Календарне планування біологія , біологія-екологія на 2022-2023н.р.

Про матеріал
Календарне планування на 2022-2023 навчальний рік з біологія для 6-9 класів та біологія-екологія для 10,11 класів.
Перегляд файлу

Различные клетки биологии на белом фоне | Бесплатно векторы 

«

 

 

 

 

 

Календарне планування

на 2022/2023 навчальний рік

Изображения Biology | Бесплатные векторы, стоковые фото и PSDБіологія

6 – 11 класи

 

                               

 

 

 

                 Вчитель

                             Савченко О.Л.

 

 

Біологія 6 – 9  класи 

70 годин (2 години на тиждень).

Навчальна програма: Біологія. 6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.

 

біологія і екологія

10, 11 клас

Навчальна програма для закладів середньої загальної освіти. Затверджено Міністерством освіти і науки України

(наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)

Рівень стандарту

(70 годин, 2 години на тиждень)

 

 


Біологія 6  клас

 

Тема

К-сть.

год.

Дата

Вступ

  1.  

Біологія — наука про життя. Основні властивості живого. Первинний інструктаж ТБ

1

 

  1.  

Науки, що вивчають життя.

1

 

  1.  

Різноманітність життя на Землі. Поняття про віруси.

1

 

  1.  

Методи біологічних досліджень організмів.

1

 

Тема 1. Клітина

  1.  

Клітина — одиниця живого. Історія вивчення клітини.

1

 

  1.  

Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи).

1

 

  1.  

Практична  робота:1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним.

1

 

  1.  

Загальний план будови клітини рослини. Лабораторні дослідження 1: Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо).

1

 

  1.  

Практична робота  2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. Інструктаж БЖД.

1

 

  1.  

Основні положення клітинної теорії. Будова тваринної клітини.

1

 

  1.  

Основні властивості клітини (ріст).

1

 

  1.  

Основні властивості клітини ( поділ).

1

 

  1.  

Основні властивості клітини (обмін з навколишнім середовищем).

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми "Вступ. Клітина"

1

 

Тема2 . Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності

  1.  

Бактерії — найменші одноклітинні організми.

1

 

  1.  

Одноклітинні організми (на прикладі хламідомонади, представників діатомових водоростей, евглени, амеби, інфузорії). Лабораторне дослідження 2:

Спостереження інфузорій.

1

 

  1.  

Приклади представників одноклітинних. Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів (на прикладі вивчених)

1

 

  1.  

Паразитичні одноклітинні організми.

1

 

  1.  

Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови.

1

 

  1.  

Роль у природі та житті людини.

1

 

  1.  

Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності(губки, ульва).

1

 

  1.  

Міні-проект: 1.Чому скисає молоко.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми: "Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності".

1

 

Тема 3. Рослини

  1.  

Рослина – живий організм

1

 

  1.  

Тканини рослин

1

 

  1.  

Корінь. Будова і функції

1

 

  1.  

Види коренів та їх видозміна

1

 

  1.  

Пагін. Будова пагона. Його розвиток з бруньки

1

 

  1.  

Будова стебла

1

 

  1.  

Видозміни пагона

1

 

  1.  

Будова та функції листка

1

 

  1.  

Тривалість життя листків. Видозміни листка

1

 

  1.  

Транспорт речовин. Взаємозв’язки між різними

 частинами рослини

 

 

  1.  

Рухи рослин

1

 

  1.  

Розмноження рослин

1

 

  1.  

Квітка як орган статевого розмноження рослини. Лабораторне дослідження 8.Будова квітки. Будова і різноманітність квіток

1

 

  1.  

Суцвіття

1

 

  1.  

Запилення

1

 

  1.  

Запліднення у квіткових рослин. Будова насінини.Лабораторне дослідження 9. Будова насінини.

1

 

  1.  

Проростання насіння

1

 

  1.  

Різноманітність плодів. Лабораторне  дослідження 10. Будова плода

1

 

  1.  

 Ріст і розвиток рослин

1

 

  1.  

Міні - проєкти: 1.  "Рослини мандрівники", 2."Квітковий годинник",3."Рослини хижаки".

1

 

  1.  

Узагальнення з теми «Рослини»

1

 

 

Тема 4. Різноманітність рослин

  1.  

Способи класифікації рослин 

1

 

  1.  

Водорості. Лабораторне дослідження 10: будови зелених нитчастих водоростей;

1

 

  1.  

Мохи. Лабораторне дослідження 11: будови моху;

1

 

  1.  

Хвощі,плауни.

1

 

  1.  

Папороті. Лабораторне дослідження 12: будови папоротей;

 

 

  1.  

Голонасінні. Лабораторне дослідження 13: будови пагонів і шишок хвойних рослин.

1

 

  1.  

Покритонасінні (Квіткові).

1

 

  1.  

Практична робота № 4 Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. Інструктаж БЖД.

1

 

  1.  

Сільськогосподарські рослини

1

 

  1.  

Екологічні групи рослин .

1

 

  1.  

Життєві форми рослин. Рослинні угруповання.  

Практична робота № 5. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах.

 

 

  1.  

Типи рослинних угрупувань

1

 

  1.  

Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини. Міні проект. Значення рослин в природі та в житті людини.

1

 

  1.  

Узагальнення  з теми "Різноманітність рослин"

1

 

Тема 5. Гриби

  1.  

Загальна характеристика грибів.

1

 

  1.  

Екологічні групи грибів

1

 

  1.  

Лишайники – приклад симбіотичних організмів

1

 

  1.  

Шапинкові гриби. Лабораторне дослідження 15. Будова шапинкових грибів

1

 

  1.  

Їстівні та отруйні шапинкові гриби.

Практична робота 5.Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості

 

 

  1.  

Гриби-паразити. Лабораторне дослідження 16. Будова цвілевих грибів (за допомогою оптичного мікроскопа)

1

 

  1.  

Значення грибів у природі та житті людини

1

 

  1.  

Міні- проект:  1."Вирощування грибів", 2."Їстівні та отруйні гриби нашої місцевості".

 

 

  1.  

Узагальнення з теми «Гриби»

1

 

Узагальнення

  1.  

Будова та життєдіяльність організмів

1

 

  1.  

Віртуальна екскурсія : "Різноманітність рослин своєї місцевості".

1

 

  1.  

Екскурсія "Рослини шкільного подвір'я"

1

 


Біологія 7  клас

Тема

К-сть.

год.

Дата

Повторення навчального матеріалу 6  класу (4год. )

  1.  

Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Голонасінні

1

 

  1.  

Покритонасінні (квіткові)

1

 

  1.  

Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Розмноження та поширення грибів

1

 

  1.  

Діагностичне тестування рівня засвоєння навчального матеріалу, який вивчався з використанням дистанційних технологій навчання.

1

 

Вступ

  1.  

Основні відмінності тварин від рослин та грибів.

1

 

  1.  

Особливості живлення  тварин.

1

 

  1.  

Будова тварин: клітини, тканини, ограни та системи органів

1

 

Тема 1. Різноманітність тварин

  1.  

Різноманітність тварин . Поняття про класифікацію тварин.

1

 

  1.  

Кишковопорожнинні, їхні особливості і середовище існування.

1

 

  1.  

Жалкі, їхня різноманітність та значення.

1

 

  1.  

Кільчасті черви, визначальні ознаки будови. 

Лабораторне дослідження№1 зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих червив (на прикладі дощового черв'яка або трубочника)

1

 

  1.  

Кільчасті черви, біологічні особливості, середовища існування

1

 

  1.  

Різноманітність кільчастих червив, роль у природі та значення в житті людини.

1

 

  1.  

Членистоногі, їхні особливості й різноманітність. 

1

 

  1.  

Ракоподібні, визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування.

1

 

  1.  

Різноманітність ракоподібних, роль у природі та значення в житті людини.

1

 

  1.  

Павукоподібні, визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування

1

 

  1.  

Різноманітність павукоподібних, роль у природі та значення в житті людини.

1

 

  1.  

Комахи. Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування Практична робота №1 . Виявлення прикладів при­стосувань до способу життя у комах

1

 

  1.  

Комахи. Типи розвитку комах . Особливості їхнього способу життя.

1

 

  1.  

Комахи, їхня різноманітність та значення.

1

 

  1.  

Молюски.

Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування.

Лабораторне дослідження№2

будови мушлі молюсків.

1

 

  1.  

Різноманітність молюсків, роль у природі та значення в житті людини.

Міні-проект (за вибором)

Тварини-рекордсмени.

Як утворюються коралові острови?

Як утворюються перлини?

Тварини-будівельники.

1

 

  1.  

Паразитичні безхребетні тварини

1

 

  1.  

Узагальнення і систематизація знань з теми «Різноманітність безхребетних тварин.»

1

 

  1.  

Хордові (загальна характеристика).

Безчерепні і хребетні.

1

 

  1.  

Риби. Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості, середовища існування.

1

 

  1.  

Риби, різноманітність та значення в природі.

1

 

  1.  

Амфібії.

1

 

  1.  

Рептилії. Визначальні ознаки будови,   біологічні особливості. Рептилії, різноманітність та значення в природі.

1

 

  1.  

Птахи (пристосування до польоту)

1

 

  1.  

Птахи (ускладнення внутрішньої будови)

1

 

  1.  

Птахи.  Практична робота № 2. Виявлення прикладів при­стосувань до способу життя у різних птахів

1

 

  1.  

Узагальнення і систематизація знань з теми «Хордові тварини»

1

 

  1.  

Ссавці. Загальна характеристика типу.

1

 

  1.  

Ссавці, особливості внутрішньої будови.

Міні-проект (за вибором) Зуби ссавців

1

 

Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин

  1.  

Особливості обміну речовин гетеротрофного організму

1

 

  1.  

Живлення і травлення. Різноманітність травних систем

1

 

  1.  

Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині

1

 

  1.  

Транспорт речовин у тварин. Незамкнена

та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні  функції.

Практична робота №4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин

1

 

  1.  

Виділення, його значення для організму. Форми виділення у тварин. Органи виділення тварин

1

 

  1.  

Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи.

Практична робота №5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин

1

 

  1.  

Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин

1

 

  1.  

Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції

Лабораторне дослідження№3

особливостей покривів тіла тварин

Міні-проект (на вибір учня): майстерність маскування

1

 

  1.  

Подразливість тварин. Органи чуття, їх значення

Міні-проект (на вибір учня): як бачать тварини; як тварини визначають напрямок руху

1

 

  1.  

Регуляція функцій організму тварин. Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин

Практична робота № 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин

1

 

  1.  

Розмноження  тварин.

1

 

  1.  

Розвиток тварин (з перетворенням та без перетво­рення)

Міні-проект (на вибір учня): турбота про потомство

1

 

  1.  

Періоди та тривалість життя тварин

Лабораторне дослідження №4

з визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)

1

 

  1.  

Узагальнення та систематизація  знань

1

 

Тема 3. Поведінка тварин

  1.  

Поведінка тварин, методи її вивчення

Лабораторне дослідження №5:

спостереження за поведінкою тварин (вид

визначається учителем)

1

 

  1.  

Поведінкові реакції тварин.

Практична робота №7 Визначення форм поведінки тварин.

1

 

  1.  

Вроджена поведінка тварин

1

 

  1.  

Набута поведінка тварин

1

 

  1.  

Елементарна розумова діяльність.

1

 

  1.  

Індивідуальна поведінка тварин

1

 

  1.  

Репродуктивна поведінка тварин

1

 

  1.  

Соціальна поведінка тварин.

Територіальна поведінка тварин.

1

 

  1.  

Еволюція поведінки тварин.

Захист міні-проектів. Узагальнення знань

Міні-проект (на вибір):

угруповання тварин; чому мігрують тварини; як спілкуються тварини; як вчаться пташенята; як тварини користуються знаряддям праці

1

 

  1.  

Узагальнення та систематизація  знань

1

 

Тема 4.  Організми і середовище існування

  1.  

Організми і середовище існування . Міні-проект (на вибір учня): як тварини пристосува­лись до життя в різних умовах

1

 

  1.  

Організми та чинники неживої природи.

1

 

  1.  

Організми та чинники живої природи.

1

 

  1.  

Організми й екосистеми. Екскурсія «Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні»

1

 

  1.  

Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика

1

 

  1.  

Охорона природи. Міні-проект (на вибір учня): заповідні території України

1

 

  1.  

Узагальнення та систематизація  знань

1

 

Узагальнення

  1.  

Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи

1

 

  1.  

Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи (продовження)

1

 

  1.  

Екскурсія. Різноманітність тварин свого краю

1

 

 


Біологія 8  клас

 

Тема

К-сть.

год.

Дата

Вступ

  1.  

Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології.

Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину та методи їх досліджень

1

 

  1.  

 Значення знань про людину для збереження її здоров'я.

1

 

Тема 1. Організ людини як біологічна система

  1.  

Організм людини як біологічна система.

1

 

  1.  

Різноманітність  клітин організму людини.

1

 

  1.  

Тканини. Лабораторне дослідження №1 Ознайомлення з препаратами тканин людини.

1

 

  1.  

Органи. Фізіологічні системи органів.

1

 

  1.  

Механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.

1

 

  1.  

Імунна та  гуморальна  регуляція. Поняття про гормони.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми “Організм людини як біологічна система”.

1

 

Тема 2. Опора та рух

  1.  

Значення опорно-рухової системи, її будова та функції.

1

 

  1.  

Кістки, хрящі. З'єднання кісток.

1

 

  1.  

Огляд будови скелета.

1

 

  1.  

Функція та будова скелетних м'язів. Основні групи скелетних м'язів.

Лабораторне дослідження №2 

Мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м'язової тканин.

1

 

  1.  

Робота і втома м'язів.

Лабораторне дослідження №3

Розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми.

1

 

  1.  

Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Профілактика порушень та надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Захист проектів.

 

 

  1.  

Узагальнення знань з теми: «Опора та рух»

 

 

Тема 3. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини

  1.  

Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого.

Дослідницький практикум 1

Самоспостереження за співвідношенням ваги та росту тіла.

1

 

  1.  

Харчування та обмін речовин. Склад харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини.

1

 

  1.  

Значення компонентів харчових продуктів. Їжа та її компоненти. Захист проектів.

1

 

Тема 4. Травлення

  1.  

Травлення людини. Будова органів травлення. Дослідницький практикум 2

Дія ферментів слини на крохмаль.

1

 

  1.  

Травлення в ротовій порожнині. Лабораторне дослідження №4 Зовнішньої будови зубів.

1

 

  1.  

Травлення у шлунку.

1

 

  1.  

Травлення в кишечнику.

1

 

  1.  

Регуляція травлення. Харчові розлади та їх запобігання.

1

 

  1.  

 Контрольна робота    з тем “Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини”, “Травлення”.

1

 

Тема 5. Дихання

  1.  

Дихання та його значення.

1

 

  1.  

Дихальна система людини.

1

 

  1.  

Газообмін у легенях і тканинах.

1

 

  1.  

Регуляція дихання. Профілактика захворювань дихальної системи.

1

 

Тема 6.  Транспорт речовин

  1.  

Внутрішнє середовище організму. Гомеостаз.

1

 

  1.  

Кров, її склад та функції. Лімфа. Лабораторна робота 1 Мікроскопічна будова крові людини.

1

 

  1.  

Групи крові та переливання крові. Зсідання крові.

1

 

  1.  

Імунна система.  Специфічний і неспеціфічний імунітет. Іммунізація. Алергія. СНІД.

1

 

  1.  

Система кровообігу.Серце: будова та функція. Робота серця.  Лабораторне дослідження №5

Вимірювання частоти серцевих скорочень.

1

 

  1.  

Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Дослідницький практикум 3

Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня.

1

 

  1.  

Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Кровотечі.

1

 

  1.  

Узагальнення з тем «Дихання»,  “Транспорт речовин”.

1

 

Тема 7.  Виділення

  1.  

Виділення — важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи.

1

 

  1.  

Захворювання нирок та їх профілактика.

1

 

  1.  

Значення і будова шкіри.

1

 

  1.  

Терморегуляція. Захворювання шкіри. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри, тепловому та сонячному ударі. Захист проєктів. 

1

 

Тема 8.  Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система

  1.  

Будова  нервової системи та її функція.

1

 

  1.  

Центральна і периферична нервова система.

1

 

  1.  

Спинний мозок, будова та функція. Лабораторне дослідження №6

Вивчення будови спинного мозку.

1

 

  1.  

Головний мозок, будова та функція. Лабораторне дослідження №7

Вивчення будови головного мозку.

1

 

  1.  

Соматична та вегетативна нервова система.

1

 

  1.  

Профілактика захворювань нервової системи.

 

 

Тема 9.  Звязок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи

  1.  

Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.

1

 

  1.  

Зорова сенсорна система. Око. Лабораторне дослідження №8 Виявлення сліпої плями на сітківці ока.

1

 

  1.  

Зір людини. Гігієна зору. Лабораторне дослідження №9 Визначення акомодації ока;  

1

 

  1.  

Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження №10

Вимірювання порога слухової чутливості.

1

 

  1.  

Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху.

1

 

  1.  

Сенсорні системи дотику, температури та болю.  Дослідницький практикум 4

Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми ”Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи”

1

 

Тема 10. Вища нервова діяльність

  1.  

Поняття про вищу нервову діяльність (ВНД) і її основні типи.

Дослідницький практикум 5 Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту.

1

 

  1.  

Безумовні рефлекси. Вроджена поведінка. Інстинкти.Лабораторне дослідження №11

Визначення реакції зіниць на світло.

1

 

  1.  

Умовні рефлекси. Набута поведінка.

1

 

  1.  

Научіння. Розумова  діяльність.

1

 

  1.  

Мова. Мислення. Поняття сигнальні системи.

1

 

  1.  

Пам'ять. Свідомість.

Лабораторне дослідження №12 Дослідження різних видів пам'яті.

1

 

  1.  

Сон. Біологічні ритми.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми“Вища нервова діяльність”.

1

 

Тема 11. Ендокринна система

  1.  

Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.

 

 

  1.  

Профілактика захворювань ендокринної системи. Захист проектів.

 

 

  1.  

Взаємодія регуляторних систем.

 

 

Тема 12. Розмноження та розвиток людини

  1.  

Будова та функції репродуктивної системи людини.

 

 

  1.  

Статеві клітини. Гаметогенез.

 

 

  1.  

Запліднення.  Ембріональний період розвитку людини. Вагітність.

 

 

  1.  

Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров'я. Узагальнення з теми

“ Розмноження та розвиток людини ”

 

 

  1.  

Узагальнення

Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму.

 

 


Біологія 9  клас

Тема

К-сть.

год.

Дата

Вступ

  1.  

Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Повторити науки, що вивчають рослини та тварини

1

 

  1.  

Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень

1

 

Тема №1Хімічний склад клітини

  1.  

Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. Повторити травну систему.

1

 

  1.  

Органічні молекули.

Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. Повторити нервову систему.

1

 

  1.  

Білки, їхня структурна організація та основні функції.

1

 

  1.  

Ферменти, їхня роль у клітині.

Лабораторні дослідження:Властивостей ферментів

1

 

  1.  

Вуглеводи

1

 

  1.  

Ліпіди.

1

 

  1.  

Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ.

1

 

  1.  

Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми «Хімічний склад клітини». Тестування

1

 

Тема №2 Структура клітини

Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини

  1.  

Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії

1

 

  1.  

Типи клітин та їх порівняльна характеристика.

Лабораторна робота № 1. Вивчення структурно -функціональної різноманітності клітин

1

 

  1.  

Поверхневий апарат еукаріотичної клітини

1

 

  1.  

Одномембранні та немембранні органели клітини

1

 

  1.  

Двомембранні органели клітини, їх автономність

1

 

  1.  

Ядро, його будова та функції

 

 

  1.  

Узагальнення знань з теми: «Структура клітин» . Тестування

 

 

Тема №3 Принципи функціонування клітин

  1.  

Обмін речовин та енергії.

1

 

  1.  

Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.

1

 

  1.  

Клітинне дихання.

1

 

  1.  

Фотосинтез: світлова та темнова фаза

1

 

  1.  

Хемосинтез. Планетарна роль фотосинтетичних та хемосинтетичних організмів

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми: «Принципи функціонування клітин» . Тестування

Контрольна робота № 1

1

 

Тема №4 Збереження та реалізація спадкової інформації

  1.  

Гени та геноми.

1

 

  1.  

Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.

1

 

  1.  

Транскрипція.

Основні типи РНК.

1

 

  1.  

Генетичний код. Біосинтез білка.

1

 

  1.  

Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.

1

 

  1.  

Практичні роботи №2.

Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції

1

 

  1.  

Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК.

Лабораторні дослідження:

фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).

1

 

  1.  

Статеві клітини та запліднення.

1

 

ІІ СЕМЕСТР

  1.  

Етапи індивідуального розвитку.

1

 

  1.  

Узагальнення з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації». Тестування

1

 

Тема №5 Закономірності успадкування ознак ( 10 годин)

  1.  

Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.

1

 

  1.  

Закони Менделя.

1

 

  1.  

Ознака як результат взаємодії генів.

Практичні роботи №3. Складання схем схрещування.

1

 

  1.  

Поняття про зчеплення генів і кросинговер.

1

 

  1.  

Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

1

 

  1.  

Форми мінливості.

Лабораторні дослідження

мінливості в рослин і тварин.

1

 

  1.  

Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.

1

 

  1.  

Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Проект  Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)

1

 

  1.  

Сучасні методи молекулярної генетики

1

 

  1.  

Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак».

1

 

Тема №6 Еволюція органічного світу (7 годин)

  1.  

Популяції живих організмів та їх основні характеристики.

1

 

  1.  

Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.

1

 

  1.  

Механізми видоутворення.

1

 

  1.  

Розвиток еволюційних поглядів.

Теорія Ч. Дарвіна.

Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції.

1

 

  1.  

Еволюція людини. Етапи еволюції людини.

1

 

  1.  

Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя

 

 

  1.  

Узагальнення з теми «Еволюція органічного світу» .

 

 

Тема №7 Біорізноманіття (4 години)

  1.  

Основи еволюційної філогенії та систематики.

1

 

  1.  

Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.

1

 

  1.  

Огляд основних еукаріотичних таксонів

1

 

  1.  

Неклітинні форми життя: віруси.

1

 

Тема №8 Надорганізмові біологічні системи ( 7 годин)

  1.  

Екосистема. Різноманітність екосистем

1

 

  1.  

Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.

1

 

  1.  

Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори

1

 

  1.  

Стабільність екосистем та причини її порушення.

1

 

  1.  

Біосфера як цілісна система.

1

 

  1.  

Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища

1

 

  1.  

Проєкт (дослідницький)

Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості

1

 

  1.  

Узагальнення з теми «Надорганізмові біологічні системи». Тестування

1

 

Тема №9 Біологія як основа біотехнології та медицини ( 9 годин)

  1.  

Поняття про селекцію.

Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин.

1

 

  1.  

Одомашнення тварин. Методи селекції тварин.

1

 

  1.  

Огляд традиційних біотехнологій.

1

 

  1.  

Основи генетичної та клітинної інженерії

1

 

  1.  

Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.

1

 

  1.  

Генетично модифіковані організми

1

 

  1.  

Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини»

1

 

 

Біологія 10 клас

Тема

К-сть.

год.

Дата

Вступ

  1.  

Вступний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.

1

 

  1.  

Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.

1

 

  1.  

Фундаментальні  властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.

1

 

Тема 1. Біорізноманіття 

  1.  

Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів.  Лабораторні роботи

1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя

1

 

  1.  

Сучасні критерії виду.

1

 

  1.  

Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. Гіпотези походження вірусів.

1

 

  1.  

Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.

1

 

  1.  

Прокаріотичні організми: археї. Особливості їхньої організації та функціонування

1

 

  1.  

Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування

1

 

  1.  

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів

1

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Гриби

1

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Водорості

1

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Вищі рослини

1

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Справжні тварини

 

 

  1.  

Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції Навчальний проект

1. Складання характеристики виду за видовими критеріями

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття»

1

 

Тема 2. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини

  1.  

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем

1

 

  1.  

Білки, нуклеїнові кислоти, огляд будови й біологічної ролі

1

 

  1.  

Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі.

1

 

  1.  

Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму.

1

 

  1.  

.Особливості обміну речовин в автотрофних організмів

1

 

  1.  

Особливості обміну речовин в  гетеротрофних організмів

1

 

  1.  

Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму

1

 

  1.  

Вітаміни, їх роль в обміні речовин

1

 

  1.  

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. 

1

 

  1.  

Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин.

1

 

  1.  

Практична  робота1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини

1

 

  1.  

Значення якості питної води для збереження здоров’я людини.

1

 

  1.  

 Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин.

1

 

  1.  

Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини

1

 

  1.  

Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми «Обмін речовин і перетворення енергії».

1

 

Тема 3.   Спадковість і мінливість

  1.  

Основні поняття генетики.

1

 

  1.  

Закономірності спадковості.

1

 

  1.  

Закономірності спадковості.

1

 

  1.  

Практична робота2. Розв’язування типових генетичних задач.

 

 

  1.  

Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки

1

 

  1.  

Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

1

 

  1.  

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація

1

 

  1.  

Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині

1

 

  1.  

Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу.

1

 

  1.  

Сучасний стан досліджень геному людини

1

 

  1.  

Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини.

1

 

  1.  

Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

1

 

  1.  

Тематичне оцінювання (без дати) в журнал

1

 

  1.  

 Закономірності мінливості ( неспадкової) людини. Лабораторна робота

2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

1

 

  1.  

Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми

1

 

  1.  

Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

1

 

  1.  

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

1

 

  1.  

Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування.

1

 

  1.  

 Закономірності розподілу алелів в популяціях

1

 

  1.  

Сучасні завдання медичної генетики.

1

 

  1.  

Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.

1

 

  1.  

Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.

1

 

  1.  

Проект: створення буклету, постеру,  презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо

(один на вибір)орієнтовні теми:Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

Скринінг-програми для новонародже-них.

Генотерапія та її перспективи

1

 

  1.  

Узагальнення знань з теми «Спадковість і мінливість»

1

 

Тема 4.   Репродукція та розвиток

  1.  

Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

1

 

  1.  

Особливості процесів регенерації організму людини.

1

 

  1.  

Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи.  Правила біологічної етики..

1

 

  1.  

Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають.

1

 

  1.  

Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки

1

 

  1.  

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.

1

 

  1.  

Статеві клітини. Лабораторна робота

3. Вивчення будови статевих клітин людини Особливості гаметогенезу у людини.

1

 

  1.  

Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини..

1

 

  1.  

Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини.

1

 

  1.  

Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу

1

 

  1.  

Постембріональний розвиток людини.

1

 

  1.  

Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини

1

 

  1.  

Узагальнення

1

 

  1.  

Тематичне оцінювання

1

 

 

 

 


Біологія 11 клас

 

Тема

К-сть.

год.

Дата

Тема 5. Адаптації

 

  1.  

Інструктаж з безпеки життєдіяльності

Адаптація як властивість біологічних систем.

1

 

  1.  

Закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій.

1

 

  1.  

Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів.

1

 

  1.  

Адаптивна реакція

1

 

  1.  

Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації.

1

 

  1.  

Екологічна ніша.

1

 

  1.  

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види.

1

 

  1.  

Середовище існування та адаптації до них

1

 

  1.  

Середовище існування та адаптації до них

1

 

  1.  

Способи терморегуляції організмів.

1

 

  1.  

Організм як середовище мешкання.

1

 

  1.  

Поширення паразитизму серед різних груп організмів.

1

 

  1.  

Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів.

1

 

  1.  

Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію

1

 

  1.  

Симбіоз та його форми.

1

 

  1.  

Адаптивні біологічні ритми. Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

1

 

  1.  

Практична робота № 1 Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування

1

 

  1.  

Узагальнення з теми

 

1

 

Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя

 

  1.  

Здоров’я людини. Науки, що вивчають здоров’я людини

1

 

  1.  

Складові здорового способу життя

1

 

  1.  

Статева культура і безпека  здоров’я

1

 

  1.  

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків

1

 

  1.  

Стрес і здоров’я

1

 

  1.  

Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.

1

 

  1.  

Імунна система людини.  Імунокорекція. Імунотерапія.

1

 

  1.  

Профілактика неінфекційних захворювань.

1

 

  1.  

Профілактика інфекційних захворювань та інвазій

1

 

  1.  

Практична робота №2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань

1

 

  1.  

Навчальний проект 1. Особиста програма зміцнення здоров’я.

1

 

  1.  

Узагальнення знань учнів з теми « Біологічні основи здорового способу життя»

1

 

Тема 7.   Екологія

 

  1.  

Завдання та методи екології

1

 

  1.  

Екологічні чинники

1

 

  1.  

Закономірності впливу екологічних чинників. Стено- та еврибіонтні види.

1

 

  1.  

Популяції. Класифікація популяцій

 

 

  1.  

Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій

1

 

  1.  

Екосистеми. Властивості та характеристики екосистем.

1

 

  1.  

Типи зв’язків в екосистемах.

1

 

  1.  

Екологічні сукцесії

1

 

  1.  

Агроценози

1

 

  1.  

Біосфера.

1

 

  1.  

Біогеохімічні цикли

1

 

  1.  

Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу

1

 

  1.  

Проект. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних).

1

 

  1.  

Узагальнення знань учнів з теми « Екологія»

1

 

Тема 8.   Сталий розвиток та раціональне природокористування

 

  1.  

Екологічні проблеми сучасності

1

 

  1.  

Види забруднень довкілля

1

 

  1.  

Якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.

1

 

  1.  

Антропічний вплив на атмосферу

1

 

  1.  

Антропічний вплив на гідросферу

1

 

  1.  

Антропічний вплив на літосферу

1

 

  1.  

Антропічний вплив на біорізноманіття

1

 

  1.  

Практична робота № 3 Оцінка екологічного стану свого регіону

1

 

  1.  

Концепція сталого розвитку

1

 

  1.  

Екологічне мислення

1

 

  1.  

Охорона довкілля

1

 

  1.  

Екологічна політика в Україні

1

 

  1.  

Узагальнення з теми «Стислий розвиток та раціональне природокористування»

1

 

Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології

 

  1.  

Селекція

1

 

  1.  

Селекція рослин і тварин.

1

 

  1.  

Явище гетерозису

1

 

  1.  

Гомологічний ряд спадкової мінливості.

1

 

  1.  

Генна та клітинна інженерія в сучасній селекції.

1

 

  1.  

Генна інженерія людини:

1

 

  1.  

Сучасна біотехнологія

1

 

  1.  

Біологія та майбутнє людства

1

 

  1.  

Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист.

1

 

  1.  

Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)

  • Клонування організмів.

Нанотехнології в біології.

Трансгенні організми: за і проти.

1

 

  1.  

Повторення та корекція знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Тематичне оцінювання.

1

 

  1.  

Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства.

1

 

  1.  

Повторення та узагальнення навчального матеріалу.

1

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Планування
Додано
17 квітня 2023
Переглядів
643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку