Календарно-тематичне планування
уроків біології
9 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервних)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Рівень стандарту
Біологія : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В. І. Соболь. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2017. – 288 с. : іл.
№ з/п |
Зміст уроків |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
Вступ |
Діяльність (уміння) |
Знання |
Ставлення |
||||||||
1
|
|
|
|
|
Вступний інструктаж з БЖД. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
практикує:- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний); аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації; |
оперує термінами:- описовий метод, експериментальний метод, моделювання називає: основні галузі біології; - рівні організації життя; наводить приклади:- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;- зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками |
усвідомлює: відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів |
||||||
Тема №1 Хімічний склад клітини |
||||||||||||||
2 |
|
|
|
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки |
розпізнає: - приклади органічних речовин за назвами; досліджує / спостерігає: - приклади дії ферментів; розв’язує: - елементарні вправи з молекулярної біологіїзі структури білків та нуклеїнових кислот; аналізує та порівнює: - структурні рівні організації білків; - властивості органічних молекул |
оперує термінами:- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент - органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів; - складові атома (міжпредметні); - типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);описує:- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;- будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;- будову й функції нуклеїнових кислот;наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;пояснює:- необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем;- роль АТФ у життєдіяльності організмів;- роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів |
висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі;- щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини; робить висновок:- про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування;- про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток біохімії |
||||||
3 |
|
|
|
|
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери |
|
|
|
||||||
4 |
|
|
|
|
Вуглеводи |
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
Ліпіди |
|||||||||
6 |
|
|
|
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції |
|
|
|
||||||
7 |
|
|
|
|
Ферменти, їхня роль у клітині Лабораторне дослідження: Властивостей ферментів |
|||||||||
8 |
|
|
|
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.АТФ |
|||||||||
9 |
|
|
|
|
Практична робота № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|||||||||
10 |
|
|
|
|
Узагальнення Тема 1. Хімічний склад клітини |
|||||||||
Тема №2 Структура клітини |
||||||||||||||
11 |
|
|
|
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії |
порівнює:- будову клітини прокаріотів й еукаріотів; - будову клітин рослин, тварин, грибів;дотримується правил: - виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа; - виконання малюнків біологічних об’єктів; спостерігає: - елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах; аналізує:- взаємозв’язок між будовою та функціями органел; - взаємозв’язок між будовою та функціями ядра |
оперує термінами:- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет називає:- методи дослідження клітин;- складові цитоплазми; - основні клітинні органели та їхні функції;- основні компоненти та функції ядра;наводить приклади: - про- та еукаріотичних організмів; - рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;розпізнає:- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;пояснює:- роль мембран у життєдіяльності клітин; - взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;характеризує:- хімічний склад клітинної мембрани |
застосовує знання: - для доказу єдності органічного світу; висловлює судження: - щодоролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.) |
||||||
12 |
|
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана Лабораторна робота №1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин |
|||||||||
13 |
|
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма |
|||||||||
14 |
|
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели |
|||||||||
15 |
|
|
|
|
Ядро, його структурна організація та функції |
|||||||||
16 |
|
|
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. Узагальнення Тема 2. Структура клітини |
|||||||||
Тема №3 Принципи функціонування клітин |
||||||||||||||
17 |
|
|
|
|
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах |
характеризує: - процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує: порівнює: - процеси фотосинтезу та хемосинтезу |
оперує термінами: - метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез називає: - процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини; - органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез; наводить приклади: - процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
|
висловлює судження:- щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів;- щодо планетарної ролі фотосинтезу;застосовує знання про:- процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя;робить висновок:- про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів;- про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини |
||||||
18 |
|
|
|
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання |
|||||||||
19 |
|
|
|
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза |
|||||||||
20 |
|
|
|
|
Хемосинтез |
|||||||||
21 |
|
|
|
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|||||||||
22 |
|
|
|
|
Контрольна робота №1
|
|||||||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||
Здоров’я і безпека (орієнтує на застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя) Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання гомеостазу в атмосфері)
|
||||||||||||||
Тема №4 Збереження та реалізація спадкової інформації |
||||||||||||||
23 |
|
|
|
|
Гени та геноми |
характеризує: - процес транскрипції; - процес біосинтезу білка; - процес реплікації ДНК; - генетичний код та його значення в біосинтезі білків; - взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом; - процеси мітозу та мейозу в еукаріотів; - етапи клітинного циклу; - етапи онтогенезу в рослин і тварин; порівнює: - процеси транскрипції та реплікації; - процеси мітозу та мейозу |
оперує термінами: - ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз називає: - типи генів; - етапи реалізації спадкової інформації; - фази мітозу та мейозу; - періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів; наводить приклади: - застосування принципу комплементарності нуклеотидів |
|
||||||
24 |
|
|
|
|
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів |
|||||||||
25 |
|
|
|
|
Транскрипція. Основні типи РНК |
|||||||||
26 |
|
|
|
|
Генетичний код. Біосинтез білка |
|||||||||
27 |
|
|
|
|
Подвоєння ДНК. Репарація пошкоджень ДНК |
|||||||||
28 |
|
|
|
|
Практична робота №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|||||||||
29 |
|
|
|
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Лабораторне дослідження №2. Фази мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі) |
|||||||||
30 |
|
|
|
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК |
|||||||||
31 |
|
|
|
|
Статеві клітини та запліднення
|
|||||||||
32 |
|
|
|
|
Етапи індивідуального розвитку |
|||||||||
33 |
|
|
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
|||||||||
Тема №5 Закономірності успадкування ознак |
||||||||||||||
34 |
|
|
|
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі |
застосовує знання: - для складання схем схрещування; - для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини; -для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів; характеризує: - успадкування, зчеплене зі статтю; - мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; порівнює: - модифікаційну та мутаційну мінливість; - успадкування домінантних і рецесивних ознак; дотримується правил: - складання схем родоводів; застосовує знання: для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини
|
оперує термінами: - алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген називає: - методи генетичних досліджень; - закони Менделя; - форми мінливості; - мутагенні фактори; - види мутацій; - зчеплення генів у хромосомах; наводить приклади: - спадкової мінливості; - неспадкової мінливості; - спадкових захворювань людини; пояснює: - поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота; - значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу |
висловлює судження:- про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці;- щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин);усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон) |
||||||
35 |
|
|
|
|
Закони Менделя |
|||||||||
36 |
|
|
|
|
Ознака як результат взаємодії генів. Практична робота №3. Складання схем схрещування |
|||||||||
37 |
|
|
|
|
Поняття про зчеплення генів і кросинговер |
|||||||||
38 |
|
|
|
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю |
|||||||||
39 |
|
|
|
|
Форми мінливості. Лабораторне дослідження №3 Мінливості у рослин і тварин |
|||||||||
40 |
|
|
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій |
|||||||||
41 |
|
|
|
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Проєкт Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|||||||||
42 |
|
|
|
|
Сучасні методи молекулярної генетики |
|||||||||
43 |
|
|
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак»
|
|||||||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||
Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння важливості генетичного консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків: тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин) |
||||||||||||||
Тема №6 Еволюція органічного світу |
||||||||||||||
44 |
|
|
|
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики |
характеризує: -розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот; порівнює: - географічне й екологічне видоутворення; дотримується правил: - складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі |
оперує термінами:- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез дає визначення понять:- конвергенція, дивергенція, паралелізм; пояснює:- основні положення сучасної теорії еволюції; - популяцію як елементарну одиницю еволюції;- основні характеристики популяції;- елементарні фактори еволюції;- критерії виду; - способи видоутворення;- докази еволюції;- види природного добору;- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія);- етапи еволюції людини; - різноманіття організмів як результат еволюції;наводить приклади: - адаптації організмів до умов середовища;- викопних організмів різних геологічних епох |
висловлює судження:- щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини;робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;- про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток еволюційного учення |
||||||
45 |
|
|
|
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін |
|||||||||
46 |
|
|
|
|
Механізми видоутворення |
|||||||||
47 |
|
|
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції |
|||||||||
48 |
|
|
|
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини |
|||||||||
49 |
|
|
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|||||||||
50 |
|
|
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Еволюція органічного світу» |
|||||||||
Тема №7 Біорізноманіття |
||||||||||||||
51 |
|
|
|
|
Основи еволюційної філогенії та систематики |
характеризує: - основні принципи біологічної систематики; аналізує та порівнює: - засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо) |
називає: - таксономічні одиниці; - основні групи організмів |
робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;усвідомлює :- значення різних форм життя для збереження здоров’я людини |
||||||
52 |
|
|
|
|
Неклітинні форми життя: віруси |
|||||||||
53 |
|
|
|
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти |
|||||||||
54 |
|
|
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів
|
|||||||||
Тема №8 Надорганізмові біологічні системи |
||||||||||||||
55 |
|
|
|
|
Екосистема. Різноманітність екосистем |
застосовує знання: - про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах; розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем; застосовує знання: - для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах; екологічної культури в повсякденному житті |
називає: - методи дослідження процесів в екосистемах; - екологічні фактори; наводить приклади: - угруповань, екосистем; - пристосованості організмів до умов середовища; - ланцюгів живлення; пояснює: - структуру екосистем; - взаємодію організмів в екосистемах; - структуру ланцюгів живлення; - правило екологічної піраміди; - значення колообігу речовин у збереженні екосистем; порівнює: - природні та штучні екосистеми; - роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах |
робить висновок: - про цілісність і саморегуляцію живих систем; - про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський); формує громадянську позицію: - в галузі збереження довкілля |
||||||
56 |
|
|
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах |
|||||||||
57 |
|
|
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори |
|||||||||
58 |
|
|
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення |
|||||||||
59 |
|
|
|
|
Біосфера як цілісна система |
|||||||||
60 |
|
|
|
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. Проєкт (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|||||||||
61 |
|
|
|
|
Контрольна робота №2
|
|||||||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння антропічного впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття, рівноваги в біосфері; спрямовує на дотримання екологічної культури в повсякденному житті,участь у природоохоронній діяльності та вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) Підприємливість та фінансова грамотність (орієнтує на усвідомлення відмінностей між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної культури в бізнесі). Здоров’я і безпека (націлює на розуміння наслідків антропічного впливу на природні екосистеми для здоров’я людини; сприяє дотриманню екологічної культури в повсякденному житті, формуванню активної громадянської позиціїв галузі збереження довкілля як одного з напрямів боротьби за здоров’я) Громадянська відповідальність (спрямовує на активну участь у природоохоронній діяльності та дотримання екологічної культури в повсякденному житті, вияв громадянської позиції в галузі збереження довкілля) |
||||||||||||||
Тема №9 Біологія як основа біотехнології та медицини |
||||||||||||||
62 |
|
|
|
|
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин.Методи селекції рослин |
порівнює: - класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами |
оперує термінами: - біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми називає: - методи селекції; - завдання та основні напрями сучасної біотехнології; - методи сучасної біотехнології; - можливості діагностики спадкових хвороб людини; наводить приклади: - речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій; - речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії |
застосовує знаннядляоцінки: - можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій; висловлює судження: - щодо можливості використання генетично модифікованих організмів; - щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень |
||||||
63 |
|
|
|
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин |
|||||||||
64 |
|
|
|
|
Огляд традиційних біотехнологій |
|||||||||
65 |
|
|
|
|
Основи генетичної та клітинної інженерія |
|||||||||
66 |
|
|
|
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині |
|||||||||
67 |
|
|
|
|
Генетично модифіковані організми |
|||||||||
68 |
|
|
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини» |
|||||||||
Наскрізні змістові лінії |
||||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції; спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання генетично-модифікованих організмів, моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень; на прикладах речовин (продукції), які одержують методами біотехнологій і генної інженерії, демонструє важливість наукоємних технологій у сталому розвитку людства) Громадянська відповідальність (спрямовує на розуміння моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії, важливість профілактики упередженого ставлення до сучасних технологій) Здоров’я і безпека (орієнтує на розуміння сучасних технологій у галузі діагностики та корекції спадкових хвороб людини; можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів) Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на розуміння переваг сучасних біотехнологій над класичними методами селекції; значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій, зокрема, в діагностиці та корекції спадкових хвороб людини, у використанні генетично модифікованих організмів та речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії) |
||||||||||||||
69 |
|
|
|
|
Узагальнення. Основні загальні властивості живих систем |
характеризує: - основні загальні властивості живих систем |
оперує термінами: - система |
робить висновок: - про єдність живих систем різних рівнів |
||||||
70 |
|
|
|
|
Повторення вивченого |
|||||||||