Календарне планування уроків образотворчого мистецтва у 5 класі
За програмою Масол Л., Коваленко О., Кузьменко Г., Марчук Ж., константи нової О., Паньків Л., Гринчук І.
Образотворче мистецтво: підр. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ С. М. Железняк, О. В. Ламонова. – К.: Генеза, 2013. – 176 с.
№ |
Тема уроку |
Орієнтовний зміст |
Дата |
|||
Вступ. Що таке мистецтво |
||||||
1. |
Види образотворчого мистецтва. «Палітра мистецтв». |
Види мистецтва та їх специфіка. Просторові, часові, просторово-часові (синтетичні) види мистецтв. Види образотворчого мистецтва. Вимоги до створення декоративної композиції. |
01.09 |
|||
2. |
З чого починається картина. Формат. Композиція «Світ моїх вражень». |
Формат: вертикальний , та горизонтальний. Композиційні акономірності та прийоми. |
08 .09 |
|||
3. |
Як с компонувати малюнок в обраному форматі. |
Розташування на аркуші паперу. Верхня та нижня площина. Симетричне й асиметричне зображення. Встановлення композиційної рівноваги. Рівновага світлих і темних плям у композиції. |
15.09 |
|||
Розділ 1. Графіка |
|
|
23.09 |
|||
4. |
Ботанічні замальовки. Графічна композиція «Добра та зла рослини». |
Графіка; її різновиди за способом виконання та за призначенням. Композиція. Різновиди композиції, її властивості та засоби. (натура. Природа) матеріали та інструменти. |
22.09 |
|||
5. |
Графіка. Види графіки. Графічні техніки. |
Визначення видів графіки. Монотипія. Різновиди монотипії. Вимоги до створення графічної композиції. |
29.09 |
|||
6. |
Лінія та силует у рисунку. |
Силует. Роль контрасту, контуру, плями у створенні виразного силуету. Різновиди силуетів за технікою виконання. Сюжети силуетних композицій. Симетричне й асиметричне зображення. Доцільне використання художньо-педагогічних технологій. |
06.10 |
|||
7. |
Прийоми композиції. |
Пропорції постаті людини. Порівняння розмірів і пропорцій людей на прикладі мистецьких творів. Статика, дина1міка. Шум, радість, сум, спокій, рух у композиції коміксу. Композиція кадру. |
13.10 |
|||
8. |
Що таке конструкція і пропорції. |
Каркас і конструкція. Асоціативно-образна форма. Форма і загальні пропорції (єдність та співвідношення частин з цілим).
|
20.10 |
|||
9. |
Світлотінь. |
Світлотінь та її градації у тональному рисунку. Способи штрихування. Напрями штрихування. Сприйняття художніх творів, де об’ємні геометричні тіла є центром композиції.
|
03.11 |
|||
10. |
Знайомство з перспективою, рисування куба і предметів прямокутної форми. |
Лінійна перспектива (як засіб виявлення об’ємної форми) у зображенні предметів. Лінія і штрих у передачі простору. |
10.11 |
|||
11. |
Рисування предметів циліндричної форми, подібних до кулі, та складної форми. |
Натюрморт. Роль композиції і колориту у створенні натюрморту. Композиційна рівновага у натюрморті. Нюанс, контраст. Сприйняття художніх творів, де куля є центром композиції.
|
17.11 |
|||
12. |
Ілюстрація. |
Сюжетна композиція. Ілюстрація. образна інтерпретація казкового, літературного герою.
|
24.11 |
|||
13. |
Із чого складається книга. |
Книжкова графіка. Основні елементи книжки: обкладинка, титул, фронти спис, ілюстрації. заставки, кінцівки. Композиційні особливості в книжковій графіці. |
01.12 |
|||
14. |
Художній шрифт. |
Композиція у графіці. Шрифтова композиція (буква, слово); буквиця, монограма, декор, літери, буква-образ, слово-образ, асоціативність, характер написання шрифтів. Доцільне використання художньо-педагогічних технологій. |
08.12 |
|||
15. |
Ужиткова графіка. |
Прикладна графіка (плакат, листівки – привітання, запрошення, марки, піктограми, афіши, рекламні оголошення). художні прийомі зображення, змістові акценти, символіка, візуальна комунікація. Доцільне використання художньо-педагогічних технологій. |
15.12 |
|||
16. |
Узагальнюючий урок із теми «Графіка».
|
Систематизація знань учнів із теми «Графіка». Вікторина. Робота в групах. Створення тематичного натюрморту «Зимові квіти»
|
22.12 |
|||
Розділ 2. Живопис
|
||||||
17.
|
Види живопису. |
Види та жанри живопису. Живописні техніки. |
|
|||
18.
|
Колірний спектр. |
Поняття «колірний спектр» та термінів: «хроматичні та ахроматичні кольори», «додаткові кольори», «теплі та холодні гами кольорів» |
|
|||
19.
|
Колорит. |
«Колорит», «локальний колір», «насиченість кольорів», «співвідношення за кольором та розміром кольорових плям», техніка гризайль - живопис відтінками одного кольору. |
|
|||
20. |
Вплив світла на колір. Малювання квітів. |
Замальовки з натури. |
|
|||
21. |
Повітряна перспектива. Настрій.
|
Лінійно- конструктивна перспектива. Кольорово- повітряна перспектива. |
|
|||
Розділ 3. Скульптура і декоративно-ужиткове мистецтво.
|
||||||
22. |
Що таке скульптура. Види скульптури. |
Види скульптури - кругла, рельєф (барельєф, горельєф, контррельєф), мала пластика, станкова та монументальна скульптура |
|
|||
23. |
Засоби художньої виразності в скульптурі. |
Об’єм - головний засіб художньої виразності в скульптурі, вплив кольору та фактури матеріалу на твір образотворчого мистецтва |
|
|||
24. |
Види декоративно-ужиткового мистецтва. |
Види декоративно-ужиткового мистецтва |
|
|||
25. |
Орнаментальна Композиція. |
Мова знаків і символів у декоративно-прикладному мистецтві |
|
|||
26. |
Українські писанки. |
Символіка в декоративно- ужитковому мистецтві. Символи на писанках. |
|
|||
27. |
Символіка українського орнаменту. |
Види орнаментів. Символіка. |
|
|||
28. |
Як стилізувати природні форми. |
Стилізація природних форм. |
|
|||
29. |
Народні промисли. |
Етнографічні центри українського народного мистецтва |
|
|||
30. |
Петриківський розпис.
|
Техніки петриківського розпису, удосконалювати навички композиційного вирішення твору |
|
|||
Розділ 4. Поєднання різних видів мистецтв
|
||||||
31. |
Мистецтво навколо нас. Роль художника в цирковій виставі. Декоративне панно «Клоун». |
Об’єкти образотворчого мистецтва в повсякденному житті |
|
|||
32. |
Ляльковий театр. Виготовлення рукавичної ляльки. |
Історія виникнення театру та різні типи ляльок: тростяні, тіньові, маріонетки, рукавичні. |
|
|||
33. |
Робота над лялкою, декорування. |
|
|
|||
34. |
Вернісаж дитячих робіт Розігрування учнями вистави. |
|
|
|||
35. |
Віртуальна подорож до музею. |
|
|
|||
Календарне планування уроків образотворчого мистецтва у 6 класі
За програмою Масол Л., Коваленко О., Кузьменко Г., Марчук Ж., константи нової О., Паньків Л., Гринчук І.
Образотворче мистецтво: підр. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ С. М. Железняк, О. В. Ламонова. – К.: Генеза, 2014. – 192 с.
№ |
Зміст навчального матеріалу |
Орієнтовний зміст |
Дата |
|
Вступ. Тема 1. Що таке жанри мистецтва.
|
||||
1. |
Жанри образотворчого мистецтва.
|
Класифікація жанрів в образотворчому мистецтві. Створення композиції на вільну тему в одому із жанрів за вибором учнів. |
01.09 |
|
2. |
Як в образотворчому мистецтві з’явилися жанри.
|
Виникнення розподілу жанрів у мистецтві та їх академічна ієрархія |
08.09 |
|
3. |
Новаторство в мистецтві. |
Традиційний (академічний) розподіл на жанри. Абстракціонізм. Створення абстрактної композиції |
15.09 |
|
Розділ 1. Анімалістка. Пейзаж |
||||
4. |
Анімалістичний жанр. |
Періоди популярності анімалістичного жанру в різні часи. Зображення улюбленої тварини |
22.09 |
|
5. |
Зображення тварин. |
Особливості зображення тварин. Начерк |
29.09 |
|
6. |
Анімалістка в скульптурі. |
Особливості анімалістичного жанру в скульптурі. Етапи створення скульптури тваринки |
06.10 |
|
7. |
Деталь, подрібненість. Узагальнення, площинність. |
Цілісні і подрібнені форми. Створення рельєфної композиції. Площинний і глибинно-просторовий способи зображення. |
13.10 |
|
8. |
Фантастичні тварини |
|
20.10 |
|
9. |
Пейзаж. Історія пейзажу. |
Розвиток пейзажного жанру в Україні і світі. Етапи роботи над пейзажем. |
03.11 |
|
10. |
Настрій у пейзажі. |
Спокійні і динамічні пейзажі. Поділ пейзажів за тематикою. Напрямки пейзажів. |
10.11 |
|
11. |
Спостережна перспектива. |
Закони перспективи |
17.11 |
|
Розділ 2. Створення образу людини |
||||
12. |
Портрет. Історія виникнення жанру. |
Типи портрету. Пропорції голови людини. |
24.11 |
|
13. |
Образ у портреті |
Створення автопортрету в історичному костюмі минулих часів. |
01.12 |
|
14. |
Історія вивчення пропорцій людини. |
Канон. Пропорції тіла людини. |
08.12 |
|
15. |
Як робити начерки |
Начерки постаті людини з натури. |
15.12 |
|
16. |
Лялька – уособлення образу людини. Символіка українських народних ляльок. Мистецтво оформлення театральної вистави. Різдвяний вертеп.
|
Створення різдвяного вертепу |
22.12 |
|
Розділ 3. Натюрморт. |
||||
17. |
Натюрморт. |
Зображення натюрморту в теплому або холодному колориті. |
|
|
18-19 |
Натюрморт тематичний. |
|
|
|
20 |
Натюрморт у різних видах мистецтва. |
|
|
|
21. |
Декоративний натюрморт. |
|
|
|
Розділ 4. Сюжетно-тематична картина. |
||||
22 |
Сюжетно-тематична картина.. |
Створення композиції спогаду у теплому або холодному колориті |
|
|
23-24 |
Побутовий жанр у народному мистецтві. |
Створення композиції на тему народної пісні.
|
|
|
Розділ 5. Жанрове розмаїття в образотворчому мистецтві. |
||||
25 |
Український народний одяг. |
Створення ескізу сучасного одягу з елементами народної традиції. |
|
|
26 |
Шевченко-художник. |
Ілюстрування творів Т. Г. Шевченка. |
|
|
27 |
Біблійна тема в мистецтві. |
Створення зображення янгола. |
|
|
28 |
Фреска і вітраж. |
Монументальний живопис храмів |
|
|
29 |
Міфологічна тема. |
Створення силуетної композиції у стилі грецького вазопису. |
|
|
30 |
Міфи рідного краю. |
Головні божества давніх слов’ян |
|
|
31 |
Історичний і батальний жанр. |
Створення композиції на історичну тематику. |
|
|
32 |
Історична спадщина. |
Створення ескізів костюмів до казки про Кирила Кожум’яку. |
|
|
33 |
Моя країна – Україна. |
Композиція панно. |
|
|
34 |
Вернісаж дитячих робіт. |
|
|
|
35 |
Перевір свої досягнення |
|
|
|
Календарне планування уроків образотворчого мистецтва у 7 класі
За програмою Масол Л., Коваленко О., Кузьменко Г., Марчук Ж., константи нової О., Паньків Л., Гринчук І.
Образотворче мистецтво: підр. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Т. Є. Рубля, – К.: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2015. – 200 с.: іл.. 2013. – 176 с.
№ |
Зміст навчального матеріалу |
Орієнтовний зміст |
Дата |
Діалог традицій і новаторства. Розділ I.Ммистецтво в нашому житті |
|||
Тема 1. Архітектура |
|||
1. |
Архітектура та її види.
|
Дати поняття про архітектуру як вид мистецтва; ознайомити учнів з її видами, основними засобами виразності, з класифікацією архітектурних об′єктів за призначенням; сприяти усвідомленню єдності архітектурної тріади: міцність – корисність – краса; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; виховувати любов до прекрасного на прикладах зразків світового мистецтва та рідного краю |
01.09 |
2. |
Будинок та інтер'єр.
|
Поглибити знання про інтер’єр, закони перспективи, виробляти практичні навички зображення інтер’єру, формувати уявлення про фронтальну і кутову перспективу, уміння бачити і розуміти особливості будови форми замкнутого простору; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; виховувати в учнів акуратність, увагу |
07.09 |
3. |
Інтер'єр у житті людини.
|
Поглибити знання учнів про жанр інтер’єру, ознайомити учнів зі стилями та напрямками в інтер`єрі, особливостями створення цілісного образу інтер`єру, з основами композиції інтер’єру; виробляти практичні навички зображення інтер’єру з різних точок зору. |
15.09 |
4. |
Екстер’єр – обличчя будинку.
|
Ознайомити учнів з конструктивними та декоративними елементами будівель. Поглибити знання з лінійної перспективи, вчити зображати будинок у кутовій перспективі, розвивати аналітичне та конструктивне мислення. |
22.09 |
5. |
Вулиці, що творять образ міста.
|
Поглибити знання учнів з перспективи, вчити відтворювати просторову перспективу. Розвивати композиційні уміння та навички, просторову уяву учнів. |
29.09 |
6. |
Архітектурні пам’ятки України.
|
Ознайомити учнів із архітектурною спадщиною України, вчити компонувати кілька елементів пейзажу в просторовому зв’язку їх між собою з композиційним і тоновим рішенням. |
06.10 |
7. |
Особливості ландшафтної архітектури. |
Ознайомити учнів із ландшафтною архітектурою, сформувати уявлення учнів про різні стилі ландшафтної архітектури, розвивати дрібну моторику руки, наполегливість, вміння компонувати елементи рельєфної композиції, передавати плановість. |
13.10 |
8. |
Світові шедеври архітектури. |
Підсумковий урок. Здійснити контроль, корекцію, систематизацію та оцінювання навчальних досягнень учнів, розвивати вміння узагальнювати матеріал. |
20.11 |
Тема2. Декоративно-прикладне мистецтво |
|||
9. |
Види декоративно -прикладного мистецтва. |
Розширити знання про декоративне мистецтво, учити розпізнавати та аналізувати види декоративного мистецтва. |
03.11 |
10. |
Барвисте диво українського народного розпису. |
Ознайомити учнів із осередками народного розпису в Україні та майстрами розпису. |
10.11 |
11. |
Вишивка -невмирущий оберіг. |
Ознайомити з історією вишивки, її основним призначенням та роллю в житті людини. |
17.11 |
12. |
Чарівне мереживо витинанки. |
Знайомити учнів із символами в орнаментах, історією їхнього виникнення, вчити дотримувати основних принципів композиції «Дерева роду», гармонійно підбирати колірну гаму, розширювати знання про побудову симетричних композицій. |
24.11 |
13. |
Лялька-мотанка - берегиня роду. |
Ознайомити із символікою та береговою функцію ляльки-мотанки. |
01.12 |
14. |
Народна іграшка - пам’ять нації. |
Ознайомити учнів з технологією виготовлення народної іграшки та матеріалами, з яких вона може бути виготовлятися: дерево, глина, солома, нитки, тісто… |
08.12 |
15. |
Вертеп: мистецтво народжене вірою. |
Ознайомити учнів з історією Різдвяного вертепу, особливостями його оформлення. |
15.12 |
16. |
Декоративно-прикладне мистецтво в нашому житті. |
Підсумковий урок.
|
22.12 |
Розділ 2. Культурно-просторове середовище. Тема 1. Дизайн. |
|||
17 |
Гармонія, контраст і виразність у графічному дизайні
|
Ознайомити учнів з графічним дизайном та його видами. |
|
18 |
Промисловий дизайн як обличчя епохи.
|
Ознайомити учнів з мистецтвом дизайну як однією із форм організації побуту людини, з поняттям «промисловий дизайн», пояснити значення промислового дизайну в житті людини. Формувати художньо-практичну компетентність. Розвивати логічне мислення, конструктивні навички. Виховувати художній смак. |
|
19 |
Арт-дизайн - високе мистецтво сучасності.
|
Ознайомити зі способами створення об’єктів арт-дизайну. |
|
20 |
Біоніка як джерело ідей промислового дизайну.
|
Ознайомити учнів з основами біоніки; навчити аналізувати природні форми; створювати дизайн-ескізи транспортних засобів (електроніки); вчити розуміти, цінувати і створювати красу навколо себе. |
|
21 |
Малюнок, літера, шрифт у графічному дизайні
|
Розвивати інтерес в учнів до історії виникнення писемності й шрифтів як засобів передачі інформації; пояснити значення шрифтів у книжковій графіці; ознайомити учнів з елементами шрифтової грамоти та стильовим розмаїттям шрифтів. |
|
22 |
Рекламний дизайн.
|
Поглибити знання учнів про прикладну графіку – плакат, сформувати уявлення учнів про рекламний дизайн. |
|
23 |
Графіті — мистецтво вулиць. |
Дати поняття про мистецтво графіті, його види та стилі; вчити виконувати нескладні композиції у графіті. |
|
24 |
Сучасний дизайн та імідж людини.
|
Поглибити знання учнів про створення образу в одязі; сформувати уміння самостійно інтерпретувати сучасну моду в єдності традицій і новаторства, розуміти їх зв’язки з соціальним і культурним середовищами. |
|
25 |
Монограма - літери, що говорять про тебе
|
Дати поняття про монограму, ознайомити із композицією монограм, різновидами шрифтів. |
|
26 |
Стиль — забаганка дизайнера чи поклик душі? |
Дати поняття «стиль», ознайомити із сучасними стилями одягу. |
|
27 |
Зачіска — краса і стиль, що створює дизайнер. |
Формувати уявлення про роботу стиліста. |
|
28 |
Створюємо власний імідж. |
Формувати розуміння учнями значення іміджу в сучасному світі, підпорядкованості костюму, стилю одягу умовам життя кожної епохи, соціальним порядкам, психології людини, її вдачі, смаку. |
|
29 |
Ландшафтний дизайн як засіб організації середовища. |
Ознайомити учнів із особливостями організації парків, специфікою ландшафтного мистецтва. |
|
30 |
Дизайн інтер’єру.
|
Ознайомити із техніками розписування яєць, різними способами виготовлення прикрас із писанок, оздоблення ними приміщень. |
|
31 |
Країна фестивалів. |
поглибити знання учнів про скульптурне мистецтво; сформувати уявлення учнів про художнє оформлення предметів. |
|
32-33 |
Футуристичний дизайн – погляд в майбутнє.
|
Ознайомити учнів з футуристичним дизайном, ідеями футурологів у містобудуванні та технологіях.
|
|
34 |
Перевір свої досягнення.
|
Визначити рівень засвоєння теоретичних знань і опанування практичними вміннями у період навчання в 7-му класі; розвивати логічне мислення, уміння узагальнювати матеріал, робити висновки. |
|
35 |
Віртуальна подорож до музеїв світу. |
|
|
1