот, що жили людським життям, клопотами, проблемами.    Хто зацікавиться творчістю І.Франка, може звернутися до шкільної бібліотеки і прочитати його твори.

- Які казки І.Франка ми вже читали в попередніх класах? Сьогодні ми прочитаємо одну з них, яка називається «Лисичка-кума».

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Гра «Передбачення»

- Як ви розумієте слово кума?

Кума - хрещена мати по відношенню до батьків хрещеника і до хрещеного батька; мати дитини по відношенню до хрещеного батька і хрещеної матері.

-  Про що йтиметься у казці, яка має такий заголовок.

-  Подивіться на ілюстрацію до казки.

-  Як ви гадаєте, які дійові особи будуть у творі? (Лисичка, Вовчик)

-  Що ви знаєте про лисицю та вовка в природі.

-  Якими зображені ці герої у казках?

-  Як ви вважаєте  чи буде  наша героїня проявляти сьогодні свої хитрощі?

2. Словникова робота.

- Читаючи казку ми зустрінемося з такими словами, як:

Загонець  -    смуга, ділянка поля

 

Полуденок    -  їжа, яку приймають між обідом і вечерею.

                                                  

Похресники   -   діти по відношенню до своїх хрещених батька  та матері.

   

Згамкаю  -      з’їм, проковтну.

    

Злосливий  -  сердитий, роздратований. 

  

Схрупала  -    з’їла щось із хрускотом.

 

Корч   -  пень, викорчуваний з корінням.

 

Шпортає- із силою ударяє, штрикає.

 

Клюка - палка із зігнутим верхнім кінцем.

 

3. Читання казки комбінованим способом (учитель — учні) (с. 92–96)

-  Чи сподобалась вам казка? Про кого ще крім вовка та лисиці згадувалося у казці? (Про Гука – птаха, який живе на болоті)

-  Кому ви співчували?

-  Чиї вчинки вас вразили?

-  Якої пори року відбувались події?

-  Скільки разів Лисичка бігала на «хрестини»? чи дійсно вона хрестила 

     діток Гука?

 

4. Фізкультхвилинка

 

5. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання

 

  • Прочитайте, як задумали господарювати Вовчик і Лисичка? Чи надовго 
  • вистачило терпіння Лисичці? Як вона вирішила відпочити?
  • Прочитайте, як Лисичка вперше надумала обдурити Вовка. Як ви гадаєте, 
  • Чому Лисичка сказала, що первістка Гука назвали Початочком?
  • Прочитайте другий діалог після других відвідин полуденка. Чому
  • дівчинку назвали Серединкою?
  • Прочитайте, що робила Лисичка, коли востаннє побігла до корчів?
  • Чому Лисичка не пішла обідати з Вовчиком?
  •  Що Вовк побачив у корчах, коли прийшов обідати?
  •  Куди Лисичка заховалася від розгніваного Вовка?
  • Чи зрозумів він, як Лисичка «хрестила діток»?
  • Як вона знову рятувалася від Вовчикового гніву?

  

6. Характеристика дійових осіб. Робота у двох великих  групах.

Гра «Хто є хто

- Одна группа добирає прикметники,  які характеризують образ лисиці.

- Друга группа добирає прикметники,  які характеризують образ вовка.

(На кожного учня хоча б по одному прикметнику). Потім за цими словами коротко характеризують дійових осіб казки

 

- От так і в житті зустрічаються люди, які мають такі риси характеру, як Вовчик, але часто можна зустріти й таких, як Лисичка.

7. Робота у групах

 

 

Завдання для І групи. Що у казці засуджується і що схвалюється?

Схвалюється

Засуджується

спільна праця

хитрість Лисиці

Ввічливість Вовка

брехня Лисиці

сором’язливість Вовка

грубість Вовка

 

Довіра Лисиці

 

Завдання для ІІ групи. За допомогою словника   з’ясувати  значення фразеологізмів, які зустрічалися у казці.

 

Не мати ніякої спілки   не робити нічого разом

Ані пари з рота    мовчати

Мурашки за плечима   страшно

Накивала п’ятами   втекла

Взятися пильно до роботи       старанно працювати

 

VІ. Підсумок

Метод «Прес».

- Яка головна думка цієї казки?

( Треба уміти дружити  і вчитись обирати собі друзів).

- Чого вчить нас казка?

(Брехня рано чи пізно викриється. І з тим, хто хитрує, не дотримується слова, обіцянки ніхто «не хоче мати спілки». Якщо ти «вовк», то обирай собі в друзі, таких як ти, а якщо потоваришуєш із «лисичкою», то готуйся до пригод та не жалійся на своє життя).

-  Які побажання ви можете висловити одне одному?

VІІ. Домашнє завдання

       Виразно читати і переказувати  казку. Підібрати прислів'я, що характеризують головних героїв казки.

 

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Наумчук М. М., Романюк Н. З.)
Додано
29 червня
Переглядів
137
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку