Урок № 33 (20. 01. 2022) 8 клас Тема: Іван Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи Очікувані результати: Після закінчення уроку учень: Знає: зміст твору, героїв твору, визначення «драматичний твір», особливості характеру героїв твору. Вміє: Висловлювати особисте ставлення до проблеми, що порушується у п’єсі Називає:
Аналізує:
|
|
План уроку: |
Розвиток наскрізних вмінь |
Гроші ні з кого не зробили дурня. Вони просто виставляють дурнів напоказ.
Кін Хаббард ВСТУПНА ЧАСТИНА І Актуалізація
Що називається драмою? З чого складається драматичний твір? Скільки дій має п’єса «Сто тисяч»? Яка перша назва комедії? Хто першим зіграв роль головного героя твору?
батьки і діти; прагнення збагатитися заради задоволення власних потреб; бідність і багатство; добро і зло. Хто головний герой комедії «Сто тисяч»? І Мотивація уроку. 1.Звучить уривок із пісні « Money Money Money» у виконанні АВВА. (Питання до учнів « Як ви думаєте, про що ми будемо говорити сьогодні на уроці?) ІІ Оголошення теми, мети уроку Робота з епіграфом (учні пояснюють) |
уміння висловлювати власну думку усно |
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА Конструювання учнями знань і навичок, формування власного ставлення до теми 1. мозковий штурм «Гроші» 2. перегляд відео (сценка – монолог Калитки стосовно грошей) 3. Що ми дізнаємося про Герасима Калитку з його монологу? (Герасим недоїдаючи, недопиваючи частинами скуповував землю і тепер має 200 десятин. Але на цьому він не зупиняється і мріє купити землю Смоквинова – 250 десятин. Але замало грошей – має 5 тис. крб., а треба ще 15 тис. крб.) Отже, Герасимові потрібні гроші. - Яким способом можна отримати гроші? (Чесним і нечесним.) - Які ви знаєте джерела чесного збагачення (Дарування, спадкоємність, чесна особиста праця.)
На жаль, людина не завжди у своєму житті прагне чесного збагачення, тому порушує Божі Заповіді «Не кради», «Не пожадай того, що є власністю ближнього твого», які стоять на сторожі власності людини. У творі «Сто тисяч» («Гроші») Карпенка-Карого принаймні троє людей прагнуть до збагачення. Це … (учні називають) Герасим Калитка, Копач та Невідомий. Драматург показав, наскільки згубним для людей може бути вплив грошей.
Вплив грошей на героїв твору 1 група Як гроші чи їх відсутність вплинули на Савку. - Які стосунки Савки зі своєю дружиною? («А ми з старою тільки лаємось і все через гроші: того нема, другого нема…» с. 230) - У чому щастя для Савки? На що він ладен заради грошей? («Коли люди багатіють, то чом же нам не попробувати щастя…» «Вийди до мене безп’ятий, я тобі в ніжки уклонюся, до смерті слугою твоїм буду…» с.216) - Чи змінив свою думку Савка щодо збагачення? («Буде здоров'я, будуть і гроші, а я навіки від них обрікаюсь, ніколи в світі не буду хотіть більше, ніж Бог дає.» с. 243) Зробити висновок 2. група Як гроші чи їх відсутність вплинули на Романа. - Через що Роман не мав можливості часто бачитись із Мотрею? - Якою була думка Романа щодо одруження з Мотрею? («Оце робітниця, оце жінка – сама за косарем зв’яже! Та хоч би батько цапа скакав, а я женюсь на Мотрі.» с. 233) Зробити висновок. 3 група Як гроші і їх відсутність вплинули на Калитку
4 група Поміркуйте над проблемою «Хто з героїв твору байдужий до грошей».) Свою відповідь аргументуйте Валеохвилинка «Вітер». Учитель вимовляє слова, діти виконують вправи, завдання. Вітер дме нам в обличчя. (Часто моргають очима.) Захиталося деревце. (Не повертаючи голови, дивляться вправо-вліво.) Вітер тихіше, тихіше, тихіше… (Повільно присідають, опускаючи очі вниз.) Деревця все вище і вище! (Встають і очі піднімають вгору.) Завдання 2 Прислівˈя про гроші . Прочитайте приклади прислівˈїв та приказок, у яких засуджується згубний вплив грошей, які з них найбільше характеризують Калитку? Поясніть одне на вибір Гроші — сила: одних підкуплять, других напоять, третім лиха накоять.
Завдання 3 Сенкан
Питання до учнів 1.Чи є у творі герої, що спокійно ставляться до грошей? 2.Як ви думаєте, хто з дійових осіб говорить у творі словами автора і про що? 3.Яка надія, сподівання на що висловлено Карпенком-Карим? (У людини з’являться нові життєві цінності) |
уміння висловлювати власну думку усно й письмово;
здатність співпрацювати з іншими людьми |
ІІІ. ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА Узагальнення й систематизація учнями отриманої інформації 1. Рефлексія 1.Чи актуальні проблеми, які порушив І. Карпенко-Карий у своїй п’єсі наприкінці ХІХ століття сьогодні? (Так! Люди, яких захоплює жадоба до грошей, стають і сьогодні злочинцями, гублять своє людське обличчя, заради грошей ошукують один одного, убивають; вони грубі, бездушні, жорстокі!) 2.Який життєвий урок дав нам драматург? (Треба вміло користуватися грошима, не ставити їх за мету в житті. Заробляти їх чесно використовувати їх задля своїх потреб, щоб вони були слугою, а ми господарями.) 3.Який конфлікт може виникнути між людиною й грошима? (Гроші можуть керувати людиною, впливати на її характер, вчинки, спосіб життя.) 2. «Незакінчене речення»
1. Під час уроку я зрозумів (-ла), що … 2. Я ніколи не буду … 3. Головним у житті є … |
уміння висловлювати власну думку усно й письмово;
критичне та системне мислення;
здатність логічно обґрунтовувати позицію;
|
Домашнє завдання: Високий рівень: Написати твір-есе «Згубність влади грошей над людиною». Достатній рівень: Підготувати тести з теми «Творчість І.Карпенка-Карого» (10 тестів) Середній рівень: Скласти план . |
|