Іван Нечуй-Левицький. "Вітрогон" 5 клас НУШ Білокур Г. І.

Про матеріал
Дана презентація містить відомості про життєвий та творчий шлях Івана Нечуя-Левицького. "Вітрогон". Робота розрахована для опрацювання на уроці української літератури у 5 класі НУШ . Проєкт створено за матеріалом підручника з української літератури для 5 класу НУШ (За навчальною програмою "Українська література. 5–6 класи" (автори Т. О. Яценко, Т. Б. Качак, В. В. Кизилова, В. І. Пахаренко, С. О. Дячок, Л. М. Овдійчук, О. А. Слижук, В. М. Макаренко, І. А. Тригуб). Автори підручника: Олеся Калинич, Світлана Дячок. 2022 ).
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Проєкт учнів 5 класу. Непедівського ліцею. Хмільницького району. Керівник Білокур Г. І. 2023

Номер слайду 2

Іван Нечуй-ЛевицькийІм'я при народженніІван Семенович Левицький. Псевдонім. Нечуй. Народився13 (25) листопада 1838 Стеблів, Богуславський повіт, Київська губернія. Помер2 квітня 1918 (79 років)Київ, Київська губернія, УНРПоховання. Байкове кладовище. Країна. УНРНаціональністьукраїнець. Діяльністьписьменник, перекладач. Сфера роботилітература і літературна критика. Alma mater. Київська духовна семінарія і Київська духовна академія. Мова творівукраїнська

Номер слайду 3

Словникова робота. ВІТРОГІ́Н, рідко ВІТРОГО́Н, -гона, чол.1. зневажл. Легковажний, нерозсудливий хлопець, чоловік; жевжик. — Ти, бачу, з вітрогонів.. (Марко Вовчок).2. розм., рідко. Про людину, яка швидко ходить. Значить, не обходив саду … я теж не вітрогін (Іван Франко).3. техн. Пристосування для створення сильної течії повітря. ( …в кутку кузні лежить потужний вітрогон )(Микола Руденко).(Словник української мови: в 11 томах. — Том 1, 1970. — Стор. 688.) СЛИВЕ́, присл. , розм. Те саме, що майже. 

Номер слайду 4

Перебіг подій («стрічка часу» у картинках). Відновити сюжет твору, поставивши номери картинок у певній послідовності.12345678910

Номер слайду 5

Перебіг подій («стрічка часу» у картинках). Перевір себе1. «Економія стояла сливе край села, вся обсаджена вербами й тополями». 6. «Була в мене одним одна менша сестра, але така вередлива та плаксива, що й гулять, і бавиться з нею було не можна».9. « Лазимо, було, в лозах, понариваємо прездорові пучки ожини, наїмось, ще й позамазуємо пазухи ожиною».2. «Хлопці повлазили в човен та давай стрибать з човна в воду на бік, де було води по пояс».7. «Я липнув очима, побачив світ і знов крикнув».3. «Перебіг садок, виліз на тин, плигнув зопалу через тин в колючки, поколов собі колючками литки, набрався реп'яхів, як та вівця, а далі дременув на вигін що було сили».5. «Біжу я, дивлюсь — ягнят не видно і пастушківнема».10. «Дорога повилася далеко-далеко між житами, а далі піднялась на гору та й сховалась в ліс».8. «Мені було дуже ніяково. Я почував, що вчинив якусь провину, наробив клопоту мамі й татові».4. «Я побіг в стайню, заглянув у кошіль, дивлюсь — голуби знеслись». ЗОПАЛУ, присл. У стані сильного збудження; необачно.

Номер слайду 6

Теорія літератури Композиція твору — побудова літературного твору, яка містить сюжетні (зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка) та позасюжетні (інтер’єр, портрет, пейзаж тощо) елементи.

Номер слайду 7

Сюжет твору. ЕКСПОЗИЦІЯ: «Пам’ятаю, мені було років шість або сім, як це діялось. Батько мій був тоді економом в одному селі. Економія стояла сливе край села, вся обсаджена вербами й тополями. За економією слався до кінця села широкий вигін, де весною і влітку пастушки пасли ягнята». СЛОВНИКОВА РОБОТАЕКОНОМ, а, чол. , дорев. Завідуючий поміщицьким господарством, економією. Економія (маєток) — до 1917 року назва великого поміщицького господарства на півдні Росії та Україні, в якому використовували найману працю. Вигін — простора вільна ділянка біля села або в селі, куди виганяють пастися худобу, птицю.

Номер слайду 8

Розвиток дії «Лазимо, було, в лозах, понариваємо прездорові пучки ожини, наїмось, ще й позамазуємо пазухи ожиною» . «Раз я з пастушками побіг в берег купаться… Плавать я ще не вмів…». «Кинулась вона [молодиця] в воду, вхопила мене за чуб та й винесла на берег». «Бігав я по дворі, ганяв по садку, а мене все бере нудьга без хлопців». «Біжу я, дивлюсь — ягнят не видно і пастушків нема». СЛОВНИКОВА РОБОТАЦарина — місцевість за селом, де пастух збирає худобу, вигін, а також пасовисько. Царина — діалектна назва засіяного поля, посівів, лан. Царина — необроблюване, поросле травами поле. Царина — те ж саме, що й ділянка, галузь, «нива».

Номер слайду 9

Зав'язка «Ото раз надвечір нудився я, нудився та й думаю: не видержу більше, піду крадькома та потаєнці до пастушків». «Я побіг шляхом попід високим житом, що вже викидало колос, а поперед мене біжить чубата посмітюха та так недалечко од мене. Мені здавалось, що вона молоденька і я її зловлю руками та й принесу сестрі на гостинець». «Лежав я, пацав ногами, думав, як то мій млинокбуде молоть, а з-під млинка буде борошно сипаться в маленький мішечок, — та й незчувся, як і заснув»…. СЛОВНИКОВА РОБОТА Потаєнці – потайки, таємно. ЗАГАЧУВАТИ, ую, уєш, недок. , ЗАГАТИТИ, ачу, атиш, док. 1. перех. Загороджувати, перекривати чим-небудь (річку, канал). СПУСТ, ч.1. род. у, заст. Міра ємності: три відра (горілки). Вродилось.. пиво чорнеє з лимоном, Сивушки же трохи не з спуст (Котл., І, 1952, 170).2. род. а, розм. Те саме, що струг.3. род. у, заст. Пристрій для відведення води. Се був спуст стародавнього великого ставу. 

Номер слайду 10

Кульмінація «Та при тому як скочу з ліжка на ноги, аж... і скакать не було куди. Вже трохи розвиднілось, і до мене вернулась пам’ять. Я в одну мить пригадав, що я під мостом і як я туди заліз. Тільки ніяк не міг вгадать, що тепер надворі: чи вечір,чи ранок, чи вдосвіта. «А може, я оце заночував під мостом... лежав і спав тут вночі?» — майнула в мене думка. І чогосьмені одразу стало страшно й містка, і тієї ночі». … «Як дремену я з-під мосту, та мерщій на горбок, та на шлях». …

Номер слайду 11

Розв'язка «Я розказав бабі про свою пришту. Вона взяла мене за руку та й одвела додому». «Я слухаю, що мати розказує бабі, та й постеріг, якого я клопоту та жалю завдав матері та батькові. Мені стало якось ніяково. Я не знав, де й очі діти, та все дивився собі на ноги, замазані гряззю». «Пополаяв мене батько за сніданням, попосміявсь з мене та й заборонив мені купаться в річці з пастушками й гулять на вигоні». «Після снідання я вискочив надвір… дивлюсь — голуби знеслись. Я став такий радий, що зараз забув і про місток, і про собак, і про гадюк, як усяке лихо забувається на світі».

Номер слайду 12

Час діїПрочитайте речення, які слова вказують на час дії? «Ото раз надвечір нудився я, нудився та й думаю: не видержу більше, піду крадькомата потаєнці до пастушків». «Що це за випадок стався вночі!» — думаю я». «Вже трохи розвиднілось…». «Як прийшли ми [Василько і баба] додому, вже сонечко викотилось з-за верб». «Після снідання я вискочив надвір, сів на ґанку, а мені все якось погано було на душі». «Пам’ятаю, мені було років шість або сім, як це діялось. Батько мій був тоді економом в одномуселі».

Номер слайду 13

Місце діїПрочитайте речення, які слова вказують на місце дії? «Батькомій був тоді економом в одному селі. Економія стояла сливе край села». «Так, було, мене й тягне на той вигін». «Розігнався я з берега, побіг по човні та плиг в воду з самісінького носа човна на глибиню!» «Але як його в світі всидіть вдома, коли для мене був двір тісний». «Добіг я до мосту. Коло мосту так гарно та зелено. Під мостом дзюрчить малесенька річечка по камінцях. Понад річкою зелена трава. Я побіг до річечки…». «Іду шляхом за возом та й плачу». «Вийшов я з жита, перебіг через шлях та й пішов улицею по селі». «Вона [баба] взяла мене за руку та й одвела додому». «Повела мене мама в покої.»…

Номер слайду 14

Характеристика образу Василька(За цитатами визначте риси вдачі головного героя твору){5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ЦИТАТАХАРАКТЕР1. «Прийду, було, додому й сестрі принесу пучок ожини».)2. «І через неї мені часто доводилось од матері пробувать кислиць: оце було зачеплю її або штовхну так, що вона й ноги задере, то вона зараз біжить до матері жаліться: а мати мені зараз тиць кислицю в зуби: було, добре намне чуба або наскубе вуха».3. «Хотілось мені почваниться перед хлопцями, так я й не знав, де та сміливість узялась». 4. . «Отут, думаю, поставлю млинка, та ще якби так зробить,щоб він крутився, ще й борошно мололось, як у млині. Отохлопці з дива очі повитріщали б на мій млин!»5. «Але як його в світі всидіть вдома, коли для мене був двіртісний». 6. «Вже я й по покрівлі лазив: і по коморі, і по клуні, і по стайні; вже й заглядав в голубині гнізда, дер горобині гнізда, скинув палицею одно ластовине гніздо, викидав горобині яєчка з гнізд та розбивав їх навіщось об колоду…».7. «Тато не виходив ще з своєї кімнати. Я стою, а в мене аж ноги трусяться». 8. «…постеріг, якого я клопоту та жалю завдав матері та батькові. Мені стало якось ніяково. Я не знав, де й очі діти…»1. Подільчивий.2. Бешкетник.

Номер слайду 15

Бесіда «Розігнався я з берега, побіг по човні та плиг в воду з самісінького носа човна на глибиню!»МІРКУЄМО! Чи правильно зробив Василько, що без дозволу батьків пішов на річку купатися? Якими могли бути наслідкидля шестирічної дитини?Чи зрозумів, на вашу думку, хлопчик, що діяв неправильно?Хто на даний час несе відповідальність за дії своїх неповнолітніх дітей?ВІДПОВІДЬ. Відповідальність щодо виховання дітей покладена на обох батьків, незалежно від того проживають вони разом чи окремо, оскільки обов’язок здійснювати належне виховання та нагляд за малолітнім є рівним для обох з них. Тому неналежне виховання малолітнього – це правопорушення батьків і, як наслідок, настання відповідальності.   Стаття 150 Сімейного кодексу України

Номер слайду 16

Правила поведінки на водіНа воді забороняється: Купатися в місцях, які не визначені місцевими органами виконавчої влади та не обладнані для купання людей. Вилазити на попереджувальні знаки, буї. Стрибати у воду з човнів, катерів, споруджень, не призначених для цього. Пірнати з містків, дамб, причалів, дерев, високих берегів. Використовувати для плавання такі небезпечні засоби, як дошки, колоди, камери від автомобільних шин, надувні матраци та інше знаряддя, не передбачене для плавання. Плавати на плавзасобах біля пляжів та інших місць, які не відведені для купання. Що робити, якщо людина тоне? Допомога при утопленні.1. Переконатися, що немає небезпеки. Кинути постраждалому рятувальний круг, м’яч, тощо. Скористатись рятувальним жилетом, кругом, надувним матрацом або іншими засобами, що дозволять утримуватись на воді, та підплити до постраждалого зі спини. При наближенні заспокоїти постраждалого та пояснити, що ви допоможете. Якщо постраждалий без свідомості, перевернути його на спину, перевірити, чи він дихає. Викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги за номером 103.

Номер слайду 17

Про народні ігри у творі «Оце, було, втечу з хати на вигін до хлопців, бігаємо навперейми, наввипередки, граємо в довгої лози, загнуздаємось та граємо в коней».[Біг] НАВПЕРЕЙМИ, присл. Перетинаючи що-небудь (дорогу, стежку і т. ін.), виходячи назустріч.[Біг]НАВВИПЕРЕДКИ, присл. Намагаючись перегнати один одного в бігу, плаванні і т. ін. ЗАГНУЗДУВАТИ, ЗАГНУЗДАТИ - підкоряти своїй волі; приборкувати. ГРА В ДОВГОЇ ЛОЗИ - давня українська забава - "Довга лоза". Можна використовувати у розминці, для розвитку стрибучості, спритності та витривалості. https://www.google.com/search?q=%D0%B3%D1%80%D0%B0+%D0%B2+%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B3%D0%BE%D1%97+%D0%BB%D0%BE%D0%B7

Номер слайду 18

Паспорт твору. Автор: Іван Нечуй-Левицький. Назва твору: «Вітрогон». Жанр: оповідання. Тема: розповідь про безтурботне, повне пригод дитинство сина управителя поміщицького маєтку.Ідея: дитинство – найкраща пора в житті; засудження нерозважливих вчинків; відповідальність батьків за дітей. Художні особливості твору:епітети: «двоє здоровецьких дверей», «вона (стеля) все біла влітку, а взимку сіра; а це чогось стала зовсім чорна…»;фразеологізми: «стоять ні живі ні мертві», «а мати мені заразтиць кислицю в зуби: було, добре намне чуба або наскубе вуха»;пестливі слова: «малесенька річечка», «гребельку», «маленький мішечок»;питальні речення: ««Що це таке? — думаю я. — Чого це наше вікно за ніч стало таке здорове?»;окличні речення: «Що це за випадок стався вночі!», «Ой боже мій!»

Номер слайду 19

Бесіда (Незакінчене речення)Сьогодні на уроці я зрозумів / зрозуміла…. Мені було цікаво дізнатися…. Я навчився / навчилася…. Домашня робота(«Пробую перо»)Написати сенкан «Василько»

Номер слайду 20

Джерела «Українська література. 5–6 класи . О. Калинич, С. Дячок. (Програма.. Автори Т. О. Яценко, Т. Б. Качак, В. В. Кизилова, В. І. Пахаренко, С. О. Дячок, Л. М. Овдійчук, О. А. Слижук, В. М. Макаренко, І. А. Тригуб); https://www.google.com/search?q=%D0%B2%D1%96%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B3%D0%BE%D0%BD+%D0%BD%D0%B5%D1%87%D1%83%D0%B9+%D0%BB%D0%B5%D0%B2%D0%B8%D1%86%D1%8 C%D0%BA%D0%B8%D0%B9 http://sum.in.ua/s/vitroghinhttps://www.google.com/search?q=%D1%81%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%B5+%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8 F&oq=https://www.google.com/search?q=%D1%86%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0+%D1%86%D0%B5&oq=%D1%86%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%B0&aqshttps://www.google.com/search?q=%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%8 E%D0%BD%D0%BE%D0%BA+%D1%85%D0%BB%D0%BE%D0%BF%D1%87%D0%B8%D0%BA+%D0%BEhttps://www.google.com/search?sxsrf=AJOqlz. Uw6https://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0+%D1%87%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%BDhttps://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0https://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0+%D1%81%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%BAhttps://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0+%D0%BF%D0%BB%D0%B5+%D0%B7+%D0%B2%D1%96%D0%B2%D1%86%D1%8 Fhttps://www.google.com/search?sxsrf=APw. XEde. Im. Qhttps://www.google.com/search?q=%D0%BC%D0%BE%D1%8 F%20%D1%81%D1%96%D0%BC%27%D1%8 F%20%D0%BChttps://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0+%D0%BF%D0%BE%D1%81%D0%BC%D1%96%D1%82%D1%8 Ehttps://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0https://www.google.com/search?q=%D0%B3%D1%80%D0%B0+%D0%B2+%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B3%D0%BE%D1%97+%D0%BB%D0%BE%D0%B7%D0%B8https://www.google.com/search?q=+%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B9%D0%BC%D0%B8https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%BD%D0%B0%D0%B2%D0%B2%D0%B8%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BA%D0%B8https://burshtyn-rada.if.gov.ua/novyny/bezpeka-na-vodi-https://www.google.com/search?sxsrf=https://www.google.com/search?sxhttps://www.google.com/search?sxsrf=APw. XEhttps://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0+%D0%BF%D0%B0https://www.google.com/search?q=%D0%BA%D0%B0%D1%80%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%BA%D0%B0+%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%B9%D0%BC

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Лецик Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Голова Тетяна Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Алдатова Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
31 березня 2023
Переглядів
10841
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку