Календарне планування навчального матеріалу
БІОЛОГІЯ І ЕКОЛОГІЯ 11 клас
(рівень стандарту 70 годин на рік, 2 години на тиждень)
Складено згідно навчальної програми з «Біології і екології» (рівень стандарту) для 10-11 класів загальноосвітніх шкіл, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки № 1407 від 23.10.2017 року
№ п/п |
Тема уроку |
Практична частина |
Дата проведення уроку |
Корекція |
||
Тема 5. Адаптації (19 годин) |
||||||
1 |
Адаптація як загальна властивість біологічних систем. |
Вступний інструктаж з БЖД |
|
|
||
2 |
Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
|
|
|
||
3 |
Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. |
|
|
|
||
4 |
Властивості адаптацій. Стратегії адаптацій організмів. |
|
|
|
||
5 |
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. |
|
|
|
||
6 |
Формування адаптацій на організмовому та популяційно - видовому рівнях організації. |
|
|
|
||
7 |
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання |
|
|
|
||
8 |
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію. Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
|
|
|
||
9 |
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
|
|
|
||
10 |
Способи терморегуляції організмів. Узагальнення знань з теми « Адаптації» (1 частина) |
Тематичне оцінювання №1 |
|
|
||
11 |
Симбіоз та його форми. |
|
|
|
||
12 |
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. Водне середовище мешкання. |
|
|
|
||
13 |
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. Наземно – повітряне середовище. |
|
|
|
||
14 |
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. Ґрунтове середовище. |
|
|
|
||
15 |
Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів. Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
|
|
|
||
16 |
Практична робота 1 Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
Практична робота №1 |
|
|
||
17 |
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. |
|
|
|
||
18 |
Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
|
|
|
||
19 |
Контрольна робота №1 з теми « Адаптації» (2 частина) |
Тематичне оцінювання №2 |
|
|
||
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (11 годин) |
||||||
20 |
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя. Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
|
|
|
||
21 |
Безпека і статева культура. |
|
|
|
||
22 |
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. |
|
|
|
||
23 |
Вплив стресових факторів на організм людини. |
|
|
|
||
24 |
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
|
|
|
||
25 |
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
|
|
|
||
26 |
Імунокорекція. Імунотерапія. |
|
|
|
||
27 |
Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом. |
|
|
|
||
28 |
Навчальний проект №1 Особиста програма зміцнення здоров’я. |
Навчальний проект №1 |
|
|
||
29 |
Практична робота 2 Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
Практична робота №2 |
|
|
||
30 |
Узагальнення знань з теми «Біологічні основи здорового способу життя» |
Тематичне оцінювання №3 |
|
|
||
Тема 7. Екологія (13 годин) |
||||||
31 |
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. |
Повторний інструктаж з БЖД |
|
|
||
32 |
Екологічні закони. |
|
|
|
||
33 |
Екологічні чинники та їхня класифікація. Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види.. |
|
|
|
||
34 |
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій. |
|
|
|
||
35 |
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
|
|
|
||
36 |
Властивості та характеристики екосистем. |
|
|
|
||
37 |
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
|
|
|
||
38 |
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
|
|
|
||
39 |
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
|
|
|
||
40 |
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
|
|
|
||
41 |
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
|
|
|
||
42 |
Навчальний проект Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних). |
Навчальний проект №2 |
|
|
||
43 |
Узагальнення знань з теми « Екологія» |
Тематичне оцінювання №4 |
|
|
||
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (14годин) |
||||||
44 |
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. |
|
|
|
||
45 |
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. |
|
|
|
||
46 |
Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
|
|
||
47 |
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
|
|
|
||
48 |
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. |
|
|
|
||
49 |
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
|
|
|
||
50 |
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. |
|
|
|
||
51 |
Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
|
|
|
||
52 |
Практична робота Оцінка екологічного стану свого регіону. |
Практична робота №3 |
|
|
||
53 |
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. |
|
|
|
||
54 |
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. |
|
|
|
||
55 |
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. |
|
|
|
||
56 |
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
|
|
|
||
57 |
Контрольна робота №2. Узагальнення знань з теми « Сталий розвиток та раціональне природокористування» |
Тематичне оцінювання № 5 |
|
|
||
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології ( 12 годин) |
||||||
59 |
Завдання та досягнення сучасної селекції. |
|
|
|
||
60 |
Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. |
|
|
|
||
61 |
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. |
|
|
|
||
62 |
Явище гетерозису та його генетичні основи. |
|
|
|
||
63 |
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
|
|
|
||
64 |
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. |
|
|
|
||
65 |
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
|
|
|
||
66 |
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
|
|
|
||
67 |
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. |
|
|
|
||
68 |
Навчальний проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
Навчальний проект №3 |
|
|
||
69 |
Узагальнення знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології» |
Тематичне оцінювання №6 |
|
|
||
70 |
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. Підсумок роботи за рік. |
|
|
|
||