Іван Якович Франко. "Фарбований Лис". Головні та другорядні персонажі

Про матеріал
Урок літератури для здобувачів освіти 5 класу. Іван Франко. Зміст казки «Фарбований Лис». Головні та другорядні персонажі Очікувані результати: Допомогти здобувачам освіти глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; Вчити розрізняти головних та другорядних героїв; Розвивати увагу. Фантазію, уміння виразно та вдумливо читати казку; Виховувати позитивне ставлення до доброго та красивого та негативне до зла, нечесності. Тип: засвоєння нових знань Компетентності: мовна, громадянська, уміння вчитися упродовж життя, математична.
Перегляд файлу

Іван Франко. Зміст казки «Фарбований Лис». Головні та другорядні персонажі

Очікувані результати:

Допомогти здобувачам освіти глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки;

Вчити розрізняти головних та другорядних героїв;

Розвивати увагу. Фантазію, уміння виразно та вдумливо читати казку;

Виховувати позитивне ставлення до доброго та красивого та негативне до зла, нечесності.

Тип: засвоєння нових знань

Компетентності: мовна, громадянська, уміння вчитися упродовж життя, математична.

Перебіг уроку

Слова ласкаві,

а думки лукаві

Народна творчість

І Організаційний момент

Добрий день, діти, привітайтеся з нашими гостями.

ІІ Мотиваційний етап

Відеоряд

Добрий день вам, дорогі діти,

сьогодні у нас незвичайний урок.

У казку цікаву ми зробимо крок,

із нею вже стрічались не раз,

і знову вона завітає у клас.

У казках є завжди перешкоди,

Та знаю, що для творчих дітей їх ніколи немає.

  • Діти, а вам подобаються казки? (так)
  • Чому?
  • Що ж таке казка?

Казка - це твір усної народної творчості, в основу якого покладено захопливу розповідь про вигадані події.

  • На які групи діляться казки? (Чарівні, соціально-побутові, казки про тварин).
  • Які ознаки має казка? (казковий зачин та кінцівка, казкові слова, чарівні предмети, магічні цифри – 3,7,12)
  • Молодці! На попередніх уроках ми ознайомилися з казками. Скільки цікавого, захоплюючого вклав народ у них! Завдяки їм кожний із вас відкрив світ фантазії, пригод та мудрості. З-поміж народних талантів були ті, які писали безпосередньо свої твори цього жанру, виявляючи при цьому власну обдарованість.

Іван Франко - один із тих митців чарівного слова для дітей, автор багатьох 50 казок. Своїх чотирьох дітей (Андрія, Тараса, Петра та Ганну) розважав не дорогими іграшками, а захоплюючими казками, які складав сам. У них завжди перемагали добро та справедливість, цікаві пригоди були приправлені тонким гумором, висміюванням деяких вад людей в образах звірів. Збірка Івана Франка так і називалася «Коли ще звірі говорили», у ній вміщено 20 казок. І надрукована вона була в 1899 році.

А щоб дізнатися, сторінками якої казки ми будемо сьогодні подорожувати, ви повинні розгадати головоломку.

Перед вами геометричні фігури, які потрібно розташувати, починаючи від найменшої кількості кутів до найбільшої. https://learningapps.org/watch?v=pnxndfnt521

ІІІ Повідомлення теми та мети уроку

Розгорніть зошити та запишіть тему нашого уроку

Дванадцяте жовтня

Класна робота

«Іван Франко. Зміст казки «Фарбований Лис». Головні та другорядні персонажі»

Завданнями уроку є опрацювання змісту казки, уміння визначати головних та другорядних персонажів, виразно вдумливо читати та робити висновки.

Одну загадку ви вже розгадали, пропоную ще одну. Яка різниці між цими малюнками?

 

 

 

 

 

 

Казка народна, літературна.

  • Яку казку ми називаємо народною? (Ту, яку створив народ)
  • А літературною? (У якої є автор).

А з якою народною казкою схожою на «Фарбований Лис» ви вже ознайомилися на уроках зарубіжної літератури? («Фарбований Шакал»).

  • Що спільне у цих творах? (Головний герой фарбується у синій колір)
  • Що відмінне? (народна, літературна казка. Лис, Шакал)

Правильно. Іван Франко цікавився давньоіндійською літературою, зокрема «Панчатантрою». 9 сюжетів із цієї збірки, письменник переробив для дітей.

 «На чужий позичений рисунок накладав українські кольори» (Іван Франко)

IV Сприйняття, засвоєння та осмислення нового матеріалу

Уроки української літератури "Іван Франко. Літературні казки".А зараз, п’ятикласники, пропоную завітати до «Змістової галереї» та розташувати у правильному порядку фрагменти казки «Фарбований Лис».

  • Иллюстрация к сказке И.Франко "Крашеный лис" - Гейдек Петр Николаевич - -  Arts.In.UAХизування перед товаришами.
  • Лис на торговиці.
  • У діжі з фарбою.
  • Страшний синій колір.

 

  • ᐈ Книжка "Фарбований лис" Франко Іван купити в інтернет-магазині VivatКонспект уроку «І.Я. Франко. «Фарбований Лис». Зміст казки, головні і  другорядні персонажі» | Конспект. Українська літератураІван Франко "Фарбований лис"Цар Остромисл.

 

  • Лісове царювання.

Презентація до уроку Іван Франко "Фарбований Лис" 

  • Святкування роковин.

 

  • Помста звірів.

 

  • Молодці. А зараз доповнимо нашу галерею вашими малюнками.
  • Бесіда за запитаннями.
  • Хто ж головний персонаж казки? (Лис Микита)
  • Кого ми називаємо головним персонажем? (С.75)
  • Як називаються інші герої? (Другорядні с.75)

 

Казковий ліс

Фізкульхвилинка

Раз! Два! Час вставати:

будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо.

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Покрутіться,

Один одному всміхніться!

Сім! Вісім! Час настав повернутись нам до справ.

  • Казка обов’язково має мову автора та персонажів. А що таке мова автора та персонажів дізнаємося, прочитавши сторінку 75.
  • Із чого починається наша казка? (Опис Лиса с. 69)

Хитрий, прехитрий, не було сміливішого, вигадливішого, страшенно гордий.

  • Як ставиться Лис Микита до товаришів? (відповіді п’ятикласників)
  • Який епізод найнапруженіший? (Втеча від собак ВІДЕО)

За мотивами казки Івана Франка було створено мультфільм режисером Олександром Івановим у 1953 р.

  • Як поводився Лис після цієї пригоди? (Назвав себе Остромислом, якого св. Миколай виліпив із небесної глини)
  • Діти, чому з блакитної фарби? (Бо боги Шива та Брахман у індійській релігії - це космічне духовне начало, основа всього сущого мали синій колір. Ось і наш герой був пофарбований у синій колір).
  • Що вам відомо про святого Миколая? (оберігав подорожуючих та звірів).
  • Подорожуючи, у рамках народознавчого проєкту «LIT-Хаб у дорозі», ми відвідали літературно-краєзнавчий музей «Бушу». Серед кам’яних скульптур побачили перевертня, який схожий на нашого героя, адже видав себе за іншого.
  • Яким був царем Лис Микита. (с.73)

Гра «Займи позицію»

Ви вважаєте Лиса добрим  і справедливим царем?

Ні, думав лише про себе. Як ми називаємо таких людей?

Егоїсти

Підберіть антонім. (Альтруїсти)             

Егоїсти-альтруїсти

Щирий-лицемір

Скромний-пихатий

Безкорисливий-користолюбний.

  • Що сталося через рік? (Його роздерли).

Іван Франко використав у тексті стійкі сполучення слів.

Спробуймо відтворити життя Лиса у фразеологізмах.

  • Ніколи не вертався із порожніми руками.
  • Скрутився, мов муха в окропі.
  • Баньки витріщив.
  • Дав драпака.
  • Жив мов у Бога за дверима.
  • Полуда з очей спала.

Гра «Уважні учні»

Тема – зображення історії хитрого лиса, який постраждав через свій обман.

Ідея – засудження корисливості, зарозумілості, нечесності, хитрості людей, схожих на Лиса Микиту.

Мудрий народ дає оцінку таким людським рисам у прислів’ях та приказках.

Гра «З’єднай прислів’я»

1.У страху                                                А.  і куща боїться 

                                                     2.  Ляклива ворона                                  Б. але назад не вернешся

                                                     3. Брехнею світ обійдеш,                       В. і у воді не тоне                                                                                                           

                            4. Правда в огні не горить                      Г. великі очі

V Підсумок уроку

  • То який висновок можемо зробити із прочитаного твору? (Потрібно бути чесним по відношенню до інших, не видавати себе за когось).
  • ОЦІНЮВАННЯ

А я хочу згадати англійське прислів’я, яке влучно стверджує «Найдовша у світі відстань-від голови до серця»

Бажаю вам перед тим, як щось сказати або зробити- добре подумати та пропустити через свою душу.

VІ Домашнє завдання

  • Скласти та записати твір-характеристику Лиса Микити.
  • Написати своє продовження казки (за бажанням). 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 лютого 2022
Переглядів
1233
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку