Календарно-тематичне планування Пізнаємо природу для 5 класу (2 години на тижень)
Модельна навчальна програма «Пізнаємо природу» 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти
(автори Біда Дарія Дмитрівна, Гільберт Тетяна Георгіївна, Колісник Ярина Іванівна)
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України:
Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795.
Підручник:
Пізнаємо природу. Підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти
/ Дарія Біда, Тетяна Гільберт, Ярина Колісник. – Київ: «Генеза», 2022.
Рекомендовано Міністерством освіти та науки України
(наказ Міністерства освіти та науки України від 08.02.2022 № 140).
Відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи»
для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберт Т.Г., Колісник Я.І.).
Затверджено:
Календарне планування
Пізнаємо природу для 5 ____ клас__
Планування складено за модельною програмою «Пізнаємо природу». 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Біда Д.Д., Гільберт Т.Г., Колісник Я.І.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)
Розглянуто на засіданні методичного об’єднання
вчителів __________________________________
Протокол № від _____._____,________ р.
Перевірено за програмою
і рекомендовано для затвердження
заступник директора
________________
/підпис/
Календарне планування |
||||
70 год, 2 год на тиждень |
||||
№ |
№ |
Клас |
Назва розділу, тема уроку |
Д/З, § |
Тема 1. Знайомство з наукою (2 год) |
||||
1 |
1 |
|
Інструктаж з БЖД. Як наука змінює світ? Наука. Природничі науки. Наукові терміни та факти. Значення науки та техніки. |
§1 |
2 |
2 |
|
Як стати винахідником? Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені-природодослідники. |
§2 |
Тема 2. Науковий метод пізнання (1 год) |
||||
3 |
1 |
|
Як шукати відповіді на запитання Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Експеримент. Моделювання. Науковий метод пізнання. |
§3 |
Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання (5 год) |
||||
4 |
1 |
|
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати? Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, рулетка, важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, лупа, мікроскоп, телескоп. Еталон довжини. Температура. Об’єм. Час. Ціна поділки. |
§ 4 |
5 |
2 |
|
Практична робота №1 Вимірювання температури повітря і води. |
§ 5 |
6 |
3 |
|
Як виміряти масу? Маса. Одиниці маси. Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки. |
§ 6 |
7 |
4 |
|
Виготовлених приладів для вимірювання об’єму та маси (мірного циліндра, мензурки, важільних терезів, ін. за вибором учителя). |
§ 14 |
8 |
5 |
|
Узагальнення розділу 1 |
|
Розділ II. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИНИ (11 год) |
||||
Тема 1. Тіла та речовини (2 год) |
||||
9 |
1 |
|
Що нас оточує? Тіла та їхні характеристики. Речовини та їхні властивості. |
§ 7 |
10 |
2 |
|
З чого все складається? Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. |
§ 8 |
|
||||
Тема 2. Три стани речовини (5 год) |
||||
11 |
1 |
|
Які властивості у твердих тіл? Розташування рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл. |
§ 9 |
12 |
2 |
|
Які властивості у рідин? Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі. Випаровування. |
§ 10 |
13 |
3 |
|
Чому вода – особлива речовина Вода в природі й організмі людини. Дифузія в організмі людини. |
§ 11 |
14 |
4 |
|
Які властивості у газів? Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. |
§ 12 |
15 |
5 |
|
Практична робота №2 Спостереження явищ дифузії та вивчення явища випаровування води. |
§ 13 |
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год) |
||||
16 |
1 |
|
Що таке розчинні та нерозчинні речовини Вода як розчинник. Розчин. Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини. |
§ 15 |
17 |
2 |
|
Як приготувати та розділити розчин? Приготування розчинів. Практична робота №3 Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. |
§ 16 |
18 |
3 |
|
Скільки є речовин Елементи, їх символи. Склад молекул. Різноманіття речовин, їхні властивості та застосування. |
§ 17 |
19 |
4 |
|
Узагальнення розділу 2 |
§ 18 |
Розділ III. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (22 год) |
||||
Тема 1. Як виникла наша планета (4 год) |
||||
20 |
1 |
|
Як виникла планета Земля Перші гіпотези та припущення щодо виникнення Землі. |
§ 19 |
21 |
2 |
|
Яку будову має Земля? Будова і склад Землі. |
§ 20 |
22 |
3 |
|
Як утворюються гірські породи Гірські породи та мінерали. Які бувають корисні копалини. Метали та неметали. |
§ 21 |
23 |
4 |
|
Практична робота №4 Визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції. |
|
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (7 год) |
||||
24 |
1 |
|
Яку форму і розміри має Земля Форма, розміри Землі. Основні напрямки на глобусі та карті. Паралелі, меридіани. |
§ 22 |
25 |
2 |
|
Як зображують Землю на глобусі та карті Способи зображення Землі. Зображення Землі на глобусі та географічній карті. Хто склав сучасну карту. |
§23 |
26 |
3 |
|
Про що розповідають географічні карти Елементи карти. Умовні знаки. Шкала висот і глибин. Значення карт. |
§ 24 |
27 |
4 |
|
Які бувають масштаби та як за їхньою допомогою виміряти відстані на карті й місцевості? Види масштабів: іменований, лінійний. Визначення відстаней на карті за масштабом |
§ 25 |
28 |
5 |
|
Практична робота № 5 Вимірювання відстаней на географічній карті за масштабом. |
|
29 |
6 |
|
Як здійснити окомірне знімання місцевості та скласти план місцевості. Полярна і маршрутна знімання місцевості. Практична робота №6 Креслення простого плану місцевості |
§ 26 |
|
||||
30 |
7 |
|
Узагальнення тем №1,2 розділу III |
|
Тема 3. Суходіл на Землі (2 год) |
||||
31 |
1 |
|
Що охоплює суходіл Землі Суходіл. Материки та частини світу. Острови, півострови й архіпелаги. Практична робота №7 Позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої в тексті. |
§ 27 |
32 |
2 |
|
Які бувають форми поверхні суходолу Землі? Рельєф. Форми рельєфу суходолу. |
§ 28 |
ІІ СЕМЕСТР |
||||
Тема 4. Вода на Землі (4 год) |
||||
33 |
1 |
|
Де міститься вода на Землі? Розподіл води на Землі. Колообіг води в природі |
§ 30 |
34 |
2 |
|
Як досліджують океани? Океани, моря, затоки та протоки. |
§ 31 |
35 |
3 |
|
Які об’єкти належать до вод суходолу? Води суходолу. Річки й озера світу та України. Робота води в природі. Як правильно долати водні перешкоди. |
§ 32 |
36 |
4 |
|
Яке значення води на Землі? Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Охорона водойм. Самоочищення води у природі. |
§ 33 |
Тема 5. Повітряна оболонка Землі (5 год) |
||||
37 |
1 |
|
Які властивості має повітря? Повітря. Склад і властивості повітря. |
§ 34 |
38 |
2 |
|
Якою буває погода? Що таке погода. Види опадів. Прогноз погоди. Метеорологічні прилади. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. |
§ 35 |
39 |
3 |
|
Чи міститься повітря у ґрунті. Які є небезпечні природні явища? Ґрунтове повітря. Значення та охорона повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі. |
§ 36 |
|
||||
40 |
4 |
|
У чому унікальність планети Земля? Чинники, які сприяли появі життя на Землі. |
§ 37 |
41 |
5 |
|
Узагальнення та повторення тем №3,4,5 розділу III |
§ 38 |
Розділ IV. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (15 год) |
||||
Тема 1. Світ живих організмів (1 год) |
||||
42 |
1 |
|
Які особливості будови різних груп організмів? Класифікація організмів. Як побудовані організми. Властивості організмів Спільні та відмінні ознаки різних груп живих організмів. Рівні організації рослинного і тваринного організмів. |
§ 39 |
Тема 2. Клітина(1 год) |
||||
43 |
1 |
|
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів? Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій). |
§ 40 |
Тема 3. Бактерії та віруси (2 год) |
||||
44 |
1 |
|
Хто такі бактерії та чим особливі віруси? Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Віруси. |
§ 41 |
45 |
2 |
|
Яке значення бактерій і вірусів у природі й для людей? Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. |
§ 42 |
Тема 4. Рослини та їхнє різноманіття (4 год) |
||||
46 |
1 |
|
Які органи у квіткової рослини? Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини. |
§ 43 |
47 |
2 |
|
Водорості та спорові рослини: хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити. Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення груп рослин. |
§ 44 |
48 |
3 |
|
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини? Різноманітність голонасінних і квіткових рослин, їх характеристика. Практична робота №8 Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові) на основі загальних рис за гербарними та живими зразками. |
§ 45 |
49 |
4 |
|
Пристосування до життя та різноманітність рослин. Пристосування рослин до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. |
§ 46 |
Тема 5. Гриби. Лишайники (1 год) |
||||
50 |
1 |
|
Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів? Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі та для людини. |
§ 47 |
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (6 год) |
||||
51 |
1 |
|
Хто такі безхребетні тварини? Різноманітність безхребетних тварин. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин. |
§ 48 |
52 |
2 |
|
Які таємниці хребетні тварини? Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці. Практична робота №9 Визначення тварин своєї місцевості за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком. |
§ 49 |
53 |
3 |
|
Як доглядати за домашніми тваринами? Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді та відповідальність. |
§ 50 |
54 |
4 |
|
Чим ми завдячуємо тваринам? Значення тварин у природі та у житті людини. Збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин. Природоохоронні території. |
§ 51 |
55 |
5 |
|
Узагальнення та повторення розділу IV |
§ 52 |
РОЗДІЛ V. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ |
||||
Тема 1. Таємниці організму людини. Ми та наше здоров’я (8 год) |
||||
56 |
1 |
|
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал. Речовини, що входять до складу їжі. Травна система людини, будова та функція її органів. |
§ 53 |
57 |
2 |
|
Як кисень потрапляє у наш організм? Значення дихання. Будова дихальної системи людини. |
§ 54 |
58 |
3 |
|
Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі? Склад крові. Кровоносна система людини. Практична робота №10 Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження). |
§ 55 |
59 |
4 |
|
Захист нашого тіла ззовні та всередині. Шкіра. Імунітет, органи імунної системи людини. Види імунітету. |
§ 56 |
60 |
5 |
|
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини? Видільна система. |
§ 57 |
61 |
6 |
|
Хто керує процесами в нашому тілі? Нервова система. Гормони. |
§ 58 |
62 |
7 |
|
Як працюють органи чуття? Різноманітність органів чуття людини, сприйняття та обробка інформації. Профілактика порушень. |
§ 59 |
63 |
8 |
|
Узагальнення та повторення розділу V |
§ 60 |
Тема 2. Ми та наше середовище життя (7 год) |
||||
64 |
1 |
|
Які навички сприяють збереженню здоров’я людини? Здорове харчування. Практична робота №11 Моя тарілка здорового харчування. |
§ 61 |
65 |
2 |
|
Опорна вісь нашого тіла Опорно-рухова фізична активність. |
§ 62 |
66 |
3 |
|
Як режим дня, сон та емоції впливають на здоров’я? Що таке емоційний інтелект, режим дня і сон, емоції. Стрес та здоров’я. |
§ 63 |
67 |
4 |
|
Природні скарби України. Чому біорізноманіття важливе. Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття. |
§ 64 |
68 |
5 |
|
Зв’язок людини з природою. Людина та природа у творчості українських та світових митців |
§ 65 |
69 |
6 |
|
Повторення |
§ 66 |
70 |
7 |
|
Повторення |
|
За I семестр
Кількість годин - 32
Кількість практичних робіт - 7
Кількість діагностичних робіт -
Кількість тематичних атестацій -
За II семестр
Кількість годин - 38
Кількість практичних робіт - 4
Кількість діагностичних робіт -
Кількість тематичних атестацій -
За рік
Кількість годин - 70
Кількість практичних робіт - 11
Кількість діагностичних робіт -
Кількість тематичних атестацій -