Синхронізоване календарно-тематичне планування з історії для 10 класу
2021-2022 навчальний рік
Відповідно до Програми для учнів 10-11 класів «Історія України. Всесвітня історія. 10-11 класи» згідно з навчальною програмою, затвердженою Наказом Міністерства освіти і науки України від 21.02.2019 № 236
Історія України (1914 – 1945 рр) (1,5 година на тиждень, 52 – на рік)
Історія України (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / О. В. Гісем, О. О.Мартинюк. — Харків : Вид-во «Ранок», 2018.
Всесвітня історія (1914 – 1945 рр) (1 година на тиждень, 35 – на рік)
Всесвітня історія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл.загал. серед. освіти / О. В. Гісем, О. О. Мартинюк. — Харків :Вид-во «Ранок», 2018.
Синхронізація курсів історії України та всесвітньої історії в 10 кл.
Клас |
Предмет |
Розділ навчальної програми |
10 |
Історія України |
Повторення. Вступ |
Всесвітня історія |
Розділ 1. Передумови Першої світової війни. Війна та революції |
|
Історія України |
Розділ 1. Україна в роки Першої світової війни |
|
Історія України |
Розділ 2. Початок Української революції |
|
Всесвітня історія |
Розділ 2. Облаштування повоєнного світу |
|
Історія України |
Розділ 3. Розгортання Української революції. Боротьба за відновлення державності |
|
Всесвітня історія |
Розділ 3. Провідні держави світу в міжвоєнний період |
|
Історія України |
Розділ 4. Встановлення й утвердження комуністичного тоталітарного режиму в Україні |
|
Всесвітня історія |
Розділ 4. Держави Центрально-Східної Європи |
|
Історія України |
Розділ 5. Західноукраїнські землі в міжвоєнний період |
|
Всесвітня історія |
Розділ 5. Держави Азії та Латинської Америки |
|
Всесвітня історія |
Розділ 6. Передумови Другої світової війни |
|
Всесвітня історія |
Розділ 7. Друга світова війна |
|
Історія України |
Розділ 6. Україна в роки Другої світової війни |
|
Всесвітня історія |
Розділ 8. Повсякденне життя та культура в міжвоєнний період |
Історія України |
Всесвітня історія |
|
||||
№ з/п |
Тема уроку |
|
Дата |
|||
Вступ. |
|
|||||
1 |
Інструктаж з БЖД на уроках історії. Повторення. Вступ. Україна і світ на порозі ХХ ст.:основні тенденції соціально-економічного, політичногота культурного розвитку. ХХ століття у світовій історії.Періодизація історії України ХХ ст.Завдання і структура курсів історії України та всесвітньої історії ХХ – початку ХХІ ст. Особливості курсу історії України 1914–1945 рр.
|
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – характерні риси “короткого ХХ століття”; – зміст понять: світова війна, політичний режим, національна держава, соціальна революція, національна революція, модернізм; – територіальні межі розселення українців як етносу; – етнічний і соціальний склад населення України початку ХХ ст.; – особливості розвитку українського суспільства на початку ХХ ст.; – алгоритми опрацювання таких видів історичних джерел, як плакати, фото- і кінодокументи тощо). Уміти: – застосувати знання про періодизацію історії як інструмент для розуміння особливостей розвитку українських земель у першій половині ХХ ст.; – показати на історичній карті держави -метрополії та їх колоніальні володіння; території українських земель, що входили до складу Російської імперії та Австро-Угорщини; – зіставити території розселення українців початку ХХ ст. і сучасної України; – визначити основні тенденції соціально-економічного, політичного та культурного розвитку України і світу на зламі ХІХ–ХХ ст.; – здобувати інформацію, використовуючи підручники та зіставляти різні компоненти підручників із історії України та всесвітньої історії. |
|
|||
Тема 1. Перша світова війна. Війна та революції |
|
|||||
1. |
Початок Першої світової війни. Фронти війни. |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: Перша світова війна, геополітичні інтереси, система озброєного миру, позиційна війна, ксенофобія, геноцид, репарація, контрибуція; – хронологічні межі Першої світової війни, дати революції в Російській імперії, вступу у війну США і виходу з війни Росії, приходу до влади більшовиків, революцій в Австрії, Німеччині, Болгарії, Комп`єнського перемир`я; – вплив економічних і політичних процесів на хід війни; війну – розпад багатонаціональних імперій; – наслідки вступу у війну США та виходу з війни Росії. Уміти: – встановити хронологічну послідовність і синхронність подій Першої світової війни, революційних подій у Європі; – показати на карті зони геополітичних зазіхань держав – членів Антанти та Троїстого союзу; основні битви Першої світової війни; – визначити передумови Першої світової війни; революцій в Російській імперії та інших країнах Центрально-Східної Європи, причини і наслідки приходу до влади в Росії більшовиків; – визначити особливості повсякденного життя під час війни, статус жінки в суспільстві у період війни; – узагальнити основні політичні, економічні та світоглядні наслідки Першої світової війни та революцій у Росії та Німеччині. |
|
|||
2. |
Воєнні кампанії та події 1915—1916рр |
|
||||
3. |
Воєнні кампанії та події 1917—1918рр |
|
||||
4. |
Практичне заняття Життя на фронті та в тилу. Статус жінки в період Першої світової війни.
|
|
||||
|
||||||
Тема 1. Україна в роки Першої світової війни |
|
|||||
2. |
Повторення. Вступ. Перша світова війна та український національний рух |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: Перша світова війна, окупаційний режим, військове генерал-губернаторство, депортація; – сутність українського питання напередодні війни; геополітичних планів країн Антанти і Центральних держав щодо українських земель; – позиції українських політичних сил напередодні та в умовах війни; – місце, перебіг і наслідки воєнних операцій, що відбувалися на території України в 1914–1917 рр.: окупація російськими військами Східної Галичини та Північної Буковини, Горлицький прорив, Брусиловський прорив, Червневий наступ, бойові дії на Чорному морі; – бойовий шлях Легіону Українських січових стрільців; – особливості становища українців у районах бойових дій; – особливості російського окупаційного режиму на українських теренах, що входили до складу Австрії; – причини розходжень українських політичних сил у ставленні до війни; – причини та наслідки створення українських добровольчих військових формувань і сплеску доброчинного руху в Україні. Уміти: – встановити синхронність подій Першої світової війни на українських територіях, що входили до складу Російської імперії та Австро-Угорщини, і на Західному фронті; – використовувати карту як джерело інформації про події Першої світової війни на українських землях; – висловити аргументовані судження щодо ставлення українських політичних сил Наддніпрянщини і західноукраїнських земель до світової війни; – охарактеризувати повсякдення різних верств населення в умовах Першої світової війни; – скласти характеристики історичних діячів: Михайла Галущинського, Вільгельма Франца фон Габсбурга-Лотрінгена (Василя Вишиваного), Андрія Жука, Григорія Коссака, Костя Левицького. |
|
|||
3. |
Воєнні дії на території України в 1914–1915 рр. |
|
||||
4 |
Воєнні дії на території України в 1916- на початку 1917 р. |
|
||||
5. |
Практичне заняття. Перша світова як виклик людському виживанню. Повсякденне життя на фронті і в тилу |
|
||||
6 |
Урок узагальнення та тематичного контролю з теми 1-2 |
|
||||
Тема 2. Початок Української революції |
|
|||||
|
Розгортання Української революції в березні – травні 1917 р. |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: Знати: – зміст понять: Українська революція, універсали УЦР, опозиція, національно-територіальна автономія, державний переворот, автономісти, самостійники, ультиматум, інтервенція; – етапи Української революції 1917–1921 рр.; – вплив світових подій на внутрішньоукраїнські процеси; – наслідки боротьби політичних партій за вплив на населення України; – природу виникнення, причини й наслідки війн більшовицької Росії з УНР. Уміти: – визначити хронологічні межі Української революції та синхронізувати історичні події періоду; – використовувати карту як джерело інформації про події Української революції у березні 1917 – квітні 1918 рр.; – на основі порівняльного аналізу робити аргументовані висновки щодо основних ідей, цілей та шляхів їх досягнення українськими політичними партіями на початку Української революції; – проаналізувати й порівняти змісти універсалів УЦР, причини і наслідки укладення УНР Брестського мирного договору; – визначити чинники, що впливали на зміни курсу УЦР упродовж березня 1917 – квітня 1918 рр.; – визначити здобутки і прорахунки УЦР у державотворчому процесі, обґрунтувати висловлені судження; – давати аргументовану оцінку діяльності в період УЦР Петра Болбочана, Володимира Винниченка, Михайла Грушевського, Сергія Єфремова, Миколи Міхновського. |
|
|||
|
Проголошення автономії України |
|
||||
|
ПроголошенняУкраїнської Народноі Республіки (УНР) |
|
||||
|
Перша війна більшовицької Росії з УНР та проголошення незалежності УНР |
|
||||
|
Події 1917 р. в Криму |
|
||||
|
Вигнання більшовиків та розвиток УНР взимку – навесні 1918 р. |
|
||||
|
Практичне заняття Державне будівництво УЦР: здобутки і прорахунки |
|
||||
|
Урок узагальнення та тематичного контролю з теми |
|
||||
Тема 2. Повоєнне облаштування світу |
|
|||||
5. |
Паризька мирна конференція 1919 р |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати та розуміти: – зміст понять: система колективної безпеки, демілітаризована зона, санітарний кордон, репарація, контрибуція; – час роботи Паризької та Вашингтонської конференцій, укладення мирних договорів за підсумками Паризької конференції, підписання пакту Бріана-Келлога; – вплив “14 пунктів” В. Вілсона на встановлення повоєнного світового устрою; – статус українських земель відповідно до рішень Паризької мирної конференції; – суперечності Версальсько-Вашингтонської системи; цілі та організацію діяльності Ліги Націй; – причини ревізії повоєнних міждержавних угод; Уміти: – встановити хронологічну послідовність підписання угод, що стали основою Версальсько-Вашингтонської системи; – охарактеризувати (з використанням історичної карти) територіальні зміни, зафіксовані в текстах мирних договорів з Німеччиною та її союзниками; – дати оцінку рішенням Паризької та Вашингтонської конференцій з позицій інтересів “великих” і “малих” держав; – визначити джерела нестабільності в Європі; – висловлювати обґрунтовані судження щодо вжитих державами Антанти та Лігою Націй заходів з підтримання стабільності у Європі. |
|
|||
|
Вашингтонська конференція 1921 – 1922р |
|
||||
|
Міжнародні відносини в 1920-х рр |
|
||||
|
Практичне заняття Вогнища напруженості в міжнародних відносинах: причини, сторони, перебіг та наслідки протистояння |
|
||||
|
Урок узагальнення та тематичного контролю з теми 1-2 |
|
||||
Тема 3. Розгортання Української революції. Боротьба за відновлення української державності |
|
|||||
15. |
Українська Держава за доби гетьманату |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: нати: – зміст понять: гетьманат, Директорія, Чортківська офензива, націонал-комунізм, терор, продовольча розкладка, Воєнний комунізм, реквізиція, політична і трудова еміграція, лінія Керзона; – форми та основні ознаки національної державності часів Української революції: УНР за Центральної Ради, Українська Держава, УНР за Директорії, ЗУНР; – значення Акта злуки УНР і ЗУНР як вияву волі українців до консолідації етнічних земель та свідчення національної самоідентифікації населення України; – особливості розбудови Армії УНР та Української Галицької армії; – відмінності державотворчих процесів в УНР, Українській Державі, ЗУНР; – вплив рішень Паризької мирної конференції та Варшавської угоди на перебіг боротьби за українську державність, визвольних змагань і державотворчих процесів в Україні на розвиток української культури; – значущість творчого доробку українських митців для національної і світової культури; – причини політичної еміграції українців, її центри та ідейні течії; напрями і наслідки трудової еміграції в 1914–1921 рр.; – ставлення різних груп населення до революційних процесів. Уміти: – встановити послідовність і синхронність подій Української революції (на національному, регіональному і локальному рівнях); – оперувати хронологічним і понятійним матеріалом для пояснення таких явищ, як гетьманат, денікінський режим, отаманщина, “воєнний комунізм”, червоний терор; – вказати на карті території УНР, Української Держави, ЗУНР; держави з центрами української політичної еміграції; – виявити специфіку розвитку громадського і релігійного життя, мистецтва, освіти і науки за часів УНР, Української Держави та ЗУНР; – висловити аргументоване судження про результати Української революції 1917–1921 рр.; – визначити особливості розвитку української культури та повсякденного життя людей у 1914–1921 рр.; – розкрити роль в Українській революції Марка Безручка, Нестора Махна, Михайла Омеляновича-Павленка, Олександра Удовиченка; – охарактеризувати державно-політичну діяльність Павла Скоропадського, Євгена Петрушевича та Симона Петлюри. |
|
|||
16. |
Україна наприкінці 1918 – у першій половині 1919р. за доби Директорії |
|
||||
17 |
Західноукраїнські землі в 1918-1919 рр. |
|
||||
|
Україна в другій половині 1919 р. |
|
||||
|
Україна наприкінці 1919 – на початку 1920 р. |
|
||||
|
Україна навесні 1920 – у 1921 р. |
|
||||
|
Розвиток культури в роки Першої світової війни та на початку Української революції |
|
||||
|
Розвиток культури за часів Української Держави П.Скоропадського та Директорії УНР |
|
||||
|
Розвиток культури за більшовицького режиму (1918 – 1920) |
|
||||
|
Практичне заняття «Повсякдення українців у 1917-1921 рр.» / «Місця пам’яті Української революції у моєму населеному пункті». |
|
||||
|
Урок узагальнення та тематичного контролю |
|
||||
Тема 3. Держави світу між світовими війнами (1918 – 1939 рр.) |
|
|||||
|
Сполучені Штати Америки в 1920–1930-ті рр. |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати та розуміти: – зміст понять: проспериті, світова економічна криза, фондова біржа, державне регулювання економіки, тоталітаризм, фашизм, корпоративна держава, нацизм (націонал-соціалізм), комуністичний режим, авторитаризм, антисемітизм; – хронологічні межі доби “проспериті”, Великої депресії, “Нового курсу”, діяльності урядів Народного фронту у Франції, реформування Британської імперії, існування Веймарської республіки, нової економічної політики та спланованої модернізації в СРСР, Громадянської війни в Іспанії, дати Листопадової революції в Німеччині, приходу до влади фашистів в Італії, нацистів у Німеччині, утвердження комуністичного тоталітаризму (сталінізму) в СРСР; – характер економічного зростання у світі 1920-х рр.; – “Новий курс” Франкліна Рузвельта як вимушений перехід до державного регулювання ринкової економіки; – цілі та методи політики “великого стрибка” (спланованої модернізації) в СРСР; – сутність протистояння між тоталітарними режимами та демократичними рухами як визначальну особливість історичного процесу в міжвоєнний період; – світоглядне наповнення тоталітарних ідеологій, їхню спрямованість проти інтересів людини і засад людяності. Уміти: – встановити хронологічну послідовність і синхронність фактів, пов’язаних із економічною стабільністю та світовою кризою у провідних країнах міжвоєнного світу, боротьбою за збереження демократичного устрою і становленням тоталітарних режимів у СРСР, Італії та Німеччині; – виявити (з використанням історичної карти та інших джерел) зміни в геополітичній ситуації в Європі у зв’язку з утвердженням тоталітарних режимів; – охарактеризувати добу “проспериті” в США, реформування Британської імперії, діяльність Народного фронту у Франції, Веймарську республіку і нацистський режим у Німеччині, фашистський режим в Італії, нову економічну політику та політику “великого стрибка” в СРСР; – порівняти стратегії подолання світової економічної кризи, обрані урядами США, Великої Британії, Франції, Німеччини та Італії; комуністичний, фашистський та нацистський тоталітарні режими; – встановити передумови, механізми та наслідки утвердження тоталітарних режимів в Італії та Німеччині; – пояснити сутність СРСР як нової форми Російської імперії в умовах національно-визвольних рухів поневолених Росією народів; – висловлювати аргументовані судження про політичну діяльність Едуарда Даладьє; Адольфа Гітлера, Джеймса Рамсея Макдональда, Беніто Муссоліні, Франкліна Рузвельта, Йосифа Сталіна.
|
|
|||
|
Особливості розвитку Великої Британії . Франція |
|
||||
|
Італія.Режим Беніто Муссоліні |
|
||||
|
Німеччина в 1920–1930-ті рр. |
|
||||
|
Радянський Союз. Особливості комуністичного тоталітарного режиму. Виклики міжвоєнного часу |
|
||||
|
Практичне заняття Тоталітарні режими: встановлення державного контролю над публічним життям і суспільною свідомістю |
|
||||
|
Урок узагальнення та тематичного контролю |
|
||||
Тема 4. Встановлення й утвердження комуністичного тоталітарного режиму в Україні |
|
|||||
|
СтатусУСРР на початку 1920-х рр.. Входження до складу СРСР |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: Знати: – зміст понять: комуністичний режим, сталінізм, директивна економіка, Великий терор, хлібозаготівлі, продрозкладка, розкуркулення, коренізація, українізація, Голодомор, геноцид, "чорна дошка", Розстріляне відродження, культ особи, соціалістичне змагання, УАПЦ, соціалістичний реалізм; – суть, засоби впровадження та наслідки непу, політики коренізації, форсованої індустріалізації, насильницької колективізації та масових репресій; – природу комуністичного тоталітарного режиму та особливості його встановлення в Україні; – протиріччя між комуністичним вченням і новою економічною політикою, доктриною інтернаціоналізму та політикою коренізації, розвитком індустрії та планованою індустріалізацією, кооперуванням і колективізацією, між дійсним та визначеним конституцією 1937 р. державно-політичним статусом УРСР, пропагандистським ідеалом і реальним образом радянської людини; – оцінки голоду 1921–1923 рр., Голодомору і масових репресій як злочинів радянського тоталітарного режиму; – головні місця масових розстрілів, поховань жертв Голодомору та репресій національного, регіонального і локального рівнів; – причини, методи та наслідки ідеологізації національно-культурного життя в УРСР; – мету зросійщення більшовиками України; – взаємозалежність між встановленням єдиновладдя Сталіна, закріпленням однопартійності, переслідуванням і ліквідацією церкви та змінами в масовій свідомості людей; – різницю між художньо-стилістичними особливостями творів, написаних митцями Розстріляного відродження, й апологетами соціалістичного реалізму. Уміти: – встановити послідовність подій історії України 1921–1939 рр.; – вказати на карті регіони масового голоду 1921–1923 рр., Голодомору, індустріальні новобудови в УСРР, місця антибільшовицьких повстань; – визначити причини та масштаби соціально-економічних перетворень радянського тоталітарного режиму, масових репресій, нищення української інтелігенції та політичної еміграції; – визначити особливості втягування російською владою України до складу СРСР; спроможність застосування норм конституції “соціалізму, що переміг” у повсякденному житті радянської людини в УРСР; –визначити особливості розвитку української культури в 1921–1939 рр.; – обстоювати правову оцінку Голодомору як геноциду Українського народу; – охарактеризувати громадсько-політичну та/або мистецьку діяльність Олександра Довженка, Леся Курбаса, Василя Липківського, Християна Раковського, Миколи Скрипника, Миколи Хвильового, Олександра Шумського. |
|
|||
|
Україна на початку 1920-х рр.. Масовий голод 1921-1923 рр. Запровадження НЕПу |
|
||||
|
Політика коренізації в УРСР |
|
||||
|
Форсована індустріалізація |
|
||||
|
Насильницька колективізація і опір їй населенню. Голодомор 1932 – 1933 рр. |
|
||||
|
||||||
|
Практичне заняття «Голодомор мовою документів, свідчень, чисел» |
|
||||
|
Масові репресії. Сталінська конституція |
|
||||
|
Національно – культурне життя радянської України |
|
||||
|
Практичне заняття Пропагандистський ідеал радянської людини та її повсякденне життя |
|
||||
|
Урок узагальнення та тематичного контролю |
|
||||
Тема 4. Держави Центрально-Східної Європи |
|
|||||
|
Друга Річ Посполита. Чехословацька республіка |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: санація, примусова асиміляція, сепаратистський рух, королівська диктатура; – час утворення нових держав у Центрально-Східній Європі, формування авторитарних режимів у регіоні, утворення Югославії; – особливості політики Польщі в Галичині та на Волині та причини наростання напруги між українцями та поляками в наслідок пацифікації, осадництва та полонізації; – труднощі становлення нових незалежних держав у Центрально-Східній Європі; – особливості авторитарних режимів у країнах Центрально-Східної Європи; – перебіг економічних, політичних і культурних процесів у країнах Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період; – сутність національних проблем у регіоні. Уміти: – синхронізувати процеси та події в країнах Центрально-Східної Європи; – охарактеризувати геополітичне становище Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період; – встановити передумови становлення авторитаризму в країнах Центрально-Східної Європи; – порівняти розвиток країн регіону в міжвоєнний період; – охарактеризувати історичних діячів: Юзефа Пілсудського, Томаша Масарика. |
|
|||
|
Угорщина. Румунія |
|
||||
|
Болгарія. Югославія |
|
||||
|
Практичне заняття Центрально-Східна Європа: вибір між демократією та авторитаризмом |
|
||||
Тема 5. Західноукраїнські землі в міжвоєнний період |
|
|||||
|
Українські землі у складі Другої Речі Посполитої |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: Знати: – зміст понять: осадництво, пацифікація, русини, східні креси, національна кооперація, інтегральний націоналізм, український націоналістичний рух, Карпатська Січ; – правовий статус західноукраїнських земель у складі Польщі, Румунії,Чехословаччини; – особливості та головні риси національної політики Польщі, Румунії, Чехословаччини щодо українського населення; – історичні умови формування ідейних течій українського руху в західноукраїнських землях; – передумови формування та зміст теорії інтегрального націоналізму; – вплив міжнародних відносин міжвоєнного періоду на долю регіону. Уміти: – синхронізувати події політичного, соціально-економічного та культурного життя українських земель у складі Польщі, Румунії, Чехословаччини та УСРР у 1921–1939 рр.; – використовувати карту як джерело інформації про розподіл українських територій між державами Центрально-Східної Європи в 1921–1939 рр.; – аргументувати особисті судження щодо діяльності Українського народно-демократичного об’єднання, Української національної партії, Української військової організації, Організації українських націоналістів; – охарактеризувати геополітичне становище Карпатської України; – визначити основні тенденції та протиріччя розвитку культури на західноукраїнських землях; – скласти характеристики історичних діячів: Августина Волошина, Володимира-Сергія Залозецького-Саса, Євгена Коновальця, Василя Мудрого, Андрея Шептицького. |
|
|||
|
Українські політичні організації. Євген Коновалець |
|
||||
|
Українські землі у складі Румунії |
|
||||
|
Українські землі у складі Чехословаччини. Карпатська Україна |
|
||||
|
Карпатська Україна. Третя спроба утвердити незалежність України у XX столітті |
|
||||
|
Культурне й релігійне життя на західноукраїнських землях в умовах іноземного панування. Політичне й культурне життя української політичної еміграції |
|
||||
|
Практичне заняття Повсякденне життя населення в УСРР (УРСР) та українських регіонах у складі Польщі, Чехословаччини, Румунії в міжвоєнний період: спільне й відмінне |
|
||||
|
Урок узагальнення та тематичного контролю |
|
||||
Тема 5. Держави Азії та Латинської америки |
|
|||||
|
Японія та Китай |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: санація, примусова асиміляція, сепаратистський рух, королівська диктатура; – час утворення нових держав у Центрально-Східній Європі, формування авторитарних режимів у регіоні, утворення Югославії; – особливості політики Польщі в Галичині та на Волині та причини наростання напруги між українцями та поляками в наслідок пацифікації, осадництва та полонізації; – труднощі становлення нових незалежних держав у Центрально-Східній Європі; – особливості авторитарних режимів у країнах Центрально-Східної Європи; – перебіг економічних, політичних і культурних процесів у країнах Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період; – сутність національних проблем у регіоні. Уміти: – синхронізувати процеси та події в країнах Центрально-Східної Європи; – охарактеризувати геополітичне становище Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період; – встановити передумови становлення авторитаризму в країнах Центрально-Східної Європи; – порівняти розвиток країн регіону в міжвоєнний період; – охарактеризувати історичних діячів: Юзефа Пілсудського, Томаша Масарика.
|
|
|||
|
Індія. Країни Середнього та Близького Сходу. Країни Латинської Америки |
|
||||
|
Практичне заняття Азія та Латинська Америка: протиборство демократичних сил і диктаторських режимів |
|
||||
|
Урок узагальнення та тематичного контролю |
|
||||
Тема 6. Передумови Другої світової війни |
|
|||||
|
Утворення осередків Другої світової війни. Створення блоку Берлін—Рим—Токіо |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: політика “умиротворення”, аншлюс, Судетська проблема, “Мюнхен”, “Вісь”; – час утворення “Вісі”, Мюнхенської угоди, англо-франко-радянських переговорів у Москві, дату укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – причини кризи Версальсько-Вашингтонської системи; – зумовленість зовнішньополітичних пріоритетів провідних країн світу суперечностями Версальсько-Вашингтонської системи; – причини та наслідки провалу проекту системи колективної безпеки (Східного пакту), англо-франко-радянських переговорів у Москві; – сутність політики “умиротворення” та її роль у наближенні Другої світової війни; – співвдіповідальність СРСР за розпалювання Другої світової війни. Уміти: – визначити (за допомогою історичної карти) вогнища війни на Далекому Сході, в Африці та Європі, сфери впливу Німеччини та СРСР за таємним протоколом до пакту Молотова-Ріббентропа; – визначити причини та наслідки політики “умиротворення”, радянсько-німецького зближення й укладення пакту Молотова-Ріббентропа; – охарактеризувати діяльність Ліги Націй в умовах загострення міжнародних відносин 1930-х рр.; – порівняти передумови Першої та Другої світових воєн; – оцінити політичну позицію та діяльність європейських лідерів в умовах назрівання війни.
|
|
|||
|
Політика «умиротворення» агресора та її крах |
|
||||
|
СРСР у системі міжнародних відносин напередодні Другої світової війни |
|
||||
|
Практичне заняття Міжнародні відносини в другій половині 1930 – х рр.. у світлі історичних джерел |
|
||||
Тема 7. Друга світова війна |
|
|||||
|
Початок Другої світової війни. Характеристика основних періодів війни |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: дивна війна, новий порядок, Рух Опору, Голокост, антигітлерівська коаліція, Другий фронт, “Велика трійка”, колабораціонізм; – хронологічні межі Другої світової війни та німецько-радянської війни, дати ключових битв/ військових операцій Другої світової війни, Нюрнберзького і Токійського судових процесів, утворення ООН; – характер, періодизацію, головні події, політичні, економічні та соціальні наслідки Другої світової війни; – внесок держав-членів антигітлерівської коаліції у досягнення перемоги над нацистською Німеччиною і її союзниками, створення ООН; – особливості окупаційного режиму та Руху Опору на окупованих територіях; – рішення Нюрнберзького і Токійського процесів над воєнними злочинцями. Уміти: – визничити (за допомогою історичної карти) основні театри воєнних дій, місця основних битв, зміни державних кордонів у Європі, передбачені домовленостями у межах Великої трійки; – охарактеризувати течії в Русі Опору; – визначити передумови і наслідки Голокосту, виклики, перед якими опинилося людство в умовах Другої світової війни; – обґрунтувати власні судження щодо наслідків і уроків Другої світової війни; – оцінити роль провідних представників світової політичної та військової еліти (Франкліна Рузвельта, Вінстона Черчіля, Йосифа Сталіна, Дуайта Девіда Ейзенгауера та ін.) у ключових подіях Другої світової війни.
|
|
|||
|
Воєнні дії в середині 1941 — 1944 рр |
|
||||
|
Окупаційний режим у поневолених країнах. Рух Опору |
|
||||
|
Завершення та підсумки Другої світової війни. Світ після Другої світової війни |
|
||||
|
Практичне заняття. «Праведники народів світу: подвиг в ім’я людини» / «Світ після Другої світової війни» |
|
||||
Тема 6. Україна в роки Другої світової війни |
|
|||||
|
Україна на початку Другої світової війни(1939-1941) |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: Знати: – зміст понять: країна-агресор, пакт, радянізація, бліцкриг, окупаційний режим, евакуація, мобілізація, новий порядок, похідні групи, чорносвитники, остарбайтери, воєнний злочин, Голокост; – природу Другої світової війни як найбільшої за проявами і наслідками трагедії в історії людства; – зміст українського питання в міжнародній політиці напередодні Другої світової війни; – цілі та напрямки німецько-радянської співпраці від серпня 1939 до червня 1941 р.; – причини, зміст та наслідки політики радянізації Західної України; – основні воєнні дії, що відбувалися на території України в період Другої світової війни; – вплив окупаційного режиму на спосіб життя та свідомість населення; – причини польсько-українського протистояння, роль німецької окупаційної влади та радянських партизанів у його загостренні; – природу виникнення та наслідки явищ часів війни: Голокосту, таборів смерті, тактики “випаленої землі”, депортацій етнічних груп і народів; – причини розколу ОУН, виникнення українського визвольного руху та його військово політичної формації – УПА; – руйнівні наслідки Другої світової війни для України; – вплив війни на українську культуру (під окупацією, в евакуації, у вигнанні) та повсякденне життя українців. Уміти: – встановити хронологічну послідовність і синхронізувати події Другої світової війни в Україні та поза її межами; – використовувати карту як джерело інформації про оборонні та наступальні операції на території України, пересування ворогуючих сторін і рух лінії фронту, адміністративно-територіальні утворення часів нацистського окупаційного режиму на території України; – висловити аргументовані судження щодо анексії Радянським Союзом у 1939–1940 рр. і радянізації нових українських територій, політичного та соціально-економічного становища в Україні напередодні німецько-радянської війни, правового статусу громадян на анексованих територіях; – пояснити причини і наслідки окупації України та польсько-українського протистояння; – обстоювати власні судження щодо ролі й місця українців у військових формуваннях держав Об’єднаних Націй у роки Другої світової війни та вирішення українського питання на завершальному етапі війни; – визначити тенденції розвитку національної культури воєнної доби; – дати історичну оцінку масштабам втрат українського народу від воєнних дій, злочинів комуністичного та нацистського тоталітарних режимів, виявляти розуміння глибини трагедії українців як бездержавної нації в той час; – охарактеризувати одну з історичних постатей часів війни: Івана Багряного, Олени Вітер, Кузьми Дерев’янка, Олександра Довженка, Сидора Ковпака, Івана Кожедуба, Василя Порика, Олени Теліги, Ігоря Сікорського, Амета-Хана Султана; – висловити аргументовані судження щодо діяльності Степана Бандери, Тараса Бульби (Боровця), Андрія Мельника, Кирила Осьмака, Романа Шухевича в українському визвольному русі періоду Другої світової війни. |
|
|||
|
Україна на початку німецько-радянської війни |
|
||||
|
Україна в умовах нацистської окупації |
|
||||
|
Рух Опору та його течії в Україні |
|
||||
|
Вигнання нацистських загарбників з України |
|
||||
|
Україна на завершальному етапі війни. Радість і смуток перемоги |
|
||||
|
Культура в роки війни |
|
||||
|
Практичне заняття «Війна в пам’ятниках рідного краю» Захист навчальних проектів «Воєнне повсякдення: люди і долі» (краєзнавча експедиція). Навчальний проект: Друга світова — найкривавіший збройний конфлікт в історії людства. / Участь українців у визволенні країн Європи. / Воєнне повсякдення: люди і долі. /Війна в об’єктиві камери. (на вибір) |
|
||||
|
||||||
|
Урок узагальнення та тематичного контролю
|
|
||||
Тема 8. Повсякденне життя та культура в міжвоєнний період |
||||||
|
Освіта та наука. Література та мистецтво. Практичне заняття «Друга світова війна в об’єктиві кінокамер» |
У результаті навчально-пізнавальної діяльності учні/учениці зможуть: Знати: – зміст понять: модерн, авангардизм, втрачене покоління, масова культура, джаз, мюзикл, олімпійський рух; – провідні наукові ідеї міжвоєнного періоду, – мистецькі здобутки та напрями (течії) модернізму; – передумови виникнення масової культури, олімпійського руху; – вплив кінематографу на розвиток культури. Уміти: – характеризувати зміни в повсякденному житті населення в першій половині ХХ ст.; – визначати тенденції в розвитку культури; – розповідати про досягнення науки і техніки періоду, пояснювати їхній вплив на повсякденне життя людей; – висловити аргументовані судження про наукову/мистецьку діяльність Сальвадора Далі, Альберта Ейнштейна, Чарлі Чапліна. |
|
|||
35. |
Урок узагальнення та тематичного контролю |
|
||||
1