Іван Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи

Про матеріал
Конспект уроку. Іван Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи з наскрізьними вміннями
Перегляд файлу

Урок № 33 (20. 01. 2022)                                          8 клас

Тема: Іван Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи

Очікувані результати:

Після закінчення уроку учень:

Знає:

зміст твору, героїв твору, визначення «драматичний твір», особливості характеру героїв твору.

Вміє:

Висловлювати особисте ставлення до проблеми, що порушується у п’єсі

Називає:

  • Головних і другорядних персонажів, проблеми, які порушив І. Карпенко – Карий у драмі «Сто тисяч»

Аналізує:

  • поведінку героїв твору, їх прагнення до наживи

 

 

 

План уроку:

Розвиток наскрізних вмінь

 

Гроші ні з кого не зробили дурня.

                                                    Вони просто виставляють дурнів напоказ.

 

                                                                                                        Кін Хаббард

 ВСТУПНА ЧАСТИНА

І Актуалізація

  1. Бесіда за питаннями.

 Що називається драмою?

 З чого складається драматичний твір?

 Скільки дій має п’єса «Сто тисяч»?

 Яка перша назва комедії?

 Хто першим зіграв роль головного героя твору?

  1.  Які проблеми розкриває Карпенко-Карий у творі:

 батьки і діти;

 прагнення збагатитися заради задоволення власних потреб;

 бідність і багатство; добро і зло.

 Хто головний герой комедії «Сто тисяч»?

І Мотивація уроку.

1.Звучить уривок із пісні « Money Money Money» у виконанні АВВА.

(Питання до учнів « Як ви думаєте, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці?)

ІІ Оголошення теми, мети уроку

Робота з епіграфом (учні пояснюють)

уміння висловлювати власну думку усно

ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

 Конструювання учнями знань і навичок, формування власного ставлення до теми

1. мозковий штурм «Гроші»

2.  перегляд відео (сценка – монолог Калитки стосовно грошей)

3. Що ми дізнаємося про Герасима Калитку з його монологу?

(Герасим недоїдаючи, недопиваючи частинами скуповував землю і тепер має 200 десятин. Але на цьому він не зупиняється і мріє купити землю Смоквинова – 250 десятин. Але замало грошей – має 5 тис. крб., а треба ще 15 тис. крб.)

 Отже, Герасимові потрібні гроші.

- Яким способом можна отримати гроші? (Чесним і нечесним.)

- Які ви знаєте джерела чесного збагачення  (Дарування, спадкоємність, чесна особиста праця.)

 

На жаль, людина не завжди у своєму житті прагне чесного збагачення, тому порушує Божі Заповіді «Не кради», «Не пожадай того, що є власністю ближнього твого», які стоять на сторожі власності людини.

У творі «Сто тисяч» («Гроші») Карпенка-Карого принаймні троє людей прагнуть до збагачення. Це … (учні називають) Герасим Калитка, Копач та Невідомий. Драматург показав, наскільки згубним для людей може бути вплив грошей.

 

  1. Робота в групах. (озвучення критеріїв оцінювання. Самооцінювання)

Вплив грошей на героїв твору

1 група

Як гроші чи їх відсутність вплинули на Савку.

- Які стосунки Савки зі своєю дружиною? («А ми з старою тільки лаємось і все через гроші: того нема, другого нема…» с. 230)

- У чому щастя для Савки? На що він ладен  заради грошей? («Коли люди багатіють, то чом же нам не попробувати щастя…»  «Вийди до мене безп’ятий,  я тобі в ніжки уклонюся, до смерті слугою твоїм буду…» с.216)

- Чи змінив свою думку Савка щодо збагачення? («Буде здоров'я, будуть і гроші, а я навіки від них обрікаюсь, ніколи в світі не буду хотіть більше, ніж Бог дає.» с. 243)

Зробити висновок

2. група

Як гроші чи їх відсутність вплинули на Романа.

- Через що Роман не мав можливості часто бачитись із Мотрею?

- Якою була думка Романа щодо одруження з Мотрею? («Оце робітниця, оце жінка – сама за косарем зв’яже! Та хоч би батько цапа скакав, а я женюсь на Мотрі.» с. 233)

Зробити висновок.

3 група

Як гроші і їх відсутність вплинули на Калитку

  • Його ставлення до дружини, синів
  • Для чого Калитці потрібні гроші?
  • Як харчується родина героя
  • Як повів себе Калитка, коли довідався, що його ошукали

4 група

Поміркуйте над проблемою «Хто з героїв твору байдужий до грошей».)

Свою відповідь аргументуйте

Валеохвилинка

«Вітер». Учитель вимовляє слова, діти виконують вправи, завдання.

Вітер дме нам в обличчя. (Часто моргають очима.)

Захиталося деревце. (Не повертаючи голови, дивляться вправо-вліво.)

Вітер тихіше, тихіше, тихіше… (Повільно присідають, опускаючи очі вниз.)

Деревця все вище і вище! (Встають і очі піднімають вгору.)

Завдання 2

Прислівˈя про гроші .

Прочитайте приклади прислівˈїв та приказок, у яких засуджується згубний вплив грошей, які з них найбільше характеризують Калитку? Поясніть одне на вибір

Гроші — сила: одних підкуплять, других напоять, третім лиха накоять.

  • Грошей не сій, бо вони не зійдуть.
  • Грошей багато, а щастя мало.
  • Без грошей, як без рук.
  • Копійка любить, щоб її лічили.
  • Срібло – золото тягне людину в болото.
  • За наші грошіми всюди хороші.
  • Хоч у голові пусто, аби грошей густо.
  • З грошима і в грязі чистий.

Завдання 3

   Сенкан

  • 1 – гроші
  • 2 – життя
  •  3 – Калитка
  • 4 -  щастя

Питання до учнів

1.Чи є у творі герої, що спокійно ставляться до грошей?

2.Як ви думаєте, хто з дійових осіб говорить у творі словами автора і про що?

3.Яка надія, сподівання на що висловлено Карпенком-Карим? (У людини з’являться нові життєві цінності)

уміння висловлювати власну думку усно й письмово;

 

здатність співпрацювати з іншими людьми

ІІІ. ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА

 Узагальнення й систематизація учнями отриманої інформації

1. Рефлексія

1.Чи актуальні проблеми, які порушив І. Карпенко-Карий у своїй п’єсі наприкінці ХІХ століття сьогодні?

(Так! Люди, яких захоплює жадоба до грошей, стають і сьогодні злочинцями, гублять своє людське обличчя, заради грошей ошукують один одного, убивають; вони грубі, бездушні, жорстокі!)

2.Який життєвий урок дав нам драматург?

(Треба вміло користуватися грошима, не ставити їх за мету в житті. Заробляти їх чесно використовувати їх задля своїх потреб, щоб вони були слугою, а ми господарями.)

 3.Який конфлікт може виникнути між людиною й грошима?

(Гроші можуть керувати людиною, впливати на  її характер, вчинки, спосіб життя.)

2. «Незакінчене речення»

 

1. Під час уроку я зрозумів (-ла), що …

2. Я ніколи не буду …

3. Головним у житті є …

уміння висловлювати власну думку усно й письмово;

 

критичне та системне мислення;

 

здатність логічно обґрунтовувати позицію;

 

 

Домашнє завдання:

Високий рівень: Написати твір-есе «Згубність влади грошей над людиною».

Достатній рівень: Підготувати тести з теми «Творчість І.Карпенка-Карого» (10 тестів)

Середній рівень: Скласти план .

 

 

docx
Додав(-ла)
Kovalova Zorjana Mukolaivna
Додано
6 березня 2023
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку