Календарне планування 5 клас «Досліджуємо історію і суспільство»

Про матеріал
Календарне планування викладання предмета «Досліджуємо історію і суспільство» у 5 класі (2 год. на тиждень, 70 год. на рік)
Перегляд файлу

Календарне планування

викладання предмета

«Досліджуємо історію і суспільство» у 5 класі (2 год. на тиждень, 70 год. на рік)

Укладено відповідно до Модельної програми «Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Пометун О. І., Ремех Т. О., Малієнко Ю. Б., Мороз П. В.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»

(наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

Підручник: Досліджуємо історію і суспільство. Інтегрований курс. : підручник для 5 класу ЗЗСО (П. В. Мороз, І. В. Мороз, С. І. Моцак.) — Київ : Педагогічна думка, 2022. — 168 с.

 

№ п/п

Тема уроку

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Наскрізні змістовні лінії/ компетентності

дата

дата

д.з.

 

 

 

 

5-

5-

 

І семестр

ВСТУП. ЛЮДИНА. СУСПІЛЬСТВО. ІСТОРІЯ

1

Людина – неповторна особистість. Гідність людини.

Знаннєвий компонент. Розповідає про унікальність і неповторність кожної людини, зв’язок людини і суспільства. Пояснює термін «історія». Розповідає, хто такі історики, що досліджує історія світу та України.

Діяльнісний компонент. Розрізняє локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними.

Ціннісний компонент. Висловлює оцінні судження щодо необхідності вивчення історії свого народу і країни та збереженні пам’яті про минуле.

Громадянська відповідальність. Розуміння учнями свого місця в суспільстві, формування відповідальності за власні дії.

Підприємливість та фінансова грамотність. Формування вмінь планувати свою діяльність, виховання  толерантних лідерських ініціатив.

Здоров’я і безпека. Усвідомлення учнями залежності між здоров’ям громадян і розвитком суспільства, здатність дотримуватися здорового способу життя і вміння формувати безпечне життєве середовище.

 

 

§1

2

Людські спільноти. Суспільство.

 

 

§1

3

Історія як минуле людини і суспільства. Історія – наука про минуле суспільства

 

 

§2

4

Історія України – частина європейської та світової історії. Історія мого краю

 

 

§2

РОЗДІЛ І. ІСТОРИЧНИЙ ЧАС І ПРОСТІР

5

Відлік історичного часу. Хронологія.

Знаннєвий компонент. Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу і співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття). Виокремлює основні елементи карти та пояснює їх значення.

Діяльнісний компонент. Установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу. Розрізняє умовні позначки на географічній та історичній картах. Ідентифікує на різних картах кордони України та її сусідів, етнографічні регіони України.

Ціннісний компонент. Пояснює окремі географічні назви та їх історичне походження; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє

середовище; взаємодії людини і природи; дій, спрямованих на збереження навколишнього середовища.

Громадянська відповідальність. Формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи. Розуміння правил поведінки й спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах та базуються на загальноприйнятих моральних цінностях.

Підприємливість та фінансова грамотність. Уміння розв’язувати проблеми, готовність брати відповідальність за власні рішення. Ініціативність, спроможність використовувати можливості та реалізовувати ідеї.

Інформаційно-цифрова компетентність. Уміння: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації, її нагромадження, перевірки і впорядкування

Хронологічна. Уміння орієнтуватися

в історичному часі.

Просторова. Уміння орієнтуватися в історичному просторі.

Інформаційна. Уміння учнів працювати

з джерелами історичної інформації.

 

 

§3

6

Лінія часу.

 

 

§3

7

Основні періоди історії людства

 

 

§4

8

Практична робота. Досліджуємо основні періоди історії людства

 

 

§4

9

Людина у просторі життєдіяльності.

 

 

§5

10

Географічний та історичний простір. Історична мапа

 

 

§5

11

Україна та її сусіди на історичних мапах. (практичне заняття)

 

 

§6

12

Україна та її сусіди на історичних мапах. (практичне заняття)

 

 

§6

13

Локальна історія та етнографічні регіони

України.

 

 

§7

14

Географічні назви в історії України.

 

 

§7

15

Практична робота «Уявна екскурсія етнографічними регіонами України

 

 

§7

16

Узагальнення з розділу «Історичний час і простір»

 

 

 

Тематичне оцінювання.

РОЗДІЛ ІІ. ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ. ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА

17

Інформація в минулому і тепер.

Знаннєвий компонент. Знатє, що таке інформація, історичні джерела та якими є їхні види, як змінювалися способи нагромадження й пошуку інформації впродовж розвитку суспільства Розрізняти джерела інформації за видами.

Ціннісний компонент. Пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах.

 Діяльнісний компонент. Розуміє, у чому полягають і як застосовуються наявні способи нагромадження й пошуку інформації. Формулює висновок, судження на основі наведених фактів; визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів. Застосовувати критерії визначення достовірності інформації й на конкретних прикладах розпізнавати спроби маніпулювання інформацією.

 

 

Громадянська відповідальність. Формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи.

Підприємливість та фінансова грамотність. Уміння розв’язувати проблеми, готовність брати відповідальність за власні рішення. Ініціативність, спроможність використовувати можливості та реалізовувати ідеї.

Інформаційно-цифрова компетентність. Уміння учнів працювати з джерелами історичної інформації, користуватись довідковою літературою, Інтернетом тощо для самостійного пошуку інформації.

 

 

 

§8

18

Джерела інформації та їх види.

 

 

§8

19

Пошук та збереження історичних джерел.

 

 

§9

20

Писемні історичні джерела

 

 

§9

21

Речові історичні джерела

 

 

§10

22

Де зберігаються речові пам’ятки історії?

 

 

§10

23

Мова, фольклор як джерела знань про минуле.

 

 

§11

24

Усні історичні джерела.

 

 

§11

25

Візуальні джерела.

 

 

§12

26

Фотографія як

історичне джерело.

 

 

§12

27

Практична робота «Інформація про минуле з фотоджерел».

 

 

§12

28

Практична робота «Інформація про минуле з фотоджерел».

 

 

§12

29

Узагальнення з розділу «Джерела інформації. Історичні джерела»

 

 

 

30

Узагальнення з розділу «Джерела інформації. Історичні джерела»

 

 

 

Тематичне оцінювання.

ІІ семестр

РОЗДІЛ ІІІ.  МАНДРІВКИ У МИНУЛЕ УКРАЇНИ

31

Причини, приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів.

Знаннєвий компонент. Пояснює, що таке історичні події і процеси. Описує перебіг історичних подій у межах теми та визначає їхню тяглість в історичному процесі.

Ціннісний компонент. Виявляє і розрізняє з допомогою вчителя на прикладах матеріалу теми причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів. Наводить історичні та сучасні приклади виявів дискримінації та її подолання.

Діяльнісний компонент. Співвідносить з вивченим періодом (епохою) відомі історичні події та особи, визначає сфери суспільного життя, які зазнавали змін. Формулює оцінні судження про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду. Вміє встановлювати хронологічну послідовність подій, явищ, процесів. Пояснює вплив вчинків окремої людини на її найближче

оточення, місцеву громаду, Україну та світ.

Громадянська відповідальність. Формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи.

Уміти пояснювати, що таке історичні події і процеси.

Інформаційно-цифрова компетентність. Критично аналізувати, та оцінювати історичні джерела, виявляти тенденційну інформацію та пояснювати її необ’єктивність; самостійно інтерпретувати зміст історичних джерел та відбиті в них історичні факти, явища, події; оцінювати, порівнювати, пояснювати факти і явища дійсності на основі інформації, отриманої з різних джерел знань.

Здоров'я і безпека. Становлення учня як емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище.

Хронологічна компетентність. Розглядати суспільні явища у розвитку та в конкретно історичних умовах певного часу, співвідносити історичні події, явища з періодами.

Аксіологічна компетентність. Уміння формулювати оцінку історичних подій та історичних постатей, суголосну до цінностей та уявлень відповідного часу або відповідної групи людей, осмислювати зв’язки між історією і сучасним життям.

Просторова компетентність. Уміння орієнтуватися в історичному просторі та знаходити

взаємозалежності в розвитку суспільства, господарства, культури й природного довкілля.

 

 

§13

32

Вчимося досліджувати минуле

 

 

§13

33

Русь-Україна. Княгиня Ольга. Володимир Великий.

 

 

§14

34

Королівство Руське. Король Данило

 

 

§14

35

Українське козацтво у  військовий та мирний час

 

 

§15

36

Українське козацтво у  військовий та мирний час

 

 

§15

37

Українська революція 1917–1921 рр.

 

 

§16

38

Українська революція (1917 – 1921). М. Грушевський. Є. Петрушевич

 

 

§16

39

Голодомор в пам’ятниках України та світу

 

 

§17

40

Голодомор в пам’ятниках України та світу

 

 

§17

41

Україна у Другій світовій війні (1939 – 1945)

 

 

§18

42

Україна у Другій світовій війні (1939 – 1945)

 

 

§18

43

Утворення держави Україна. Віхи становлення української державності.

 

 

§19

44

Війна України з росією.

 

 

§19

45

Практична робота. Усна історія . Історія моєї родини

 

 

 

46

Узагальнення з розділу «Мандрівки у минуле України»

 

 

 

Тематичне оцінювання.

 

РОЗДІЛ ІV. ІСТОРІЯ НАВКОЛО НАС

47

Зміни в житті людини і суспільства. Зв'язок минулого і сьогодення

Знаннєвий компонент. Розрізняє природні, економічні, соціальні, технологічні та культурні зміни та наводить приклади їх впливу на життя людини і суспільства в минулому і теперішньому. Пояснює, що таке історичні події і процеси. Описує перебіг історичних подій у межах теми та визначає їхню тяглість в історичному процесі.

Ціннісний компонент. Виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів).

Діяльнісний компонент. Застосування отриманої з різних джерел інформації про зв’язок минулого і теперішнього, українців у

світі.

Аналіз і синтез запропонованої інформації для опису/пояснення взаємозалежності життя людини, суспільства і природних змін, науково-технічних винаходів, соціальних обставин (із допомогою вчителя). Аргументування власної позиції щодо зв’язку поглядів та потреб людей з подіями їхнього життя, станом суспільства. Наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні.

Громадянська відповідальність. Пояснює, як життя людини і суспільства залежить від природних змін, науково-технічних винаходів, соціальних обставин. Усвідомлює вплив природних, економічних, політичних, соціальних технологічних і культурних змін на життя людини й суспільства в минулому та сьогоденні.

 Інформаційно-цифрова компетентність.  Використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження.

Підприємливість і фінансова грамотність. Розуміння практичних аспектів фінансових питань. Уміння розв’язувати проблеми, готовність брати відповідальність за власні рішення. Ініціативність, спроможність використовувати можливості та реалізовувати ідеї.

Мовленнєва компетентність. 

Уміння будувати усні та письмові

висловлювання щодо історичних фактів.

Хронологічна. Уміння орієнтуватися в історичному часі, встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові зв’язки, розглядати суспільні явища в конкретно-історичних умовах, виявляти зміни і тяглість життя суспільства.

Просторова. Уміння орієнтуватися в історичному просторі.

Інформаційна. Уміння учнів працювати

з джерелами історичної інформації.

 

 

§20 (1-3)

48

Господарство, підприємництво, гроші упродовж історії людства

 

 

§20 (1-3)

49

Освіта, наука, техніка у минулому й сьогоденні

 

 

§20(4)

50

Освіта, наука, техніка у минулому й сьогоденні

 

 

§20(4)

51

Місто і село від виникнення до сучасності

 

 

§21

52

Міста і села на території України в минулому і тепер

 

 

§21

53

Наука і освіта на українських теренах

 

 

§22

54

Наука і освіта на українських теренах

 

 

§22

55

Турбота про здоров’я та доброчинність у минулому і тепер

 

 

§23

56

Практична робота. Діяльність волонтерів та

волонтерок в Україні

 

 

§23

57

Дозвілля і спорт колись і тепер. Українці у світі

 

 

§24

58

Практична робота. Порівняння дозвілля в минулому і тепер. Узагальнення з розділу «Історія навколо нас»

 

 

§24

Тематичне оцінювання.

РОЗДІЛ V. РОЗМАЇТТЯ УКРАЇНИ

59

Україна багатокультурна.

Знаннєвий компонент. Наводить приклади етнічного, релігійного, культурного та іншого розмаїття в Україні та світі в минулому і сьогоденні.

Пояснює причини та наслідки розноманіття в сучасній Україні, аналізує культурне розмаїття України та світу.

Ціннісний компонент. Висловлює власне ставлення про культурне розмаїття та його цінність для суспільства, виявляє зацікавленість переконаннями інших людей.

Діяльнісний компонент. Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані.

Описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури.

Порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури і пояснює їх значення.

Громадянська відповідальність. Формування поваги до національної історії, культури, мови, традицій. Усвідомлення глобальної взаємозалежності і особистої відповідальності.

Інформаційно-цифрова компетентність. Використовує пошукові системи для отримання інформації; визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів з допомогою вчителя; формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел. 

Культурна компетентність. Розуміння культурного спадку, та історико-культурних цінностей українського народу.

Хронологічна. Уміння орієнтуватися в історичному часі, встановлювати близькі та далекі причинно-наслідкові зв’язки, розглядати суспільні явища в конкретно-історичних умовах, виявляти зміни і тяглість життя суспільства.

Здоров'я і безпека. Формування учня як  духовно,  емоційно, соціально і фізично повноцінного громадянина, який активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища.

 

 

§25

60

Полікультурність етнічне, релігійне, культурне та інше розмаїття в Україні

 

 

§25

61

Замки, фортеці, палаци України. Релігії, храми України

 

 

§26

62

Практична робота. Подорожуємо

 Україною.

 

 

§26

63

Історико-культурні та природні заповідники

 

 

§27

64

Історичні та природні заповідники

 

 

§27

65

Релігії та храми України

 

 

§28

66

Релігії, храми України.

 

 

§28

67

Практична робота «Розмаїття храмів мого рідного краю».

 

 

 

68

Практична робота «Розмаїття храмів мого рідного краю».

 

 

 

69

Узагальнення з розділу «Розмаїття України»

 

 

 

70

Узагальнення до курсу

 

 

 

Тематичне оцінювання.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Історія України, Планування
Додано
28 серпня 2022
Переглядів
1724
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку