КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
з української літератури для 8 класу для шкіл з українською мовою навчання
(за оновленою програмою 2017 р.)
на 2018-2019 н.р.
Усього — 70 год. На тиждень — 2 год. Текстуальне вивчення творів — 54 год. Повторення й узагальнення — 2 год. Література рідного краю — 4 год. Позакласне читання — 4 год. Розвиток мовлення — 4 год (у межах годин на текстуальне вивчення). Резервний час — 6 год.
№ з/п |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
К-сть год. |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
1 |
|
ВСТУП Художня література як одна з форм духовної дiяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди об разів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо). Аналіз художнього твору. ТЛ: художній образ, художній твір (поглиблено). МЗ: образотворче мистецтво, музичне мистецтво, театральне та кіномистецтво. |
1 |
Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє багатозначність художнього образу; називає і вміє відрізняти різні типи образів; за допомогою слова створює елементарні образи. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження, оперуючи різними виражальними засобами мови; використовує досвід взаємодії літературних творів із творами інших видів мистецтва. НЛ–2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення ролі краси й сили художнього слова в житті людини. |
Усна народна творчість |
||||
2 |
|
Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками. «Зажурилась Україна». ТЛ: історичні пісні. МЗ: боротьба козаків проти турецько-татарських завойовників, польсько-шляхетського гніту (історія України). МК: арія Наталки «Віють вітри, віють буйні..» з опери М. Лисенка «Наталка Полтавка»; «Засвіт встали козаченьки» (комп. М. Лисенко, Б. Лятошинський, Л. Ревуцький)(музичне мистецтво); В. Маковський. «Українська дівчина» (1880 р.); М. Пимоненко. «Проводи козака» (1902 р.) (образотворче мистецтво). |
|
Предметні компетентності Учень / учениця: розуміє значення і функції пісні в житті українського народу; пригадує історичні відомості про часи, змальовані в піснях; вдумливо читає тексти, аналізує їх; визначає і пояснює засоби художньої виразності в них; розповідає про національних героїв, яких змальовано в них; Характеризує образи лицарів-оборонців рідної землі; прагне наслідувати Їхні чесноти. Вивчає напам’ять: «Засвіт встали козаченьки». Ключові компетентності Учень / учениця: дискутує про те, за що народ увічнив імена своїх героїв; створює уявний словесний портрет легендарної поетеси Марусі Чурай; Висловлює власне ставлення до піснярки Марусі та її пісень; розуміє, що поет – активний творець духовності; осмислює духовний зв'язок з історичним минулим рідного народу. НЛ–1,2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення лицарства, сміливості, фізичної, духовної сили наших героїчних предків. Виховання і утвердження цих якостей у наш час. Розуміння того, що добра слава про обдаровану людину живе у віках. |
3, 4 |
|
Пісні про боротьбу проти соціального та національного гніту (« Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то Хміль»). Образи історичних осіб лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою. |
2 |
|
5 |
|
РМ №1. (у) Висловлення власних суджень про те, за що народ увіковічнив імена своїх героїв |
1 |
|
6, 7 |
|
Пісні Марусі Чурай. Легендарна поетеса з Полтави. Трагічна доля її життя. Пісні, що стали народними. Їхня популярність, фольклорна основа, народнопоетичні образи («Засвіт встали козаченьки», « Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю»). |
2 |
|
8 |
|
Українські народні думи. Героїчний епос українського народу. Різновиди дум. Кобзарі та лірники – виконавці народних дум. Сучасні виконавці В. та М. Литвини, В. Нечема. Національна капела бандуристів України. Жанрова своєрідність, історична основа, героїчний зміст дум. Специфічність поетичної форми, ритму. Морально-етична проблематика. ТЛ: думи. |
1 |
Предметні компетентності Учень / учениця: осмислено читає думу, переказує зміст; визначає тематику, художні особливості; аналізує образ української полонянки Марусі, її сміливий, героїчний учинок. Ключові компетентності Учень / учениця: осмислює духовний зв'язок з історичним минулим рідного народу; зіставляє специфіку розкриття теми в літературі, музиці, образотворчому мистецтві, кіномистецтві; толерантно відстоює власну позицію в дискусії; використовує комунікативні стратегії для формулювання власної позиції. НЛ–1,2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення того, що любов до Вітчизни – одна з найбільших людськи х чеснот. Прагнення до гармонії вчинків із загальнолюдськими цінностями. |
9 |
|
«Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі. МЗ: історія України. МК: фільм «Поводир», 2014; режисер О. Санін; мультфільм «Маруся Богуславка», 1966 (кіномистецтво); виконавська діяльність кобзарів та лірників; М. Лисенко. Опера «Маруся Богуславка» (музичне мистецтво); М. Дерегус. «Маруся Богуславка»; І. Айвазовський. «Чорне море» (образотворче мистецтво). |
1 |
|
10 |
|
Контрольна робота№1. Усна народна творчість. Розгорнуті відповіді на запитання. |
1 |
|
Світ української поезії |
||||
11 |
|
Тарас Шевченко. Викуп поета з неволі, причини його покарання царем, арешт, перебування в казематі, заслання. Поезія «Думи мої, думи мої…» МК: Т.Шевченко. «Новопетровське укріплення», 1856–1857 рр . (образотворче мистецтво); проект дуету «Сестри Тельнюк» «Наш Шевченко» (музичне мистецтво). |
2 |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає основну інформацію про Т. Шевченка; розповідає про арешт і заслання поета; вдумливо й виразно читає поезії; аналізує філософську лірику поета в контексті його біографії. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про твори поета, їх ідейний зміст, художні засоби, використані в них; зіставляє специфіку розкриття теми в музичному та образотворчому мистецтвах. Вивчає напам’ять: 1 поезія на вибір. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення громадянської позиції людини як одного з проявів духовності. |
12 |
|
Тарас Шевченко. «Ой три шляхи широкії». Усвідомлення власної місії, відображення її в поезії. |
1 |
|
|
|
Тарас Шевченко. « Мені однаково…» ( з циклу «В казематі») |
1 |
|
13 |
|
Література рідного краю №1. Тарас Шевченко і Рівненщина |
1 |
|
14 |
|
Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу. «Хотіла б я піснею стати…» СЛ: поезія Маріанни Кіяновської, Богдани Матіяш, Костя Москальця (вірш та пісня «Вона»). |
1 |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає і розповідає цікавий факт про Лесю Українку; коментує зміст поеми «Давня казка», пояснює умовність описаної ситуації; визначає основні проблеми твору та головну думку; порівнює образи Поета і Бертольда; складає план порівняльної характеристики. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про свободу творчості, про вільнолюбство людини; розвиває свої творчі здібності; зіставляє специфіку розкриття теми в поезії і музиці; дискутує на тему ролі митця в суспільстві; проводить аналогії із сучасним життям; використовує комунікативні стратегії для формулювання власної позиції. Вивчає напам’ять: «Хотіла б я піснею стати...». НЛ–1,2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Розуміння того, що сила духу –конструктивне начало в житті. Усвідомлення важливості формування й розвитку індивідуальності, неповторності творчої особистості. |
15 |
|
Леся Українка. «Давня весна». Гармонійне єднання людини з природою у поезії Лесі Українки. МК: малярські роботи Т. Яблонської (весняної тематики); мариністичний живопис І. Айвазовського (образотворче мистецтво); цикл «Чотири пори року» А. Вівальді, «Пори року» П. Чайковського (музичне мистецтво). |
1 |
|
16, |
|
Леся Українка. «Давня казка». Ідея вільної творчості, прагнення людини до свободи |
1 |
|
17 |
|
Леся Українка. «Давня казка». Проблема лицарства, роль митця в суспільстві, суті людського щастя. |
1 |
|
18 |
|
ПЧ №1: Марина і Сергій Дяченки «Ритуал» |
1 |
|
19 |
|
РМ №2. (п) Написання твору за цитатою |
1 |
|
20 |
|
Контрольна робота №2. Твір. |
1 |
|
21 |
|
Володимир Сосюра. Патріотичні мотиви творів. Щирість ліричного самовираження поета. Образ України, Патріотичний пафос поезії «Любіть Україну!». ТЛ: громадянська лірика. МК: соціальний ролик «They love Ukraine» |
1 |
Предметні компетентності Учень / учениця: виразно й осмислено читає твори, аналізує їх, визначає й коментує художні засоби в них; знає і пояснює відмінність між патріотичною та інтимною лірикою. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про патріотизм, про активну позицію кожного; порівнює специфіку виражальних засобів в поезії і музиці в розкритті патріотичних, інтимних, пейзажних мотивів. Вивчає напам’ять: вірш «ЛюбітьУкраїну!» НЛ–1,2 Емоційно -ціннісне ставлення Усвідомлення того, що щирість особистих почуттів — невід’ємне багатство духовного світу людини. |
22 |
|
Володимир Сосюра. «Васильки» – взірець інтимної лірики. Пейзажні мотиви у вірші «Осінь». ТЛ: інтимна лірика, пейзажна лірика. |
1 |
|
23 |
|
Володимир Підпалий. Щирість патріотичних почуттів ліричного героя у віршах «Бачиш між трав зелених…», «Зимовий етюд». МЗ: основи здоров’я. МК: А. Васнецов «Зимовий сон»; В. Орловський. «Літній день»(образотворче мистецтво). |
1 |
Предметні компетентності Учень / учениця: виразно і вдумливо читає вірші; коментує своє розуміння їх; співвідносить їх із власними думками про гуманність, бережливе ставлення до природи, людей, красу світу, патріотичні почуття. Ключові компетентності Учень / учениця: дискутує про відповідальність, гуманізм; критично оцінює наслідки людської діяльності в природному середовищі, відображені в поезіях; сприймає довкілля як загальнолюдську цінність; створює презентацію про екологічні проблеми сьогодення. НЛ–1,2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Формування життєствердних настроїв. Потреба в розвитку естетичного відчуття і смаку, бережливого ставлення до природи. |
24, 25 |
|
Василь Голобородько. Самобутня постать поета в українській літературі. Наскрізний патріотизм, філософічність, фольклорна основа його поезій, народознавчі аспекти. Оригінальність і простота, висловлення глибоких почуттів, важливих думок. « З дитинства дощ» (« Я уплетений…»), «Наша мова», «Теплі слова». ТЛ: вільний вірш, верлібр. |
2 |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає визначення поняття вільного вірша, розуміє його специфічну форму; виразно й усвідомлено читає поезії; характеризує образи рідної хати, шляху, ліричного героя. Ключові компетентності Учень / учениця: пояснює власне розуміння образного змісту поезій; коментує художні засоби, ідейний зміст; розвиває навички естетичного відчуття і смаку; дискутує на тему краси рідної мови, її збереження; створює тематичні презентації. НЛ–1,2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Формування життєствердних, оптимістичних настроїв. Розвиток естетичного відчуття і смаку. |
26 |
|
Із сучасної української поезії. В. Герасим’юк. «Чоловічий танець» |
1 |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає сучасних поетів; виразно й усвідомлено читає їхні твори; аналізує ідейно-образний зміст; пояснює метафоричність поетичних образів. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження з приводу прочитаних поезій; обговорює в групах проблеми української мови і національної культури; Зіставляє специфіку розкриття тем у літературі та інших видах мистецтв. Вивчає напам’ять: 1 вірш (на вибір). НЛ–1,2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби формування естетичного смаку, уміння відчувати й бачити красу художнього світу. Формування самостверджувальної життєвої позиції. |
27 |
|
І. Малкович «З янголом на плечі», «З нічних молитов». |
1 |
|
28 |
|
А. Мойсієнко. «Жовтень жовті жолуді». |
1 |
|
29 |
|
І. Павлюк. «Дівчинка», «Вертатись пізно», «Асоціації». |
1 |
|
30 |
|
Г. Кирпа. «Мій ангел такий маленький…», «Коли до вас темної ночі…» |
1 |
|
31 |
|
Література рідного краю №2. Проблеми екології у творах письменників Рівненщини. |
1 |
|
32 |
|
ПЧ №2. Галина Пагутяк «Королівство» |
1 |
|
33 |
|
Контрольна робота №3. В. Сосюра, В. Голобородько, В. Підпалий. Із сучасної української поезії. Тест |
1 |
|
Національна драма |
||||
34 |
|
Іван Карпенко-Карий. Короткі відомості про життя і літературну творчість драматурга. Трагікомедія «Сто тисяч» - класичний взірець українського «театр корифеїв». |
1 |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає про «театр корифеїв»; розповідає про життя і творчість І Карпенка-Карого; самостійно читає текст комедії, коментує твір та вчинки дійових осіб; характеризує образи у творі; визначає основні засоби змалювання образу Герасима Калитки. Ключові компетентності Учень / учениця: Визначає проблеми, порушені у творі, розуміє їх актуальність для сучасного життя; висловлює судження про бездуховність людини, про сенс людського життя; прогнозує можливі наслідки нерозумної діяльності. НЛ–2,3,4 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення того, що бездуховність – прояв зла в житті людини. |
35 |
|
Іван Карпенко-Карий. «Сто тисяч». (скорочено). Робота над змістом п’єси. ТЛ: драматичний твір (поглиблено), комедія, трагікомедія МЗ: Мольєр. «Скупий» (зарубіжна література). СЛ: Володимир Арєнєв. «Порох із драконових кісток». |
1 |
|
36 |
|
Іван Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи. Образ Герасима Калитки |
1 |
|
37 |
|
Іван Карпенко-Карий. Засоби сатиричного змалювання характерів у комедії «Сто тисяч». Проблема влади грошей – наскрізна і вічна у світовому мистецтві. |
1 |
|
З української прози |
||||
38 |
|
Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. Художнє відображення волелюбності українського народу в повісті. Пригодницький романтичний сюжет повісті «Дорогою ціною». |
1 |
Предметні компетентності Учень / учениця: аналізує пригодницький романтичний сюжет, композиційні особливості твору; пояснює відмінність між сюжетом і композицією; розповідає про почуття героїв, про їхні вчинки, спираючись на текст. Ключові компетентності Учень / учениця: характеризує образ Соломії (за складеним планом); Пояснює образи часу й вічності в повісті, роль і сенс кольорів, звуків; Висловлює судження про проблему волі людини і можливості її досягнення в сучасних умовах; дискутує про вчинки героїв, їх доцільність. НЛ–2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення необхідності особистої свободи для гармонійного розвитку, краси глибокого почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, необхідних для боротьби зі злом. |
39 |
|
М. Коцюбинський. «Дорогою ціною». Проблема волі людини та можливостей її здобуття. Втеча Остапа і Соломії з кріпацької неволі – протест проти будь-якого насильства над людиною. |
1 |
|
40, 41 |
|
М. Коцюбинський «Дорогою ціною». Кохання Остапа і Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв. Романтичність, мужність і сила волі української жінки Соломії |
2 |
|
42 |
|
М. Коцюбинський «Дорогою ціною». Час і вічність у повісті, символічні образи. |
1 |
|
43 |
|
РМ №3 (п) Написання роздуму викликаного певним художнім образом (за повістю М. Коцюбинського «Дорогою ціною») |
1 |
|
44 |
|
ПЧ №3. М. Коцюбинський. «Що записано в книгу життя». Відтворення тяжких переживань матері і сина, роздуми про сенс життя. |
1 |
|
45 |
|
Контрольна робота №4. Контрольний письмовий твір. І.Карпенко-Карий, М. Коцюбинський. |
1 |
|
46, 47 |
|
О. Довженко. Видатний український кінорежисер і письменник. «Ніч перед боєм» - твір про героїзм, самовідданість, патріотичні почуття українців, проявлені під час воєнного лихоліття. Образи діда Платона, і діда Савки. Моральний урок для солдат. МЗ: Друга світова війна (історія України). |
2 |
Предметні компетентності Учень / учениця: знає найголовніші факти з біографії митця; вдумливо Читає твір, переказує і коментує прочитане, визначає ідею твору; характеризує образи діда Платона і діда Савки. Ключові компетентності Учень / учениця: пояснює той важливий моральний урок, який продемонстрували герої власним самовідданим вчинком; висловлює судження про поняття патріотизму, героїзму у воєнний та мирний часи. НЛ–2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості історичної пам’яті для кожної людини. Саможертовність, мужність і звитяга –вияв внутрішньої свободи сильної особистості. |
48, 49 |
|
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей. Особливості композиції. Робота над змістом повісті |
2 |
Предметні компетентності Учень / учениця: переказує сюжет твору, пояснює особливості композиції; Характеризує образи героїв твору. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про справжню дружбу, чесність, взаємопідтримку і відповідальність, про моральний вибір у житті; дискутує про труднощі дорослішання, формування моральних людських чеснот; критично, але толерантно оцінює позицію співрозмовника; використовує комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей. НЛ–2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення важливості моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків. |
50, 51 |
|
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Образи Славка Беркути, Юлька Ващука, Стефка Вуса та Лілії Теслюк. «Максимальне навантаження» як вияв моральності та відповідальності в житті. |
2 |
|
52 |
|
Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Проблема особистості у сучасному світі |
1 |
|
53 |
|
Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Проблема свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності і мрії людини у суспільстві, її знеосіблення. |
1 |
Предметні компетентності Учень / учениця: вдумливо читає, переказує і коментує сюжет твору; Пояснює алегоричність образу коня Шептала; характеризує образ його. Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює судження про життєвий вибір сучасної людини, її можливість зберегти свою індивідуальність; знаходить паралелі в сучасному житті. НЛ–2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Уміння зберегти власну індивідуальність у сучасному світі, залишатися людиною за будь-яких обставин. |
54 |
|
Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало». Алегоричний образ коня Шептала. |
1 |
|
55 |
|
РМ №4.(у). Чи легко зберегти власну індивідуальність у сучасному жорстокому світі? (усний міні-твір за оповіданням Володимира Дрозда “Білий кінь Шептало”). |
1 |
|
56 |
|
ПЧ №4. Олесь Гончар «Берег любові» |
1 |
|
57 |
|
Література рідного краю №3. Художнє осмислення зв’язку минулого і сучасного, возвеличення патріотичного духу народу в поемі Л. Пшеничної «Плакун-трава» |
1 |
|
58, 59 |
|
Юрій Винничук. «Місце для дракона». Повість-казка про сучасний світ, у якому й досі живуть «драконячі закони». Робота над змістом повісті. |
2 |
Предметні компетентності Учень / учениця: вдумливо читає, переказує сюжет твору, коментує його; Пояснює підтекст твору, алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя. Ключові компетентності Учень / учениця: знаходить паралелі в сучасному житті і мистецтві; пропонує свої варіанти розв’язання конфлікту; визначає причиново-наслідкові зв’язки між явищами. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення потреби в розвитку естетичного смаку, уміння бачити красу і силу художнього слова. |
60 |
|
Юрій Винничук. «Місце для дракона». Алегоричність образів дракона Грицька, Пустельника та князя. Підтекст твору |
1 |
|
61 |
|
Юрій Винничук. «Місце для дракона». Проблематика твору: роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви. |
1 |
|
62 |
|
Контрольна робота №5. З української прози (О. Довженко, Ніна Бічуя, Володимир Дрозд, Юрій Винничук) Тест. |
1 |
|
Український гумор |
||||
63, 64 |
|
Валентин Чемерис. «Вітька+ Галя, або повість про перше кохання». Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі. Дитячі проблеми в дорослому житті, передані засобами гумору |
2 |
Предметні компетентності Учень / учениця: виразно читаєвір,переказуєнайцікавіші епізоди, коментуєїх; аналізує ситуації тапроблеми у творі;коментує гумористичні ситуації; характеризуєобрази Вітька Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок. Ключові компетентності Учень / учениця: усвідомлюєроль культури спілкування в сучасному світі; розуміє,що дружба і гарне ставлення до інших –запорука успіху в житті; створює проект (презентацію) з проблеми культури спілкування; застосовуєрізні комунікативні стратегії в залежності від мети і ситуації спілкування; складаєгумористичні діалоги. НЛ–3 Емоційно-ціннісне ставлення Поетизація першого почуття, виховання культури спілкування, підготовка до реалій життя. |
65,66 |
|
Валентин Чемерис. «Вітька+ Галя, або повість про перше кохання». Характеристика образів Вітька Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок. |
2 |
|
67 |
|
Література рідного краю №4. Байкарі і гумористи Рівненщини. |
1 |
Предметні компетентності Учень / учениця: Знає про письменників-земляків, їхні твори; розуміє зміст цих творів; виразно читає і висловлює власну думку про них. Ключові компетентності Учень / учениця: Усвідомлює роль читання для власного зростання впродовж життя НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до творчості талановитих земляків. |
68 |
|
Контрольна робота №6. Український гумор. Література рідного краю |
1 |
|
69, 70 |
|
Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися впродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення. Рекомендація книг для позакласного читання |
2 |
Предметні компетентності Учень / учениця: називає імена митців та їхні твори, які вивчалися; виокремлює серед них ті, які найбільше запам’яталися; висловлює міркування про найулюбленіші твори. Ключові компетентності Учень / учениця: аналізує життєві ситуації, людські вчинки на матеріалі вивчених творів; критично оцінює набутий досвід після про читання художніх творів. НЛ–1,2,3,4 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості висловлення власної думки та власної позиції у процесі пізнання й вивчення. |