Болота. Особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми і водотоки: ставки, водосховища та канали

Про матеріал
Констпект уроку з географії для учнів 6 класу, з використанням інтерактивних методів навчання (підручник Пестушко)
Перегляд файлу

УРОК 52                                                                                   ДАТА________

Тема: Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми і водотоки: ставки, водосховища, канали

Мета:

  • навчальна – – сформувати в учнів уявлення про болота, штучні водойми  та процеси, які сприяють їх утворенню, про рослинний  та тваринний світ, активізувати уявлення про закономірності розміщення, особливості походження й значення боліт та водойм.
  • розвиваюча продовжувати розвивати практичні вміння і навики учнів працювати з картами атласу та підручником; вміння аналізувати, робити висновки, прогнозувати.
  • виховувати бережливе ставлення до природи, пізнавальний інтерес до навколишнього середовища

Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль, фізична карта України та світу, презентації по темі «Болота»

Основні поняття: болота, перехідні, низинні, верхові, ставки, канали, водосховища

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

  • Привітання, побажання хорошого настрою, звіт чергових.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Прийом «Мозковий штурм»

Продовжіть речення

  1. Озеро – це…
  2. Озерна улоговина – це…
  3. Які вам відомі типи озерних улоговин….
  4. Тектонічні озера
  5. Льодовикові озера
  6. Вулканічні озера
  7. Залишкові озера
  8. Загатні озера
  9. Карстові озера
  10. Лиманні озера
  11. Найбільше за площею солоне озеро
  12. Найбільше за площею прісне озеро
  13. Найглибше озеро
  14. Найдовше озеро
  • Які озера ми називаємо стічними, а які безстічними
  • Як озера поділяють за солоністю? Назвіть найсолоніше. Покажіть його на карті.

Прийом «Картографічна лабораторія»

  • Учні показують географічну номенклатуру

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 Читання вірша Валерія  Маренича « Очерет мені був за колиску».

Очерет мені був за колиску,

В болотах я родився і зріс.

Я люблю свою хату поліську…

Я люблю свій зажурений ліс.

А поліське похмуре болото -

Пів – Полісся вода залила…

Тільки де – не – де хутір самотній,

Тільки де – не – де клаптик села.

Прийом « Ланцюжок думок. »

  • Про що йдеться у вірші?

Учні висловлюють свої міркування з приводу почутого.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 Тема сьогоднішнього уроку « Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми». (слайд 1) Ми ознайомимося з тим, як утворюються болота, хто їх населяє, корисними чи шкідливими вони є для людини та природи. Також поговоримо про те, які та для чого людина створила штучні водойми на Землі.

ІY. Сприйняття і повідомлення учням навчального матеріалу.

Прийом « Практичність теорії. »

Під час прогулянки вологим лісом або лугом можна потрапити до заболочених ділянок річок та озер. Їх відразу помітно за специфічною рослинністю: м’яка, наче зелена пухнаста ковдра, мох, очерет, рогоза, тростина.

Робота з підручником

  • Дайте відповідь на запитання перед параграфом

Проблемне питання.

  • Пригадайте, чим болото відрізняється від озера?

Прийом « Скарбничка ідей»

Розгляд слайду де зображено озеро що перетворюється у болото (слайд 3)

  • Чим заповнюються з часом озерні котловини?

Спостереження показали що на дні озера шар мулу 2 мм відкладається за 1 рік. На перший погляд це видається мізерним. Про те якщо скористатися геологічним годинником де рахунок іде на тисячі років, то отримаємо інші цифри: 100 р – 20 см, 1000 р – 2 м, 10000 р – 20 м. Ми розглянули  перший шлях утворення боліт. А ще в природі  болота  виникають внаслідок перезволоження суходолу та близького залягання підземних вод. Бувають випадки, коли болото починає розвиватися і на схилі, якщо цей схил постійно зволожений, наприклад, у місці виходу джерел. Утворення боліт  може  відбуватися в результаті  неправильної експлуатації зрошувальних систем, відгородження від водосховищ, ставків.   Ознайомившись з процесами, які сприяють утворенню боліт,  давайте визначимо, що таке болото?

Прийом «Словничок»

  • Читаємо, записуємо і повторюємо поняття болото

Робота з фізичною  картою України та світу

  • Знайдіть у легенді карт позначення боліт. Знайдіть на фізичній карті України болота. (Заболоченість України становить 1,7 %. Найбільший відсоток заболоченості на Полісській низовині(5%) та в заплавах і дельтах річок, менше в Лісостепу, ще менше – в Степу і гірських районах).  
  • Знайдіть  болота на фізичній карті півкуль. (На нашій планеті загальна площа боліт складає більше 350.млн.га. Як бачимо це не мала площа, але з іншого боку на території України було осушено близько 60 % боліт).  

Найбільше за площею болото в Росії в Західному Сибіру

Прийом « Цікаві факти»

  • Демонстрація слайдів з краєвидами боліт (слайд 5 - 8)

Залежно від умов живлення та характеру рослинності болота поділяються на верхові та низинні. Заросле болото дуже нагадує зелений луг, тому часто водну поверхню зовсім не видно. Але якщо на таку « ковдру» потрапить людина або тварина, то вибратися самостійно з такої трясини дуже важко.

Робота з підручником

Складання таблиці

(Слайд)

Класифікація боліт

Низинні

Верхові

Перехідні

У зниженнях рельєфу (у долинах річок на берегах озер), живляться підземними водами.

На вододілах і піщаних терасах річок в умовах недостатнього живлення (атм опади)

Поєднують ознаки низинних і верхових боліт

Будь – яке природне угрупування з часом розвивається та змінюється. Водні об’єкти, як і люди, народжуються, старіють і вмирають. На місці прозорих та чистих озер і старих русел річок виникають нові  об’єкти – болота. З’являються інші рослини та тварини, продовжується життя. Живий світ боліт дуже цікавий. 

  • Перегляд презентації про рослинний і тваринний світ боліт

Прийом «Домашня заготовка»

  • Учні по черзі називають підготовлені удома твердження  про позитивну і негативну роль боліт у природі

Болота зволожують повітря навколишніх територій,  самі є продуктом клімату і впливають на нього.  відклади боліт є надзвичайно цінними, а в багатьох випадках - єдиним джерелом інформації про рослинність та клімат минулого.  Болота акумулюють вологу і регулюють гідрологічний режим річок і озер.  Болота і торфовища мають важливе водоакумулятивне і водоохоронне значення. Болота дають торф, який використовується з давніх давен як паливо, а тепер - як добриво і хімічна сировина. З торфу видобувають аміачні добрива, спирти і кислоти, барвники і целюлозу, ліки тощо. В торфі іноді можна знайти мумії – він здатен бальзамувати жертви. Тому для археологів цінні об’єкти для своїх досліджень.    

       У 60 - 70  роках XX ст.  почались активні роботи з осушування боліт.  Минули десятки років, і всі зрозуміли, що знищення боліт призвело до цілої низки негативних змін у природних комплексах. Тому зараз створено природні заповідники, заказники, де охороняють болота

Робота в групах

Прийом «Займи позицію»

  • Людина, завжди прагне змінити природні компоненти, це і не оминуло боліт. Займіть позицію позитивного і негативного впливу від осушення боліт з точки зору людини і природи.

    Людина почавши втручатися в життя боліт: висушила, розорала і перетворила їх на родючі поля.

   Осушення приводять до негативних наслідків: знижується рівень грунтових вод, виникають пилові бурі, зникають болотні рослини і тварини, перестає утворюватися торф.

    Болотні ґрунти  після осушення і проведення агромеліоративних заходів можуть перетворюватись у високопродуктивні  сільськогосподарські угіддя. На них вирощують високі врожаї овочів, картоплі, багаторічних трав, конопель та інших культур

     Всі добре знають, що у природному стані болота  здавна використовуються як кормові угіддя — сіножаті та пасовища, травостій йшов для виготовлення силосу, торф – на паливо.

    Кормова якість болотного сіна  низька; в ньому переважають осоки; різнотрав'я складається з малоцінних у кормовому відношенні рослин, а також і неїстівних.  Загальновідомо, що болотні місцевості є нездоровими, бо постійне випаровування підвищує вологість повітря.  Болота утруднюють дорожнє та інші види будівництва

    Адже болота виконують низку екологічних функцій. Наприклад,  захищають людей та їхнє майно від катастрофічних повеней, регулють рівень води у річках,  є джерелом природних продуктів, підтримують існування багатої та різноманітної дикої природи та забезпечують важливі ресурси для рибальства, відпочинку та наукових досліджень.   

    Серйозна перешкода для спорудження доріг, будинків, розвідування та добування корисних копалин

    Як ви вже знаєте, річки й озера розташовані на земній поверхні  нерівномірно й не завжди придатні для використання. А ще вони мають так званий водний режим: переповнюються водою в одні пори року, а в інші міліють. Тому людина, щоб врегулювати свої зростаючі потреби у воді, будує штучні водойми.

  • Які штучні водойми ви знаєте?

Прийом « Словничок ».

Демонстрація слайдів « Штучні водойми».

  • Канали ( з латинської – труба) – це штучні річки. Їх створюють шляхом спорудження штучного річища.  Заповнюють річковою або озерною водою та спрямовують у потрібному людині напрямку.

Ще у стародавньому Єгипті ІІ тис. до н. е., був споруджений канал фараонів, який з’єднав річку Ніл і Червоне море. 17 листопада 1869 року був відкритий  Суецький канал який з’єднав Середземне море і Червоне море. У 1920 році було відкрито Панамський канал, його довжина 81 км. На території України побудовано Північнокримський та Каховський зрошувальні канали.

  • Знайдіть та покажіть ці канали на карті.
  •  Водосховища -  штучні водойми, які за своїми розмірами інколи схожі на великі озера або навіть моря. Будують водосховища на річках, перегороджуючи їх поверхні греблями. Дуже часто під час  будівництва водосховищ виникає багато проблем, а саме: заболочування або затоплювання значних площ земель, розташованих навколо, « цвітіння» води, замулювання й накопичення отруйних речовин на дні.

Робота з картою

  • Назвіть та покажіть на карті водосховища на річці Дніпро

Ставки – штучні озера, які створюють у спеціально виритих заглибинах. Їх використовують для розведення риби, утримання водоплавної птиці, водопою худоби, а іноді як зону відпочинку людей та прикрашення міських ландшафтів.

YІ. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Експрес - тест»

1.Болота є частиною:

 а) світового океану;  б)вод суходолу;  в)штучних водойм.

2.Найбільше боліт на:

 а)Поліссі; б)Карпатах; в)Лісостепу.

3.Які болота мають найбільший шар торфу:

а)низинні; б)верхові; в)перехідні?

4.Що спричинює утворення боліт на суходолі:

а)близьке залягання до поверхні грунтових вод; б)вихід джерел на поверхню; в)випадання дощів.

6.Яка корисна копалина видобувається з болота:

а)вугілля; б)крейда; в)торф.

7.Що є причинами заболочення території

 а)надмірне зволоження; б)  низинний рельєф; в)тимчасові водотоки під час дощів?

8. Яку функцію виконують болота:

 а)зменшують площу сіножатей; б) регулюють гідрологічний режим річок; в)мають водоакумулятивне значення?

9.До яких наслідків призводить осушування боліт:

а)знижується рівень грунтових вод; б)збільшується площа посівів; в)виникають пилові бурі.

YІІ. Підсумок уроку

Прийом «Мікрофон»

Рефлексія

YІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф  45 с. 182 – 185

Виконати завдання 6 на с. 185

Підготувати повідомлення про значення льодовиків

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горовий Іван
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
1696
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку