№ |
Зміст (тема) уроку 7 клас, 51 год, (1,5 год на тиждень, 2 год резерв) Підручник: «Хімія 7 клас» О. В. Григорович. |
Години |
Домашні завдання |
Дата |
Примітки |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності |
|
Вступ |
5 |
|
|
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає лабораторний посуд і основне обладнання кабінету хімії; знає і розуміє правила поведінки учнів у хімічному кабінеті та правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; пояснює призначення лабораторного посуду та обладнання кабінету хімії.
Діяльнісний компонент
виконує найпростіші лабораторні операції з використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою вчителя; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії.
Ціннісний компонент
висловлює судження про застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку; доцільність марковання небезпечних речовин, які входять до складу харчових продуктів і побутових хімікатів; робить висновки щодо безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього марковання; усвідомлює право на власний вибір і прийняття рішення.
|
1 |
Первинний інструктаж з БЖД за інструкціями 6-1,6-2,6-3,6-4. Хімія — природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Демонстрації 1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти). 2. Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів. |
1 |
§1 |
|
|
|
2 |
Короткі відомості з історії хімії. Представлення результатів навчального проекту №1: «Хімічні речовини навколо нас.»
|
2
|
§2 |
|
|
|
3 |
Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії, маркованням небезпечних речовин. Представлення результатів навчального проекту №2: «Історичне значення вогню.» Лабораторні досліди: 1. Дослідження будови полум’я. 2. Ознайомлення з маркованням небезпечних речовин (на прикладі побутових хімікатів). Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-7-1 |
3 |
§3 |
|
|
|
4 |
Правила безпеки під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії.
|
4 |
§3
|
|
|
|
5 |
Практична робота№1: « Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-7-2 Тематична №1 Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Громадянська відповідальність. Екологічна безпека і сталий розвиток. Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з маркуванням небезпечних речовин. |
5 |
|
|
|
|
|
Тема 1. Початкові хімічні поняття |
22 |
|
|
|
|
6 |
Фізичні тіла. Матеріали. Речовини. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії. Фізичні властивості речовин. Лабораторний дослід №3 «Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-7-1 |
1 |
§4 |
|
|
Учень/учениця
Знаннєвий компонент
називає хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи; найпоширеніші хімічні елементи в природі; наводить приклади простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті; пояснює зміст хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій.
Діяльнісний компонент
розрізняє фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й складні речовини, металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми, молекули; спостерігає хімічні й фізичні явища; описує якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні реакції; використовує Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів; складає формули бінарних сполук за валентністю елементів, план розділення сумішей; визначає валентність елементів за формулами бінарних сполук; обчислює відносну молекулярну масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; дотримується правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії; виконує найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей;
Ціннісний компонент
усвідомлює необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин; висловлює судження про багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини; виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності; робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя). |
7 |
Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей.
|
2 |
§5 |
|
|
|
8 |
Практична робота №2: «Розділення сумішей». Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-7-3
|
3 |
|
|
|
|
9 |
Молекули. Атоми.
|
4 |
§6
|
|
|
|
10 |
Хімічні елементи, їхні назви і символи. Поширеність хімічних елементів у природі. Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Демонстрація 3. Періодична система хімічних елементів. |
5 |
§7,8 |
|
|
|
11 |
Хімічні формули речовин.
|
6 |
§9
|
|
|
|
12 |
Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів.
|
7 |
§10
|
|
|
|
13 |
Відносна молекулярна маса, її обчислення за хімічною формулою. Розв’язання розрахункових задач №1: «Обчислення відносної молекулярної маси речовини за її формулою.» |
8 |
§10 |
|
|
|
14 |
Масова частка елемента в складній речовині. Розв’язання розрахункових задач №2: «Обчислення масової частки елемента в складній речовині». |
9 |
§11
|
|
|
|
15 |
Розв’язання розрахункових задач №3: « Обчислення маси елемента в складній речовині за його масовою часткою».
|
10 |
§11
|
|
|
|
16 |
Прості та складні речовини. Багатоманітність речовин. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи. Лабораторний дослід №4 «Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-7-1 Демонстрація 4. Зразки металів і неметалів. |
11 |
§12 |
|
|
|
17 |
Контроль знань з теми «Початкові хімічні поняття», (І частина). Тематична №2 |
12 |
|
|
|
|
18 |
Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.
|
13 |
§13 |
|
|
|
19 |
Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук.
|
14 |
§13
|
|
|
|
20 |
Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів. Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук. |
15 |
§13 |
|
|
|
21 |
Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Лабораторні досліди №5-9 «Дослідження хімічних реакцій, що супроводжуються виділенням газу, випаданням осаду, зміною забарвлення, появою запаху, тепловим ефектом.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-7-1.
|
16 |
§14, Домашній експеримент № 1 1. Взаємодія харчової соди із соком квашеної капусти, лимонною кислотою, кефіром. |
|
|
|
22 |
Хімічні властивості речовин. Представлення результатів навчальних проектів №3 «Хімічні явища у природі»; №4 «Хімічні явища в побуті»; №5 «Використання хімічних явищ у художній творчості й народних ремеслах.»; №6 «Речовини і хімічні явища в літературних творах і народній творчості.». |
17 |
§14 |
|
|
|
23 |
Практична робота №3: «Дослідження фізичних і хімічних явищ на прикладах побутових хімікатів і харчових продуктів». Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-7-4. |
18
|
|
|
|
|
24 |
Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння. Демонстрація 5. Дослід, що ілюструє закон збереження маси речовин (реальний або віртуальний). |
19 |
§16 |
|
|
|
25 |
Хімічні рівняння.
|
20 |
§16
|
|
|
|
26 |
Контроль знань з теми « Початкові хімічні поняття» |
21 |
|
|
|
|
27 |
Аналіз контрольної роботи та коригування знань учнів. Тематична №3
Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Безпечне поводження з речовинами. Підприємливість і фінансова грамотність Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Розв’язування розрахункових задач за темою « Масова частка елемента в складній речовині.» |
22 |
|
|
|
|
|
Тема 2. Кисень
|
11 |
|
|
|
|
28 |
Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню. |
1 |
§15
|
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря; наводить приклади оксидів, реакцій розкладу і сполучення; пояснює суть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену. Діяльнісний компонент розрізняє процеси горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення; описує поширеність Оксигену в природі; його фізичні властивості; характеризує хімічні властивості кисню; аналізує умови процесів горіння та повільного окиснення; складає рівняння реакцій: добування кисню з гідроген пероксиду; кисню з воднем, вуглецем, сіркою, магнієм, залізом, міддю, метаном, гідроген сульфідом; використовує лабораторний посуд для добування (з гідроген пероксиду) і збирання кисню; визначає наявність кисню дослідним шляхом; дотримується запобіжних заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в хімічному кабінеті. Ціннісний компонент обґрунтовує застосування кисню; оцінює значення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності людини на стан повітря; усвідомлює наслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів. |
29 |
Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню. Демонстрації 6. Добування кисню з гідроген пероксиду. 7. Збирання кисню витісненням повітря та витісненням води. 8. Доведення наявності кисню. |
2 |
§17 |
|
|
|
30 |
Практична робота №4 «Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-7-5. |
3 |
Ст.130
|
|
|
|
31 |
Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами (вуглець, водень, сірка, магній, залізо, мідь). Реакція сполучення. Демонстрація 9 Спалювання простих і складних речовин. |
4 |
§18 |
|
|
|
32 |
Поняття про оксиди, окиснення (горіння, повільне окиснення, дихання). Умови виникнення та припинення горіння. Демонстрація 9 Спалювання простих і складних речовин.
|
5 |
§18, 19 |
|
|
|
33 |
Взаємодія кисню зі складними речовинами (повне окиснення метану, гідроген сульфіду). Демонстрація 9 Спалювання простих і складних речовин.
|
6 |
§18 |
|
|
|
34 |
Взаємодія кисню з простими та складними речовинами.
|
7 |
§18, 19 |
|
|
|
35 |
Застосування кисню. Проблема чистого повітря. Представлення результатів навчальних проектів №7 «Проблема забруднення повітря та способи розв’язування її.»; №8 «Поліпшення стану повітря у класній кімнаті під час занять.». |
8 |
§20
|
|
|
|
36 |
Колообіг Оксигену в природі. Озон. Біологічна роль кисню.
|
9 |
§21
|
|
|
|
37 |
Контроль знань з теми «Кисень».
|
10 |
|
|
|
|
38 |
Аналіз самостійної роботи та коригування знань учнів. Тематична №4 Наскрізні змістові лінії Здоров’я і безпека. Безпечне поводження з речовинами. Колообіг Осигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Громадянська відповідальність. Умови виникнення та припинення горіння. Екологічна безпека і сталий розвиток. Склад повітря. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню. Поняття про окиснення ( горіння, повільне окиснення, дихання). Підприємливість і фінансова грамотність Проблема чистого повітря. Поняття про каталізатори. |
11 |
|
|
|
|
|
Тема 3. Вода
|
14 |
|
|
|
|
39 |
Вода, склад и молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода — розчинник. |
1 |
§22 |
|
|
Учень/учениця Знаннєвий компонент називає склад молекули води; наводить приклади водних розчинів; формули кислот і основ. Діяльнісний компонент описує поширеність води у природі, фізичні властивості води; розрізняє розчинник і розчинену речовину; складає рівняння реакцій води з кальцій оксидом, натрій оксидом, фосфор(V) оксидом, карбон(ІV) оксидом; обчислює масову частку і масу розчиненої речовини, масу і об’єм води в розчині, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання; виготовляє розчини з певною масовою часткою розчиненої речовини; розпізнає дослідним шляхом кислоти і луги; використовує здобуті знання та навички в побуті для раціонального використання води та збереження довкілля; володіє елементарними навичками очищення води в домашніх умовах; Ціннісний компонент обґрунтовує значення розчинів у природі та житті людини; оцінює роль води в життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та охорону їх від забруднень; відповідально ставиться до збереження водних ресурсів.
|
40 |
Розчин і його компоненти: розчинник, розчинена речовина. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини. Розрахункові задачі №4 Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині. |
2 |
§23 |
|
|
|
41 |
Виготовлення розчину. Демонстрація 10. Виготовлення розчинів із певною масовою часткою розчиненої речовини.
|
3 |
§23 |
|
|
|
42 |
Практична робота №5 «Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-7-6.
|
4 |
|
|
|
|
43 |
Взаємодія води з оксидами. Поняття про основи. Поняття про індикатори. Демонстрація 11. Взаємодія кальцій оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індикатором.
|
5 |
§24 |
|
|
|
44 |
Взаємодія води з оксидами. Поняття про кислоти . Поняття про індикатори. Демонстрація12. Взаємодія карбон(ІУ) оксиду з водою. Випробування водного розчину добутої речовини індикатором. Лабораторний дослід №10 «Випробування водних розчинів кислот і лугів індикаторами.» Інструктаж з БЖД за інструкцією № 6-7-1. |
6 |
§24 |
|
|
|
45 |
Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Представлення результатів навчальних проектів №9: « Дослідження якості води з різних джерел.»; №10 «Дослідження фізичних і хімічних властивостей води.». |
7 |
|
|
|
|
46 |
Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Представлення результатів навчальних проектів №12: «Збереження чистоти водойм: розв’язування проблеми у вашій місцевості.»; №13: Еколого - економічний проект «Зберігаючи воду – заощаджуй родинний бюджет».
|
8 |
§25 |
|
|
|
47 |
Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Представлення результатів навчального проекту №11: «Способи очищення води в побуті.».
|
9 |
Домашній експеримент №2: Очищення забрудненої води за допомогою власноруч виготовленого фільтру. |
|
|
|
48 |
Узагальнення і систематизація знань з теми: «Вода»
Контроль знань з теми «Вода».
|
10
|
|
|
|
|
49 |
Повторення: Взаємодія кисню з простими та складними речовинами. Взаємодія води з оксидами |
11
|
|
|
|
|
50 |
Повторення: Розв’язання розрахункових задач:«Обчислення масової частки елемента в складній речовині»; «Обчислення масової частки, маси розчиненої речовини, маси і об’єму води в розчині.»
|
12
|
|
|
|
|
51 |
Контрольна робота за рік. Тематична № 5. Наскрізні змістові лінії Громадянська відповідальність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Здоров’я і безпека Хімічні властивості води. Кислотні дощі. Екологічна безпека і сталий розвиток Проблема чистої води. Охорона водойм від забруднення. Значення води і водних розчинів у природі та житті людини. Кислотні дощі. Підприємливість і фінансова грамотність Очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах. Охорона водойм від забруднення. Розв’язування розрахункових задач за темою «Масова частка розчиненої речовини». |
13 |
|
|
|