Найбільш загальними і необхідними умовами продуктивної психічної діяльності особистості є мова і мовлення. Вони проймають усе психічне життя людини і забезпечують можливість активного задоволення її пізнавальних і суспільних потреб, є засобами реалізації внутрішнього світу та можливостей особистості.
МОВА - суто людський засіб спілкування в духовному і практичному житті людини і являє собою систему знаків для передавання, приймання і використовування інформації. Мова – це досить складне явище, яке породжується суспільством і є формою віддзеркалення в суспільній свідомості людей їх громадського буття. Мова – це багаторівнева система зі своїми вимогами, обмеженнями, правилами використання вербальних знаків.
Практичне вживання мови включає активний словник, тобто слова, якими людина користується для висловлення своїх думок, спілкуючись з іншими людьми, і пасивний - ті слова, які вона розуміє, коли їх чує або читає, але рідко їх вживає. Обсяг і характер активного і пасивного словників людини залежать від її освіти, професії, міри опанування мови, характеру та змісту діяльності.
Фізіологічною основою мовлення є діяльність другої сигнальної системи, подразником якої є не предмети та їх властивості, а слова. У процесі мовлення беруть участь багато функціональних структур кори півкуль великого мозку, але окремі її ділянки відіграють найістотнішу роль у виконання цієї функції, тому їх називають мовними аналізаторами, або центрами мови. У задніх відділах нижньої лобової звивини знаходиться центр артикуляції та мови, або центр Брока. Мовна функція виконується, як правило, лівою півкулею великого мозку. Лише у 30 % людей з домінуючою лівою рукою вона здійснюється правою півкулею. А зони кори, що контролюють артикуляцію, локалізуються в обох півкулях великого мозку.
Поради щодо розвитку зв’язного мовлення:— основним джерелом мовного збагачення дорослої людини є читання художньої літератури: особистість переймає логіко-семантичні конструкції побудови правильного висловлювання, розвиває свій інтелект, збагачує словниковий запас;— вивчайте напам’ять зразки художньої літератури — це сприятиме переходу завчених лексем до активного словника;— у процесі спілкування з іншими людьми стежте за правильністю власного мовлення та свого співрозмовника;— дбайте про постійне інтелектуальне збагачення, адже мовлення та інтелект мають взаємозв’язок;