Тема: озера і болота - природне угрупування.
Василь Чухліб «Пісня тоненької Очеретини».
Мета: вчити розуміти текст, виділяти головне, аналізувати, висловлювати свою думку; збагатити уявлення про рослинний і тваринний світ боліт; вказати значення болота для людини; розвивати уяву, навички правильного й усвідомленого читання в особах; виховувати любов до природи.
Обладнання: таблиці, малюнки, карточки, ноутбук, екран, магнітофон. Тип уроку: Урок -подорож. Вивчення нового матеріалу. Інтегрований (ЯДС і літературне читання).
Випереджувальне завдання: підготувати інформацію про рослинний і тваринний світ боліт)
Хід уроку
Сьогодні , діти у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості. А нам, українцям, з давніх-давен притаманне шанобливе ставлення до незнайомих людей. Тож давайте привітаємо їх.
Ми раді, люди добрі
І вітаєм щиро вас
І запрошуєм ласкаво
На урок у наший клас
-Кому дозволимо першим сісти? (дівчаткам) Так ,правильно. Спочатку краса, а потім сила. Діти! У нас інтегрований урок.
ЯДС з читанням зустрілись удвох.
У подорож будемо вирушати
На гелікоптері будемо літати.
З героями казки зустрічатись
Зустрінемо багато там завдань
Відповідь дамо на безліч запитань.
Ой, ніби хтось стукає до нас «Давайте всі разом скажемо. Заходь!» (У клас заходять Незнайко та Кнопочка ).
Кнопочка . Доброго дня, любі діти! Як добре, що ви потрапили в нашу казкову школу. Ви знаєте, хто ми такі? Поруч зі мною не просто Незнайко - хлопчик, а учень,який не хоче навчатися. Покажіть йому, будь ласка, як треба вчитися.
Вчитель. Кнопочко та Незнайку, сідайте з нами за парти, починаємо урок. (І слайд) І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів . Очікування (ілюстрації транспортних засобів)
-Діти, так на якому виді транспорту ми будемо подорожувати?
-Як по-іншому можна назвати?
-А чому ми вибрали гелікоптер?
Дійсно, на ньому можна дістатися в будь-які куточки нашої держави.
-А ось куди ми направимось допоможе нам загадка.
Не вода і не суша, на човні не перепливеш і ногами не підеш?(Болото).
-Що таке болото?
-Де в Україні найбільше боліт?
В Поліссі понуре болото
Пів-Полісся вода залила Тільки де-не - де хутір помітно Тільки де-не-де клаптик села.
- Як в природі утворюється болото?
Отже, сьогодні ми будемо говорити про прісні водойми та болото як природне угруповання, познайомимося з твором Василя Чухліба «Пісня тоненької Очеретини», збагатимо ваші знання про рослинний і тваринний світ боліт.
-А що ви очікуєте від уроку? (Метод «Мікрофон»).
- Подорожувати будемо по таких зупинках (На дошці таблиця-маршрут).
Першою зупинкою буде «Згадай – ка»…Тож вмощуйтесь зручніше і в путь. Ми летимо над чудовим лісом. А ось перед нами видніється «зелена лука». Давайте приземлимось. А он далі ми бачимо, що то не лука,то розкинулось болото. (ІІ слайд)
Будь - яке природне угруповання розвивається і змінюється. Велике значення у процесі зміни наземних угруповань належить рослинам, але їх діяльність невіддільна від діяльності решти живих організмів угруповання, і тому воно завжди живе і змінюється як єдине ціле. Зміна відбувається в певних напрямках, а тривалість існування різних природних угруповань дуже різна. Прикладом зміни може бути заростання прісної водойми й утворення болота.
Звичайно,озера чи ставки, як і люди старіють і вмирають. Але їх життєвий шлях незрівнянно довший від людського. І може тривати тисячі років.
У молодому озері вода чиста і прозора. Але проходить час, і на дні відкладається дрібнозернистий мул. Він утворюється з решток рослин, які через нестачу кисню і бактерій не встигають перетворитися на поживні речовини і нагромаджуються на дні. У прибережній зоні теж нагромаджуються рештки водяної рослинності. Водойма поступово міліє. Прибережна водяна рослинність поширюється до центра водойми. Озеро потроху перетворюється на болото.
Заросле болото нагадує зелену луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю «луку« людині чи великій тварині, щоб потрапити у в’язке багно, з якого самому вибратися дуже важко.
Риби і рослини відкритих ділянок водойми поступово зникають. Багато рослин і тварин замінюються іншими видами, краще пристосованими до умов болота.
А) На болотах та прісних водоймах серед рослин переважають трав’янисті: мох сфагнум, журавлина, осока, рогіз, очерет, росичка,чорниці. Мох сфагнум росте верхівкою, а нижняя частина стебла поступово відмирає. Відмерлі частини рослин занурюються у воду. Ці частини здатні нагромаджувати і довго утримувати велику кількість води (що в 30-40 разів перевищує вагу самого моху).Оскільки в болотній воді мало кисню, а сфагнум виділяє кислоти, які вбивають бактерії, то відмерлі його частини не перегнивають. Вони осідають на дні боліт протягом десятків, сотень і навітьтисяч років, пресуються і утворюють торф.
Його шари інколи сягають десятків метрів завтовшки.Але швидкість відкладання торфу незначна: за десять років виникає шар товщиною не більше сантиметра.
Б) На болоті росте цікава рослина- комахоїд росичка. Варто якійсь комасі лише доторкнутися до хоч однієї з її ворсинок, як спрацьовує природна пастка. Жертва вгрузає в липкий слиз, а сусідні ворсинки ніби за командою дружно хапають її і топлять у клейкій речовині. Мертва комаха з краю листка потрапляє на його середину, листок стуляється, перетворюючись на щось подібне до шлунка. А коли через кілька днів розкривається, то на ньому можна побачити рештки жертви.
В) На болоті багато комарів і мошок. Вони є кормом для риб, ящірок, болотних птахів(кулика, курочки болотної). На болотах гніздяться чапля, журавель сірий, дикі качки і гуси. На водяних птахів полює хижий птах- лунь болотний. Селяться на болотах і звірі: полівка водяна, нутрія, ондатра, черепаха. (За кожну тварину розповідають учні з груп. Малюнки із зображенням тварин )
-Раніше діти, вважалося, що болота- це природні «хвороботворні лишаї» на тілі Землі, які не можна було використовувати у господарстві. Багато з них осушували. Це призводило до обмілення річок, уповільнення росту дерев, загибелі птахів і звірів, зникнення ціннихягід, зниження рівня води в колодязях. Теперзрозуміло, що болота відіграють роль губки, що накопичує воду за умови її надлишку і віддає під час посух, Вони є фільтрами, які очищають воду річок і струмків. На болотах росте багато лікарських рослин, водяться рідкісні птахи.
1.Читання анаграмм (Vслайд)
- Прочитайте слова і скажіть, хто так робить?
І в ц н ь р і к а є (цвірінькає) е к р е с к о ч (скрекоче)
У є к (кує) ч о е г л г е (гелгоче)
К є а а в к (квакає) а д у к д к у к а є А к є я р к (крякає) а п с і в є (співає)
-Де живуть ці тварини?
2.Робота над лексичним значенням слів.
Гра «Знайди пару».
На дошці розміщені малюнки жаби ,чаплі, бугая (птах), деркача, кулика, очерету. Учитель на картці блискавці показує ці слова. Діти повинні знайти відповідний малюнок, під яким учень прикріплює картку зі словом.
3.Читання колонок слів з дошки(самостійно, напівголосно,голосно)
Розпиналася співаю
Хитнула загуду
Зареготав забриніла
Обурився полетів
Слухала деренчить
4.Слідуюча зупинка «Хвилинка- веселинка».
Фізхвилинка
Вітер очерет гойдає і додолу нагинає.
Вліво, вправо нахилив й знову, знову закрутив. І наш Незнайко покрутився Раз схилився, два схилився.
Потім далі він пішов, Але знання він не знайшов,
Щоб знання міцні мати
Треба швидко присідати
5.Читання в парі «Я тобі ти мені» тексту «Пісня тоненької Очеретини». Проблемне питання:
-Читаючи, зверніть увагу на те, які дійові особи є в цьому творі?
-Який це твір за жанром? Чому так думаєте?
-Назвіть дійових осіб казки.
-Чия пісня булла найкращою?(Розповідьучнів про деркача,бугая,кулика).
-Яким було болото? Що з ним трапилось?
- Хто вступив в суперечку? Прочитайте.
-Чим пишалися дійові особи? (Діти називають у тому порядку, як прикріплені малюнки).
-Чому Очеретина не втручалася у суперечку? Доведіть словами казки, що вона дуже скромна.
-Що їй відповів Вітер? Прочитайте.
-Яке сталося диво? Прочитайте,як заспівала Очеретина.
-Як жителі болота сприйняли пісню Очеретини?
-Куди полетів Вітер?
-Що у цій казці народ схвалює, а що засуджує?
- Яка головна думка казки? 8.Вправи на вдосконалення техніки читання.
1.Гра «Доповни речення»
-Перед вами картки. Швиденько доповніть словами тексту ці речення.
-Невідомо хто, але… -І-о диво!...
-Доводили одне… -Такого ніжного…
-Тоненька Очеретина… -Бо має усюди…
2.Гра «Хто швидше?» (VI слайд)
- Дочитайте слова: «най…», «вист…», «ар…», «проше…», «дото…», «заслу…» 3.- Які автор використав синоніми до слова кричали?(гомоніли, лементували, галасували).
9. Читання в ролях, без слів автора.
1.- Які слова зі словникової роботи найточніше характеризують Жабу, Чаплю, Бугая, Деркача, Очеретину.
2.Прочитайте частини висловів, подумайте,як їх з’єднати. (VII слайд)
Найменший колосок своє болото хвалить Кожна жаба хвалити не треба
Добрий товар має власний голосок
Група А
Виберіть із складених висловів те, яке могло б бути заголовком казки. Доведіть свою думку.
Група Б
Придумайте продовження казки: кого зустрів Вітер і пробудив для своєї пісні.
Група В
Як по – іншому можна назвати казку? Доберіть свої заголовки.
Тестові завдання (VIII слайд) 1)Болото утворюється на місці а)озера;
б)річки.
2)Торф утворюється а)за кілька років;
б)протягом десятків, сотень, тисяч років.
3)Вважається, що…
а)болото «хворобливі лишаї»;
б)відіграють роль губки.
4)Казка «Пісня тоненької Очеретини» вчить бути… а)скромними, сором’язливими;
б)хвалькуватими.
- Так, хто співає найкраще на болоті і кому за це має бути найвища шана?
- Хто були помічниками на сьогоднішньому уроці?
-Що вам найбільше запам’яталося?
-Що здивувало?
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
-Отже, чи потрібні в природі болота?
-Дійсно в природі все взаємозв’язане.
І болота, і річки, і ставки, ліси, гаї - це все наша природа. Це краса нашої України.
Державо моя, Україно!
Край, де калина росте без упину, А пісня все лине- ота солов’їна.
Лишайся ж такою, моя Україно!
Ліси, грунти, озера, ріки і болота
Моря, рослинний і тваринний світ-
Усе це зараз і навіки Повинен бачити твій рід. Усяк малий, усяк той дід Повинен знати на весь вік:
«Якщо з природи щось черпати,
То мусиш їй і спокій дати, А головне-про неї дбати, Знати, любити та охороняти.
( Вірші розповідають учні)
Група А Підготувати з довідкової літератури розповідь про одну із рідкісних рослин і тварин болота. Група Б Читати текст в особах, намалювати малюнок до твору.