Іван Франко. Зміст казки «Фарбований Лис». Головні та другорядні персонажі
Очікувані результати:
Допомогти здобувачам освіти глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки;
Вчити розрізняти головних та другорядних героїв;
Розвивати увагу. Фантазію, уміння виразно та вдумливо читати казку;
Виховувати позитивне ставлення до доброго та красивого та негативне до зла, нечесності.
Тип: засвоєння нових знань
Компетентності: мовна, громадянська, уміння вчитися упродовж життя, математична.
Перебіг уроку
Слова ласкаві,
а думки лукаві
Народна творчість
І Організаційний момент
Добрий день, діти, привітайтеся з нашими гостями.
ІІ Мотиваційний етап
Відеоряд
Добрий день вам, дорогі діти,
сьогодні у нас незвичайний урок.
У казку цікаву ми зробимо крок,
із нею вже стрічались не раз,
і знову вона завітає у клас.
У казках є завжди перешкоди,
Та знаю, що для творчих дітей їх ніколи немає.
Казка - це твір усної народної творчості, в основу якого покладено захопливу розповідь про вигадані події.
Іван Франко - один із тих митців чарівного слова для дітей, автор багатьох 50 казок. Своїх чотирьох дітей (Андрія, Тараса, Петра та Ганну) розважав не дорогими іграшками, а захоплюючими казками, які складав сам. У них завжди перемагали добро та справедливість, цікаві пригоди були приправлені тонким гумором, висміюванням деяких вад людей в образах звірів. Збірка Івана Франка так і називалася «Коли ще звірі говорили», у ній вміщено 20 казок. І надрукована вона була в 1899 році.
А щоб дізнатися, сторінками якої казки ми будемо сьогодні подорожувати, ви повинні розгадати головоломку.
Перед вами геометричні фігури, які потрібно розташувати, починаючи від найменшої кількості кутів до найбільшої. https://learningapps.org/watch?v=pnxndfnt521
ІІІ Повідомлення теми та мети уроку
Розгорніть зошити та запишіть тему нашого уроку
Дванадцяте жовтня
Класна робота
«Іван Франко. Зміст казки «Фарбований Лис». Головні та другорядні персонажі»
Завданнями уроку є опрацювання змісту казки, уміння визначати головних та другорядних персонажів, виразно вдумливо читати та робити висновки.
Одну загадку ви вже розгадали, пропоную ще одну. Яка різниці між цими малюнками?
Казка народна, літературна.
А з якою народною казкою схожою на «Фарбований Лис» ви вже ознайомилися на уроках зарубіжної літератури? («Фарбований Шакал»).
Правильно. Іван Франко цікавився давньоіндійською літературою, зокрема «Панчатантрою». 9 сюжетів із цієї збірки, письменник переробив для дітей.
«На чужий позичений рисунок накладав українські кольори» (Іван Франко)
IV Сприйняття, засвоєння та осмислення нового матеріалу
А зараз, п’ятикласники, пропоную завітати до «Змістової галереї» та розташувати у правильному порядку фрагменти казки «Фарбований Лис».
Казковий ліс
Фізкульхвилинка
Раз! Два! Час вставати:
будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо.
Швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Покрутіться,
Один одному всміхніться!
Сім! Вісім! Час настав повернутись нам до справ.
Хитрий, прехитрий, не було сміливішого, вигадливішого, страшенно гордий.
За мотивами казки Івана Франка було створено мультфільм режисером Олександром Івановим у 1953 р.
Гра «Займи позицію»
Ви вважаєте Лиса добрим і справедливим царем?
Ні, думав лише про себе. Як ми називаємо таких людей?
Егоїсти
Підберіть антонім. (Альтруїсти)
Егоїсти-альтруїсти
Щирий-лицемір
Скромний-пихатий
Безкорисливий-користолюбний.
Іван Франко використав у тексті стійкі сполучення слів.
Спробуймо відтворити життя Лиса у фразеологізмах.
Гра «Уважні учні»
Тема – зображення історії хитрого лиса, який постраждав через свій обман.
Ідея – засудження корисливості, зарозумілості, нечесності, хитрості людей, схожих на Лиса Микиту.
Мудрий народ дає оцінку таким людським рисам у прислів’ях та приказках.
Гра «З’єднай прислів’я»
1.У страху А. і куща боїться
2. Ляклива ворона Б. але назад не вернешся
3. Брехнею світ обійдеш, В. і у воді не тоне
4. Правда в огні не горить Г. великі очі
V Підсумок уроку
А я хочу згадати англійське прислів’я, яке влучно стверджує «Найдовша у світі відстань-від голови до серця»
Бажаю вам перед тим, як щось сказати або зробити- добре подумати та пропустити через свою душу.
VІ Домашнє завдання