Педагогічний патронаж Календарне планування ( 2019 / 2020 н. р.) Географія, 9 клас.
9 клас
(17 год – 0,5 год на тиждень)
Розділ І. НАЦІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА ТА СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО |
||||
Тема 1.НАЦІОНАЛЬНА ЕКОНОМІКА |
||||
|
Дата |
Зміст |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
|
1
|
|
Національна економіка. Поняття «економічний розвиток» та його показники: ВВП, структура ВВП, ІЛР. Секторальна модель економіки держави. Чинники виробництва. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає ознаки понять «національна економіка», «валовий внутрішній продукт», «індекс людського розвитку»; розуміє вплив природних і суспільних чинників на розміщення виробництва (природних умов, сировинний, паливно-енергетичний, водний, працересурсний, споживчий, транспортний, науковий, екологічний, військово-стратегічний). Діяльнісний компонент: розрізняє сектори національної економіки (первинний, вторинний, третинний), форми просторової організації господарства (економічні райони, елементи територіальної структури промисловості, сільського господарства тощо); аналізує секторальну модель економіки України та порівнює її з іншими державами. Ціннісний компонент: уміє аналізувати й оцінювати власні здібності й уподобання та співвідносити їх до ринку праці в Україні; усвідомлює значення форм суспільної організації виробництва та їх використання у різних видах людської діяльності
|
|
Тема 2. СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО |
||||
2
|
|
Світове господарство, світовий ринок. Поняття «спеціалізація території», «міжнародний поділ праці». Транснаціональні корпорації (ТНК) та їх вплив на функціонування міжнародної економіки. міжнародні економічні організації.
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає ознаки понять «спеціалізація території (населеного пункту, району, регіону, країни)», «міжнародний поділ праці», «світове господарство» («світова економіка»), «світовий ринок», типи економічних систем; наводить приклади країн світу з різним рівнем економічного розвитку (за типізацією ООН), ТНК в Україні; знає і розуміє роль міжнародних організацій у світовій економіці; розуміє сутність тенденцій розвитку світового господарства (інтернаціоналізації виробництва, інформатизації, глобалізації, регіональної економічної інтеграції), багаторівневість світового господарства; пояснює вплив глобалізації на темпи розвитку світового господарства та національних економік країн різних типів. Діяльнісний компонент: знаходить і показує на карті країни «Великої сімки» (G-7), «Великої двадцятки» (G-20); уміє отримувати й аналізувати інформацію щодо типізації країн за рівнем соціально-економічного розвитку. Ціннісний компонент оцінює вплив глобалізації на діяльність населення (на прикладі свого регіону) |
|
3
|
|
Сучасне світове господарство. Багаторівневість світового господарства, його просторова структура за концепцією «центр-периферія». Сучасні тенденції розвитку світового господарства. Глобалізація та регіональна економічна інтеграція. |
||
Розділ II. ПЕРВИННИЙ СЕКТОР ГОСПОДАРСТВА |
||||
Тема 1. СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО |
||||
4
|
|
Сільське господарство, його значення в сучасному світі. Аграрні суспільства в сучасному світі. Аграрні відносини. Складники сільського господарства. Роль природних чинників (земельних та агрокліматичних ресурсів) у розвитку й розміщенні аграрного виробництва. Землезабезпеченість. Сільське господарство України |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає види діяльності в сільському господарстві, види сільськогосподарських угідь; наводить приклади впливу природних і суспільних чинників на рівень розвитку та спеціалізацію сільського господарства в регіоні світу, країні; країн з аграрною міжнародною спеціалізацією; пояснює поширення в світі свинарства, птахівництва, формування спеціалізованих районів скотарства, вівчарства. Діяльнісний компонент: показує на карті світу зони (райони) вирощування пшениці, кукурудзи, рису, бавовнику, льону-довгунцю, соняшнику, сої, маслин, олійної пальми, цукрової тростини, цукрового буряку, картоплі, чаю, кави, какао-бобів, на карті України –сільськогосподарські зони, гірські та приміські райони; характеризує особливості розміщення рослинництва й тваринництва в Україні; аналізує карти сільськогосподарських культур і тваринництва; визначає місце України на світових ринках сільськогосподарської продукції. Ціннісний компонент аргументує свою позицію щодо впровадження ринку земельних ресурсів в Україні. |
|
5
|
|
Сільське господарство світу. Географія основних зернових і технічних культур та виробництва продукції тваринництва. Зональність світового сільського господарства. Найбільші країни-виробники та країни-експортери сільськогосподарської продукції. |
||
6
|
|
Практична робота №3 (навчальна, оцінювана). Визначення основних технічних культур, що їх вирощують у помірному й тропічному кліматичних поясах, та обґрунтування встановлених відмінностей. Узагальнення знань учнів за темою «Сільське господарство». |
||
Тема 2. ЛІСОВЕ ГОСПОДАРСТВО |
||||
7 |
|
Лісове господарство. Основні лісові пояси світу. Лісозабезпеченість. Лісове господарство в Україні. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає основні лісові пояси світу; пояснює розміщення лісових поясів світу, лісових масивів в Україні. Діяльнісний компонент: показує на карті світу ліси помірного поясу, вологі екваторіальні й тропічні ліси, райони лісового господарства у світі та в Україні; порівнює лісозабезпеченість України, світу й окремих його регіонів. Ціннісний компонент: усвідомлює відповідальність громадянина, місцевих громад, держави за збереження лісових ресурсів |
|
Тема 3. ВИДОБУВНА ПРОМИСЛОВІСТЬ |
||||
8
|
|
Класифікація мінеральних ресурсів за використанням. Показники ресурсозабезпеченості країн мінеральними ресурсами. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає види мінеральних ресурсів за використанням; наводить приклади найбільших країн-експортерів та країн-імпортерів нафти, природного газу, кам’яного вугілля; розуміє закономірності поширення родовищ і басейнів корисних копалин; пояснює лідерство окремих країн на світових ринках мінеральної сировини за сукупністю природних і суспільних чинників, зміщення добувної промисловості до районів зі складними природними умовами, на шельф Світового океану.
Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу найбільші басейни нафти і природного газу – Перської затоки, Західносибірський, Зондський, Сахарський, Гвінейської затоки, Техаський, Мексиканської затоки, Західноканадський, Північноморський, основні райони видобування нафти і природного газу в Україні; найбільші басейни та райони видобування вугілля – Верхньосілезький (Польща), Кузнецький (Росія), Карагандинський (Казахстан), Північно-Східний (Китай), Східний (Індія), Аппалацький (США), Південно-Східний (Австралія), Донецький та Львівсько-Волинський (Україна); країни з найбільшими обсягами видобування залізних руд – Бразилія, Австралія, Канада, Китай, Індія, Україна, басейни та райони видобування залізних та марганцевих руд в Україні; найбільші райони видобування руд кольорових металів – Кордильєри-Анди, «вольфрамово-олов’яний пояс» Азії, «мідний пояс» Африки; основні родовища руд кольорових металів, що їх розробляють в Україні; основні центри видобування кам’яної солі в Україні Ціннісний компонент: оцінює місце України на світових ринках нафти, природного газу, вугілля, руд чорних і кольорових металів; усвідомлює суспільну значущість раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів в Україні |
|
9 |
|
Видобування вугілля, нафти і природного газу. Основні закономірності розміщення родовищ вугілля, нафти, природного газу. Найбільші в світі басейни й країни за видобутком кам’яного вугілля, нафти й природного газу. Основні й перспективні райони видобування кам’яного вугілля, нафти, природного газу в Україні. Шляхи покриття дефіциту палива в Україні. Практична робота №4. (навчальна) Позначення на контурній карті найбільших басейнів видобутку кам’яного вугілля, нафти і природного газу. Дослідження. Проблеми й перспективи освоєння родовищ нафти і природного газу на шельфі Чорного та Азовського морів. |
||
10 |
|
Узагальнення знань учнів за темами «Лісове господарство» та «Видобувна промисловість». |
||
Розділ ІІІ. ВТОРИННИЙ СЕКТОР ГОСПОДАРСТВА |
||||
Тема 1. ВИРОБНИЦТВО ТА ПОСТАЧАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГІЇ |
||||
11 |
|
Значення електроенергетики. Типи електростанцій, основні чинники їх розміщення. Паливно-енергетичний баланс. Електроенергетика України. Найбільші ТЕС, АЕС, ГЕС, ЛЕП. Використання відновлюваних джерел енергії. Підприємства електроенергетики свого регіону. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає типи електростанцій за джерелом енергетичних ресурсів, шляхи енергозбереження; наводить приклади найбільших країн-виробників та країн-споживачів електроенергії, країн, у яких домінує виробництво електроенергії на ТЕС, ГЕС або АЕС; пояснює розміщення енергогенерувальних потужностей в Україні.. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: ГЕС (ГАЕС) — каскад ГЕС на Дніпрі, Дністровська, Ташлицька; АЕС — Запорізька, Південноукраїнська, Рівненська, Хмельницька; ТЕС — Запорізька, Придніпровська, Трипільська, Зміївська, Слов’янська, Ладижинська, Бурштинська; порівнює структуру виробництва електроенергії в Україні та провідних державах світу. Ціннісний компонент: оцінює перспективи використання відновлюваних джерел енергії різних видів у світі, Україні та своєму регіоні; виявляє переваги і недоліки виробництва електроенергії на різних типах електростанцій |
|
Тема 2. МЕТАЛУРГІЙНЕ ВИРОБНИЦТВО |
||||
12 |
|
Значення металургійного виробництва в господарстві. Сучасні технології виробництва чавуну й сталі. Комбінування в чорній металургії. Сучасні чинники розміщення підприємств чорної металургії. Виробництво чавуну, сталі, прокату в Україні: домінуючі технології, сукупність чинників розміщення підприємств, основні центри, місце України на світовому ринку чорних металів. Практична робота №6 (оцінювана). Позначення на контурній карті сировинної бази та основних центрів виробництва чорних металів в Україні. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає види чорних і кольорових металів; наводить приклади найбільших країн-виробників чавуну, сталі, що забезпечені сировиною або орієнтуються на значні обсяги споживання; країн, що виплавляють найбільше в світі та Європі алюмінію, титану, міді; розуміє вплив сировинного, паливного, електроенергетичного, транспортного, споживчого, екологічного чинників на розміщення металургійних комбінатів, місце України у світовому виробництві алюмінію з природної сировини; пояснює розміщення підприємств чорної і кольорової металургії в Україні. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: центри чорної металургії в Україні – Кривий Ріг, Дніпро, Кам’янське, Запоріжжя, Нікополь, Маріуполь, Краматорськ, Алчевськ; центри кольорової металургії в Україні – Миколаїв, Запоріжжя, Іршанськ, Київ, Побузьке, Бахмут, Кам’янське; аналізує статистичні дані щодо обсягів виробництва та експорту металургійної продукції в Україні та світі. Ціннісний компонент: оцінює наслідки впливу металургійного виробництва на довкілля та здоров’я населення; оцінює вплив приватного капіталу на розвиток металургійного виробництва в Україні |
|
Тема 3. ХІМІЧНЕ ВИРОБНИЦТВО. ВИРОБНИЦТВО ДЕРЕВИНИ, ПАПЕРУ |
||||
13 |
|
Значення та особливості технологій хімічного виробництва. Чинники розміщення основних виробництв хімічних речовин і хімічної продукції, фармацевтичної продукції, гумових і пластмасових виробів. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає види мінеральних добрив, види хімічної продукції, види будівельних матеріалів; наводить приклади найбільших у світі країн-виробників мінеральних добрив та полімерів, деревини та паперу; пояснює вплив різних чинників на розміщення виробництв хімічної продукції, деревини й паперу, будівельних матеріалів. Діяльнісний компонент показує на карті найбільші центри виробництва мінеральних добрив, виробів з гуми, побутової хімії, ліків в Україні – Костянтинівка, Сєверодонецьк, Кам’янське, Черкаси, Суми, Запоріжжя, Одеса, Яни Капу (Красноперекопськ), Біла Церква, Харків, Київ, Умань, центри виробництва деревини й паперу в Україні; характеризує сировинну базу виробництва хімічної продукції, паперу; аналізує зв’язки між хімічними, металургійними та іншими видами виробництв. Ціннісний компонент оцінює вплив виробництва хімічної продукції й паперу на довкілля та здоров’я населення; оцінює вплив хімічного виробництва на рівень соціально - економічного розвитку країни; робить висновок про значення будівельних матеріалів своєї місцевості для розвитку будівельного бізнесу |
|
Тема 4. ВИРОБНИЦТВО МАШИН ТА УСТАТКУВАННЯ |
||||
14 |
|
Машинобудування в Україні. Найбільші центри виробництва транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, побутової електротехнічної та електронної продукції. Підприємства машинобудування свого регіону. Практична робота №7 (навчальна, оцінювана). Позначення на контурній карті України центрів виробництва транспортних засобів та пояснення чинників їх розміщення. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає види продукції машинобудівних підприємств, чинники розміщення окремих виробництв машин та устаткування; наводить приклади найбільших країн-виробників легкових автомобілів, літаків, морських суден, верстатів, електроніки; пояснює розміщення виробництв транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, електротехнічної та електронної продукції побутового призначення; розуміє причини виникнення проблем у виробництві машин та устаткування в Україні. Діяльнісний компонент: показує на карті найбільші країни-виробники машин та устаткування – США, Канада, країни ЄС, Японія, Китай, Нові індустріальні країни, найбільші центри машинобудування в Україні; характеризує сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування. Ціннісний компонент оцінює роль машинобудування у розвитку світового господарства та господарства України |
|
Розділ IV. ТРЕТИННИЙ СЕКТОР ГОСПОДАРСТВА |
||||
Тема 1. ТРАНСПОРТ |
||||
15 |
|
Транспорт, його роль у національній економіці та формуванні світового господарства. Види транспорту, їхні переваги й недоліки. Дослідження. Міські види транспорту свого обласного центру |
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає види транспорту, істотні ознаки понять «транспортний вузол», «транспортна магістраль», «обсяг перевезень», «вантажообіг»; розуміє особливості кожного виду транспорту і його роль у перевезенні вантажів та пасажирів в Україні, домінуючу роль транспорту в експорті послуг Україною; наводить приклади найбільших транспортних вузлів в Україні. Діяльнісний компонент: показує на карті: найбільші за вантажообігом морські порти Східної Азії, Європи; морські судноплавні канали – Панамський, Суецький, Кільський; найбільші за пасажирообігом аеропорти світу; країни з надшвидкісними залізницями; країни з найбільшою протяжністю автомобільних шляхів; основні залізниці, автомагістралі, морські й річкові порти, аеропорти, міжнародні транспортні коридори в Україні. Ціннісний компонент: оцінює транзитне значення транспортних магістралей в Україні; оцінює вплив різних видів транспорту на довкілля та здоров’я населення; уміє раціонально використовувати різні види транспорту під час планування поїздок |
|
Розділ V. ГЛОБАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЛЮДСТВА |
||||
16 |
|
Поняття про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення. Проблема війни і миру. Проблема тероризму. Екологічна проблема. |
Учень/учениця Знаннєвий компонент: називає глобальні проблеми людства; наводить приклади конфліктонебезпечних регіонів Європи та світу; характеризує поширення глобальних проблем та їх прояв на території України, складники та основні положення концепції сталого розвитку. Діяльнісний компонент: аналізує сутність, причини виникнення, особливості розвитку сучасних глобальних проблем; показує на карті країни, що володіють ядерною зброєю, найбільші в світі райони екологічної катастрофи. Ціннісний компонент: оцінює наслідки прояву глобальних проблем для окремих регіонів і країн світу, роль світової громадськості та міжнародних організацій у їх розв’язуванні; обґрунтовує можливі шляхи подолання глобальних проблем |
|
17 |
|
Україна та глобальні проблеми людства. Взаємозв’язок глобальних проблем. Сталий розвиток. Дослідження. Прояв глобальних проблем у своєму регіоні.
|
||