Календарне планування
Історія України 10-Б клас
(87 год., 2,5 год. на тиждень)
Оновлена навчальна програма «Історія України. Всесвітня історія. 6 – 11 класи»
«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказом Міністерства освіти і науки України від 03.08.2022 № 698
№ з/п |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
|
Примітка |
|
Тема 1. УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
|||||
1 |
Україна і світ на порозі ХХ ст.: основні тенденції політичного, соціальноекономічного та культурного розвитку. Формування модерної української нації. ХХ століття у світовій історії. |
|
|
|
|
2 |
Періодизація історії України ХХ ст. Завдання і структура курсів історії України та всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст., особливості курсу історії України 1914–1945 рр |
|
|
|
|
3 |
Україна в геополітичних планах Троїстого союзу (Четверного союзу, Центральних держав) і Антанти. Головна українська рада. Союз визволення України. |
|
|
|
|
4 |
Загальна українська рада Український національний рух у Російській імперії. |
|
|
|
|
5 |
Воєнні дії на території України в 1914–1917 рр. Українці в арміях воюючих держав. Українські січові стрільці. Пропаганда воюючих сторін. |
|
|
|
|
6 |
Життя на фронті і в тилу, стратегії виживання цивільного населення. Політика Російської та Австро-Угорської імперій на українських землях у 1914–1917 рр. |
|
|
|
|
7 |
Російський окупаційний режим на підвладних Австро-Угорщині українських теренах. Антиєврейські погроми російської армії в Галичині. Вплив Першої світової війни на світогляд, політичні орієнтири українців та економіку України. |
|
|
|
|
8 |
Практичне заняття. Орієнтовні теми для практичних занять. – Українські політичні організації й середовища в Російській та Австро-Угорській імперіях: порівняльний аналіз стратегій здобуття української державності. – Механізми дії пропаганди протиборчих сторін з формування «образу ворога» (на основі аналізу періодики, зображальних джерел). – Перша світова як виклик людському виживанню: жінки у війні, діти-сироти, біженці, військовополонені, скалічені солдати (на основі аналізу текстових і візуальних джерел).
|
|
|
|
|
9 |
Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Бойові дії на Чорному морі в роки Першої світової війни. – Культурно-просвітницька діяльність Українських січових стрільців. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій Першої світової війни.
|
|
|
|
|
10 |
Орієнтовні теми для написання есе. – Травма війни у творчості Василя Стефаника і Марка Черемшини. – Українські добровольці та волонтери: історія традиції від Першої світової до сучасної війни Російської Федерації проти України. |
|
|
|
|
11 |
Узагальнення з теми «УКРАЇНА В РОКИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ». |
|
|
|
|
Тема 2.УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ |
|||||
12 |
Причини та рушійні сили Української революції. Українська Центральна Рада (УЦР). Всеукраїнський національний конгрес. Українізація в російській армії. Вільне козацтво.
|
|
|
|
|
13 |
Відносини УЦР із Тимчасовим урядом. І та ІІ Універсали. Генеральний Секретаріат. Збройний виступ самостійників. |
|
|
|
|
14 |
З’їзд поневолених народів Росії як передвісник розпаду Російської імперії. Прихід до влади більшовиків у Росії: позиція УЦР. III Універсал. Внутрішня та зовнішня політика УЦР після проголошення Української Народної Республіки (УНР).
|
|
|
|
|
15 |
Кримськотатарський національний рух. Курултай і Кримська Народна Республіка. Проголошення в Харкові більшовицької влади та маріонеткової квазідержави УНР (Радянської/Совєтської). |
|
|
|
|
16 |
Початок і перебіг першої російсько-української війни. Бій під Крутами. IV Універсал: проголошення державної незалежності УНР. |
|
|
|
|
17 |
Мирний договір УНР із Центральними державами. Вигнання більшовиків із території УНР. Похід Петра Болбочана на Крим. |
|
|
|
|
18 |
Державотворча діяльність УЦР взимку-навесні 1918 р. Формування української громадянської нації. Закон УНР «Про національноперсональну автономію». Конституція УНР. |
|
|
|
|
19 |
Практичне заняття. Орієнтовні теми для практичних занять. – Автономісти і самостійники: порівняльний аналіз програмних документів українських політичних партій. – Державне будівництво Української Центральної Ради: здобутки і прорахунки. – Українська революція та боротьба за українську державність: загальноукраїнський і регіональний виміри. – Меценатство в часи Української революції та боротьби за державність.
|
|
|
|
|
20 |
Захист навчальних проєктів Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – «У 1918-му Україна здобула незалежність, у 1991-му – відновила, сьогодні – захищає» (початок проєкту з укладання інтерактивної стрічки часу, яка відображає неперервність і спадкоємність державотворчих процесів у ХХ– ХХІ ст.; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми «Європейський вибір України. Російсько-українська війна»). – Питання суверенності, соборності й територіальної цілісності України в роки революції та боротьби за державність у світлі історичних джерел. – Відображення Української революції в текстах українських письменників (на вибір). – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1917–1918 рр.
|
|
|
|
|
21 |
Написання есе Орієнтовна тема для написання есе. – Постання національної держави Української Народної Республіки: «вигадка німців» чи закономірність? |
|
|
|
|
22 |
Узагальнення з теми «УКРАЇНСЬКА РЕВОЛЮЦІЯ, РОЗПАД РОСІЙСЬКОЇ ІМПЕРІЇ ТА ПОСТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВИ – УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ РЕСПУБЛІКИ» |
|
|
|
|
Тема 3. В БОРОТЬБІ ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ |
|||||
23 |
Українська Держава (гетьманат Павла Скоропадського): внутрішня та зовнішня політика. Прелімінарний (попередній) мирний договір Української Держави з Російською Соціалістичною Федеративною Радянською/Совєтською Республікою (РСФРР/РСФСР). |
|
|
|
|
24 |
Утворення Директорії. Антигетьманське повстання. Відновлення УНР. Реорганізація Директорії УНР. Акт Злуки УНР і Західно-Української Народної Республіки (ЗУНР), його історичне значення. Трудовий Конгрес
|
|
|
|
|
25 |
Державне будівництво та національна політика. Кримські крайові уряди 1918–1919 рр. Спроби приєднання Криму до України. Розпад Австро-Угорської імперії.
|
|
|
|
|
26 |
«Листопадовий зрив». ЗахідноУкраїнська Народна Республіка: державне будівництво. |
|
|
|
|
27 |
Польськоукраїнська війна 1918–1919 рр.: причини, перебіг та результати. Галицька армія. Єврейський бойовий курінь в УГА. Чортківська офензива. Український національний рух на Буковині й у Закарпатті. |
|
|
|
|
|
|||||
28 |
Друга російсько-українська війна. Отаманщина. Холодноярська республіка. Створення маріонеткової Української Соціалістичної Радянської/Совєтської Республіки (УСРР/УССР). |
|
|
|
|
29 |
Політика «воєнного комунізму». «Червоний» терор. Поразка більшовицької влади в Україні.
|
|
|
|
|
30 |
УНР в кільці фронтів: ключові події, герої та результати боротьби за збереження української держави. |
|
|
|
|
31 |
Денікінський режим на теренах України в другій половині 1919 р.: ставлення та становище місцевого населення. Відновлення збройної експансії більшовицької Росії та окупація теренів УНР. «Червоний імперіалізм».
|
|
|
|
|
32 |
Перший зимовий похід Армії УНР. Варшавська угода. |
|
|
|
|
33 |
Війна УНР в союзі з Польщею проти більшовицької Росії. Здобуття Києва. Контрнаступ більшовицьких армій на Львів і Варшаву. Поразки Червоної армії під Варшавою–Замостям («Диво на Віслі»). |
|
|
|
|
34 |
Поразка Збройних сил Півдня Росії. «Червоний» терор у Криму.
|
||||
35 |
Повстанський рух 1920–1921 рр. Другий Зимовий похід Армії УНР. Поразка УНР |
|
|
|
|
36 |
Розвиток культури у 1917–1921 рр.: освіта, науки, мистецтва. Особливості пропаганди протиборчих сторін. |
|
|
|
|
37 |
Міжетнічні відносини в Україні 1917– 1921 рр. Міжетнічні конфлікти, їх наслідки. Антиєврейські погроми. Особлива слідча комісія для розслідування протиєврейських погромних дій при Раді Народних Міністрів УНР. |
|
|
|
|
38 |
Повсякдення в умовах революцій та воєн: індивідуальний досвід, стратегії виживання, моральні виклики. Політична і трудова еміграція. |
|
|
|
|
39 |
Історичні уроки Української революції та боротьби за незалежність. |
|
|
|
|
40 |
Практичне заняття. Орієнтовні теми для практичних занять. – Місця пам’яті Української революції та боротьби за незалежність 1917 – початку 1920-х рр. у рідному населеному пункті. – Повстанський рух в Україні 1920–1921 рр.: ідейні основи, практика. – «Червоний імперіалізм» у більшовицькій пропаганді в умовах збройної експансії РСФРР в Україну. – Сергій Мазлах, Василь Шахрай «До хвилі (Що діється на Вкраїні і з Україною?)»: чому памфлет українських націонал-комуністів був заборонений аж до розвалу СРСР? – Постать Володимира (Зеєва) Жаботинського як уособлення єврейськоукраїнської співпраці.
|
|
|
|
|
41 |
Захист навчальних проєктів Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Студії боротьби за незалежність: від ідеї автономії до самостійності (початок кейсу «Як трансформувався український визвольний рух у ХХ столітті?»; рекомендується доповнювати впродовж 10–11 класів, завершити після теми «Розвиток України як незалежної держави»). – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1917–1921 рр.
|
|
|
|
|
42 |
Написання есе Орієнтовні теми для написання есе. – Тернистий шлях Галицької армії. – Без соборності немає незалежності. – Уроки Української революції та боротьби за державність у 1917 – на початку 1920-х рр. – Зовнішній ворог чи/і внутрішній розбрат: як долати загрози суверенітету держави. |
|
|
|
|
43 |
Узагальнення з теми «В БОРОТЬБІ ЗА УКРАЇНСЬКУ НЕЗАЛЕЖНІСТЬ» |
|
|
|
|
Тема 4. УКРАЇНА У СКЛАДІ ТОТАЛІТАРНОЇ ІМПЕРІЇ – СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК |
|||||
44 |
Голод 1921–1923 рр.: причини, наслідки. Іноземна допомога жертвам голоду в УСРР. Повстанський рух в Україні 1921–1923 рр. |
|
|
|
|
45 |
Формальний та реальний статус УСРР/УССР у «договірній федерації» радянських республік – Союзі Радянських/Совєтських Соціалістичних Республік (Радянському/Совєтському Союзі, СРСР/СССР). Привласнення союзним центром суверенітету України. Зміни в адміністративнотериторіальному поділі УСРР. Утворення Кримської Автономної СРР/ССР у складі РСФРР. |
|
|
|
|
46
|
Суспільно-політичне життя в УСРР. Ліквідація багатопартійності. Впровадження непу в УСРР. Політика «коренізації» («українізації»). «Українське відродження». |
|
|
|
|
47 |
Українська автокефальна православна церква (УАПЦ). Національнокультурне будівництво національних меншин. Молдавська Автономна СРР/ССР у складі УСРР. |
|
|
|
|
48 |
Форсована промислова індустріалізація в УСРР. Роль іноземних спеціалістів і технологій. Згортання непу. Голод 1928–1929 рр. Перехід до планової економіки |
|
|
|
|
49 |
Масові депортації, кампанія з розкуркулення, насильницька колективізація. Пасивні і активні форми опору населення УСРР сталінській політиці. |
|
|
|
|
50 |
Прояви національної свідомості, антиімперські, антирадянські/антисовєтські настрої в УСРР. |
|
|
|
|
51 |
Примусові хлібозаготівлі. Український хліб на експорт, внутрішньосоюзні ринки. Пропаганда як інструмент підготовки геноциду. |
|
|
|
|
52 |
Голодомор 1932–1933 рр. – геноцид Українського народу. Масштаби та наслідки Голодомору. Національно-демографічні зміни. |
|
|
|
|
53 |
Політичні процеси кінця 1920-х – початку 1930-х рр. Масові репресії. Згортання «українізації». «Розстріляне відродження (Червоний ренесанс)». |
|
|
|
|
54 |
«Великий терор» в Україні. Биківня, Вінниця, інші місця масових поховань жертв репресій. |
|
|
|
|
55 |
Посилення російської експансії у сферах освіти, науки, мистецтва. Антирелігійна політика влади та її наслідки. Значення «самоліквідації» УАПЦ. |
|
|
|
|
56 |
Прояви «культу особи» Йосифа Сталіна в Україні. Конституція УРСР/УССР 1937 року: порушення прав людини за ширмою декларованих свобод |
|
|
|
|
57 |
Практичне заняття Орієнтовні теми для практичних занять. – Епоха Голодомору мовою документів, свідчень, чисел... (робота з різними типами історичних джерел). – Революціонери української культури: досягнення і трагедії. |
|
|
|
|
58 |
Захист навчальнихпроєктів Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Микита Хрущов, Павло Постишев, Станіслав Косіор як провідники союзної/імперської влади в Україні. – Петлюра і «петлюрівщина»: (де)конструкція імперського міфу. – «Червоний Ренесанс»: постаті, доля, роль в українській культурі. – Реалії радянської дійсності в українській усній народній творчості. 79 – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1921–1939 рр. |
|
|
|
|
59 |
Написання есе Орієнтовні теми для написання есе. – Сталінська військово-промислова модернізація ціною мільйонів життів: виправданню (не)підлягає. – Стратегії опору Голодомору в повісті Ольги Мак «Каміння під косою». |
|
|
|
|
60 |
Узагальнення з теми «УКРАЇНА У СКЛАДІ ТОТАЛІТАРНОЇ ІМПЕРІЇ – СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК»
|
|
|
|
|
Тема 5. ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД |
|||||
61 |
Правовий статус українських земель у складі Польщі. Політика Польщі щодо «східних кресів» та міжетнічні відносини в Галичині і Волині. Осадництво. «Пацифікація». Економічний розвиток української спільноти в умовах Польської держави. Українська кооперація. |
|
|
|
|
62 |
Культурно-просвітні і спортивні товариства українців. Українські політичні організації. Українське народно-демократичне об’єднання (УНДО). Організація українських націоналістів (ОУН). |
|
|
|
|
63 |
Українські землі у складі Румунії. Суспільно-політичне життя. Українська національна партія (УНП). |
|
|
|
|
64 |
Українські землі у складі Чехословаччини. Правовий статус Закарпаття. Суспільно-політичне й економічне життя. Карпатська Україна. Карпатська Січ. |
|
|
|
|
65 |
Культурне й релігійне життя на західноукраїнських теренах в умовах іноземного панування. Уряд УНР в екзилі. Діяльність української політичної еміграції. |
|
|
|
|
66 |
Практичне заняття Орієнтовні теми для практичних занять. – «Срібна земля». Третя спроба утвердити незалежність України в ХХ ст. – Роль української кооперації у формуванні національної самосвідомості українців Галичини та Волині у міжвоєнний період. – Городок 32: історичний факт та його художня інтерпретація. |
|
|
|
|
67 |
Захист навчальних проєктів Орієнтовна тема для навчального проєкту. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій 1914–1939 рр. |
|
|
|
|
68 |
Написання есе Орієнтовна тема для написання есе. – В’ячеслав Липинський і Дмитро Донцов: ідейні вороги чи соратники? |
|
|
|
|
69 |
Узагальнення з теми «ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД» |
|
|
|
|
Тема 5. УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ |
|||||
70 |
Українське питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни. Радянсько-німецькі договори 1939 р. Початок Другої світової війни. Українці в польській армії. |
|
|
|
|
71 |
Розкол ОУН. Радянська окупація Галичини, Волині, Північної Буковини, Хотинщини та Південної Бессарабії. «Радянізація/совєтизація» західних областей України у 1939– 1940 рр. Масові політичні репресії. Радянські воєнні злочини та депортації. Суспільно-політичні настрої населення. |
|
|
|
|
72 |
Передумови, початок німецько-радянської війни. «Тактика випаленої землі». Депортації німців та інших народів з території України. Інші злочини радянського режиму. |
|
|
|
|
73 |
Катастрофічні поразки Червоної армії 1941 р. Окупація України військами Німеччини та її союзників. |
|
|
|
|
74 |
Нацистський «новий порядок» в Україні. Прояви співпраці з окупаційним режимом. Остарбайтери. Військовополонені. Концтабори. |
|
|
|
|
75 |
Масове знищення окупантами мирного населення. Бабин Яр. Голокост. Геноцид ромів. Праведники народів світу в Україні. |
|
|
|
|
76 |
Акт проголошення Української Держави. Опір нацистським загарбникам. Український визвольний рух. Поліська Січ. Українська повстанська армія (УПА). |
|
|
|
|
77 |
Українсько-польське протистояння. Українська Головна Визвольна Рада (УГВР). |
|
|
|
|
78 |
Бойові дії Червоної армії у 1942– 1944 рр. в Україні. «Чорносвитники». Радянський партизанський рух. Вигнання німецьких військ та їхніх союзників з України. |
|
|
|
|
79 |
Відновлення тоталітарного імперського режиму в УРСР. Депортація кримськотатарського народу як злочин геноциду. Депортація інших етносів Криму. |
|
|
|
|
80 |
Культура в роки війни. Пропаганда в умовах Другої світової війни. Повсякдення в часи війни: стратегії боротьби і виживання. |
|
|
|
|
81 |
Вплив війни на суспільну свідомість. Українці у військових формуваннях країн Об’єднаних Націй і держав «Вісі». |
|
|
|
|
82 |
Внесок українського народу в перемогу над нацистською Німеччиною. Українське питання на Ялтинській і Потсдамській конференціях. Ціна війни для України: людські, матеріальні втрати. |
|
|
|
|
83 |
Практичне заняття. Орієнтовні теми для практичних занять. – «Волею Українського народу…» (дослідження документів та матеріалів). – Роль українців у розгромі нацистської Німеччини. – Моделі історичної пам’яті про Другу світову війну та сучасний світ. |
|
|
|
|
84 |
Захист навчальних проєктів Орієнтовні теми для навчальних проєктів. – Митрополит Андрей Шептицький і дилеми морального вибору в умовах тоталітарних імперій. – «За вєлікій русскій народ!»: великоросійський націоналізм як домінанта сталінської ідеології і пропаганди у роки німецько-радянської війни. – Сталінські генерали і ціна людського життя («чорносвитники», битва за Дніпро, Берлін та ін.). – Світ дитинства в українській літературі про Голокост. – Друга світова війна в об’єктиві фото-, кінокамери. – Історія рідного краю в контексті загальноукраїнських подій Другої світової війни 1939–1945 рр.
|
|
|
|
|
85 |
Написання есе Орієнтовні теми для написання есе. – Бабин Яр у Києві – символ Голокосту та інших трагедій. – Доля Олени Теліги: життя, творчість, боротьба. – Мемуари письменників як джерело вивчення історії Другої світової війни. – «Хто з українців битиметься проти червоної смерті – матиме рацію; хто битиметься проти чорної – теж матиме рацію; як також і той, хто битиметься проти обох. Лише той не матиме рації, хто проголосить “моя хата скраю” найвищою мудрістю земною»: особистий моральний вибір в часи війни. |
|
|
|
|
86 |
Узагальнення з теми «УКРАЇНА В РОКИ ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ»
|
|
|
|
|
|
|||||
87
|
Підсумкове узагальнення.
|
|
|
|
|