І семестр
№ п/п |
Кіл-ть годин |
Дата проведення |
Зміст |
Практичне завдання |
Примітка |
Тема 1. Вчимося досліджувати природу ( 6 год) |
|||||
1. |
1 |
|
Цінність природи і знань про неї. |
Джерела інформації про природу |
Пар.1 |
2. |
1 |
|
Шляхи наукового пізнання природи. |
|
|
3. |
1 |
|
Дослідники природи: видатні постаті, відкриття, винаходи. |
Прилади та обладнання для дослідження природи |
2 |
4. |
1 |
|
Методи дослідження природи . Спостереження об’єкта природи |
Екскурсія в природу (в парк ). |
3 |
5. |
1 |
|
Методи дослідження природи . Спостереження об’єкта природи |
Екскурсія до біологічної лабораторії |
4 |
6. |
1 |
|
Узагальнення . Пізнання природи- захоплююча, важлива і відповідальна справа. |
|
4 |
Тема 2. Досліджуємо тіла, речовини, явища ( 13 год) |
|||||
7 |
1 |
|
Тіла та їхні характеристики. |
Вимірювання лінійних розмірів, маси, об’єму тіл правильної та неправильної форми |
5 |
8 |
1 |
|
Фізичні властивості тіл і речовин. |
Дослідження фізичних властивостей речовин |
6 |
9 |
1 |
|
Будова й агрегатні стани речовин. Дифузія в природі, побуті, техніці. |
Спостереження дифузії у рідинах і газах |
7 |
10 |
1 |
|
Поняття про чисті речовини і суміші. |
|
8 |
11 |
1 |
|
Розділення й використання сумішей.
|
Методи розділення сумішей: просіювання, відстоювання, фільтрування, випаровування. |
8
|
12 |
1 |
|
Поширення речовин у природі та використання їх людиною. |
|
8 |
13 |
1 |
|
Механічні явища. Рух і його характеристика |
Спостереження різних видів рухів у природі. Вимірювання характеристик власного механічного руху. Дослідження впливу форми тіла на рух |
9 |
14 |
1 |
|
Уявлення про сили. Сила тертя і рух тіл. Види руху в природі і техніці. Ознайомлення з простими механізмами. |
|
10-11 |
15 |
1 |
|
Теплові явища. |
Дослідження теплових явищ. |
12 |
16 |
1 |
|
Звукові явища. |
Дослідження виникнення та поширення звуків на відстані. |
13 |
17 |
1 |
|
Світлові явища. |
Дослідження утворення тіні. |
14 |
18 |
1 |
|
Презентація навчальних проєктів.
|
Як зберегти тепло/холод?Один день без світла.Саморобні музичні інструменти.Наші можливості у забезпечення шумоізоляції. |
|
19 |
1 |
|
Узагальнення з теми. Для дослідження тіл. речовин, явищ використовують спостереження, вимірювання, моделювання, експеримент, класифікування |
|
Повт. пар 1-14. |
Тема 3. Дізнаємося про Землю і Всесвіт (15 год) |
|||||
20 |
1 |
|
Будова земної кулі і методи її вивчення. Уявлення про силу тяжіння. |
|
15 |
21 |
1 |
|
Рухи Землі. Зображення Землі на глобусі і карті. |
Дослідження фізичної карти світу |
16 |
22 |
1 |
|
Атмосфера, її склад і зміни. Властивості повітря. Горіння |
Дослідження наявності повітря, наявності води в повітрі. |
17 |
23 |
1 |
|
Погода і спостереження за нею. Дослідження погоди своєї місцевості |
Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, повідомленнях ЗМІ. |
18 |
24 |
1 |
|
Зовнішні оболонки Землі: гідросфера, атмосфера, літосфера. |
|
19 |
25 |
1 |
|
Гідросфера,її склад і зміни. Стани і розподіл води на Землі. |
Дослідження водойми своєї місцевості. Моделювання колообігу води |
19 |
26 |
1 |
|
Літосфера. Земна поверхня: склад, будова, зміни. |
Ознайомлення з гірськими породами, корисних копалин за колекціями |
20 |
27 |
1 |
|
Способи зображення земної поверхні. Материки на глобусі і карті. |
Орієнтування на місцевості (за допомогою карт, Сонця, місцевих ознак |
ОК |
28 |
1 |
|
Екскурсія . Ознайомлення з природою своєї місцевості. Орієнтування на місцевості. |
|
Звіт про екскурсію |
29 |
1 |
|
Безпечні і небезпечні природні явища. Стихійні лиха. Небезпечні природні явища на території України. Поведінка людини в умовах природних загроз. |
Моделювання поведінки в ситуаціях виникнення пожежі, природних загроз (під час сильного вітру, повені, грози) |
Складання індивідуальної моделі. |
30 |
1 |
|
Презентація навчальних проєктів.
|
Прогноз погоди за народними прикметами |
|
31 |
1 |
|
Узагальнення. Будова Землі. |
|
Повт. пар.15-20 |
ІІ семестр
№ п/п |
Кіл-ть голин |
Дата проведення |
Зміст |
Практичне завдання |
Примітка |
Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ (продовження 3 год.) |
|||||
32 |
1 |
|
Розвиток уявлень людини про Землю, Сонце, Місяць. |
|
Пар.21 |
33 |
1 |
|
Земля у Сонячній системі. Рухи Землі та їхні наслідки. |
Моделювання рухів Землі, Сонця, Місяця |
|
34 |
1 |
|
Сонце і Місяць: характеристики, дослідження, вплив на Землю. Узагальнення про Землю, Сонце, Місяць |
Спостереження за рухом Сонця, зміною фаз Місяця |
С.138 |
Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ 15 год. |
|||||
35 |
1 |
|
Властивості організмів. Методи дослідження живої природи. |
Висівання та пророщування насіння (квасоля, пшениця) |
Пар.22 |
36 |
1 |
|
Поняття клітини. Багатоклітинні організми. Як людина здобуває знання про організми. Процеси життєдіяльності тварин: живлення, виділення і дихання. |
Дослідження будови тварин |
22 |
37 |
1 |
|
Поживні речовини, вода, повітря, світло, тепло в житті організмів. |
|
Ок |
38 |
1 |
|
Процеси життєдіяльності тварин: живлення, виділення і дихання. |
Дослідження будови і способу переміщення тварини (дощовий черв’як, акваріумна риба, кішка |
23 |
39 |
1 |
|
Процеси життєдіяльності рослин: живлення, виділення і дихання. |
Дослідження будови рослини (квасоля, пшениця, кімнатна рослина) Дослідження процесу дихання рослин |
24 |
40 |
1 |
|
Опора і рух у тварини і рослин |
Дослідження рухів тварин (дощовий черв’як, акваріумна риба, кішка). Дослідження рухів рослин (кімнатні рослини). |
25 |
41 |
1 |
|
Життя грибів. Їстівні і отруйні гриби |
Дослідження різноманітності грибів. |
26 |
42 |
1 |
|
Середовище існування організмів: наземно-повітряне, водне, ґрунтове. Чинники середовища існування. |
Виявлення рис пристосованості рослин і тварин життя в наземно-повітряному середовищі |
27 |
43 |
1 |
|
Наземно-повітряне середовище життя та його мешканці |
Дослідження пристосувань до існування у мешканців наземно-повітряного середовища. |
28
|
44 |
1 |
|
Водне середовище життя та його мешканці |
Дослідження пристосувань до існування у мешканців водного та ґрунтового середовищ |
29 |
45 |
1 |
|
Ґрунтове середовище життя та його мешканці. Зв’язки між організмами. |
Дослідження зв’язку між організмами. |
29 |
46 |
1 |
|
Пристосування організмів до умов існування в різних куточках планети. |
Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин (за допомогою визначників, атласів тощо).
|
ОК |
47 |
1 |
|
Рослини, тварини і гриби рідного краю. Небезпечні тварини і отруйні рослини і гриби своєї місцевості. Екскурсія до краєзнавчого музею. . |
Визначення назв найбільш поширених у своїй місцевості рослин/тварин (за допомогою визначників, атласів тощо). Ознайомлення з небезпечними тваринами, отруйними рослинами і грибами своєї місцевості. Правила поведінки і перша допомога при контакті з отруйними рослинами, укусах отруйних тварин. |
ОК |
48 |
1 |
|
Презентації навчальних проєктів |
Форми, барви і звуки в живій природі. Живий світ в околицях моєї школи. Природа і мистецтво. |
|
49 |
1 |
|
Узагальнення з теми 4. Організм – цілісна система, яка взаємодіє з середовищем існування |
|
Повт. пар.22-29 |
|
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ 14 год. |
||||
50 |
1 |
|
Організм людини як тіло живої природи. Клітина- найменша частина організму людини.. |
Ознайомлення з внутрішньою будовою організму людини (за плакатами, предметними моделями, віртуальними колекціями). |
30 |
51 |
1 |
|
Травна система людини. Їжа і харчування |
Аналіз свого звичного раціону / Складання власного меню на день. Дослідження етикеток продуктів харчування. |
31 |
52 |
1 |
|
Повітря і дихання людини. Захист органів дихання від небезпечних впливів довкілля. |
Вибір матеріалу для виготовлення засобів захисту органів дихання. Дослідження наявності вологи у видихуваному повітрі. |
32 |
53 |
1 |
|
Турбота про чисте повітря. |
Розробка правил носіння захисної маски. |
32 |
54 |
1 |
|
Опора тіла і рух. |
Розробка правил формування правильної осанки |
33 |
55 |
1 |
|
Скелет і м’язи |
Дослідження будови скелета людини.. Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів. |
33 |
56 |
1 |
|
Функція шкіри. Гігієна шкіри та одягу.
|
Самоспостереження: знаходження великих кісток скелету і м’язів. |
ОК |
57 |
1 |
|
Серце і кровообіг. Тренування серця. |
Дослідження впливу фізичних тренувань на частоту серцевих скорочень |
34 |
58 |
1 |
|
Пристосування людини до навколишнього середовища (речовини, матеріали, вироби, технології для комфортного життя людини).
|
Дослідження за етикетками речовин і матеріалів у складі виробів повсякденного вжитку (наприклад, одягу, посуду) Дослідження виробів повсякденного вжитку, виготовлених з різних матеріалів (паперу, скла, пластмас тощо). |
35 |
59 |
1 |
|
Здоров’я і здоровий спосіб життя |
Дослідження корисних для здоров’я звичок. |
36 |
60 |
1 |
|
Вода як чинник здоров’я. Питна вода. Безпечна поведінка на водоймах. Особиста і побутова гігієна. |
Складання правил здорового способу життя |
36 |
61 |
1 |
|
Корисні і шкідливі звички. Наслідки забруднення довкілля для здоров’я. Віртуальна екскурсія до анатомічного музею.
|
|
Ок |
62 |
1 |
|
Презентації навчальних проєктів |
Здоровим бути просто. Яку воду ми п’ємо. Наскільки потрібним є все, що ми купуємо. |
|
63 |
1 |
|
Узагальнення з теми 5. Організм людини – цілісна система, на яку впливає навколишнє середовище. |
|
Повт. пар.30-36 |
|
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ 7 год. |
||||
64 |
1 |
|
Взаємодія людини і природи. |
|
37 |
65 |
1 |
|
Природні й рукотворні об’єкти – компоненти життєвого середовища людини |
Дослідження властивостей матеріалів, які використовує людина, визначення їх безпеки/небезпеки для довкілля. Дослідження пакувальних матеріалів для харчових продуктів. |
38 |
66 |
1 |
|
Винаходи і вироби, що підказала природа |
Ознайомлення з об’єктами, які людина створила за природними зразками. |
38 |
67 |
1 |
|
Поняття екології, екологічних проблем. Еко-звички. Екологічно безпечні способи виробництва. |
Складання каталогу місцевих видів, які знаходяться під загрозою зникнення. Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач». |
39 |
68 |
1 |
|
Способи подолання екологічних проблем. Червона книга України |
|
ОК |
69 |
1 |
|
Презентації навчальних проєктів. |
Життя у стилі еко. На що хворіють «легені планети». Природа і людина- друзі чи вороги? Наші сусіди в біосфері: правила спілкування. .друге життя відпрацьованих речей. |
Повт. пар. 37-39 |
70 |
1 |
|
Узагальнення з теми 6. Взаємодія з природою задля її збереження |
|
|