8 клас
ГЕОГРАФІЯ
«Україна у світі: природа, населення»
(70 годин, 2 години на тиждень із них 3 години резервні)
Відповідно до програми Міністерства світи і науки України від 07.06.2017 №804
№ Уроку |
Дата |
Скориговано |
Зміст навчального матеріалу |
Д/з |
||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ВСТУП (2 год)
|
|
||||||||
01 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації. |
|
||||||||
02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Г. Боплана,С. Рудницького. Сучасні географічні дослідження |
|
||||||||
РОЗДІЛ І. ГЕОГРАФІЧНА КАРТА ТА РОБОТА З НЕЮ ( 7 ГОД)
|
||||||||||||||||||
Тема 1. Географічна карта (3 год)
|
||||||||||||||||||
03 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах |
|
||||||||
04 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Способи зображення географічних об`єктів та явищ на картах. Класифікація карт. |
|
||||||||
05 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Навчальні карти й атласи. Національний атлас України, електронні карти. Картографічні інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи |
|
||||||||
Тема 2. Топографічні карти (4 год)
|
||||||||||||||||||
06 |
|
|
|
|
Топокарта. Читання та практичне використання топографічних карт. |
|
||||||||||||
07 |
|
|
|
|
Плани міст, схеми руху транспорту. Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування. |
|
||||||||||||
Дослідження «Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування». |
||||||||||||||||||
08 |
|
|
|
|
Практична робота №1. «Визначення напрямків, відстаней, площ. Географічних прямокутних координат, висот точок за топографічною картою». |
|
||||||||||||
09 |
|
|
|
|
Тематична атестація |
|
||||||||||||
РОЗДІЛ ІІ. ГЕОГРАФІЧНИЙ ПРОСТІР УКРАЇНИ ( 7 ГОД)
|
||||||||||||||||||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу. (3 год)
|
||||||||||||||||||
10 |
|
|
|
|
Політична карта світу, її елементи. Географічне положення (фізико-географічне, економіко-географічне, політико-географічне). |
|
||||||||||||
11 |
|
|
|
|
Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри України та Європи. |
|
||||||||||||
Дослідження. «Порівняльна оцінка географічного розміщення України з країнами світу (2 – 3 на вибір». |
||||||||||||||||||
12 |
|
|
|
|
Практична робота № 2 Позначення на контурній карті кордонів сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи і зазначення їхніх назв; визначення координат точок, протяжності території України в градусах і кілометрах. |
|
||||||||||||
Тема 2. Формування території України (1 год)
|
||||||||||||||||||
13 |
|
|
|
|
Територіальні зміни меж України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративного територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різних територіальних рівнях. |
|
||||||||||||
Тема 3. Україна на карті годинних поясів (3 год)
|
||||||||||||||||||
14 |
|
|
|
|
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні. |
|
||||||||||||
Дослідження. «Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським». |
||||||||||||||||||
15 |
|
|
|
|
Практична робота № 3 Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення часу. |
|
||||||||||||
16 |
|
|
|
|
Тематична атестація
|
|
||||||||||||
РОЗДІЛ ІІІ. ПРИРОДНІ УМОВИ І РЕСУРСИ УКРАЇНИ (38 ГОД)
|
||||||||||||||||||
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси ( 8 год)
|
||||||||||||||||||
17 |
|
|
|
|
Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня» |
|
||||||||||||
18 |
|
|
|
|
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери. |
|
||||||||||||
19 |
|
|
|
|
Карта «Тектонічна будова». Основні тектонічні структури. Зв`язок рельєфу з тектонічними структурами. Геологічна будова. Дослідження П. Тутковського. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини. |
|
||||||||||||
20 |
|
|
|
|
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини |
|
||||||||||||
21 |
|
|
|
|
Корисні копалини України, їх класифікація за використанням, географія, закономірності поширення. Паливні корисні копалини. Діючі та перспективні басейни й райони видобутку вугілля, нафти, природного газу, «сланцевого газу», торфу, горючих сланців |
|
||||||||||||
22 |
|
|
|
|
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобування. Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Особливості геологічної будови, рельєфу та мінеральних ресурсів своєї місцевості. |
|
||||||||||||
23 |
|
|
|
|
Практична робота № 4 Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України. ОЦІНЮЄТЬСЯ |
|
||||||||||||
24 |
|
|
|
|
Тематична атестація (тема 1).
|
|
||||||||||||
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси ( 5 год)
|
||||||||||||||||||
25 |
|
|
|
|
Кліматотвірні чинники: сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня, їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в атмосфері і на земній поверхні |
|
||||||||||||
26 |
|
|
|
|
Властивості повітряних мас, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони |
|
||||||||||||
27 |
|
|
|
|
Кліматичні показники: температура, вологість повітря, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл в Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта. Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. |
|
||||||||||||
28 |
|
|
|
|
Практичні роботи № 5. «Визначення вологості повітря за заданими показниками». |
|
||||||||||||
29 |
|
|
|
|
Практичні роботи № 6 «Встановлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм». ОЦІНЮЄТЬСЯ |
|
||||||||||||
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси (6 год)
|
||||||||||||||||||
30 |
|
|
|
|
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини. Основні річкові басейни та системи. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Живлення і режим річок, густота річкової мережі. Річковий стік, витрати води. |
|
||||||||||||
31 |
|
|
|
|
Озера, їх типи. Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. |
|
||||||||||||
32 |
|
|
|
|
Водосховища та канали. Підземні води. Основні артезіанські басейни. |
|
||||||||||||
33 |
|
|
|
|
Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості. |
|
||||||||||||
34 |
|
|
|
|
Практичні роботи № 7 «Позначення на контурній карті назв найбільших річок, озер, водосховищ, каналів, позначення боліт України». |
|
||||||||||||
35 |
|
|
|
|
Тематична атестація (тема 2-3)
|
|
||||||||||||
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси.(3 год)
|
||||||||||||||||||
36 |
|
|
|
|
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення. Дослідження В. Докучаєва. Карта ґрунтів. |
|
||||||||||||
37 |
|
|
|
|
Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів у результаті господарської діяльності людини. Заходи з раціонального використання й охорони ґрунтових ресурсів. |
|
||||||||||||
Дослідження «Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості». |
||||||||||||||||||
38 |
|
|
|
|
Практичні роботи № 8 «Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України». |
|
||||||||||||
Тема 5. Рослинний та тваринний світ України ( 3 год)
|
||||||||||||||||||
39 |
|
|
|
|
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості |
|
||||||||||||
40 |
|
|
|
|
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення й охорони. Тваринний світ своєї місцевості. |
|
||||||||||||
41 |
|
|
|
|
Тематична атестація (тема 4-5).
|
|
||||||||||||
Тема 6. Ландшафти України ( 8 год)
|
||||||||||||||||||
42 |
|
|
|
|
Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти». Дослідження К. Геренчука. Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти. |
|
||||||||||||
43 |
|
|
|
|
Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України: мішаних лісів, широколистих лісів. |
|
||||||||||||
44 |
|
|
|
|
Природні зони України: лісостепова, степова. Використання та охорона рівнинних ландшафтів. |
|
||||||||||||
Дослідження. «Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання». |
||||||||||||||||||
45 |
|
|
|
|
Гірські ландшафти Українських Карпат, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|
||||||||||||
46 |
|
|
|
|
Гірські ландшафти Кримських гір, особливості їх зміни з висотою, використання та охорона. |
|
||||||||||||
47 |
|
|
|
|
Природні умови і ресурси Чорного моря, проблеми їх раціонального використання. |
|
||||||||||||
48 |
|
|
|
|
Природні умови і ресурси Азовського моря, проблеми їх раціонального використання. |
|
||||||||||||
49 |
|
|
|
|
Практичні роботи № 9 «Складання порівняльної характеристики природних зон України (за вибором)». ОЦІНЮЄТЬСЯ |
|
||||||||||||
Тема 7. Природокористування ( 4 год)
|
||||||||||||||||||
50 |
|
|
|
|
Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення. |
|
||||||||||||
Дослідження. «Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини». |
||||||||||||||||||
51 |
|
|
|
|
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості. |
|
||||||||||||
52 |
|
|
|
|
Практичні роботи № 10 «Позначення на контурній карті об’єктів природно-заповідного фонду України». |
|
||||||||||||
53 |
|
|
|
|
Тематична атестація (тема 6-7)
|
|
||||||||||||
РОЗДІЛ ІV. НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ ТА СВІТУ ( 11 ГОД)
|
||||||||||||||||||
Тема 1. Кількість населення в світі та Україні (2 год)
|
||||||||||||||||||
54 |
|
|
|
|
Кількість населення в світі та Україні. Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. |
|
||||||||||||
55 |
|
|
|
|
Статево-віковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. Зміна кількості населення в світі та Україні. Практичні роботи № 11 «Аналіз статево-вікових пірамід України та окремих країн світу». ОЦІНЮЄТЬСЯ |
|
||||||||||||
56 |
|
|
|
|
Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика. Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків у світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. |
|
||||||||||||
Тема 2. Розселення (3 год)
|
||||||||||||||||||
57 |
|
|
|
|
Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення в світі й Україні. |
|
||||||||||||
58 |
|
|
|
|
Міські і сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міське і сільське населення. |
|
||||||||||||
59 |
|
|
|
|
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація. |
|
||||||||||||
Тема 3. Етнічний склад населення ( 2 год)
|
||||||||||||||||||
60 |
|
|
|
|
Етноси. Найпоширеніші мовні сім'ї. Однонаціональні та багатонаціональні країни. |
|
||||||||||||
61 |
|
|
|
|
Національний склад населення України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони їх розселення. |
|
||||||||||||
Тема 4. Релігійний склад населення ( 1 год)
|
||||||||||||||||||
62 |
|
|
|
|
Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні. |
|
||||||||||||
Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні.( 3 год)
|
||||||||||||||||||
63 |
|
|
|
|
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічно активне населення. |
|
||||||||||||
64 |
|
|
|
|
Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення |
|
||||||||||||
65 |
|
|
|
|
Тематична атестація.
|
|
||||||||||||
РОЗДІЛ V. ПРИРОДА ТА НАСЕЛЕННЯ СВОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО РЕГІОНУ (5 год)
|
||||||||||||||||||
66 |
|
|
|
|
Географічне положення, адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку Одеської області Природа регіону. Особливості природних умов і ресурсів. Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду Одеської області. |
|
||||||||||||
67 |
|
|
|
|
Об’єкти природно-заповідного фонду Одеської області. |
|
||||||||||||
68
|
|
|
|
|
Населення регіону. Кількість та структура населення Одеської області. |
|
||||||||||||
69 |
|
|
|
|
Етнічний склад. Особливості зайнятості населення Одеської області. |
|
||||||||||||
Дослідження. (екскурсія) Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості |
||||||||||||||||||
70 |
|
|
|
|
Тематична атестація за рік.
|
|
||||||||||||