Календарно-тематичне планування інтегрованого курсу «Пізнаємо природу»
6 клас
(рівень стандарту 70 годин на рік, 2 години на тиждень)
Календарне планування з інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» розроблено на основі модельної навчальної програми інтегрованого курсу «Пізнаємо природу» для 5- 6 класів закладів загальної середньої освіти (авт. Коршевнюк Т.В.) розробленої
відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» (2020), Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898
№ з/п |
Дата |
§ п-ка |
Зміст уроку |
Практичне завдання |
Види навчальної діяльності |
|
|
|
Тема 1. ВЧИМОСЯ ДОСЛІДЖУВАТИ ПРИРОДУ |
|
|
1. |
|
|
Інструктаж з ТБ у кабінеті біології. Вступний урок |
|
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності дослідження явищ, процесів, ознак чи властивостей об’єктів, спираючись на власні знання й досвід, складання плану дослідження. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - проведення спостережень, вимірювань, індивідуального /групового дослідження. (додержуючи самостійно складеного плану), розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності) й дотримуючись правил безпеки життєдіяльності; фіксування результатів у запропонований спосіб; обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаного |
2. |
|
|
*Актуалізація знань з теми «Вчимося досліджувати природу» за попередній навчальний рік |
|
|
3. |
|
1 |
Навіщо та як люди пізнають природу |
Планування і проведення спостереження об’єктів природи (за вибором учнів) |
|
4. |
|
2 |
Яка роль природничих наук у житті людини |
Спостереження тіл та явищ природи (за вибором учнів); добір інформації про об’єкт/явище природи у різних джерел (за вибором учнів) |
|
5. |
|
3 |
Дослідницький спосіб розв’язування проблем |
|
|
6. |
|
|
Планування і проведення експерименту (за вибором учнів) |
Спланувати та провести експеримент |
7. |
|
|
Екскурсія до хімічної чи біологічної лабораторії (реальна чи віртуальна) |
В ході екскурсії знайти відповіді на заздалегідь запропоновані питання вчителя |
обладнання й обраних методів дослідження; формулювання висновків; аналіз утруднень і визначення способів запобігання їхньої появи у подальшому Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: пошук джерел інформації про видатних природодослідників України і світу, опрацювання, систематизація та представлення відібраних відомостей. Обмін думками і враженнями від виконаного дослідження/ проєкту, побаченого під час екскурсії. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків
|
8. |
|
4 |
Як роблять відкриття та створюють винаходи |
Дослідження «Винаходи, що роблять комфортним життя, їх історія і призначення» |
|
9. |
|
|
Екскурсія до музею науки (реальна, віртуальна) |
В ході екскурсії знайти відповіді на заздалегідь запропоновані питання вчителя |
|
10. |
|
1-4 |
Узагальнення з теми «Вчимося досліджувати природу» |
Виконання діагностичних завдань, квестів, ігор, тестів тощо |
|
Тема 2. ДОСЛІДЖУЄМО ТІЛА, РЕЧОВИНИ, ЯВИЩА |
|||||
11. |
|
|
*Актуалізація знань з теми «Досліджуємо тіла, речовини, явища» за попередній навчальний рік |
|
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності дослідження різноманітності речовин, електричних, магнітних механічних і хімічних явищ, складання плану дослідження. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - створення моделей для пояснення причини різноманітності речовин; - планування і проведення індивідуального/групового виготовлення розчинів, дослідження різноманітності речовин, досліджених у темі явищ, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності) й дотримуючись правил безпеки життєдіяльності; фіксування результатів у запропонований спосіб; - обговорення відповідності результатів дослідження його меті, доцільності використаних інструментів і дій; формулювання висновків; аналіз утруднень, які виникли, і визначення способів запобігання |
12 |
|
5 |
З чого складаються речовини і чому їх так багато |
Моделювання молекул речовин. |
|
13. |
|
6 |
Хімічні явища й ознаки, що їх супроводжують |
Спостереження ознак хімічних явищ. |
|
14. |
|
7 |
З чого складаються і де використовуються розчини |
Дослідження розчинності речовин у воді. Виготовлення водного розчину з різним вмістом розчиненої речовини |
|
15. |
|
8 |
Що називають матеріалами та як їх використовують |
Класифікація речовин на основі їх фізичних властивстей |
|
16. |
|
9 |
Чим особливі реактивний рух і сила пружності |
Дослідження «Реактивний рух» |
|
17. |
|
9 |
Моделювання іграшок, які рухаються під дією реактивної сили |
Створити іграшки, які приводяться в рух реактивною силою |
|
18. |
|
10 |
Чому одні тіла плавають, а інші тонуть |
Дослідження умов плавання тіл. |
19. |
|
11 |
Досліджуємо електризацію тіл |
Спостереження статичної електрики, практикування способів захисту від цього явища |
подібних ризиків у подальшому; - опис, порівняння і класифікування речовин на основі виявлених у дослідженні ознак/властивостей. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про явища/ сили в природі й побуті, про використання речовин, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: пошук інформації про досліджені явища у природі й побуті, про застосування речовин і розчинів у наданих/самостійно обраних джерелах інформації, опрацювання, узагальнення і представлення відібраних відомостей у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв. Застосування набутого досвіду і знань про речовини та явища у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від побаченого під час екскурсії, виконаного дослідження/ проєкту. Оцінювання результатів індивідуальної/групової роботи, підведення її підсумків |
20. |
|
12 |
Як виникає та яку роботу виконує електричний струм |
Спостереження перетворення електричної енергії у світлову, теплову, механічну, звукову |
|
21. |
|
12 |
Складання простих електричних схем |
Практична робота |
|
22. |
|
13 |
Чим особливі магніти та навіщо вони потрібні |
Дослідження властивостей магнітів |
|
23. |
|
|
Навчальний проєкт
|
Орієнтовна тематика: Світ без електрики: переваги і недоліки. Хімічна мова. Складання картотеки речовин і хімічних явищ із найближчого оточення |
|
24.
|
|
5- 13 |
Узагальнення з теми «Досліджуємо тіла, речовини, явища» |
Виконання діагностичних завдань, квестів, ігор, тестів тощо |
|
Тема 3. ДІЗНАЄМОСЯ ПРО ЗЕМЛЮ І ВСЕСВІТ |
|||||
25. |
|
|
*Актуалізація знань з теми «Дізнаємося про Землю і всесвіт» за попередній навчальний рік |
|
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем: Обговорення (з учителем/у групі) можливості /необхідності дослідження будови Землі; складання плану діяльності з вивчення небесних тіл. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - спостереження індивідуально/у групі добового руху Сонця по небосхилу, зміни дня і ночі на Землі, господарської діяльності людини за різних природних умов; фіксування й обговорення результатів спостережень; складання опису спостережуваних об’єктів та явищ з |
26 |
|
14 |
Що належить до природних ресурсів і як їх використовує людина |
Екскурсія до мінералогічного музею (реальна, віртуальна) |
|
27. |
|
15 |
Чому ґрунти є цінним природним ресурсом |
Дослідження складу грунту |
|
28. |
|
16 |
Як людина змінює оболонки Землі |
Дослідження технології видобування залізної руди та її вплив на довкілля |
|
29. |
|
17 |
Що відомо про сусідів Землі у Сонячній системі |
Дослідження «Дані про планети Сонячної системи» |
30. |
|
|
Моделювання відносного розміру, розташування і руху планет, Місяця й Сонця в Сонячній системі. |
Практична робота |
дотриманням наукової термінології, формулювання висновків; - дослідження змін, що відбуваються на Землі за допомогою моделювання рухів повітря, води, явищ, що призводять до зміни рельєфу, дня і ночі, пір року; формулювання висновків; - дослідження природи своєї місцевості. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації, читання з розумінням тексту, географічних карт, схем, зображень форм земної поверхні, таблиць і діаграм, що містять характеристики погоди, колекцій гірських порід і корисних копалин, фото- та відеоматеріалів про будову Землі, Сонця, Місяця |
31 |
|
|
«Подорожуємо місяцем» |
Навчальний проєкт |
|
32 |
|
|
Ознайомлення з джерелами знань про небесні тіла (зоряними мапами й каталогами, комп’ютерними програмами) |
Екскурсія до планетарію (реальна, віртуальна) |
|
33 |
|
18 |
Привідкриваємо таємниці зоряного неба |
Спостереження за небом неозброєним оком і з допомогою приладів. |
|
34 |
|
19 |
Про всесвіт та його дослідження |
Екскурсія до обсерваторії (реальна, віртуальна) |
|
35 |
|
20 |
Дізнаємося про освоєння космосу |
|
|
36 |
|
|
«У пошуках життя на інших планетах» |
Навчальний проєкт |
|
37 |
|
|
Узагальнення з теми «Досліджуємо тіла, речовини, явища» |
Виконання діагностичних завдань, квестів, ігор, тестів тощо |
|
Тема 4. ВИВЧАЄМО ЖИВУ ПРИРОДУ ЗЕМЛІ |
|||||
38 |
|
|
*Актуалізація знань з теми «Вивчаємо живу природу Землі» за попередній навчальний рік |
|
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організмів, розмноження і розвитку рослин і тварин, з’ясування способів класифікації організмів, дослідження умов росту рослин і зв’язків організмів із середовищем існування. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - спостереження за організмами неозброєним оком і з використанням приладів, виявлення різниці між ними; - розгляд представників різних груп організмів (натуральні об’єкти, фото- і відеоматеріали, віртуальні колекції), визначення основних властивостей, виявлення пристосувань до умов середовища, групування організмів на основі виявлених ознак; - створення моделей для дослідження зв’язків у біосфері; між |
39 |
|
21
|
Невидимий світ живої природи |
Дослідження представників одноклітинних рослин та твариноподібних організмів |
|
40 |
|
22 |
Чим особливі бактерії та віруси |
|
|
41 |
|
23 |
Навіщо та як класифікують організми |
Виявлення і класифікація організмів на основі спостережень і використання простих дихотомічних ключів |
|
42 |
|
24 |
Як розмножуються та розвиваються тварини та рослини |
Спостереження різноманітності насінин і плодів |
|
43 |
|
|
Екскурсія (реальна/віртуальна) до ботанічного саду, оранжереї, дендропарку, зоопарку, Будинку природи, природничого музею, на ферму тощо |
В ході екскурсії знайти відповіді на заздалегідь запропоновані питання вчителя |
44 |
|
24 |
Практична робота «Дослідження умов росту і розвитку рослин» |
Вирощування рослини з насінини й висаджування її |
органами і організмі рослини/тварини; між компонентами екосистеми; - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження умов, речовин, явищ, необхідних для росту і розвитку рослини, та екосистем своєї місцевості, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження; - виявлення та ідентифікація рослин і тварин з допомогою визначників; - опис, порівняння і класифікування організмів на основі виявлених у дослідженні ознак/властивостей. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: - опрацювання наданої/самостійно відібраної інформації про світ давніх організмів, розмноження і розвиток організмів; кількість і різноманітність видів у біосфері; роль організмів на Землі; узагальнення і систематизація інформації, представлення її у текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв. Застосування набутого досвіду і знань про організми, екосистеми у навчальних і життєвих ситуаціях.
|
45 |
|
25 |
Про природні екосистеми і біосферу |
Дослідження екосистем своєї місцевості (виявлення компонентів і зв’язків між ними) |
|
46 |
|
25 |
Моделювання екосистеми. |
Практична робота |
|
47 |
|
26 |
Як влаштовані штучні екосистеми поля і саду |
Дослідження екосистем своєї місцевості (виявлення компонентів і зв’язків між ними) |
|
48 |
|
|
Навчальний проєкт |
Орієнтовна тематика: Невидимі друзі і вороги. Як спілкуються тварини. Існування і причини зникнення динозаврів. Живий світ в околицях моєї школи. Створення штучної екосистеми та підтримання її функціонування |
|
49 |
|
21- 26 |
Узагальнення з теми «Вивчаємо живу природу Землі» |
Виконання діагностичних завдань, квестів, ігор, тестів тощо |
|
Тема 5. ПІЗНАЄМО ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ У ЙОГО СЕРЕДОВИЩІ ІСНУВАННЯ |
|||||
50 |
|
|
*Актуалізація знань з теми «Пізнаємо організм людини у його середовищі існування» за попередній навчальний рік |
|
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення організму людини, дослідження природних і рукотворних об’єктів у середовищі існування людини, власних звичок щодо здорового способу життя. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - створення моделей для дослідження зв’язків між здоров’ям і чинниками середовища існування; - планування і проведення індивідуально/у групі вимірювання зросту, дослідження речовин, матеріалів і виробів у найближчому оточенні учнів, розподіляючи обов’язки |
51 |
|
27 |
Як влаштована і функціонує нервова система людини |
Дослідження «Як очі оцінюють відстань» |
|
52 |
|
28 |
Як змінюється організм людини коли росте і розвивається |
Самоспостереження: вимірювання свого зросту |
|
53 |
|
29 |
Як знання, природа і техніка допомагають людині піклуватися про здоров’я |
Дослідження «Свій режим дня». |
|
|
|
|
Складання пам’ятки з безпечного для організму використання комп’ютера, смартфону та інших гаджетів |
між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження; - складання каталогу матеріалів, технічних засобів, які використовує людина для свого комфортного існування; - обговорення режиму навчання і відпочинку, безпечного для здоров’я використання природних і рукотворних об’єктів у своєму помешканні, збереження і зміцнення здоров’я. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: опрацювання наданої/самостійно здобутої інформації про склад їжі, процеси життєдіяльності людини, речовини, матеріали, вироби, технології у життєвому середовищі людини, вплив різних чинників середовища на ріст і розвиток підлітків, представлення її у текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв; Застосування набутого досвіду і знань про організм людини і середовище його існування, про способи зміцнення здоров’я у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від виконаного дослідження/ проєкту, побаченого під час екскурсії,. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків |
54 |
|
30 |
З чого складається екосистема житла та що на неї впливає |
|
|
55 |
|
30 |
«Моделювання екосистеми житлового приміщення» |
Практична робота |
|
56 |
|
|
Навчальний проєкт |
Орієнтовна тематика: Гаджети і здоров’я. Як створити здорове середовище життя людини. Ідеальне житло для сучасної людини |
|
57 |
|
27- 30 |
Узагальнення з теми «Вивчаємо живу природу Землі» |
Виконання діагностичних завдань, квестів, ігор, тестів тощо |
|
Тема 6. ВЧИМОСЯ У ПРИРОДИ І ДБАЄМО ПРО ЇЇ ЗБЕРЕЖЕННЯ |
|||||
58 |
|
|
*Актуалізація знань з теми «Вчимося у природи і дбаємо про її збереження» за попередній навчальний рік |
|
Формулювання мети і планування діяльності спільно з учителем. Обговорення (з учителем/у групі) можливості/необхідності вивчення взаємозв’язків між людиною і природою в минулому й тепер, необхідності її збереження, дослідження власних звичок щодо екологічно безпечної взаємодії з природою. Набуття досвіду і знань у процесі досліджень: - моделювання життєвих ситуацій щодо ощадливого використання й захисту від забруднень води, збереження енергії, повторного використання вживаних речей, поводження з тваринами і рослинами; - створення об’єкта за природним зразком; - планування і проведення індивідуально/у групі дослідження змін в |
59 |
|
31 |
Які ризики і наслідки споживацької діяльності людей для природи |
Виявлення змін в екосистемах своєї місцевості внаслідок діяльності людини |
|
60 |
|
32 |
Чому важливо зберігати різноманіття організмів |
|
|
61 |
|
32 |
Спостереження природоохоронної діяльності людини в своїй місцевості |
Дослідження рівня природоохоронної діяльності своєї місцевості |
|
62 |
|
|
Складання екологічного паспорту пришкільного/прибудинкового подвір’я. |
Підбір рослин для озеленення певної ділянки (навчального кабінету, пришкільної чи прибудинкової території |
|
63 |
|
33 |
Як природа впливає на конструкторську й мистецьку діяльність людини |
|
екосистемах внаслідок діяльності людини, власних звичок щодо збереження довкілля, розподіляючи обов’язки між членами групи (у разі необхідності); фіксування результатів у запропонований спосіб; формулювання висновків; презентація результатів дослідження. Набуття досвіду і знань у процесі роботи з інформацією: - опрацювання наданої /самостійно відібраної інформації про використання природних форм і конструкцій у рукотворних об’єктах, пояснює призначення цих об’єктів і знання, використані при їх створенні; про альтернативні джерела енергії; узагальнення і систематизація інформації, представлення її текстовій, графічній, табличній та інших формах, в тому числі з використанням цифрових технологій і пристроїв. - поширення (в колі своїх знайомих, у місцевій громаді, мережею Інтернет тощо) інформації про способи захисту довкілля кожною людиною, природоохоронні заходи. Застосування набутого досвіду і знань про взаємозв’язки людини з природою у навчальних і життєвих ситуаціях. Обмін думками і враженнями від виконаного дослідження/ проєкту, побаченого під час екскурсії. Оцінювання результатів індивідуальної /групової роботи, підведення її підсумків |
64 |
|
|
Моделювання рукотворного об’єкту (конструкції, виробу тощо) за природним зразком. |
Практична робота |
|
65 |
|
34 |
Дбаймо про збереження природи |
Розроблення пам’ятки «Відповідальний споживач» |
|
66 |
|
34 |
Дослідження «Українські традиції» |
|
|
67 |
|
|
Навчальний проєкт |
Орієнтовна тематика: Заощадливо, безпечно, зручно. Наука і мистецтво. Як змінювалось ставлення людини до природи у різні часи. Збережемо природу у місці нашого проживання - збережемо чистоту на планеті Земля |
|
68 |
|
31- 34 |
Узагальнення з теми «Вчимося у природи і дбаємо про її збереження» |
Виконання діагностичних завдань, квестів, ігор, тестів тощо |
|
69- 70 |
|
|
Повторення |
Квести, ігри, пазли, кросворди, інтерактивні вправи, квести, тощо |
*У підручнику перед вивченням кожної теми є вступ «Варто пригадати, щоби нове вивчати». Оскільки теми 5-6 класів дублюються, доцільно буде актуалізувати знання учнів за попередній навчальний рік для покращення засвоєння нового матеріалу. На даних уроках можна використовувати матеріал , що поданий у підручнику, а також завдання та різноманітну інформацію з інших джерел.