Іван Котляревський "Наталка Полтавка"

Про матеріал
Тема: Іван Котляревський «Наталка Полтавка». Образ Наталки як уособлення кращих рис української жінки. Роль пісень у творі.
Перегляд файлу

Тема:  Іван Котляревський «Наталка Полтавка». Образ Наталки  як уособлення кращих рис української жінки. Роль пісень у творі.

 

Мета:  продовжити роботу над ідейно-художнім змістом драми, охарактеризувати образ Наталки, визначити провідні риси  її  характеру; розкрити роль і функцію пісень у драмі; розвивати навички  роботи з текстом, виразного читання  драматичного твору, уміння грамотно   висловлювати свої  думки, робити  висновки, узагальнення; виховувати високі моральні якості, формувати активну життєву  позицію, уміння відстоювати людську гідність, власні принципи.

 

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: презентація, папір, фломастери для створення кластерів, аудіозаписи пісень героїв п’єси, фотоілюстрації до змісту твору, підручник, текст твору.

 

Епіграф  уроку:                                                                     

                                                                   Щастя дістається тим, хто за нього бореться

                                                                                                                            П. Бомарше                                                                                                                                                                       

Хід уроку

І. Організаційна частина уроку.

Емоційне налаштування.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

– А тепер давайте на хвилинку заплющимо очі, послухаємо музику із п’єси «Наталка Полтавка» (уривок з пісні Петра «Сонце низенько…»)

Чудова мелодія Петрової пісні кличе нас у мальовниче село під Полтавою. У ньому ми вже гостювали на минулому уроці, тож давайте пригадаємо, що ж ми побачили там? Кого зустріли? А зробимо ми це за допомогою цитатного літературного диктанту з кодуванням «Упізнай героя!»

(Номери завдань не ставимо, відповідь пишемо в рядок, отримаємо дванадцятицифрове число.

1 – Петро, 2 – Возний, 3 – Наталка,

4 – Микола, 5 – Виборний, 6 – Терпилиха).

Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:

1.     Про кого говорить Наталка:  «Ти був бідним, любив мене – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)

2. «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)

3.     «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)

4. «…Живу я хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, копійка волочиться і про чорний день іміється». (Возний Тетерваковський)

5.    Хто з героїв характеризує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда –  хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться…»? (Микола)

6.    Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)

7.    До кого звернулась Наталка  словами: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе… не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)

8.     Кого мав на увазі Виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петро)

9. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля»? (Наталка)

10. Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)

11. Хто з героїв говорить про Наталку: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не здригнулась, но і другого піддержує» (Микола)

12. Хто про себе говорить: «Нема у мене ні кола, ні двора: весь тут» (Петро)

(учні обмінюються роботами)

Відповідь:143. 245. 613. 241.

 

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

Що ж, мандрівка берегами Ворскли не була марною. Тому я пропоную вам продовжити збирання золотих зерняток народної мудрості, що містить твір, і на прикладах героїв п’єси повчитися відстоювати власні моральні принципи.

    Отже, записуємо  у зошит число, класну роботу, тему та епіграф уроку.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Прогнозування теми уроку.

Як ви вважаєте, про що може йти мова на уроці, який розпочинається таким епіграфом?           

Метод «Передбачення» (використовую «Хмару тегів»)    Очікувані результати 

З чим повинні ознайомитися, на вашу думку, на уроці?  (З образом дівчини з народу).

Що будемо робити? (працювати з текстом, постараємося осмислити внутрішній світ персонажів драми, давати оцінку діям та вчинкам персонажів їх великому бажанню  бути щасливими).                                                                                                                         

Що маємо виховати в собі? (кращі риси характеру людини, активну життєву позицію, гордість за національну літературу і  культуру, любов до театру)

 

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Під розлогою вербою, що росте біля хати, стоїть струнка, чорнобрива дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника, а із-за дерева виглядає якийсь дідуган. Вдалині – вишневі садки, луки,в’ється річка… Це опис одного з барельєфів на пам’ятнику І.П.Котляревському в Полтаві. Скульптор Л.В. Позен відтворив знаменитий факт в історії українського театру, бо саме таку картину побачив глядач у 1819 році на виставі «Наталка Полтавка».

Село Полтавської губернії. Тут живе наша героїня Наталка Полтавка.

Бесіда.

 – Давайте пригадаємо, які складові впливають на характеристику образу.

– Хто така Наталка? Яке її соціальне становище? – Чи є у творі портрет Наталки?  Чому в тексті ми не зустрічаємо портретної характеристики героїні?

Інсценізація. Слухання та обговорення пісні «Ой я дівчина Полтавка» (виконує учениця)

Робота з підручником.

– Чи мала Наталка повагу серед односельців?

– Як про неї говорить виборний? Зачитайте.

Перегляд та обговорення уривка з фільму-опери «Наталка Полтавка» (Зустріч із возним)

Питання для бесіди:

– Чому відмовляється Наталка від залицянь возного?

– Як вона це робить?

– Які риси характеру виявляються в цьому епізоді?

– Яке прислів’я використовує героїня, щоб аргументувати свою відмову?  

– Як пісня № 3  «Видно шляхи полтавськії і славну Полтаву»  характеризує Наталку?

– Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя?

– Що заважає Наталці втілити створений нею ідеал родинного щастя в життя?

– Через що страждає героїня твору?

Інсценізація уривка драми (розмова Наталки з матір’ю) (учні класу)

– Які риси характеру виявляються в цьому епізоді?

– Чому Наталка вирішує покоритися матері?

Перегляд фрагменту фільму-опери «Наталка Полтавка» (монолог Наталки)

– Чи легко дається їй це рішення?

Проблемне завдання.

– Чи можна те, що Наталка подала рушники возному, вважати  зрадою по відношенню до Петра?

«Пошук розв’язання проблеми»:

– Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається, що її Петро повернувся?

(Знайдіть цитату, яка підтверджує те, що вона готова на все, аби лише не бути з возним).

– Що свідчить про чесність і порядність Наталки?

– Які риси характеру героїні допомагають їй у боротьбі за своє щастя?

– Чому в боротьбі проти звичаїв свого середовища Наталка виявилася переможницею?

Робота в групах (4 групи: 2 групи дівчат і 2 групи хлопців)

а) Створення кластерів «Образ Наталки»  і представлення робіт.

б) Завдання для хлопців

 Записати  риси характеру, притаманні Наталці, яких не вистачає сучасним дівчатам?

      Завдання для дівчат

– Дівчата, чи могли б ви заради спокою матері погодитись на одруження з  нелюбом?

Чим же чарує цей образ простої дівчини не одне покоління? (Наталка завжди чарує великою пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю і відданістю великому коханню. Полтавка — це гімн великому коханню, цей образ буде приваблювати ще не одне покоління людей. Нехай же молодь наслідує дії, вчинки й риси характеру Наталки).

 

  Сьогодні разом із героями п'єси, як ви уже почули, завітала до світлиці українська пісня. Яку ж роль відіграють пісні?

     Пісня супроводжує українців протягом усього життя. Вона є титульною сторінкою народу. Кожний герой у п’єсі має свою пісню, яка допомагає нам глибше зрозуміти його вчинки, дії, бо у піснях герої – персонажі виливають свої почуття, висловлюють свої погляди, розкривають риси свого характеру. Вони є органічним елементом її композиції, кожна з них несе певне сюжетне навантаження, допомагає глибше розкрити образи твору, показати мрії, настрої і прагнення дійових осіб.

Асоціативний портрет

Ппереборює печаль

І – інформує

Ссупроводжує усе життя

Ннаправляє на добрі справи

Яяскравіє у кожного в душі

Музична  хвилинка.  Відгадай персонажа за піснею.

(діти слухають уривки пісень п’єси і вгадують персонажів)

Цікавинка!

Одна з пісень набула особливого звучання, та й значення, її виконують з особливою пошаною – стоячи, через два століття   вона звучить як настанова та побажання для молодих людей. У Полтаві є така цікава архітектурна споруда, що має назву «біла альтанка», на ній викарбувано слова пісні із п’єси «Наталка Полтавка»: «Де згода в сімействі, де мир і  благодать, щасливі там люди, щаслива сторона».

Метод “Мікрофон»

Чи допомогло багатство Возному в коханні?

А що принесло взаємне кохання Наталці та Петрові?

Отже, ми наблизилися до найважливішого питання, з якого починали: Заради чого всі боролися?

Побутує думка, що найміцнішими є шлюби за розрахунком. Чи можна вважати їх найщасливішими?

Хто, на вашу думку, може бути щасливим?

     Кожен, хто з’являється на світ, претендує на щасливу долю. Але чому одні її мають, а інших вона вперто обминає? Що ж таке щастя? Як його знайти? Погляди на цю вічну, як світ, проблему дуже різняться. Кажуть: «Щасливими не народжуються, ними стають». І саме в тому, як розуміють герої п'єси своє щастя,  криється конфлікт твору.

Наталка – борець за власне щастя, вона зламала тогочасний порядок  і тому заслуговує бути щасливою.

           Усі без винятку хочуть бути щасливими.  Щастя у кожного своє. І кожен розуміє його по-своєму. А в чому вбачаєте зміст щастя ви?

(На ваших столах лежать різнокольорові листочки. Виберіть один із них і  напишіть на ньому, що для вас означає щастя. На дошці – дерево. Прикріпіть свій листочок  і вдягніть дерево).

VІ.Рефлексія.

Робота з епіграфом. Поясніть вислів     П. Бомарше, що є епіграфом уроку: «Щастя дістається тим, хто за нього бореться» (висловлювання учнів).

 

Метод «ПРЕС»

     Уявіть, що до вас підійшов кореспондент і попросив дати інтерв’ю. Висловіть свою думку, поясніть, чому ви так вважаєте, наведіть аргументи, підсумуйте сказане. Питання:

 – Чи може Наталка бути ідеалом сучасної української дівчини? Якщо так, то чому?

А якою уявляєте ви ідеальну жінку?

Про що б ви  запитали Наталку, чи когось іншого з персонажів, якби зустріли.

 

Слово вчителя.

       Образ Наталки – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати вам  наслідувати це велике і чисте почуття.

       Я вдячна вам за щирі відповіді і активну участь на уроці.

 

Використати «Кубика Блума»

 Які із ваших очікувань здійснилися?  Чого навчив вас сьогоднішній урок?

На сьогоднішньому уроці я…

Дізнався

Зрозумів

Навчився

Мені сподобалося…

Найважче мені було…

Я хотіла б (хотів б)…

 

VІІ.Оцінювання.

 

VІІІ.  Домашнє завдання

Підготуватися до творчої роботи.

Написати твір-мініатюру «Наталка – ідеал для сучасної дівчини?»

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ящук Людмила
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2019
Переглядів
2990
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку