Календарне планування уроків
Інтегрованого курсу "Громадянська освіта" для 10-х класів у 2019/2020 н.р.
70 годин (2 години на тиждень)
№ |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
Скориговано |
Примітка |
1 |
Зміст, завдання і структура курсу. Побудова підручника. Додаткова навчальна література, електронні та Інтернет-ресурси. |
. |
|
|
РОЗДІЛ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ |
||||
2 |
Ідентичність. Види ідентичності. Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності. Самовизначення. Ідентифікація. Особиста гідність. Совість. |
|
|
Практичне заняття: «Хто я?» (усвідомлення своєї ідентичності) |
3 |
Поняття соціалізації. Етапи соціалізації. Суб’єкти соціалізації. Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності. Соціалізація в сім’ї. Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. Партнерські стосунки в сім'ї. Трансформація моделей сім'ї. |
|
|
Практичне заняття: «Чи може людина бути творцем власного життя, або як стати успішною людиною?» |
4 |
Самореалізація і розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети. Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини. Креативність. |
|
|
Практичне заняття: «Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини |
РОЗДІЛ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ |
||||
5 |
Поняття людської гідності. Людська гідність – основа природного права. Рівноправність. Охорона й захист людської гідності. |
|
|
Практичне заняття: «Чи можна пожертвувати правами однієї людини для захисту прав багатьох?» |
6 |
Природа прав людини. Основоположні права і свободи людини. Покоління прав людини. Класифікація прав людини. Борці за права людини. Майбутнє прав людини. |
|
|
Практичне заняття: «Організовуємо кампанію на захист прав людини у нашому місті» |
7 |
Взаємовідносини «людина – держава». Верховенство права. Права і свободи людини та відповідальність держави за їх дотримання, гарантування та захист. Позитивні і негативні зобов’язання держави. |
|
|
|
8 |
Поняття прав дитини. Конвенція ООН про права дитини. Захист прав дитини. Практичне заняття: «Європейський суд з прав людини» |
|
|
|
9 |
Порушення прав людини. Поняття механізмів захисту прав людини. Міжнародні та європейські стандарти захисту прав людини. Національні механізми захисту прав людини, їх класифікація. Правозахисні організації. |
|
|
Практичне заняття: «Порушення прав дитини та як забезпечити їхнє дотримання в Україні». |
10 |
Як побудувати ефективний механізм захисту прав дитини в школі. |
|
|
|
РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ |
||||
11 |
Поняття суспільства. Соціальна структура суспільства. Соціальна згуртованість, солідарність і відповідальність. Соціальні цінності. |
|
|
Практичне заняття: «Культурне різноманіття нашого краю» |
12 |
Гендерна, етнічна, конфесійна різноманітність. Рівність.
|
|
|
Практичне заняття: Гендерна різноманітність |
13 |
Роль спілкування в житті людини й суспільства. Вербальна й невербальна комунікація. Практичне заняття: «Мистецтво спілкування» |
|
|
|
14 |
Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання стереотипів.
|
|
|
Практичне заняття: Подолання стереотипів |
15 |
Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації. Толерантність та інклюзія. Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс. |
|
|
Практичне заняття: «Організовуємо кампанію проти ксенофобії». |
16 |
Практичне заняття: «Розв'язання конфліктів у нашій школі». Вчимося вирішувати проблему (у класі, школі). |
|
|
|
17 |
Практичне заняття: «Створення шкільного центру медіації» |
|
|
|
РОЗДІЛ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ |
||||
18 |
Виникнення і зміст демократії. Цінності демократії. Демократичні інститути. Конституція та її призначення. Законодавча, виконавча та судова влада в демократичних країнах. Принципи виборчого права. Етапи виборчого процесу. |
|
|
|
19 |
Роль політичних партій в розвитку демократії. Правовий статус політичних партій в Україні. Діяльність та вплив політичних партій на демократію. Громадські організації: правовий статус, діяльність та вплив на демократію. |
|
|
|
20 |
Практичне заняття: «Вибори до органів місцевого самоврядування». |
|
|
|
21 |
Поняття громадянського суспільства. Функції громадянського суспільства. Роль громадян у становленні й функціонуванні громадянського суспільства. Громадянське суспільство та правова держава. |
|
|
|
22 |
Поняття громади. Роль громади в житті людини, суспільства, держави. Реалізація та захист громадою своїх прав і законних інтересів. Вплив громадян на вирішення проблем громади. |
|
|
Практичне заняття: «Повага до меншин – умова збереження миру» (Папа Римський Іоан Павло ІІ). |
23 |
Практичне заняття: «Організація і проведення загальношкільного громадського слухання щодо…. (користування мобільними телефонами, повсякденного носіння шкільної форми, створення електронного класного журналу…)» |
|
|
|
24 |
Роль громадянина у демократизації суспільства. Демократичний громадянин. Культура громадянськості. Активна громадянська позиція. |
|
|
|
25 |
Шкільна громада. Взаємодія учнів, учителів, батьків, шкільної адміністрації в організації шкільного життя. Врядування та управління школою. Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). Принципи та цінності учнівського самоврядування. Моделі учнівського самоврядування. Школа і місцева громада. |
|
|
|
26 |
Практичне заняття: «Учнівський моніторинг: «Статут школи та забезпечення прав дитини в навчальному закладі». |
|
|
|
27 |
Практичне заняття: «Створюємо шкільні правила разом» (написання та внесення змін до шкільного статуту). |
|
|
|
28 |
Свобода асоціацій. Дитячі й молодіжні об'єднання й рухи. Створення молодіжної громадської організації. Молодіжні соціальні проекти. Учнівське самоврядування он-лайн |
|
|
Практичне заняття: «Створюємо дитячу організацію в школі». |
29 |
Практичне заняття: «Участь шкільної молоді у прийнятті рішень в місцевій громаді». |
|
|
|
30 |
Узагальнення |
|
|
За розділами 1,2,3,4 |
РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА |
||||
31 |
Поняття мас-медіа(медіа). Роль інформації та медіа в сучасному світі. Мас-медіа, комунікація, аудиторія.медіатекст.. Різновиди медіа (книга, преса, фото, радіо, кіно, телебачення, Інтернет, мобільний зв’язок) та їхній розвиток. Реклама. Вплив мас-медіа на формування громадської думки та власної позиції людини. |
|
|
|
32 |
Свобода слова. Обмеження свободи слова. Баланс між свободою вираження поглядів та відповідальністю. Свобода мас-медіа – критерій демократичності суспільства. Що таке цензура. Замовні матеріали («джинса») та їхні ознаки.Суспільні медіа і їхня місія. Шкільні медіа. |
|
|
|
33 |
Практичне заняття: «Створюємо шкільні медіа» |
|
|
|
34 |
Маніпуляції в медіапросторі. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду. Роль медіа у провокуванні конфліктів та поширенні стереотипів. Що таке «мова ворожнечі», і як її розпізнати. |
|
|
|
35 |
Достовірність інформації в мас-медіа. Джерела інформації. Факт та судження. Авторство медіа тексту Стандарти подання інформації. Критичний аналіз медіатекстів. |
|
|
Практичне заняття: «Аналіз медіатексту» |
36 |
Приватність та конфіденційність у віртуальному світі. Цифрова ідентичність. Соціальні мережі. Права людини в Інтернеті. Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність. Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті. |
|
|
|
37 |
Практичне заняття: «Твоя соціальна інформаційна кампані я в школі/громаді» |
|
|
|
РОЗДІЛ 6. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ |
||||
38 |
Економіка як сфера життя людей. Економічні потреби та блага. Процеси, що забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і споживання. Учасники (субʼєкти ) економічних відносин. |
|
|
|
39 |
Обмеженість ресурсів. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. Вплив діяльності людини на довкілля. Сталий розвиток як спосіб збереження довкілля. |
|
|
|
40 |
Принципи ринкової економіки. Кругообіг в ринковій економіці. Попит і пропозиція, ринкова ціна, конкуренція. Функції держави в ринковій економіці. Державний бюджет, податки, напрямки видатків. |
|
|
|
41 |
Практичне заняття: Місцевий бюджет:основні статті доходів та видатків» |
|
|
|
42 |
Домашнє господарство як власник і споживач. Поняття про раціональне споживання. Права споживачів. Бюджет домогосподарств: види доходів, напрямки витрат, заощадження. |
|
|
Практичне заняття: «Родинний бюджет» |
43 |
Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця. Правовий захист бізнесу. |
|
|
Практичне заняття: «Створюємо бізнес-план власного підприємства» |
44 |
Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника. |
|
|
Практичне заняття: «Аналіз попиту на ринку праці і складання резюме» |
45 |
Поняття лобізму. Сутність корупції та корупціогенних ризиків. Причини та наслідки корупції в економіці та політиці. Шляхи подолання корупції. |
|
|
|
РОЗДІЛ 7. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ |
||||
46 |
Поняття інтеграції та глобалізації. Вплив глобалізаційних процесів на економіку, культуру, довкілля, людину. Витоки та процес європейської інтеграції. Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції. Виклики сучасного світу |
|
|
Практичне заняття: «Глобальні проблеми сучасності». |
47 |
Поняття міжнародних відносин. Особливості міжнародного права. Система безпеки. Міжнародне гуманітарне право. Урядові і неурядові міжнародні організації. |
|
|
Практичне заняття: «Шукаємо ровесників та однодумців із інших країн для співпраці у рамках соціального проекту засобами Інтернету». |
48 |
Практичне заняття: «Молодіжні ініціативи та волонтерство в різних країнах світу». |
|
|
|
49 |
Європейське і світове співробітництво. Участь України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ тощо. Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна – ЄС. |
|
|
Практичне заняття: «Економічні, соціальні та політичні переваги вступу до ЄС». |
50 |
Практичне заняття: «Організовуємо Місію ООН з подолання наслідків стихійного лиха». |
|
|
|
51 |
Узагальнення |
|
|
За розділами 5,6,7 |
52 |
Узагальнення до інтегрованого курсу "Громадянська освіта" |
|
|
|