Календарне планування
8-й класКалендарне планування з біології
у 8 класі
1.Кількість годин усього 70 год + 4 год рез, 2 рази на тиждень
1 СЕМЕСТР - ; 2 СЕМЕСТР -
2.Навчальна програма з біології для основної школи розроблена відповідно до основних положень Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти
3.Підручник:
4.Кількість контрольних робіт за рік – 2.
5.Кількість практичних робіт -
ПЕТРІВСЬКА СЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА № 2
Календарне планування з біології
у 8 класі
1 СЕМЕСТР - ; 2 СЕМЕСТР -
1 СЕМЕСТР-- ; 2 СЕМЕСТР –
1 СЕМЕСТР-- ; 2 СЕМЕСТР –
1 СЕМЕСТР-- ; 2 СЕМЕСТР –
1 СЕМЕСТР-- ; 2 СЕМЕСТР –
1 СЕМЕСТР-- ; 2 СЕМЕСТР –
1 СЕМЕСТР-- ; 2 СЕМЕСТР--
Вчитель: Філіпова Анна Василівна
8 КЛАС
(70 годин з них 4 резервні, 2 години на тиждень)
№ |
Дата |
Примітка, Д/З |
Темауроку |
||||||||||
|
|||||||||||||
ВСТУП ( 4 години) |
|||||||||||||
1 |
|
|
Організм людини як біологічна система. Різноманітність клітин організму людини. |
||||||||||
2 |
|
|
Тканини. Лабораторне дослідження 1: Ознайомлення з препаратами тканин людини. |
||||||||||
3 |
|
|
Органи. Фізіологічні системи. Регуляторні системи організму людини. Демонстрування муляжів органів людини. |
||||||||||
4 |
|
Тематична |
Біосоціальна природа людини. Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
||||||||||
називає: тканини, органи та фізіологічні системи організму людини;основні механізми нервової і гуморальної регуляції фізіологічних функцій організму;відмінності між нервовою і гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму; наводить приклад: різних типів клітин; розпізнає: органи та системи органів людини; типи тканин; описує: як здійснюються рефлекси; характеризує:клітинну будову організму людини; типи тканин; регуляцію фізіологічних функцій організму; порівнює та зіставляє органи і системи органів в організмі людини й інших організмах; дотримується правил: роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; висловлює судження: про організм людини як біологічну систему; щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
|||||||||||||
Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини (3 години) |
|||||||||||||
5 |
|
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини – основна властивість живого. |
||||||||||
6 |
|
|
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. Харчові добавки та їх значення. |
||||||||||
7 |
|
|
Харчові та енергетичні потреби людини. Навчальний проект 1: Збалансоване харчування Дослідницький практикум 1: Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
||||||||||
називає:компоненти їжі; наводить приклади:вітамінів; характеризує:склад харчових продуктів; їжу як джерело енергії;обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини;харчові та енергетичні потреби людини; - значення харчових добавок; пояснює:функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин; застосовує знання для:обґрунтування способів збереження вітамінів у продуктаххарчування;аналізу харчового раціону;складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організму; висловлює судження щодо значення збалансованого харчування. |
|||||||||||||
Тема 2. Обмін речовин та травлення. (5 годин)+1 |
|||||||||||||
8 |
|
|
Харчування та обмін речовин. Огляд будови травної системи. Демонстрування органів травлення |
||||||||||
9 |
|
|
Процес травлення. Лабораторні дослідження2. Будова зуба (за муляжами, моделями) Демонстрування моделей зубів. |
||||||||||
10 |
|
|
Процес травлення. Дослідницький практикум 2. Дія ферментів слини на крохмаль. Демонстрування дослідів, що виявляють дію шлункового соку на білки. |
||||||||||
11 |
|
|
Регуляція травлення |
||||||||||
12 |
|
|
Харчові розлади та їх запобігання. |
||||||||||
13 |
|
Тематична |
Узагальнення знань з тем: «Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини. Обмін речовин та травлення» |
||||||||||
називає: органи травної системи; травні залози; характеризує: обмін речовин; функції органів травлення; будову і функції зубів; процеси ковтання, травлення, всмоктування; нервово-гуморальну регуляцію роботи системи травлення; пояснює: роль травних ферментів; роль печінки і підшлункової залози в травленні; значення зубів у травленні; значення мікрофлори кишечнику; негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння; спостерігає та описує: дію ферментів слини на крохмаль, шлункового соку на білки; розпізнає: органи травлення; застосовує знання для: профілактики захворювань зубів, захворювань органів травлення, харчових отруєнь; дотримується правил: виконання рисунків біологічних об’єктів; висловлює судження: щодо значення знань про функції та будову травної системи для збереження здоров’я. |
|||||||||||||
Тема 3. Дихання ( 4 години) |
|||||||||||||
14 |
|
|
Значення дихання. Система органів дихання. Демонстрування муляжів легень, моделі гортані; |
||||||||||
15 |
|
|
Газообмін у легенях і тканинах. |
||||||||||
16 |
|
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів. Демонстрування моделі, що пояснює вдих і видих; досліду з виявлення вуглекислого газу у повітрі, що видихається; спірометра; вимірювання життєвої ємності легень |
||||||||||
17 |
|
Тематична |
Профілактика захворювань дихальної системи. |
||||||||||
називає: етапи дихання; органи дихання;
пояснює:значення дихання;взаємозв’язок будови і функцій органів дихання; вплив оточуючого середовища на дихальну систему;негативний вплив куріння на органи дихання;
розпізнає: органи дихання; |
|||||||||||||
Тема 4. Транспорт речовин ( 7 годин) +1 |
|||||||||||||
18 |
|
|
Внутрішнє середовище організму. Кров, її склад та функції. Практична робота1.Мікроскопічна будова крові людини. |
||||||||||
19 |
|
|
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові. |
||||||||||
20 |
|
|
Система кровообігу. |
||||||||||
21 |
|
|
Серце: будова та функції. Робота серця. Лабораторні дослідження 3:Вимірювання частоти серцевих скорочень. Дослідницький практикум 3: Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. Демонстрування муляжів серця. |
||||||||||
22 |
|
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Демонстрування кровоносних судин; вимірювання артеріального тиску. |
||||||||||
23 |
|
|
Лімфа. |
||||||||||
24 |
|
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. |
||||||||||
25 |
|
Тематична |
Контрольна робота 1 |
||||||||||
називає:склад і функції крові, лімфи;кровоносні судини;фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; описує:внесок вітчизняних та зарубіжних вчених у вивченні кровоносної системи; характеризує:плазму крові;будову і функції еритроцитів, лейкоцитів, тромбоцитів; зсідання крові як захисну реакцію організму; групи крові: система АВО, резус-фактор;особливості будови та властивості серцевого м’яза; будову і роботу серця; серцевий цикл; автоматію роботи серця; будову кровоносних судин; велике і мале кола кровообігу; рух крові по судинах; артеріальний тиск крові; пояснює:взаємозв’язок будови і функцій еритроцитів, кровоносних судин, серця; причини порушення артеріального тиску;значення лімфи, тканинної рідини;роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини; порівнює:будову артерій,вен і капілярів; розпізнає на малюнках і фотографіях:клітини крові; органи кровообігу;елементи будови серця;
обґрунтовує:правила надання першої допомоги при кровотечах; дотримується правил:роботи з мікроскопомта лабораторним обладнанням;виконання рисунків біологічних об’єктів; висловлює судженнящодозначення знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я. |
|||||||||||||
Тема 5. Виділення. Терморегуляція. (4 год) |
|||||||||||||
26 |
|
|
Виділення- важливий етап обміну речовин.
|
||||||||||
27 |
|
|
Будова і функції сечовидільної системи. Захворювання нирок та їх профілактика. Демонстрування нирки. |
||||||||||
28 |
|
|
Значення і будова шкіри. Терморегуляція. Лабораторна робота 2.Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями Демонстрування моделей будови шкіри. |
||||||||||
29 |
|
Тематична |
Проект 2: Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та відповідних правил догляду за шкірою |
||||||||||
називає:органи виділення; органи та функції сечовидільної системи; пояснює:біологічне значення виділення продуктів обміну речовин; причини теплового і сонячного удару; встановлю взаємозв’язокміж будовою і функціями шкіри застосовує знання для профілактики:захворювань сечовидільної системи. захворювань шкіри;теплового і сонячного удару та надання першої допомоги; висловлює судження прозначення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища. |
|||||||||||||
Тема 6. Опора та рух. (6 годин) + 1 |
|||||||||||||
30 |
|
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки, хрящі. Лабораторні дослідження 4: Вивчення мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин. Демонстрування: скелета кінцівок людини; кісток, різних з формою, хребців;декальцинованої та випаленої кісток. |
||||||||||
31 |
|
|
Огляд будови скелета. З’єднання кісток. Демонстрування скелета людини та ссавців; |
||||||||||
32 |
|
|
Основні групи скелетних м’язів. |
||||||||||
33 |
|
|
Функції і будова скелетних м’язів. Робота м’язів. |
||||||||||
34 |
|
|
Втома м’язів. Регуляція діяльності м’язів. Лабораторні дослідження5-6: Дослідження розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні. Дослідження впливу ритму і навантаження на розвиток втоми. |
||||||||||
35 |
|
|
Розвиток опорно-рухової системи людини. Проект 3 (за вибором): а) Гіподинамія – ворог сучасної людини. б) Рухова активність - основа фізичного здоров’я |
||||||||||
36 |
|
Тематична |
Узагальнення знань з теми Опора та рух. |
||||||||||
УЗГОДЖЕНО: ЗАТВЕРДЖЕНО: |
|||||||||||||
називає:частини опорно-рухової системи;відділи скелета; види кісток; типи з’єднання кісток; особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням; основні групи скелетних м’язів;
описує:будову: відділів скелета, кісток, скелетних м’язів; пояснює:значення фізичних вправ для правильного формування скелету ті м’язів;вплив оточуючого середовища і способу життя на утворення і розвиток скелета;
порівнює: скелет людини і ссавців; дотримується правил:роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; виконання рисунків біологічних об’єктів; висловлює судження про роль рухової активності для збереження здоров’я. |
|||||||||||||
Тема 7. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи. ( 7 год) |
|||||||||||||
37 |
|
|
Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів. |
||||||||||
38 |
|
|
Зорова сенсорна система. Око. Лабораторні дослідження № 7: Виявлення сліпої плями на сітківці ока. Демонстрування розбірних моделей ока. |
||||||||||
39 |
|
|
Захист зору. Лабораторні дослідження № 8: Визначення акомодації ока. |
||||||||||
40 |
|
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Захист слуху. Лабораторні дослідження 9: Вимірювання порогу слухової чутливості. Демонстрування вуха. |
||||||||||
41 |
|
|
Сенсорні системи смаку та нюху. |
||||||||||
42 |
|
|
Сенсорні системи рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Лабораторні дослідження 10: температурної адаптації рецепторів шкіри. |
||||||||||
43 |
|
Тематична |
Узагальнення знань з теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи» |
||||||||||
називає:основні сенсорні системи; частини аналізатора; пояснює: роль сенсорних систем у забезпеченні зв’язку організму із зовнішнім середовищем.
встановлює взаємозв’язок:між будовою і функціями: ока, вуха; |
|||||||||||||
Тема 8. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система. (7 год) |
|||||||||||||
44 |
|
|
Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
||||||||||
45 |
|
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. Спинний мозок. |
||||||||||
46 |
|
|
Головний мозок. Лабораторні дослідження 11: Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
||||||||||
47 |
|
|
Обробка інформації в центральній нервовій системі. |
||||||||||
48 |
|
|
Вегетативна нервова система |
||||||||||
49 |
|
|
Профілактика захворювань нервової системи. |
||||||||||
50 |
|
Тематична |
Узагальнення знань з теми «Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система» |
||||||||||
називає:компоненти центральної й периферичної нервової системи; відділи головного мозку;частини рефлекторної дуги;функції спинного мозку;функції головного мозку та його відділів;функції соматичної нервової системи; функції вегетативної нервової системи (симпатичної та парасимпатичної); фактори, які порушують роботу нервової системи;
описує:будову нейрона;шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі; будову головного мозку; будову спинного мозку; застосовує знання для:профілактики нервових захворювань;дотримання режиму праці й відпочинку; висловлює судження:щодо значення нервової системи для забезпечення взаємозв’язку між органами та узгодження функцій організму зі змінами довкілля. |
|||||||||||||
Тема 9. Вища нервова діяльність ( 7 годин) + 1 |
|||||||||||||
51 |
|
|
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи. Дослідницький практикум 4: Визначення особистого типу вищої нервової діяльності |
||||||||||
52 |
|
|
Безумовні рефлекси. Інстинкти. |
||||||||||
53 |
|
|
Умовні рефлекси. Лабораторне дослідження12: Визначення реакції зіниць на світло. |
||||||||||
54 |
|
|
Мова. |
||||||||||
55 |
|
|
Навчання та пам’ять. Лабораторні дослідження 13: Дослідження різних видів пам’яті. |
||||||||||
56 |
|
|
Мислення та свідомість. |
||||||||||
57 |
|
|
Сон. Біоритми. |
||||||||||
58 |
|
Тематична |
Узагальнення знань з теми «Вища нервова діяльність » |
||||||||||
називає: нервові процеси (збудження, гальмування); показники нервових процесів(сила, рухливість, урівноваженість); основні типи вищої нервової діяльності людини; види пам’яті; види сну; причини біоритмів; характеризує:фізіологічні основи мовлення; особливості вищої нервової діяльності людини; інстинктивну та набуту поведінку людини; види навчання, види пам’яті; сон як функціональний стан організму; порівнює: умовні й безумовні рефлекси; першу і другу сигнальні системи; пояснює:значення другої сигнальної системи;роль кори головного мозку в мисленні; пристосувальну роль поведінки людини; модифікації інстинктивної поведінки людини; - причини індивідуальних особливостей поведінки людини; біологічне значення сну; значення біоритмів; застосовує знання для: дотримання правил розумової діяльності; висловлює судження про: роль самовиховання у формуванні особистості; вплив соціальних факторів на формування особистості; робить висновок: про біосоціальну природу людини. |
|||||||||||||
Тема 9. Регуляція функцій організму. ( 7 годин) |
|||||||||||||
59 |
|
|
Гомеостаз і регуляція функцій організму. Нервова та гуморальна регуляція. |
||||||||||
60 |
|
|
Ендокринна система. Гормони. |
||||||||||
61 |
|
|
Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
||||||||||
62 |
|
|
Профілактика захворювань ендокринної системи. |
||||||||||
63 |
|
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. |
||||||||||
64 |
|
|
Алергія. СНІД. Взаємодія регуляторних систем організму. |
||||||||||
65 |
|
Тематична |
Контрольна робота 2 |
||||||||||
називає:види імунітету; органи, що беруть участь у забезпеченніімунітету; залози внутрішньої та змішаної секреції; місце розташування ендокринних залоз в організмі людини;
характеризує: нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму; вплив гормонів на процеси обміну в організмі;імунні реакції організму;
порівнює:регуляторні системи організму; робить висновок:про взаємодію регуляторних систем організму;нервово-гуморальна регуляція – основа цілісності організму. |
|||||||||||||
Тема 10. Розмноження та розвиток людини. ( 4 години) |
|||||||||||||
66 |
|
|
Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Лабораторне дослідження 15: Будова статевих клітин. |
||||||||||
67 |
|
|
Менструальний цикл. Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. |
||||||||||
68 |
|
|
Постембріональний розвиток людини |
||||||||||
69 |
|
|
Репродуктивне здоров’я. |
||||||||||
називає: функції статевих залоз людини; первинні та вторинні статеві ознаки людини; періоди онтогенезу людини; виявляє ставленнядо здорового способу життя як необхідної умови збереження здоров’я та народження здорової дитини |
|||||||||||||
Узагальнення (1 година) |
|||||||||||||
70 |
|
Тематична |
Цілісність організму людини |
||||||||||
називає: функції, що підтримують цілісність організму; способи підтримання гомеостазу; характеризує:інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем; пояснює: як забезпечується цілісність організму людини. |
|||||||||||||
Узгоджено:
Затверджено: