План-конспект уроку "І.Карпенко-Карий «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи"

Про матеріал
Розробка уроку-психологічного дослідження за твором І.Карпенка-Карого "Сто тисяч" з використанням відеоматеріалів
Перегляд файлу

Тема: І.Карпенко-Карий «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини,                  засліпленої прагненням до наживи.                                                                                        Мета: продовжити ознайомлення учнів з комедією, засобами                                                            використовування доступних восьмикласникам видів дослідницької                            діяльності вдосконалювати читацькі вміння, допомагати краще                                           зрозуміти авторський задум, засвоїти ознаки трагікомедії як жанру,                             відкрити у творі те, що є актуальним і на сьогодні; виховувати любов до               театру, до прекрасного, несприйняття проявів бездуховності.                                Метод: групова дослідницька робота.                                                                                                        Тип уроку: урок – психологічне дослідження                                                                                      Обладнання:  презентації учнів за темою «Корифеї українського театру,                                                виставки творів митця, підручники, зошити, тексти п’єси                                                «Сто тисяч», фільм-спектакль «Сто тисяч».                                                                                                                                                                                 Хід уроку

І.Організаційний момент          ІІ. Мотиваційний етап                                                                                                                                                          1. Забезпечення емоційної готовності до уроку. (Письмовий обмін                             побажаннями).                                                                                                                                                          2. Перевірка домашнього завдання. Перегляд учнівських презентацій.                             «Усім відомий театром І.К.Карпенко-Карий», «Родина Тобілевичів» ті їх               захист.                                                                                                                                                                        3. Актуалізація суб’єктивного досвіду і опорних знань.                                                        Незакінчене речення «Прочитавши комедію, я відчув, подумав,                                           зрозумів...».                                                                                                                                        ІІІ. Цілевизначення і планування.                                                                                                                              1. Оголошення теми і мети уроку.                                                                                                                2. Визначення цілей:                                                                                                                                                          продовжити знайомство з комедією І.К.Карпенка-Карого                                                         «Сто тисяч», розкрити проблему бездуховності людини,                                                         засліпленої прагненням до наживи, розкрити зміст поняття                                           «трагікомедія», відкрити у творі те, що є актуальним на сьогодні. ІV. Опрацьовування навчального матеріалу.                                                                                                  1. Вступне слово вчителя.                                                                                                                  * Жадоба до матеріального збагачення завжди призводила до духовного зубожіння. Це доводили і Бальзак, і Мольєр, і багато інших майстрів художнього слова. Не лишився осторонь і український драматург І.К.Карпенко-Карий. У комедії «Сто тисяч» він ставив за мету піддати сатирі ті негативні явища, які побутували у 80-90 роках XІX століття. Сільські багатії всіляко намагалися примножити свої багатства. Часто гонитва за грошима ставала самоціллю, гроші витісняли із життя людини такі поняття як честь і мораль. І тоді з’являлися такі постаті як Герасим Калитка – головний герой п’єси «Сто тисяч».                                                                                                                                           * Діти, ми називаємо твір п’єсою, комедією, трагікомедією. Чому? На це проблемне питання ви маєте дати відповідь у кінці уроку. І перший наш  крок на цьому шляху – це проблематика твору.                                                                                    * Пригадайте, що означає це поняття? Які бувають проблеми? Які проблеми порушує драматург у п’єсі «Сто тисяч»?                                                                                                                Очікувана відповідь:  * батьки і діти                                                                                                                                                    * прагнення збагатитися заради власних потреб                                                                              * бідність і багатство                                                                                                                                      * добро і зло                                                                                                                                                                  * моральність і аморальність                                                                                                                        * проблема бездуховності                                                       * Як бачимо, у творі порушено надзвичайно серйозні проблеми і серед них чи не найголовніша проблема бездуховності. І розгляд цієї проблеми та інших потребує докладної характеристики головного героя Герасима Калитки.                                                                                                                                                                                      2. Робота у творчих групах                                                                                                      Короткий інструктаж щодо завдань дослідників: на основі аналізу п’єси підготувати розповідь про Калитку крізь призму його ставлення:                                                        а) до себе;                                                                                                                                                                        б) до своїх рідних;                                                                                                                                            в) до робітників-наймитів;                                                                                                                              г) суспільно-політичних умов, у яких він живе;                                                                                    д) Господніх заповідей.                                                                                                                                            3) Озвучення результатів                                                                                                             Коментар учителя до виступу І групи.                                                                                                   − Що ставить за мету кожен господар?                                                                                                   − Як ставиться Герасим до себе, яку мету переслідує? Розповідь учня.                                        − Перегляд фрагменту 5                                                                                                                  Коментар учителя до виступу ІІ групи.                                                                                                  − Чи відчуває Герасим як істота соціальна відповідальність перед рідними? Як він ставиться до них?                                                                                                                                                          Перегляд фрагментів     03.13 – 03.35                                                                                                                                                          18.58 – 21.00  27.56  30.03                                                                                                                              36.39 – 38.23                                                                            Коментар учителя до виступу членів ІІІ групи.                                                                                      − Герасим Калитка досконало знає селянське господарство, розуміється на землі. Однак це лише один бік характеру Герасима. Коней він нагодує, побереже, про землю подбає, а ось наймитів  не пожаліє, експериментує нещадно, тримає голодними. Доведіть це.                                                                                                  Перегляд фрагментів     21.59 – 24.30                                                                                                                                                          35.36 – 36.13                                                                           Коментар учителя до виступу членів ІV групи.                                                                                         − Як Герасим відноситься до суспільства, у якому живе?                                                                      Перегляд фрагментів              14.09 – 17.58                                                                                                                                                          48.00 – 49.50                                                                                      − Чому не заповзятливий і енергійний господар не викликає симпатій автора? – Неважко здогадатися: драматург осуджує не багатство, а шляхи збагачення, які використовує Калитка. У гонитві за грошима він відкидає такі поняття, як сумління, справедливість, честь, охоплений жагою будь-що збагатитися, Калитка врешті-решт наважується на злочин.                                                                          Коментар учителя до виступу членів V групи.                                                                                                  Перегляд фрагментів              45.00 – 45.10                                                                                                                                                          56.50 – 59.35                                                                                Чи звертається калитка до Бога? Через які християнські заповіді переступає Герасим? )Не зважає на людську біду, ошукує навіть близьких йому людей). Обдурювання перестає для нього бути явищем ганебним, він навіть хизується тим, що може обвести будь-кого, опинившись перед альтернативою «душа або гроші»  Калитка вибирає останнє. Якщо й вагається то не від галасу сумління, а від страху «влопатись».                                                                                                      Учитель                                                                                                                                                                      * − На вашу думку, Герасим Калитка психічно адекватна людина?                  Очікувана відповідь: Формально так. А з погляду психології він залежний від своєї хворобливої пристрасті до збагачення. І це вже діагноз.                                        * Що ж являє собою Герасим як соціально-психологічний тип?                                         * Уважно розгляньте таблицю «Сутність людини і соціально-філософський аспект».                                                                                                                                                                     1. Чи відчуває себе Калитка істотою предметною?                                                                             − Так, він втілює в діяльності своє розуміння світу, але воно однобоке й викривлене, у ньому є місце лише для хворобливої пристрасті – збагачення.    2. Чи є він істотою діяльною?                                                                                                                            − Безперечно. Але через свою «діяльність» він доходить до спроби самогубства. Утрата грошей, крах надії швидко розбагатіти знецінюють для нього життя. Чи є сенс у такій діяльності?                                                                                                        3. Може він істота природна?                                                                                                                                   − Він захоплюється землею, на перший огляд, говорить про годувальницю тепло й поетично, але він далекий від замилування цією красою, бо природна для селянина любов до землі спотворена в Герасима якимось гіпертрофованим почуттям власника.                                                                                                  4. Герасим – соціальна істота?                                                                                                                     − Ні, він навіть у сім’ї не є надійною опорою, він не здатний безкорисливо підтримати кума. Яку користь він може принести суспільству?                                           5. Чи можна назвати героя істотою мислячою, духовною, що передбачає свідоме ставлення до свого буття?                                                                                                                          − Лише частково, бо мислення його замикається лише на гонитві за грошима. А продана нечистому душа не здатна відчути страждань дружини, не відгукується ні на чиї слова співчуття й підтримки, не знаходить моральної опори для відродження.                                                                                                                    Отже, згубна пристрасть до збагачення привела до втрати духовності.                            * Щоб розкрити тему твору, І.Карпенко-Карий мав знайти відповідний жанр. Сам автор схарактеризував жанр п’єси як комедію. У нашому підручнику зазначено, що літературознавці вважають «Сто тисяч» трагікомедією. Обгрунтуйте власне розуміння цього жанру, прокоментуйте особливості твору.                                                                                                                                                                               V. Рефлексивно-оцінювальний етап.                                                                                                                1. Відповідь на проблемне питання.                                                                                                  2. Лінія цінностей.                                                                                                                                            «У чому цінності справжні і фальшиві?» (Записати на дошці і в зошиті)                                  3. Чим актуальний твір сьогодні?                                                                                                                Проблема сьогодення – втрата моральних орієнтирів.                                                        4. Анкета «Як я працював на уроці».                                                                                 VІ. Підсумки уроку.                                                                                                                                     Оцінювання роботи учнів на уроці.                                                                                                             VІІ. Д/з Дослідити мову твору. Визначити засоби сатиричного зображення. Творча робота Написати листа Герасиму Калитці, у якому спробувати відкрити йому красу справжніх життєвих цінностей.

docx
Додано
9 березня 2023
Переглядів
794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку