Відкритий урок з літературного читання 4 клас "В.Сухомлинський "Не забувай про джерело""

Про матеріал
Мета. Активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника Василя Сухомлинського; розвивати вміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне; розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв’язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання; коригувати мовлення учнів; виховувати в учнів відповідальність за власні вчинки.
Перегляд файлу

Дата.

Урок №

Тема. В Сухомлинський «Не забувай про джерело»

Мета. Активізувати знання дітей про життя і творчість видатного українського педагога і письменника Василя Сухомлинського; розвивати вміння аналізувати, передбачати, структурувати текст, висловлювати свою думку, виділяти головне; розвивати мовленнєву компетентність; удосконалювати вміння виділяти й пояснювати зв’язок між причиною та наслідком; відпрацювати навички правильного читання; коригувати мовлення учнів; виховувати в учнів відповідальність за власні вчинки.

Обладнання. Завдання для мовленнєвої розминки, до ігор,  художня література, цеглинки LEGO, звукозаписи, мультимедійне обладнання, магнітофон, завдання до ігор, роздатковий матеріал,

Тип уроку. Комбінований

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА

1.Привітання

— Кому дозволимо сісти першими?

Хлопці: - Спочатку – краса, наші дівчатка.

Дівчата: - А потім – сила, наші хлопці.

2. Рефлексія (визначення настрою)

— Покажіть свій настрій за допомогою цеглинки (жовтий- гарний, червоний – сумний).

3. Вправа «Очікування»

— Що ви очікуєте від уроку?

— А якими маєте бути ви?

4. Повторення правил роботи на уроці (показую на жестах)

— А щоб наша праця була плідною слід дотримуватися таких правил:

1. Правило піднятої руки.

2. Дружна праця в групах.

3. Уважно слухати учителя та учнів.

4. Активно і творчо  працювати.

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Артикуляційна гімнастика

Повторення звуків, вигуків за звуками (використовую магнітофон)

2. Робота над віршем

— Пропоную попрацювати над нашою вимовою, щоб вона була чіткою, виразною і красивою.

Жива вода дає життя

 Всьому живому в світі.

Якщо живе жива вода,

 тоді земля у цвіті!

— Знайдіть у вірші: споріднені слова, іменники.

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

— Пригадайте, який твір ми вивчали на минулому уроці. Хто його написав?

Гра «Доповніть вірш»

Я хочу на озеро …. (Світязь),

В туман таємничих… (лісів).

Воно мені виникло … (звідкись),

У нього… (сто сот голосів).

  Продовжіть  читання вірша у підручнику.

— Пригадайте цікаві факти про озеро Світязь.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Послухайте вірш письменниці Надії Красоткіної « З під верби б’є мале джерело» (Звучить запис)

— Що ж таке джерело?

1. Словникова робота

ДЖЕРЕЛО, а, с. 1. Потік води, що утворюється внаслідок виходу підземних вод на поверхню землі.

— Яка водиця в джерелі? (Жива)

— Що робить джерело?

— До чого закликає нас автор?

— Так, багата наша Україна на річки, озера. Цю красу слід оберігати, щоб і майбутні покоління могли нею милуватися.

– Сьогодні ми будемо працювати над повчальним оповіданням «Не забувай про джерело» майстра людської душі та добрих справ Василя Сухомлинського, розширимо знання про життєвий шлях видатного педагога, будемо удосконалювати навички свідомого та виразного читання, а також розширимо знання про воду як безцінний скарб природи.

— Що вам відомо про письменника?

2. Вправа «Крісло автора»

  • Василь Олександрович народився на Кіровоградщині в багатодітній сім’ї. Ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати.
  • Навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів.
  • Після закінчення школи став студентом філологічного факультету Кременчуцького інституту, а згодом - продовжив навчання на заочному відділі Полтавського педагогічного інституту, який закінчив успішно.
  • Після закінчення навчання  Василь Сухомлинський   35 років працював вчителем і директором школи.
  • 22 роки свого життя він був директором Павлиської середньої школи.

Це була звичайна школа, майже зруйнована за роки війни, але знаменитою її зробив Сухомлинський.

  • Для молодших школярів він написав майже 1500 художніх казок, оповідань, легенд, притч, новел і ми їх читаємо залюбки.
  • Твори Василя Сухомлинського видані 53-ма мовами світу. Отримав за свою працю багато  державних нагород.
  • Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу і витримала 54 видання.
  • У 2003 році вийшла ювілейна монета України  «В. О. Сухомлинський» вартістю 2 гривні тиражем 30000 монет.
  • Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

— Які його твори ми вже читали? («Восени пахне яблуками», «Дід Осінник», «Материнське щастя» або «Казка про гуску», «Які вони бідні»)

3. Робота з виставкою книг

— Подивіться на нашу виставку — це все книжки Василя Олександровича та про нього, які є в нашій шкільній бібліотеці.

—Раджу їх прочитати і поділитися враженнями з друзями.

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над заголовком. Гра «Передбачення»

— Прочитайте заголовок.

— Яке це речення за метою висловлювання?

— До чого спонукає нас автор?

— Як ви вважаєте, про що може йтися в оповіданні, яке має такий заголовок?

2.Стратегія «Порушення послідовності».  Робота в групах

— Перед тим, як познайомитися з оповіданням пропоную вам виконати завдання. Порадьтеся у групі і запропонуйте свою послідовність поданих речень. Час роботи – 1хв.

Перевірка. Учні вивішують запропоновані варіанти на дошці.

1. Ставок став чистіший і глибший.    (3)

2. І ставок щез.                                     (5)

3. То старовинне козацьке село.         (2)

4. На березі верби росли.                    (1)

5. Старий звичай забули.                    (4)

2. Первинне сприймання оповідання «Не забувай про джерело». Читання «вчитель-учні»

— Послухайте  уважно оповідання. Чи справдяться ваші передбачення? (Читає вчитель, діти слідкують, шукають речення, встановлюють  послідовність.)

  • Перевірка (правильні відповіді на дошці)

— Перевіримо вашу роботу.

      Чи сподобався вам твір?

      Які почуття він у вас викликав?

— Який настрій створив? Чому?

— Покажіть за допомогою 2 цеглинок ( червона – сумний, синя – радісний,               жовта – похмурий)

3. Словникова робота

Читання колонок слів «луною» за вчителем, потім — напівголосно в парах.

Мулом

призвід

балку

Жовтими Водами

бувальщину

околиці

пустиря

Неприкаяними

 

  • Уточнення лексичного значення слів на дошці (учні мовчки ознайомлюються із значенням слів)

Мул - подрібнений ґрунт, що відкладається на дні водойм.

Балка - яр з пологими схилами.

Бувальщина - оповідання про давнину, про те, що було насправді.

Пустир - незабудоване, запущене місце.

Призвід — приклад для наслідування.

Жовті Води - село (сьогодні — місто) у Дніпропетровській області.

Околиця - віддалена від центру частина поселення.

Неприкаяні - люди, які не знаходять собі постійного місця, не знають, чим зайнятися.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (музичний супровід)

4. Читання тексту «естафетою». Один учень читає речення, називає ім’я учня, хто буде  продовжувати читання.

— Від чийого імені ведеться розповідь?

5. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання

Гра «Дочитай речення»

Ось тут на місці ...                                          їх тоді там багато ...

Над ставком, на вербових кілках...             Та ось хтозна-звідки ...

Спочатку люди якось ...                               Багато підлітків ...

Старі хитали головами ...                            Та ставок ...

Тільки спогади ...

6. Визначення головної думки оповідання.

— Знайдіть і зачитайте речення, яке виражає головну думку оповідання.

Напившись води, не забувайте про джерело, з якого вона витікає.

 —Як ви його розумієте ?                                                                                                

— Чи це стосується тільки джерела?                                                                            

— Що ви можете зробити для природи?

— На згадку про наш урок, ми всім гостям хочемо подарувати часточку природи – чисту краплинку води!

— Бережіть її, бо вона є життя! (Учні дарують гостям краплинку)

7. Стратегія «Прогнозування». Робота в групах 

— Обговоріть питання в групах.

I група – Що було б, якби люди не ухвалили угоду на сільській раді?

II група – Як могли б розгорнутися події, якби нова сім'я дотримувалася і виконувала ухвалу сільської ради?

III група – Що хотів автор сказати своїм читачам, до чого закликає?

IV група - Кому симпатизує автор? Кого засуджує?

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Мої також. Ви працювали дружньо, злагоджено, як одна команда.

— З яким твором ознайомилися на сьогоднішньому уроці?

— Хто його автор?

— До чого закликає нас Василь Сухомлинський?

— І завершити наш  урок мені хотілося б віршем випускниці нашої школи Голопьорової Ксенії. 

Вода для всіх життя

Чи є багатою людина,

Що має хліб і воду на столі?

Хтось скаже «так» , хтось скаже «ні»…

Зумій в простому щастя віднайти,

І будеш з часом в ногу ти іти.

Ковток води дає життя

Людині, птаху і тварині,

Так прадід в давнину казав,

І мама сину вторить нині. 

Вода завжди дає життя,

Надію на велике диво…

Це життєдайна людства сила!

Не знаю я, не знаєш ти,

Як важко жити без води!

Відкриєш в домі кран – біжить вода,

Це благо для людини!

Цінуй цей еліксир життя –

Вода  для всіх  і є  життя!

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 75–76 – прочитати і переказати, дібрати прислів’я чи приказки про воду

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2020
Переглядів
1624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку