« |
Календарне планування
на 2022/2023 навчальний рік
Біологія
6 – 11 класи
Вчитель
Савченко О.Л.
Біологія 6 – 9 класи
70 годин (2 години на тиждень).
Навчальна програма: Біологія. 6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
біологія і екологія
10, 11 клас
Навчальна програма для закладів середньої загальної освіти. Затверджено Міністерством освіти і науки України
(наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Рівень стандарту
Біологія 6 клас
№ |
Тема |
К-сть. год. |
Дата |
Вступ |
|||
|
Біологія — наука про життя. Основні властивості живого. Первинний інструктаж ТБ |
1 |
|
|
Науки, що вивчають життя. |
1 |
|
|
Різноманітність життя на Землі. Поняття про віруси. |
1 |
|
|
Методи біологічних досліджень організмів. |
1 |
|
Тема 1. Клітина |
|||
|
Клітина — одиниця живого. Історія вивчення клітини. |
1 |
|
|
Збільшувальні прилади (лупа, мікроскопи). |
1 |
|
|
Практична робота:1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. |
1 |
|
|
Загальний план будови клітини рослини. Лабораторні дослідження 1: Будова клітини (листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо). |
1 |
|
|
Практична робота 2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляд її за допомогою оптичного мікроскопа. Інструктаж БЖД. |
1 |
|
|
Основні положення клітинної теорії. Будова тваринної клітини. |
1 |
|
|
Основні властивості клітини (ріст). |
1 |
|
|
Основні властивості клітини ( поділ). |
1 |
|
|
Основні властивості клітини (обмін з навколишнім середовищем). |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми "Вступ. Клітина" |
1 |
|
Тема2 . Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності |
|||
|
Бактерії — найменші одноклітинні організми. |
1 |
|
|
Одноклітинні організми (на прикладі хламідомонади, представників діатомових водоростей, евглени, амеби, інфузорії). Лабораторне дослідження 2: Спостереження інфузорій. |
1 |
|
|
Приклади представників одноклітинних. Демонстрування мікропрепаратів одноклітинних організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) одноклітинних, колоніальних та багатоклітинних організмів (на прикладі вивчених) |
1 |
|
|
Паразитичні одноклітинні організми. |
1 |
|
|
Середовища існування одноклітинних організмів, їхні процеси життєдіяльності, особливості будови. |
1 |
|
|
Роль у природі та житті людини. |
1 |
|
|
Колоніальні організми, перехід до багатоклітинності(губки, ульва). |
1 |
|
|
Міні-проект: 1.Чому скисає молоко. |
1 |
|
|
Узагальнення з теми: "Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності". |
1 |
|
Тема 3. Рослини |
|||
|
Рослина – живий організм |
1 |
|
|
Тканини рослин |
1 |
|
|
Корінь. Будова і функції |
1 |
|
|
Види коренів та їх видозміна |
1 |
|
|
Пагін. Будова пагона. Його розвиток з бруньки |
1 |
|
|
Будова стебла |
1 |
|
|
Видозміни пагона |
1 |
|
|
Будова та функції листка |
1 |
|
|
Тривалість життя листків. Видозміни листка |
1 |
|
|
Транспорт речовин. Взаємозв’язки між різними частинами рослини |
|
|
|
Рухи рослин |
1 |
|
|
Розмноження рослин |
1 |
|
|
Квітка як орган статевого розмноження рослини. Лабораторне дослідження 8.Будова квітки. Будова і різноманітність квіток |
1 |
|
|
Суцвіття |
1 |
|
|
Запилення |
1 |
|
|
Запліднення у квіткових рослин. Будова насінини.Лабораторне дослідження 9. Будова насінини. |
1 |
|
|
Проростання насіння |
1 |
|
|
Різноманітність плодів. Лабораторне дослідження 10. Будова плода |
1 |
|
|
Ріст і розвиток рослин |
1 |
|
|
Міні - проєкти: 1. "Рослини мандрівники", 2."Квітковий годинник",3."Рослини хижаки". |
1 |
|
|
Узагальнення з теми «Рослини» |
1 |
|
Тема 4. Різноманітність рослин |
|||
|
Способи класифікації рослин |
1 |
|
|
Водорості. Лабораторне дослідження 10: будови зелених нитчастих водоростей; |
1 |
|
|
Мохи. Лабораторне дослідження 11: будови моху; |
1 |
|
|
Хвощі,плауни. |
1 |
|
|
Папороті. Лабораторне дослідження 12: будови папоротей; |
|
|
|
Голонасінні. Лабораторне дослідження 13: будови пагонів і шишок хвойних рослин. |
1 |
|
|
Покритонасінні (Квіткові). |
1 |
|
|
Практична робота № 4 Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. Інструктаж БЖД. |
1 |
|
|
Сільськогосподарські рослини |
1 |
|
|
Екологічні групи рослин . |
1 |
|
|
Життєві форми рослин. Рослинні угруповання. Практична робота № 5. Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах. |
|
|
|
Типи рослинних угрупувань |
1 |
|
|
Значення рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини. Міні проект. Значення рослин в природі та в житті людини. |
1 |
|
|
Узагальнення з теми "Різноманітність рослин" |
1 |
|
Тема 5. Гриби |
|||
|
Загальна характеристика грибів. |
1 |
|
|
Екологічні групи грибів |
1 |
|
|
Лишайники – приклад симбіотичних організмів |
1 |
|
|
Шапинкові гриби. Лабораторне дослідження 15. Будова шапинкових грибів |
1 |
|
|
Їстівні та отруйні шапинкові гриби. Практична робота 5.Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості |
|
|
|
Гриби-паразити. Лабораторне дослідження 16. Будова цвілевих грибів (за допомогою оптичного мікроскопа) |
1 |
|
|
Значення грибів у природі та житті людини |
1 |
|
|
Міні- проект: 1."Вирощування грибів", 2."Їстівні та отруйні гриби нашої місцевості". |
|
|
|
Узагальнення з теми «Гриби» |
1 |
|
Узагальнення |
|||
|
Будова та життєдіяльність організмів |
1 |
|
|
Віртуальна екскурсія : "Різноманітність рослин своєї місцевості". |
1 |
|
|
Екскурсія "Рослини шкільного подвір'я" |
1 |
|
Біологія 7 клас
№ |
Тема |
К-сть. год. |
Дата |
Повторення навчального матеріалу 6 класу (4год. ) |
|||
|
Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Голонасінні |
1 |
|
|
Покритонасінні (квіткові) |
1 |
|
|
Особливості живлення, життєдіяльності та будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Розмноження та поширення грибів |
1 |
|
|
Діагностичне тестування рівня засвоєння навчального матеріалу, який вивчався з використанням дистанційних технологій навчання. |
1 |
|
Вступ |
|||
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. |
1 |
|
|
Особливості живлення тварин. |
1 |
|
|
Будова тварин: клітини, тканини, ограни та системи органів |
1 |
|
Тема 1. Різноманітність тварин |
|||
|
Різноманітність тварин . Поняття про класифікацію тварин. |
1 |
|
|
Кишковопорожнинні, їхні особливості і середовище існування. |
1 |
|
|
Жалкі, їхня різноманітність та значення. |
1 |
|
|
Кільчасті черви, визначальні ознаки будови. Лабораторне дослідження№1 зовнішньої будови та характеру рухів кільчастих червив (на прикладі дощового черв'яка або трубочника) |
1 |
|
|
Кільчасті черви, біологічні особливості, середовища існування |
1 |
|
|
Різноманітність кільчастих червив, роль у природі та значення в житті людини. |
1 |
|
|
Членистоногі, їхні особливості й різноманітність. |
1 |
|
|
Ракоподібні, визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
1 |
|
|
Різноманітність ракоподібних, роль у природі та значення в житті людини. |
1 |
|
|
Павукоподібні, визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування |
1 |
|
|
Різноманітність павукоподібних, роль у природі та значення в житті людини. |
1 |
|
|
Комахи. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування Практична робота №1 . Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах |
1 |
|
|
Комахи. Типи розвитку комах . Особливості їхнього способу життя. |
1 |
|
|
Комахи, їхня різноманітність та значення. |
1 |
|
|
Молюски. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. Лабораторне дослідження№2 будови мушлі молюсків. |
1 |
|
|
Різноманітність молюсків, роль у природі та значення в житті людини. Міні-проект (за вибором) Тварини-рекордсмени. Як утворюються коралові острови? Як утворюються перлини? Тварини-будівельники. |
1 |
|
|
Паразитичні безхребетні тварини |
1 |
|
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Різноманітність безхребетних тварин.» |
1 |
|
|
Хордові (загальна характеристика). Безчерепні і хребетні. |
1 |
|
|
Риби. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування. |
1 |
|
|
Риби, різноманітність та значення в природі. |
1 |
|
|
Амфібії. |
1 |
|
|
Рептилії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості. Рептилії, різноманітність та значення в природі. |
1 |
|
|
Птахи (пристосування до польоту) |
1 |
|
|
Птахи (ускладнення внутрішньої будови) |
1 |
|
|
Птахи. Практична робота № 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у різних птахів |
1 |
|
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Хордові тварини» |
1 |
|
|
Ссавці. Загальна характеристика типу. |
1 |
|
|
Ссавці, особливості внутрішньої будови. Міні-проект (за вибором) Зуби ссавців |
1 |
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин |
|||
|
Особливості обміну речовин гетеротрофного організму |
1 |
|
|
Живлення і травлення. Різноманітність травних систем |
1 |
|
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність та функції. Значення процесів дихання для вивільнення енергії в клітині |
1 |
|
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. Практична робота №4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин |
1 |
|
|
Виділення, його значення для організму. Форми виділення у тварин. Органи виділення тварин |
1 |
|
|
Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Практична робота №5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин |
1 |
|
|
Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин |
1 |
|
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції Лабораторне дослідження№3 особливостей покривів тіла тварин Міні-проект (на вибір учня): майстерність маскування |
1 |
|
|
Подразливість тварин. Органи чуття, їх значення Міні-проект (на вибір учня): як бачать тварини; як тварини визначають напрямок руху |
1 |
|
|
Регуляція функцій організму тварин. Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин Практична робота № 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин |
1 |
|
|
Розмноження тварин. |
1 |
|
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення) Міні-проект (на вибір учня): турбота про потомство |
1 |
|
|
Періоди та тривалість життя тварин Лабораторне дослідження №4 з визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб) |
1 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань |
1 |
|
Тема 3. Поведінка тварин |
|||
|
Поведінка тварин, методи її вивчення Лабораторне дослідження №5: спостереження за поведінкою тварин (вид визначається учителем) |
1 |
|
|
Поведінкові реакції тварин. Практична робота №7 Визначення форм поведінки тварин. |
1 |
|
|
Вроджена поведінка тварин |
1 |
|
|
Набута поведінка тварин |
1 |
|
|
Елементарна розумова діяльність. |
1 |
|
|
Індивідуальна поведінка тварин |
1 |
|
|
Репродуктивна поведінка тварин |
1 |
|
|
Соціальна поведінка тварин. Територіальна поведінка тварин. |
1 |
|
|
Еволюція поведінки тварин. Захист міні-проектів. Узагальнення знань Міні-проект (на вибір): угруповання тварин; чому мігрують тварини; як спілкуються тварини; як вчаться пташенята; як тварини користуються знаряддям праці |
1 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань |
1 |
|
Тема 4. Організми і середовище існування |
|||
|
Організми і середовище існування . Міні-проект (на вибір учня): як тварини пристосувались до життя в різних умовах |
1 |
|
|
Організми та чинники неживої природи. |
1 |
|
|
Організми та чинники живої природи. |
1 |
|
|
Організми й екосистеми. Екскурсія «Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні» |
1 |
|
|
Вплив людини та її діяльності на організми. Екологічна етика |
1 |
|
|
Охорона природи. Міні-проект (на вибір учня): заповідні території України |
1 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань |
1 |
|
Узагальнення |
|||
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи |
1 |
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи (продовження) |
1 |
|
|
Екскурсія. Різноманітність тварин свого краю |
1 |
|
Біологія 8 клас
№ |
Тема |
К-сть. год. |
Дата |
Вступ |
|||
|
Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину та методи їх досліджень |
1 |
|
|
Значення знань про людину для збереження її здоров'я. |
1 |
|
Тема 1. Організ людини як біологічна система |
|||
|
Організм людини як біологічна система. |
1 |
|
|
Різноманітність клітин організму людини. |
1 |
|
|
Тканини. Лабораторне дослідження №1 Ознайомлення з препаратами тканин людини. |
1 |
|
|
Органи. Фізіологічні системи органів. |
1 |
|
|
Механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
1 |
|
|
Імунна та гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
1 |
|
|
Узагальнення з теми “Організм людини як біологічна система”. |
1 |
|
Тема 2. Опора та рух |
|||
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
1 |
|
|
Кістки, хрящі. З'єднання кісток. |
1 |
|
|
Огляд будови скелета. |
1 |
|
|
Функція та будова скелетних м'язів. Основні групи скелетних м'язів. Лабораторне дослідження №2 Мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м'язової тканин. |
1 |
|
|
Робота і втома м'язів. Лабораторне дослідження №3 Розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми. |
1 |
|
|
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. Профілактика порушень та надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Захист проектів. |
|
|
|
Узагальнення знань з теми: «Опора та рух» |
|
|
Тема 3. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини |
|||
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого. Дослідницький практикум 1 Самоспостереження за співвідношенням ваги та росту тіла. |
1 |
|
|
Харчування та обмін речовин. Склад харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини. |
1 |
|
|
Значення компонентів харчових продуктів. Їжа та її компоненти. Захист проектів. |
1 |
|
Тема 4. Травлення |
|||
|
Травлення людини. Будова органів травлення. Дослідницький практикум 2 Дія ферментів слини на крохмаль. |
1 |
|
|
Травлення в ротовій порожнині. Лабораторне дослідження №4 Зовнішньої будови зубів. |
1 |
|
|
Травлення у шлунку. |
1 |
|
|
Травлення в кишечнику. |
1 |
|
|
Регуляція травлення. Харчові розлади та їх запобігання. |
1 |
|
|
Контрольна робота з тем “Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини”, “Травлення”. |
1 |
|
Тема 5. Дихання |
|||
|
Дихання та його значення. |
1 |
|
|
Дихальна система людини. |
1 |
|
|
Газообмін у легенях і тканинах. |
1 |
|
|
Регуляція дихання. Профілактика захворювань дихальної системи. |
1 |
|
Тема 6. Транспорт речовин |
|||
|
Внутрішнє середовище організму. Гомеостаз. |
1 |
|
|
Кров, її склад та функції. Лімфа. Лабораторна робота 1 Мікроскопічна будова крові людини. |
1 |
|
|
Групи крові та переливання крові. Зсідання крові. |
1 |
|
|
Імунна система. Специфічний і неспеціфічний імунітет. Іммунізація. Алергія. СНІД. |
1 |
|
|
Система кровообігу.Серце: будова та функція. Робота серця. Лабораторне дослідження №5 Вимірювання частоти серцевих скорочень. |
1 |
|
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. Дослідницький практикум 3 Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня. |
1 |
|
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. Кровотечі. |
1 |
|
|
Узагальнення з тем «Дихання», “Транспорт речовин”. |
1 |
|
Тема 7. Виділення |
|||
|
Виділення — важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. |
1 |
|
|
Захворювання нирок та їх профілактика. |
1 |
|
|
Значення і будова шкіри. |
1 |
|
|
Терморегуляція. Захворювання шкіри. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри, тепловому та сонячному ударі. Захист проєктів. |
1 |
|
Тема 8. Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система |
|||
|
Будова нервової системи та її функція. |
1 |
|
|
Центральна і периферична нервова система. |
1 |
|
|
Спинний мозок, будова та функція. Лабораторне дослідження №6 Вивчення будови спинного мозку. |
1 |
|
|
Головний мозок, будова та функція. Лабораторне дослідження №7 Вивчення будови головного мозку. |
1 |
|
|
Соматична та вегетативна нервова система. |
1 |
|
|
Профілактика захворювань нервової системи. |
|
|
Тема 9. Звязок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи |
|||
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова. |
1 |
|
|
Зорова сенсорна система. Око. Лабораторне дослідження №8 Виявлення сліпої плями на сітківці ока. |
1 |
|
|
Зір людини. Гігієна зору. Лабораторне дослідження №9 Визначення акомодації ока; |
1 |
|
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторне дослідження №10 Вимірювання порога слухової чутливості. |
1 |
|
|
Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху. |
1 |
|
|
Сенсорні системи дотику, температури та болю. Дослідницький практикум 4 Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри. |
1 |
|
|
Узагальнення з теми ”Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи” |
1 |
|
Тема 10. Вища нервова діяльність |
|||
|
Поняття про вищу нервову діяльність (ВНД) і її основні типи. Дослідницький практикум 5 Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту. |
1 |
|
|
Безумовні рефлекси. Вроджена поведінка. Інстинкти.Лабораторне дослідження №11 Визначення реакції зіниць на світло. |
1 |
|
|
Умовні рефлекси. Набута поведінка. |
1 |
|
|
Научіння. Розумова діяльність. |
1 |
|
|
Мова. Мислення. Поняття сигнальні системи. |
1 |
|
|
Пам'ять. Свідомість. Лабораторне дослідження №12 Дослідження різних видів пам'яті. |
1 |
|
|
Сон. Біологічні ритми. |
1 |
|
|
Узагальнення з теми“Вища нервова діяльність”. |
1 |
|
Тема 11. Ендокринна система |
|||
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
|
|
Профілактика захворювань ендокринної системи. Захист проектів. |
|
|
|
Взаємодія регуляторних систем. |
|
|
Тема 12. Розмноження та розвиток людини |
|||
|
Будова та функції репродуктивної системи людини. |
|
|
|
Статеві клітини. Гаметогенез. |
|
|
|
Запліднення. Ембріональний період розвитку людини. Вагітність. |
|
|
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров'я. Узагальнення з теми “ Розмноження та розвиток людини ” |
|
|
|
Узагальнення Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму. |
|
|
Біологія 9 клас
№ |
Тема |
К-сть. год. |
Дата |
Вступ |
|||
|
Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. Повторити науки, що вивчають рослини та тварини |
1 |
|
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
1 |
|
Тема №1Хімічний склад клітини |
|||
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. Повторити травну систему. |
1 |
|
|
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. Повторити нервову систему. |
1 |
|
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
1 |
|
|
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторні дослідження:Властивостей ферментів |
1 |
|
|
Вуглеводи |
1 |
|
|
Ліпіди. |
1 |
|
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
1 |
|
|
Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Хімічний склад клітини». Тестування |
1 |
|
Тема №2 Структура клітини |
|||
Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини |
|||
|
Історія вивчення клітини. Методи дослідження клітини. Типи мікроскопії |
1 |
|
|
Типи клітин та їх порівняльна характеристика. Лабораторна робота № 1. Вивчення структурно -функціональної різноманітності клітин |
1 |
|
|
Поверхневий апарат еукаріотичної клітини |
1 |
|
|
Одномембранні та немембранні органели клітини |
1 |
|
|
Двомембранні органели клітини, їх автономність |
1 |
|
|
Ядро, його будова та функції |
|
|
|
Узагальнення знань з теми: «Структура клітин» . Тестування |
|
|
Тема №3 Принципи функціонування клітин |
|||
|
Обмін речовин та енергії. |
1 |
|
|
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
1 |
|
|
Клітинне дихання. |
1 |
|
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза |
1 |
|
|
Хемосинтез. Планетарна роль фотосинтетичних та хемосинтетичних організмів |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми: «Принципи функціонування клітин» . Тестування Контрольна робота № 1 |
1 |
|
Тема №4 Збереження та реалізація спадкової інформації |
|||
|
Гени та геноми. |
1 |
|
|
Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
1 |
|
|
Транскрипція. Основні типи РНК. |
1 |
|
|
Генетичний код. Біосинтез білка. |
1 |
|
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
1 |
|
|
Практичні роботи №2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
1 |
|
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК. Лабораторні дослідження: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
1 |
|
|
Статеві клітини та запліднення. |
1 |
|
ІІ СЕМЕСТР |
|||
|
Етапи індивідуального розвитку. |
1 |
|
|
Узагальнення з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації». Тестування |
1 |
|
Тема №5 Закономірності успадкування ознак ( 10 годин) |
|||
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
1 |
|
|
Закони Менделя. |
1 |
|
|
Ознака як результат взаємодії генів. Практичні роботи №3. Складання схем схрещування. |
1 |
|
|
Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
1 |
|
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
1 |
|
|
Форми мінливості. Лабораторні дослідження мінливості в рослин і тварин. |
1 |
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
1 |
|
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Проект Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
1 |
|
|
Сучасні методи молекулярної генетики |
1 |
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак». |
1 |
|
Тема №6 Еволюція органічного світу (7 годин) |
|||
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
1 |
|
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
1 |
|
|
Механізми видоутворення. |
1 |
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
1 |
|
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
1 |
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
|
|
Узагальнення з теми «Еволюція органічного світу» . |
|
|
Тема №7 Біорізноманіття (4 години) |
|||
|
Основи еволюційної філогенії та систематики. |
1 |
|
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. |
1 |
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів |
1 |
|
|
Неклітинні форми життя: віруси. |
1 |
|
Тема №8 Надорганізмові біологічні системи ( 7 годин) |
|||
|
Екосистема. Різноманітність екосистем |
1 |
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
1 |
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори |
1 |
|
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
1 |
|
|
Біосфера як цілісна система. |
1 |
|
|
Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища |
1 |
|
|
Проєкт (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
1 |
|
|
Узагальнення з теми «Надорганізмові біологічні системи». Тестування |
1 |
|
Тема №9 Біологія як основа біотехнології та медицини ( 9 годин) |
|||
|
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. |
1 |
|
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин. |
1 |
|
|
Огляд традиційних біотехнологій. |
1 |
|
|
Основи генетичної та клітинної інженерії |
1 |
|
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
1 |
|
|
Генетично модифіковані організми |
1 |
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини» |
1 |
|
Біологія 10 клас
№ |
Тема |
К-сть. год. |
Дата |
Вступ |
|||
|
Вступний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. |
1 |
|
|
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
1 |
|
|
Фундаментальні властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
1 |
|
Тема 1. Біорізноманіття |
|||
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів. Лабораторні роботи 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя |
1 |
|
|
Сучасні критерії виду. |
1 |
|
|
Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування. Гіпотези походження вірусів. |
1 |
|
|
Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами. |
1 |
|
|
Прокаріотичні організми: археї. Особливості їхньої організації та функціонування |
1 |
|
|
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування |
1 |
|
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів |
1 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Гриби |
1 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Водорості |
1 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Вищі рослини |
1 |
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. Справжні тварини |
|
|
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції Навчальний проект 1. Складання характеристики виду за видовими критеріями |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Біорізноманіття» |
1 |
|
Тема 2. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини |
|||
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем |
1 |
|
|
Білки, нуклеїнові кислоти, огляд будови й біологічної ролі |
1 |
|
|
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
1 |
|
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
1 |
|
|
.Особливості обміну речовин в автотрофних організмів |
1 |
|
|
Особливості обміну речовин в гетеротрофних організмів |
1 |
|
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму |
1 |
|
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин |
1 |
|
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією. |
1 |
|
|
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. |
1 |
|
|
Практична робота1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини |
1 |
|
|
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
1 |
|
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
1 |
|
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини |
1 |
|
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Обмін речовин і перетворення енергії». |
1 |
|
Тема 3. Спадковість і мінливість |
|||
|
Основні поняття генетики. |
1 |
|
|
Закономірності спадковості. |
1 |
|
|
Закономірності спадковості. |
1 |
|
|
Практична робота2. Розв’язування типових генетичних задач. |
|
|
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки |
1 |
|
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини. |
1 |
|
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація |
1 |
|
|
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині |
1 |
|
|
Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу. |
1 |
|
|
Сучасний стан досліджень геному людини |
1 |
|
|
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. |
1 |
|
|
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. |
1 |
|
|
Тематичне оцінювання (без дати) в журнал |
1 |
|
|
Закономірності мінливості ( неспадкової) людини. Лабораторна робота |
1 |
|
|
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми |
1 |
|
|
Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів. |
1 |
|
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах. |
1 |
|
|
Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. |
1 |
|
|
Закономірності розподілу алелів в популяціях |
1 |
|
|
Сучасні завдання медичної генетики. |
1 |
|
|
Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. |
1 |
|
|
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація. |
1 |
|
|
Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір)орієнтовні теми:Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонародже-них. Генотерапія та її перспективи |
1 |
|
|
Узагальнення знань з теми «Спадковість і мінливість» |
1 |
|
Тема 4. Репродукція та розвиток |
|||
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів. |
1 |
|
|
Особливості процесів регенерації організму людини. |
1 |
|
|
Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики.. |
1 |
|
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. |
1 |
|
|
Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки |
1 |
|
|
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань. |
1 |
|
|
Статеві клітини. Лабораторна робота 3. Вивчення будови статевих клітин людини Особливості гаметогенезу у людини. |
1 |
|
|
Суть та біологічне значення запліднення. Причини порушення процесів запліднення у людини.. |
1 |
|
|
Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини. |
1 |
|
|
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції). Лабораторна робота 4. Вивчення етапів ембріогенезу |
1 |
|
|
Постембріональний розвиток людини. |
1 |
|
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини |
1 |
|
|
Узагальнення |
1 |
|
|
Тематичне оцінювання |
1 |
|
Біологія 11 клас
№ |
Тема |
К-сть. год. |
Дата |
Тема 5. Адаптації
|
|||
|
Інструктаж з безпеки життєдіяльності Адаптація як властивість біологічних систем. |
1 |
|
|
Закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій. |
1 |
|
|
Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів. |
1 |
|
|
Адаптивна реакція |
1 |
|
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. |
1 |
|
|
Екологічна ніша. |
1 |
|
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. |
1 |
|
|
Середовище існування та адаптації до них |
1 |
|
|
Середовище існування та адаптації до них |
1 |
|
|
Способи терморегуляції організмів. |
1 |
|
|
Організм як середовище мешкання. |
1 |
|
|
Поширення паразитизму серед різних груп організмів. |
1 |
|
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
1 |
|
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію |
1 |
|
|
Симбіоз та його форми. |
1 |
|
|
Адаптивні біологічні ритми. Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
1 |
|
|
Практична робота № 1 Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
1 |
|
|
Узагальнення з теми
|
1 |
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя
|
|||
|
Здоров’я людини. Науки, що вивчають здоров’я людини |
1 |
|
|
Складові здорового способу життя |
1 |
|
|
Статева культура і безпека здоров’я |
1 |
|
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків |
1 |
|
|
Стрес і здоров’я |
1 |
|
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
1 |
|
|
Імунна система людини. Імунокорекція. Імунотерапія. |
1 |
|
|
Профілактика неінфекційних захворювань. |
1 |
|
|
Профілактика інфекційних захворювань та інвазій |
1 |
|
|
Практична робота №2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
1 |
|
|
Навчальний проект 1. Особиста програма зміцнення здоров’я. |
1 |
|
|
Узагальнення знань учнів з теми « Біологічні основи здорового способу життя» |
1 |
|
Тема 7. Екологія
|
|||
|
Завдання та методи екології |
1 |
|
|
Екологічні чинники |
1 |
|
|
Закономірності впливу екологічних чинників. Стено- та еврибіонтні види. |
1 |
|
|
Популяції. Класифікація популяцій |
|
|
|
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій |
1 |
|
|
Екосистеми. Властивості та характеристики екосистем. |
1 |
|
|
Типи зв’язків в екосистемах. |
1 |
|
|
Екологічні сукцесії |
1 |
|
|
Агроценози |
1 |
|
|
Біосфера. |
1 |
|
|
Біогеохімічні цикли |
1 |
|
|
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу |
1 |
|
|
Проект. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних). |
1 |
|
|
Узагальнення знань учнів з теми « Екологія» |
1 |
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування
|
|||
|
Екологічні проблеми сучасності |
1 |
|
|
Види забруднень довкілля |
1 |
|
|
Якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
1 |
|
|
Антропічний вплив на атмосферу |
1 |
|
|
Антропічний вплив на гідросферу |
1 |
|
|
Антропічний вплив на літосферу |
1 |
|
|
Антропічний вплив на біорізноманіття |
1 |
|
|
Практична робота № 3 Оцінка екологічного стану свого регіону |
1 |
|
|
Концепція сталого розвитку |
1 |
|
|
Екологічне мислення |
1 |
|
|
Охорона довкілля |
1 |
|
|
Екологічна політика в Україні |
1 |
|
|
Узагальнення з теми «Стислий розвиток та раціональне природокористування» |
1 |
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології
|
|||
|
Селекція |
1 |
|
|
Селекція рослин і тварин. |
1 |
|
|
Явище гетерозису |
1 |
|
|
Гомологічний ряд спадкової мінливості. |
1 |
|
|
Генна та клітинна інженерія в сучасній селекції. |
1 |
|
|
Генна інженерія людини: |
1 |
|
|
Сучасна біотехнологія |
1 |
|
|
Біологія та майбутнє людства |
1 |
|
|
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. |
1 |
|
|
Проект (один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)
Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
1 |
|
|
Повторення та корекція знань з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Тематичне оцінювання. |
1 |
|
|
Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства. |
1 |
|
|
Повторення та узагальнення навчального матеріалу. |
1 |
|