Наталка як уособлення кращих рис української жінки, що відстоює людську гідність, бореться за соє щастя
Мета: розкрити зовнішню та внутрішню красу образу Наталки; виробляти вміння й навички характеризувати образи,аналізувати внутрішній світ героїв;
удосконалювати вміння працювати з текстом, формулювати власні думки щодо даної проблеми, робити висновки; розвивати мислення та креативність; виховувати почуття гідності, людяності.
Тип уроку: комбінований
З цієї народної першоп’єси кожне нове
покоління черпає науку почуттів,моральні
взірці кохання, людської краси, благородства.
О.Гончар
ПРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент. СЛАЙД
Слово вчителя
Діти, уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400$. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звісно, витрачати гроші!
У кожного з вас є такий банк , і він називається « ЧАС» . Щодня ви отримуєте 86 400 секунд, і щовечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас. І мені хочеться, щоб 2 400 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!!!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
– На минулому уроці ми познайомились із шедевром української літератури п’єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка». А зараз перевіримо, як ви засвоїли матеріал.
1. Бліц-опитування СЛАЙД
2. Цитатний диктант з кодуванням «Упізнай героя!»
Номери завдань не ставимо, відповідь пишемо в рядок, отримаємо дванадцятицифрове число.
1 – Петро, 2 – Возний, 3 – Наталка,
4 – Микола, 5 – Виборний, 6 – Терпилиха. СЛАЙД
Завдання: за наведеними рядками визначте, про кого йдеться:
1. Про кого говорить Наталка: «Ти був бідним, любив мене – і за те потерпів і мусив мене оставити; я тебе любила і тепер люблю». (Петра)
2. «Один собі живу на світі, як билинка на полі; сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту». (Микола)
3. «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стижуся прясти, шити і носити воду?» (Наталка)
4. «…Живу я хоть не так, як люди, а хоть побіля людей, копійка волочиться і про чорний день іміється». (Возний Тетерваковський))
5. Хто з героїв характеризує Виборного: «Чоловік і добрий був би, так біда — хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де не посій, там і уродиться…»? (Микола)
6. Дійова особа, яка так висловлює думку про Наталку: «Золото не дівка! Наградив Бог Терпилиху дочкою». (Виборний Макогоненко)
7. До кого звернулась Наталка і словами: «Я покорюсь вашій волі і для вас за первого жениха, вам угодного, піду замуж, перенесу своє горе… не буду ніколи плакати»? (Терпилиха)
8. Кого мав на увазі Виборний, зазначаючи: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербувався!..»? (Петра).
9. Хто з героїв висловив думку: «Бідність і багатство – єсть то божа воля, з милим їх ділити – єсть щаслива доля»? (Наталка)
10. Хто про себе говорить: «Противні мні статут і розділи, / Позви і копи страх надоїли, / Несносен мні синкліт весь бумажний, / Противен тож і чин мой преважний?» (Возний Тетерваковський)
11. Хто з героїв говорить про Наталку: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не здригнулась, но і другого піддержує» (Микола)
12. Хто про себе говорить: «Нема у мене ні кола, ні двора: весь тут.» (Петро)…
Відповідь:143. 245. 613. 241. Взаємоперевірка СЛАЙД
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
– Діти , ви добре підготувалися до уроку. Сьогодні ми продовжуємо працювати над перлиною української класики – п’єсою «Наталка Полтавка».
(Учні записують у зошит число та тему уроку).
Мету ж нашого уроку, я сподіваюсь, ви можете спроектувати самостійно, давши відповідь на питання:
ІУ. Сприймання та закріплення матеріалу
В основі сюжету п’єси лежить цілком життєва ситуація. В житті існує одвічна проблема щастя. Яким треба бути, як себе поводити, щоб здобути його? Сподіваюся, що п’єса, героїв якої ми будемо характеризувати, допоможе вам зрозуміти , що таке щастя, підкаже шлях до нього. Напевно, кожен із вас хоче бути щасливим!?
– А що ж таке щастя, у вашому розумінні?
Слово вчителя
Кожен, хто з’являється на світ, претендує на щасливу долю. Але чому одні її мають, а інших вона вперто обминає? Кажуть: «Щасливими не народжуються, ними стають». І саме в тому, як розуміють герої п'єси своє щастя, криється конфлікт твору (схема на слайді )
ЩАСТЯ
Прагнення зробити щасливою Переслідування власних
іншу людину інтересів
_________________________ ____________________
Під розлогою вербою, що росте біля хати, стоїть струнка, чорнобрива дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника, а із-за дерева виглядає якийсь дідуган. Вдалині – вишневі садки, луки,в’ється річка… Це опис одного з барельєфів на пам’ятнику І.П.Котляревському в Полтаві. Скульптор Л.В.Позен відтворив знаменитий факт в історії українського театру, бо саме таку картину побачив глядач в 1819 році на виставі «Наталка Полтавка».
У чому ж полягає актуальність п’єси, розкаже нам автор, роль якого виконуватиме учениця
Село Полтавської губернії. Тут живе наша героїня Наталка Полтавка. Охарактеризуймо нашу героїню.
5.1 Асоціативний диктант»
Випишіть із ряду слів ті, які асоціюються у вас із образом Наталки.
Здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, покірність, хитрість, нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, слабкість, рішучість, розум, любов до розкошів, вразливість, сила духу, добросердя, любов до матері і пошана до старших, песимізм. (виписують в зошит).
Слово вчителя.
– Наталка – перший правдивий образ дівчини в українській літературі. Цей образ багато років причаровував і причаровує людей пошаною до матері, до старших, своєю працелюбністю, дівочою чистотою, скромністю, відданістю великому коханню.
Образ Наталки – гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління
5.2 Робота в групах Звучить музика- увертюра
Група 1
Дослідити, як розкривається образ Наталки в піснях
Билинка – незахищеність, самотність
Полетіла б я – духовна висота
Крил не маю – обставини, у які потрапила дівчина
Чесного роду – рід
Кого роаз полюбить – вірність
Вода каламутна - нещирість почуттів возного
Спаси мене пошук захисту
Група 2
Характеристика Наталки словами інших героїв ( дібрати цитати)
Група 3
Скласти сенкан «Наталка»
Група 4
Порівняльна діаграма «Кола Вена»
Має сильний характер
Вдячна донька
Здатна жертвувати собою заради інших
Працьовита, розумна, кмітлива
Чесного роду, дбає про репутацію.
Працює у будь-якій сфері суспільного життя
Мобільна, встигає робити кар’єру, виховує дітей, будує стосунки з чоловіками
Виконує роль психолога у своїй сімї
Стильна, стежить за новинками моди, охайна
Група 5
Коли б ви були художниками, то як би зобразили внутрішній світ дівчини, через які символи, кольори?
Індивідуальне завдання
Скласти діаманту
5.3 Перевірка домашнього завдання
У. Підсумок уроку
– Уявіть, що після закінчення уроку до вас підійшов кореспондент і попросив дати інтерв’ю. Висловіть свою думку, поясніть, чому ви так вважаєте, наведіть аргументи, підсумуйте сказане.
(Питання на екрані)
Очікувані результати |
Супер |
Добре |
Так собі |
Хм… |
Знаю: зміст твору, риси характеру персонажів, зміст пісень, хто їх виконує |
|
|
|
|
Вмію: визначати позитивні і негативні прояви у поведінці людей, пояснювати поведінку персонажів у різних ситуаціях, коментувати значення пісень у розкритті характеру героя, аналізу його поведінки |
|
|
|
|
Можу: оцінювати вчинки героїв з морально-етичної точки зору, відстоювати право на власне щастя, застосувати набуті знання в реальному житті |
|
|
|
|
Домашнє завдання
А твір-роздум «Чи допомогла п’єса зрозуміти, що таке щастя»
Б скласти літературний диктант «Упізнай героя»