Тема. Вступ. Художня література як одна з форм духовної діяльності людини. Функції художньої літератури. Багатозначність художнього образу. Різновиди образів (образ-персонаж, образ-символ, словесні, зорові, слухові тощо ).
Мета: дати восьмикласникам ключ до розуміння ролі мистецтва слова в житті людини, спонукати їх до вивчення української літератури як джерела національного духу й історичної пам'яті українців, як чинника морального вдосконалення людини; розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні судження, обґрунтовано доводити свою точку зору; вчити учнів розуміти багатозначність художнього образу, називати і вміти відрізняти різні типи образів, за допомогою слова вміти створювати елементарні образи; розвивати вміння працювати з книгою та іншими джерелами інформації розвивати відчуття краси і сили художнього слова.
ТЛ:поглиблення понять про художній образ, художній твір.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань.
Форми роботи: розповідь учителя, бесіда
Епіграф :
Життя коротке — література вічна.
Гіппократ
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Привітання, підписування зошитів, загальний інструктаж з правил поведінки.
ІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу або актуалізація опорних знань, умінь, уявлень та чуттєвого досвіду.
Лекція вчителя з елементами бесіди
Саме цей підручник стане вірним супутником під час нашої з вами мандрівки у світ прекрасного, світ високого мистецтва слова. Він допоможе нам зустрітися з відомими письменниками, познайомитися з цікавими персонажами, зробити нові відкриття в царині теорії літератури.
II. Цілевизначення та планування
III. Опрацювання навчального матеріалу
Слово вчителя
— Ми з вами на уроці літератури... Чи задумувались ви коли – не будь над тим, що таке література, що таке поезія?..
2). Бесіда за запитаннями:
Що таке література? (Літерату́ра (від лат. litterae — буква, літера) — сукупність писаних і друкованих творів певного народу, епохи, людства.)
Різновиди літератури
Художня література — це вид мистецтва, одна із форм духовної діяльності людини.
Слово вчителя
3. З'ясування змісту поняття «мистецтво»
4.Бесіда про види мистецтва
Що таке мистецтво? (вид людської діяльності, що відображає дійсність у конкретно-чуттєвих образах)
Які види мистецтва ви знаєте?
Для чого, на вашу думку, існує мистецтво?
5.Інтерактивна вправа «Гронування»
( Учитель пропонує учням створити гроно « Види мистецтва»)
Література
Мистецтво — це творче відображення дійсності в художніх образах. Справді, письменники не копіюють дійсність, а, осмисливши й доповнивши її за допомогою творчої уяви, словесно відображають у художніх образах.
У давнину мистецтво було безпосередньо пов'язане з процесом праці. Пісні й танці тих часів сприяли полегшенню праці людей. Потім воно відокремилося від їхньої виробничої діяльності, тобто пісні, танці, музика й живопис почали задовольняти лише естетичні потреби. Отже, виникли різні види мистецтва, кожен з яких своєрідно відображав життя й забезпечував різноманітні естетичні потреби людей.
6. Евристична бесіда
- Чим види мистецтва відрізняються один від одного?
Функції словесного мистецтва:
Естетична Виховна Пізнавальна
По-перше,прочитавши По-друге,твори із цікавим
художній твір, а зокрема поезію, сюжетом учать нас, як по-
ти отримуєш емоційне вестися в тій чи іншій ситуа-
задоволення. ції, тобто навчають жити.
По-третє, художні твори
мають виховне значення.
Однією з важливих функцій художнього твору, зокрема літературного, є розширення кругозору читача: з книжок ми дізнаємося багато нового про людину й світ, про історію й культуру тощо.
10. Робота зі словником літературознавчих термінів. Пояснення змісту поняття «художній образ». Багатозначність образу
Образ — це конкретна й водночас узагальнена картина людського життя, що
створена за допомогою вимислу й має естетичне значення.
Художній образ — це узагальнена і разом з тим конкретна картина людського життя чи навколишнього світу, що створена творчою уявою митця.
Літературний образ — словесний, він виникає завдяки добору найточніших для вираження думки слів та використанням художніх засобів мови.
Художні образи мають такі різновиди: зоровий, слуховий, нюховий,
смаковий, образ-символ, образ-персонаж та ін.
11. Робота з текстом (Прочитайте уривок з поезії Т.Г.Шевченка, вкажіть на художні образи)
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть
У першому рядку - зоровий образ, у другому — слуховий, у третьому — зоровий і дотиковий, у четверному зоровий і слуховий, а у п'ятому — зоровий і дотиковий.
Смаковий образ (І.Котляревський, «Енеїда») :
В обід пили заморські вина,
Не можна всіх їх розказать,
Бо потече із рота слина
У декого, як описать:
Пили синизку, деренівку,
І кримську вкусную дулівку,
Що то айвовкою зовуть.
Запаховий (нюховий) образ «Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами, ти, мій бідний, зів’ялий квіте! Легкі, тонкі пахощі, тонко, легко, але невідмінно, невідборно нагадують вони мені про те, що моє серце віщує і чому я вірити не хочу, не можу» (Леся Українка).
Художній твір — кінцевий результат і продукт творчої праці письменника, написаний за законами красного письма. Центром кожного художнього твору є людина. (ДОДАТОК)
Ми сприймаємо довколишній матеріальний світ через органи чуття – зору, слуху, дотику, нюху, смаку. Через ці ж п'ять чуттів митець намагається втілити і донести до нас свій художній світ. Розбіжність між різними видами мистецтва полягає лишень у тому, що коли, скажімо, художник, скульптор, танцівник безпосередньо творять образи, які сприймаються зором, музикант – слухом, то письменник тільки викликає спогади кольорів, силуетів, рухів, звуків; образи, створені тими митцями, діють безпосередньо на чуття (зір, слух), образи ж письменника збуджують уяву про ті чуття.
Відповідно до того, з яким чуттям асоціюються, тобто за способом творення (типом асоціювання) образи поділяються на :
IV. Рефлексивно-оцінювальний етап
Бесіда з учнями
- Що нового дізналися на уроці?
- Що сподобалося (не сподобалося) ?
- Чи задоволені своєю роботою (класу, вчителя)?
V. Домашнє завдання
Ст. 3-6 (будиночок)
ДОДАТОК
1