КАЛЕНДАРНЕ ПЛАНУВАННЯ
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА
7 клас
№ |
Зміст |
К-сть год. |
Дата |
Примітка |
1 |
Художній твір як явище мистецтва. Функції мистецтва. ТЛ: літературний твір, автор, читач; роди та жанри літератури, тема, ідея мотив, конфлікт і композиція художнього твору (повторення та поглиблення) |
1 |
|
|
ПІСЕННА ЛІРИКА (7 годин) |
||||
2 |
Народнопісенна лірика. Народні соціально-побутові пісні, їх види. Народні козацькі пісні «Ой на горі та й женці жнуть», «Ой у лузі та ще й при березі…», «Та вже років двісті…» (за вибором). Відображення в народних піснях життя й побуту козаків, їхньої героїчної вдачі. Поєднання громадянських і родинних мотивів. ТЛ: народнопісенна лірика, соціально-побутові пісні та їх види |
1 |
|
|
3 |
Народні чумацькі пісні «Ой ішов чумак з Дону», «Ой горе тій чайці» (за вибором). Драматизм у зображенні ситуацій мандрівного способу життя чумаків. Народні наймитські, рекрутські, солдатські, жовнірські та стрілецькі пісні: «Ой матінко-вишня», «В суботу пізненько», «Ой хмариться, туманиться..», «Розпрощався стрілець…». Відображення соціальних явищ життя в Україні в різні історичні періоди. Поетичні узагальнення в пісенній ліриці, її образний світ. ТЛ: художній паралелізм, постійний епітет |
1 |
|
|
4-5 |
Патріотичні пісні літературного походження. Відображення в піснях героїчної боротьби українських січових стрільців. Богдан Лепкий «Журавлі». Автобіографічна основа пісні. Її жанрові особливості. Поетичний символ долі українських емігрантів. Популярність пісні серед січових стрільців. Степан Чарнецький «Ой у лузі червона калина…». Стисло про письменника. Історія створення пісні-славня січових стрільців, її народнопісенна основа. Символічність образу калини, патріотичний пафос пісні. Національна українська пісенна традиція в піснях літературного походження. Нова хвиля популярності пісні в ХХІ ст. ТЛ: пісні літературного походження (авторські пісні) УРЗМ (усно). Виконання/декламування народних соціально-побутових та авторських пісень |
2 |
|
|
6 |
Пісенні твори про боротьбу УПА за незалежність України (повстанські пісні). Олесь Бабій «Зродились ми великої години…» ― славень ОУН-УПА, його патріотичний пафос. Микола Матола «Мій друже Ковалю…». Історія створення пісні. Змалювання звитяги вояків УПА. Розкриття їхньої тяжкої боротьби в діалозі двох повстанців. ТЛ: пафос |
1 |
|
|
7 |
Сучасні патріотичні пісні. Святослав Вакарчук «Квіти мінних зон», «Місто Марії». Розповідь про громадську діяльність фронтмена гурту «Океан Ельзи» та пісенну творчість патріотичного спрямування. «Квіти мінних зон». Звитяжні будні українських воїнів-захисників у творі. Уславлення в пісні їхньої мужності й героїзму у протистоянні з ворогом. «Місто Марії». Пісенний образ воїнів-азовців – мужніх захисників України. Зображення стійкості героїв у протистоянні з російськими загарбниками. Петро Солодуха «Біля тополі». Присвята пісні воїнам, загиблим за долю України. Оспівування їхнього героїзму, любові до рідного краю. Національні символи у творі. Олег Псюк, Іван Клименко «Стефанія». Узагальнений образ матері у пісні. Набуття піснею нових сенсів. Світова слава пісні – переможниці конкурсу «Євробачення». ТЛ: віршовий ритм (повторення та поглиблення) |
1 |
|
|
8 |
Контрольна (діагностувальна) робота №1 (тест або відповідь на запитання) |
1 |
|
|
ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ УКРАЇНИ (10 годин) |
||||
9 |
Тарас Шевченко «Розрита могила». Осмислення трагічних наслідків знецінення історичної пам’яті про героїчне минуле України |
1 |
|
|
10 |
Іван Франко «Захар Беркут». Багатогранність і тематична розмаїтість прозової творчості І. Франка. Історична основа повісті «Захар Беркут». Основні сюжетні лінії твору. Зображення тухольської громади, демократичної організації її життя. ТЛ: епос як рід літератури (повторення та поглиблення), героїко-романтична історична повість |
1 |
|
|
11 |
Групування персонажів. Захар Беркут ― мудрий ватажок громади. Проблеми вірності рідній землі та зради свого народу. Порівняння образів Захара Беркута та Тугара Вовка |
1 |
|
|
12 |
Зображення героїчного спротиву русичів монголо-татарській орді. Ідейний зміст твору, його втілення в образах. Образи Максима та Мирослави. Композиція повісті. Особливості мови. |
1 |
|
|
13 |
Узагальнений образ тухольської громади. Захар Беркут ― виразник її інтересів. Урок виразного читання прозового твору (за уривками із повісті «Захар Беркут») |
1 |
|
|
14 |
УРЗМ (письмово) Відповідь на запитання «У чому сила українського народу?» (на прикладі повісті «Захар Беркут» |
1 |
|
|
15 |
Андрій Чайковський «За сестрою». Історія козацької родини Судаків. Тема козацтва в повісті. Збірний образ козаків у творі |
1 |
|
|
16 |
Пригоди головного героя як основа композиції повісті «За сестрою». Проблема морального вибору особистості у повісті. Образ Павлуся. ТЛ: прийоми змалювання художнього образу в епічному творі |
1 |
|
|
17 |
Зображення взаємин українців та кримських татар у повісті. Підготовка до контрольної роботи |
1 |
|
|
18 |
Контрольна (діагностувальна) робота №2 (тест або відповідь на запитання) |
1 |
|
|
МИ — УКРАЇНЦІ! (5 годин) |
||||
19 |
Василь Симоненко «Лебеді материнства». Патріотичні почуття ліричного героя в основі поезії. Звернення до наступних поколінь українців. ТЛ: жанри лірики, патріотична лірика; художні засоби мови (повторення та поглиблення) |
1 |
|
|
20 |
Сучасна українська поезія про війну. П. Вишебаба «Доньці». Валентина Матвіїв «Весь світ завмер…». Ілля Чернілевський «Я повернуся…» Мотив поезії, художня майстерність у вираженні почуттів і переживань ліричного героя. ТЛ: стопа, двоскладові віршові розміри: ямб, хорей; строфа, катрен і дистих |
1 |
|
|
21 |
Урок виразного читання напам’ять. Сучасна українська поезія про війну (на вибір учителя) Тетяна Строкач «Хіба можна таке пробачити?» Сергій Рубан «Герої із Азовсталі» ANATOLIY АNATOLIY «Солдати не говорять про війну». Гліб Бабіч «Янголятка». Образ ліричного героя. Втрати ліричного героя. Якими почуттями пройнятий вірш. Використання кольорів для вираження настрою й почуттів ліричного героя. Антивоєнна спрямованість віршів. |
1 |
|
|
22 |
Урок позакласного читання. Олександр Олесь «О слово рідне!» Максим Рильський «Мова». Василь Симоненко «Я не бував за дальніми морями». Дмитро Білоус «Якщо з українською мовою…» Ірина Небеленчук «Україно моя!» |
1 |
|
|
23 |
Контрольна (діагностувальна) робота №3 (тест або відповідь на запитання) |
1 |
|
|
НАЙЦІКАВІШЕ З ЛІТЕРАТУРНИХ НОВИНОК |
||||
24 |
Найцікавіше з літературних новинок (твори за вибором учителя та учнів). |
1 |
|
|
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ |
||||
25 |
Література рідного краю. Ознайомлення з творами письменників/письменниць рідного краю, тематично спорідненими із вивченими художніми текстами в І семестрі. |
1 |
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО ЗА І СЕМЕСТР |
||||
26 |
Урок-підсумок |
1 |
|
|
ІІ семестр
|
|
|||
ХАРАКТЕР І ДОЛЯ ЛЮДИНИ (6 годин) |
||||
27 |
Володимир Винниченко «Віють вітри, віють буйні…». Коротко про письменника. Світ дитинства в оповіданні |
1 |
|
|
28 |
Порівняльна характеристика образів дітей. Художні деталі як засоби розкриття внутрішнього світу головних героїв. ТЛ: психологічне оповідання, характер літературного героя, типовість образів-персонажів. |
1 |
|
|
29 |
Ліна Костенко «Кольорові миші». Нарис життя і творчості письменниці. Проблематика поезії «Кольорові миші». Неповторність творчої особистості, її конфлікт із буденністю. Засоби розкриття характеру головної героїні. ТЛ: проблематика художнього твору |
1 |
|
|
30 |
Урок виразного читання поетичного твору. Ліна Костенко «Кольорові миші» |
1 |
|
|
31 |
Оксана Радушинська «Метелики в крижаних панцирах» (скорочено). Коротко про письменницю. Історія написання, символіка назви повісті. Проблема самоствердження в суспільстві особистості з інвалідністю. ТЛ: психологічна повість. |
1 |
|
|
32 |
Розкриття характеру головної героїні, її життєва позиція, стійкість у подоланні труднощів. Сюжет та композиція, жанрові особливості твору. Складання плану до характеристики образу Ярини. Усна характеристика героїні за планом |
1 |
|
|
КРАСА ЛЮДСЬКИХ ВЗАЄМИН (8 годин) |
||||
33 |
Анатолій Дімаров «На коні й під конем» (скорочено). Коротко про письменника. Автобіографічна основа повісті. Лірична оповідь головного героя про своє дитинство |
1 |
|
|
34 |
Образ оповідача, ознаки комічного у творі. ТЛ: автобіографічний твір, композиція повісті (повторення та поглиблення). |
1 |
|
|
35 |
Григір Тютюнник «Климко» (скорочено). Коротко про письменника. Розповідь про досвід дорослішання головного героя у воєнний час |
1 |
|
|
36 |
Психологізм у розкритті характерів персонажів. Композиція і сюжет повісті. Образ Климка. Функції художніх деталей у творі ТЛ: художня деталь (повторення та поглиблення) |
1 |
|
|
37 |
Наталка Малетич «Щоденник ельфа» (розділ «Усе шкереберть. І в цьому є сенс»). Коротко про письменницю. Розповідь у творі про шкільні будні. ТЛ: щоденник як жанр |
1 |
|
|
38 |
Взаємини головного героя з однолітками, його почуття й переживання. Образ оповідача. Роль родинних цінностей у становленні особистості. |
1 |
|
|
39 |
Урок позакласного читання. Віктор Близнець «Женя і Синько». Галина Кирпа «Тринадцятий місяць у році». Степан Процюк «Марійка і Костик». Марія Морозенко «Я закохалася». Галина Гузовська-Корицька «На сьомому небі від щастя». |
1 |
|
|
40 |
Контрольна (діагностувальна) робота №4 (тест або відповідь на запитання) |
1 |
|
|
ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ (5 годин) |
||||
41 |
Андрій Кокотюха «Гімназист і Чорна рука» (скорочено). Коротко про письменника. Таємничі пригоди у повісті «Гімназист і Чорна Рука». Проблематика повісті: взаємини в родині, батьки і діти, шкільна дружба, честь і підлість |
1 |
|
|
42 |
Образ детектива, його роль у сюжеті. Простір і час, реальне і фантастичне у творі. ТЛ: детектив (повторення та поглиблення), інтрига детективного твору. |
1 |
|
|
43 |
УРЗМ (письмово). Письмовий твір на тему: «Моє ставлення до поведінки і вчинків Чорної Руки (за повістю А. Кокотюхи «Гімназист і Чорна Рука»)» |
1 |
|
|
44 |
Катерина Штанко «Дракони, вперед!» (скорочено). Коротко про письменницю. Казкові персонажі та пригодницька інтрига у повісті. Людські риси, які демонструють чудовиська-дракони. ТЛ: особливості композиції детективу; тема, ідея художнього твору (повторення та поглиблення). |
1 |
|
|
45 |
Урок виразного читання прозового твору (за уривками із повісті Катерини Штанко «Дракони, вперед!») Становлення особистості головного героя, його захоплення та фантазії. |
1 |
|
|
ПРИГОДИ І ГУМОР (6 годин) |
||||
46 |
Всеволод Нестайко «Тореадори із Васюківки» (скорочено). Коротко про письменника. Розповідь про історію створення та літературну долю роману. Особливості композиції, сюжету твору. ТЛ: гумористичний роман. |
1 |
|
|
47 |
Пригоди головних героїв. Характери Павлуші і Яви. Морально-етичні проблеми, порушені в романі. Комічне у творі |
1 |
|
|
48 |
Валентин Чемерис «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» (скорочено). Коротко про письменника. Гумористична розповідь про дружбу і перше кохання |
1 |
|
|
49 |
Групування персонажів. Жанрові й композиційні особливості повісті, засоби творення комічного. ТЛ: гумористичні твори. Гумористична повість. |
1 |
|
|
50 |
УРЗМ (письмово). Письмовий твір на тему: «Людина без друзів – що дерево без коріння» |
1 |
|
|
51 |
Контрольна (діагностувальна) робота №5 (тест або відповідь на запитання) |
1 |
|
|
ФАНТАСТИЧНІ ПРИГОДИ ТА ФЕНТЕЗІ (6 годин) |
||||
52 |
Олесь Бердник «Хто зважиться – вогняним наречеться» (скорочено). Коротко про письменника. Сюжет про фантастичну мандрівку до невідомих планет. ТЛ: фантастична повість (повторення та поглиблення) |
1 |
|
|
53 |
Прагнення до щасливого майбутнього, випробування на шляху до нього. Уболівання за долю планети і людства. Засоби характеротворення головних героїв. |
1 |
|
|
54 |
Галина Пагутяк «Королівство» (скорочено). Розповідь про письменницю. Роман про родинні цінності. Міфологічний світ, протистояння добра і зла як основа твору ТЛ: роман-фентезі. |
1 |
|
|
55 |
Становлення характеру головної героїні. Тема значущості книжки в житті людини. Фантастичні істоти у творі. |
1 |
|
|
56 |
Урок позакласного читання. Олесь Бердник «Зоряний корсар». Зірка Мензатюк «Дике літо в Криму». Олександр Гаврош «Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу». Галина Пагутяк «Втеча звірів, або Новий бестіарій». Марина Павленко «Русалонька із 7-В». Мія Марченко «Місто Тіней». Наталія Дев’ятко «Легенда про юну Весну». |
1 |
|
|
57 |
Контрольна (діагностувальна) робота №6 (тест або відповідь на запитання) |
1 |
|
|
НАЙЦІКАВІШЕ З ЛІТЕРАТУРНИХ НОВИНОК |
||||
58 |
Найцікавіше з літературних новинок (твори за вибором учителя та учнів). |
1 |
|
|
ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ |
||||
59 |
Література рідного краю. Ознайомлення з творами письменників/письменниць рідного краю, тематично спорідненими із вивченими художніми текстами в ІІ семестрі. |
1 |
|
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО ЗА РІК |
||||
60 |
Узагальнення та систематизація вивченого за рік |
1 |
|
|