Фрагмент заняття за модельною навчальною програмою«Пізнаємо природу». 5-6 класи (інтегрований курс)»для закладів загальної середньої освіти(авт. Коршевнюк Т.В.)
Актуальність проблеми: Геоцентрична система: Протягом довгого часу вважалося, що нерухома Земля є центром Всесвіту, а всі інші небесні тіла обертаються навколо неї. Геліоцентрична система: Геоцентричні уявлення спростував Микола Копернік, згідно його гіпотези всі небесні тіла нашої системи обертаються навколо Сонця
Мета уроку навчальна: розвивати ключові компетентності у природничих науках і технологіях;сформувати в учнів знання про Сонце як найближчу до нас зірку, про значення Сонця для життя на Землі; сформувати поняття «планета»;ознайомити з планетами Сонячної системи; будову Сонячної системи та руху планет навколо Сонця;сформувати в школярів уявлення про планети земної групи і планети гіганти;формувати знання про відмінності між планетами, розміри планет, природу їхнього обертання, уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл, відстані між ними, взаємне розміщення тіл. розвивальна: Інформаційно-цифрова компетентність Спілкування державною мовою розвивати в учнів уявлення про навколишній світ, уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про розміри небесних тіл;розвивати бажання самостійно опановувати невідоме, популяризувати астрономічні знання, формувати науковий світогляд;розвивати мовлення, пам’ять, увагу, мислення, допитливість, кмітливість, спостережливість; продовжувати розвивати вміння та навички. Виховна: Компетентність екологічної грамотністі і здорового життявиховувати самостійність, відповідальність, любов та інтерес до природознавства;виховувати інтерес до вивчення природничих наук, бережливе ставлення до природи;
Очікувані результати: учні матимуть чітке уявлення, що Сонце є центром Сонячної системи; зрозуміють різницю в тривалості року на різних планетах: учні порівнюють планети різних типів, розрізняють небесні тіла, типи планет;учні відкриють для себе нові астрономічні поняття;учні дізнаються цікаве з міфології;учні знатимуть відмінності між планетами, про поділ планет на групи, усвідомлять унікальність Землі.
Актуалізація опорних знань Прийом «Інтелектуальна розминка»Що таке «небо»? Що ми розуміємо під «небесною сферою»?Які ви знаєте небесні тіла? Чим відрізняються між собою планети і малі небесні тіла?Чим відрізняються планети від зорі? До яких небесних тіл належить Сонце?Чи може людина потрапити на поверхню Сонця? Чому?Чому ми бачимо небесні тіла на небі?
Терміни уроку. Всесвіт – це весь безмежний простір і все те, що його заповнює: небесні тіла. Орбіти - умовні лінії по яких планети рухаються навколо Сонця. Планети - великі небесні тіла, що обертається навколо Сонця, і не випромінють власного світла. Може бути кам’яним, металевим, рідким газовим чи поєднувати все разом. Рік - час, протягом якого планета здійснює повний оберт навколо Сонця. Доба -час одного повного оберту навколо власної осі .
Закріплення і узагальнення знань. Домашнє завдання Прийом «Мікрофон»Учні по черзі, передаючи уявний мікрофон,розповідають факти про планети, що їм найбільш запам'яталися. Домашнє завдання: Опрацювати відповідний матеріал підручника. Створити макет Сонячної системи. Підготувати міф або легенду пов'язану з назвою небесних тіл.