Календарно-тематичне планування
Пропедевтичний курс «Вступ до історії» для 5-го класу у 2019-2020 н.р.
70 годин (1+1 година)
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Історія: 5–9 класи, (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 236 від 21.02.2019 р.)
№ з/п |
Тема уроку |
Дата |
Скор. |
Примітка |
Вступ. Що таке історія |
||||
1 |
Що таке минуле, сучасне і майбутнє. Підручник з історії. |
|
|
|
2 |
Багатоманітність історії. Історія як наука та навчальний предмет. |
|
|
|
3 |
Історія України – складова європейської історії. |
|
|
|
4 |
Узагальнення |
|
|
|
ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ |
||||
5 |
Календарний та історичний час. Практичне заняття: співвіднести рік – століття – тисячоліття |
|
|
|
6-7 |
Підрахунок історичного часу. Практичне заняття: встановити тривалість історичної події |
|
|
|
8-9 |
Робота зі шкалою часу. Практичне заняття: розмістити події на шкалі часу, у хронологічній таблиці; |
|
|
|
10 |
Культурні епохи європейської історії (Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час). |
|
|
|
11 |
Практичне заняття: встановити хронологічну послідовність подій (за допомогою шкали часу, хронологічної таблиці) |
|
|
|
12 |
Історія України на шкалі часу. |
|
|
|
13-14 |
Практичне заняття: розв’язати історичну задачу на обчислення часу. |
|
|
|
15 |
Узагальнення. Тематичний контроль |
|
|
|
ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ |
||||
16 |
Географічний та історичний простір. |
|
|
|
17 |
Україна на картах (мапах) упродовж історії. |
|
|
|
18 |
Робота з історичною картою. |
|
|
|
19 |
Територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави) |
|
|
|
20 |
Територіальні межі (кордони) Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини та їх зміни |
|
|
|
21 |
Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди. |
|
|
|
22 |
Історико-географічні регіони України та їх особливості (на вибір учителя /учительки, оглядово). |
|
|
Практичне заняття: охарактеризувати (за картою) природні умови для вказаних учителем історико-географічних регіонів; |
23 |
Практичне заняття: визначити просторове (територіальне) розташування історико-географічного регіону |
|
|
|
24 |
Територіальне розташування та історичне походження рідного міста/села. |
|
|
Практичне заняття: позначити і надписати на контурній карті вказані учителем історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне місто/селище/село. |
25 |
Узагальнення. Тематичний контроль |
|
|
|
ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ |
||||
26-27 |
Історичні джерела та їх різновиди. Виявлення та збереження історичних джерел. |
|
|
|
28 |
Потреба залучення різних джерел для відображення повноти історії. |
|
|
|
29 |
Робота з історичними джерелами. |
|
|
Практичне заняття: згрупувати надані учителем історичні джерела за різновидами, часом і територією створення; |
30 |
Залучення різних джерел для достовірного відображення минулого. |
|
|
|
31 |
Критичне ставлення до джерельних відомостей. |
|
|
Практичне заняття: добрати інформацію про минуле з візуальних джерел (сімейного фотоальбому, зображень пам’яток історії тощо, на розсуд учителя /учительки); |
32 |
Місця, де зберігають історичні джерела. |
|
|
Практичне заняття: висловити враження (усно або письмово) від екскурсії до місцевого історичного (краєзнавчого) музею або архіву. |
33 |
Узагальнення. Тематичний контроль |
|
|
|
ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ |
|
|
|
|
34 |
Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. |
|
|
Практичне заняття: згрупувати пам’ятки історії за періодами та історико-географічними регіонами;
|
35 |
Пам’ятник як витвір мистецтва для увічнення пам’яті про подію або особу. |
|
|
Практичне заняття: прочитати символіку пам’ятників історичним подіям і особам (на вибір учителя);
|
36-37 |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: а) княжа Русь-Україна: Володимир і Данило Галицький; |
|
|
|
38 |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: б) козацька Україна: Богдан Хмельницький; |
|
|
|
39-40 |
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: в) новітня Україна: на шляху до державної незалежності (Українська революція, Голодомор, Друга світова війна, проголошення незалежності України, ухвалення Конституції України, Революція Гідності, Небесна Сотня). |
|
|
|
41 |
Практичне заняття: розповісти (усно або письмово) про відвідану пам’ятку історії або пам’ятник, установлений у рідному краї (на вибір учителя /учительки або учнів /учениць); |
|
|
|
42 |
Практичне заняття: проаналізувати витяги з правових пам’яток України (зокрема Конституції України) та поміркувати про їхню роль у захисті прав людини і громадянина. |
|
|
|
43 |
Узагальнення. Тематичний контроль |
|
|
|
ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ |
||||
44 |
Головні цілі пізнання минулого. Фах історика. |
|
|
|
45 |
Що таке історичний факт, історична особа, історичне дослідження. |
|
|
Практичне заняття: підготувати міні-дослідження з історії своєї родини, використовуючи відомості з різних доступних джерел; |
46 |
Історичні праці про Україну та їхні автори: а) руські літописи. «Повість минулих літ» літописця Нестора; |
|
|
|
47 |
Історичні праці про Україну та їхні автори: б) козацькі літописи. Літопис Самійла Величка; |
|
|
|
48 |
Історичні праці про Україну та їхні автори: в) історичні праці ХІХ – початку ХХ ст. «Історія України-Руси» Михайла Грушевського. |
|
|
|
49 |
Дослідження з історії рідного краю (на вибір учителя /учительки). |
|
|
|
50 |
Практичне заняття: зіставити й пов’язати вибрані факти з історії України, рідного краю і своєї родини; |
|
|
|
51 |
Практичне заняття: представити повідомлення з історії родини, підготувати презентацію родового дерева. |
|
|
|
52 |
Наукове і мистецьке осмислення минулого. Художні твори про минуле України (на вибір учителя /учительки). |
|
|
|
53 |
Узагальнення. Тематичний контроль |
|
|
|
УСЕ МАЄ МИНУЛЕ |
||||
54-55 |
Праця і господарство: колись і сьогодні. Традиційні заняття українців. |
|
|
Практичне заняття: на основі інформації від батьків (бабусь і дідусів, інших родичів), а також доступних писемних і речових джерел: в) підготувати повідомлення (міні-проект) про харчування людей у минулому; |
56 |
Від натурального до ринкового господарства. |
|
|
|
57-58 |
Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки. |
|
|
|
59-60 |
Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер. |
|
|
Практичне заняття: на основі інформації від батьків (бабусь і дідусів, інших родичів), а також доступних писемних і речових джерел: б) підготувати повідомлення (міні-проект) про одяг людини в минулому; |
61-62 |
Наука та освіта. Школи й університети на українських теренах. Зростання ролі розумової праці. |
|
|
|
63 |
Турбота про здоров’я. Медицина. Аптеки. |
|
|
|
64 |
Спорт. Як колись проводили вільний час. |
|
|
|
65 |
Практичне заняття: на основі інформації від батьків (бабусь і дідусів, інших родичів), а також доступних писемних і речових джерел: а) порівняти ігри на дозвіллі (й іграшки) батьків і власні; |
|
|
|
66 |
Практичне заняття: на основі інформації від батьків (бабусь і дідусів, інших родичів), а також доступних писемних і речових джерел: г) скласти розповідь про родинні традиції та свята. |
|
|
|
67 |
Узагальнення. Тематичний контроль |
|
|
|
68 |
Повторення та систематизація навчального матеріалу за ІІ семестр |
|
|
|
69-70 |
Повторення та систематизація навчального матеріалу за навчальний рік |
|
|
|