Календарне планування уроків біології у 8 класі
( 175 годин - 5 годин на тиждень, із них 4 години - резервні)
Навчальна програма для 8 класів з поглибленим вивченням біології. Затверджена наказом
Міністерства освіти і науки України від 17.07.2013 № 983.
Складено до підручника: Н.Ю Матяш. Біологія: підруч. для 8- кл. загальноосвіт. навч. закл. – Київ: Генеза, 2016.
Дата |
|
Зміст уроку |
Предметні Ключові Наскрізні компетентності компетентності змістові лінії |
|
|
Вступ ( 11 годин) |
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
Вивчити загальні -К. у природничих -Здоров’я і ознаки, властиві науках і технологіях; безпека; організму людини -Екологічна -Громадянська як біологічній грамотність і відповідальність системі та їх здорове життя; -Екологічна особливості. -Спілкування безпека та державною сталий мовою; розвиток -Уміння навчатися впродовж життя
|
|
§1 |
Організм людини як біологічна система |
|
|
§2 |
Різноманітність тканин в організмі людини |
|
|
§2 |
Різноманітність тканин в організмі людини |
|
|
§2 |
Тканини в організмі людини |
|
|
§2 |
Лабораторне дослідження: « Ознайомлення з препаратами тканин людини » |
|
|
|
|
|
|
§2 |
Вміст органічних сполук у клітинах людини |
|
|
§3 |
Органи, фізіологічні системи |
|
|
§3 |
Регуляторні системи організму людини |
|
|
§4 |
Науки, які вивчають організм людини |
|
|
§4 |
Значення знань про людину для збереження її здоров’я |
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: «Вступ » |
|
|
|
Тема 1. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини ( 8 годин) |
|
|
§5 |
Обмін речовин та перетворення Е в організмі людини – основна властивість живого |
|
|
§6 |
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів |
|
|
§7 |
Вітаміни та незамінні поживні речовини |
|
|
§7 |
Харчові та енергетичні потреби людини |
|
|
§7 |
Індекс маси тіла. Проблеми надмірної ваги, ожиріння |
|
|
§6 |
Метаболічні розлади. Діабет |
|
|
§ |
Проект: « Збалансоване харчування » |
|
|
|
Узагальнення з теми: « Обмін речовин » |
|
|
|
Тема 2.Травлення ( 11 годин) |
|
|
§8 |
Будова та функції травної системи. |
|
|
§9 |
Процеси травлення в ротовій порожнині та шлунку |
|
|
§9 |
Лабораторне дослідження: « Зовнішня будова зубів » |
|
|
§9 |
Секреція. Склад і функції слини |
|
|
§10 |
Процеси травлення в кишечнику. Виведення з організму неперетравлених решток їжі |
|
|
§11 |
Регуляція процесів травлення в організмі людини |
|
|
§12 |
Захворювання травної системи та їх запобігання |
|
|
§12 |
Харчові розлади. Профілактика захворювань травної системи |
|
|
|
Дослідницький практикум: « Дія ферментів слини на крохмаль » |
|
|
§12 |
Мікрофлора шлунково-кишкового тракту. Роль мікрофлори в перетравлені харчових волокон |
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: « Травлення » |
|
|
|
Тема 3. Дихання (10 годин) |
|
|
§13 |
Значення дихання для існування організму |
|
|
§13 |
Система органів дихання |
|
|
§14 |
Газообмін у легенях і тканинах |
|
|
§15 |
Дихальні рухи |
|
|
§15 |
Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів |
|
|
§15 |
Спірометрія |
|
|
§16 |
Хвороби органів дихання та профілактика їх |
|
|
|
Проект: презентація- « Шкідливий вплив тютюнокуріння » |
|
|
§16 |
Вплив забрудненого середовища на дихальну систему |
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань з теми: « Дихання » |
|
|
|
Тема 4. Транспорт речовин ( 13 годин) |
|
|
§17 |
Внутрішнє рідке середовище організму. Кров, її склад та функції |
|
|
§18 |
Еритроцити. Червоні клітини |
|
|
§18 |
Групи крові, резус фактор. Правила переливання крові |
|
|
§19 |
Лейкоцити. Тромбоцити. Зсідання крові |
|
|
§19 |
Лабораторна робота №1: « Мікроскопічна Будова крові людини » |
|
|
§20 |
Серце: його будова та функції |
|
|
§21 |
Поняття про серцевий цикл. Робота серця та її регуляція |
|
|
§22 |
Будова та функції кровоносних судин |
|
|
§22 |
Рух крові по замкненій системі кровоносних судин |
|
|
§22 |
Тиск крові та його регуляція. Гіпертонічна хвороба |
|
|
§22 |
Лімфа. Лімфатична система, лімфообіг. Захисна роль лімфи |
|
|
§23 |
Перша допомога при кровотечах. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика |
|
|
|
Узагальнення з теми: « Транспорт речовин » |
|
|
|
Тема 5. Виділення. Терморегуляція (10 годин) |
|
|
§24 |
Виділення – важливий етап обміну речовин. Будова сечовидільної системи людини |
|
|
§24 |
Утворення сечі. Роль нирок у підтриманні водно- сольового балансу організму |
|
|
§25 |
Захворювання органів сечовидільної системи та профілактика їх |
|
|
§26 |
Будова шкіри та її функції |
|
|
§26 |
Волосся і нігті. Будова і функції потових і сальних залоз |
|
|
§27 |
Терморегуляція в організмі людини |
|
|
§27 |
Захворювання шкіри та профілактика їх |
|
|
|
Проект: « Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та відповідних правил догляду за шкірою |
|
|
§27 |
Лабораторна робота: Вивчення будови шкіри у зв’язку з її функціями |
|
|
|
Узагальнення з теми: « Виділення, терморегуляція » |
|
|
|
Тема 6. Опора та рух ( 13 годин) |
|
|
§28 |
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки, хрящі |
|
|
§29 |
Типи кісток скелета людини. З’єднання кісток |
|
|
§30 |
Будова скелета людини |
|
|
§30 |
Будова скелета кінцівок |
|
|
§28 |
Лабораторне дослідження: Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканини |
|
|
§31 |
Будова і функції скелетних м’язів |
|
|
§32 |
Робота м’язів та причини їхньої втоми |
|
|
§33 |
Перша допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи |
|
|
§34 |
Розвиток опорно-рухової системи людини в процесі її індивідуального розвитку |
|
|
§34 |
Фізична активність і здоров’я людини |
|
|
|
Практична робота № 1: Визначення місцезнаходження й функцій окремих кісток, суглобів та м’язів |
|
|
|
Проект: 1. Гіподинамія - ворог сучасної людини 2. Рухова активність – основа фізичного здоров’я |
|
|
|
Узагальнення з теми: « Опора та рух » |
|
|
|
Тема 7. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система ( 13 годин) |
|
|
§35 |
Будова нервової системи людини: центральна і периферична системи |
|
|
§35 |
Рефлекс, рефлекторна дуга |
|
|
§35 |
Практична робота № 2: Складання рефлекторної дуги |
|
|
§36 |
Спинний мозок – будова та функції. |
|
|
§37 |
Головний мозок людини: стовбурова частина, мозочок |
|
|
§38 |
Головний мозок людини: передній мозок |
|
|
|
Тестування: будова спинного та головного мозку людини |
|
|
§38 |
Кінцевий або великий мозок – будова та функції |
|
|
§39 |
Соматична нервова система та регуляція рухів тіла |
|
|
§39 |
Вегетативна нервова система. Регуляція роботи внутрішніх органів |
|
|
§40 |
Профілактика захворювань нервової системи |
|
|
|
Проект: Довгастий мозок називають « життєвим вузлом», аргументовано підтвердьте або спростуйте цю точку зору |
|
|
|
Узагальнення з теми: « Нервова система » |
|
|
|
Тема 8. Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи ( 14 годин) |
|
|
§41 |
Загальна характеристика сенсорних систем |
|
|
§41 |
Типи рецепторів |
|
|
§42 |
Зорова сенсорна система |
|
|
§42 |
Лабораторне дослідження: Виявлення сліпої плями на сітківці ока |
|
|
§43 |
Дефекти зору |
|
|
§44 |
Сенсорна система слуху |
|
|
§44 |
Внутрішнє вухо або лабіринт - будова |
|
|
§44 |
Практична робота № 3: Вимірювання порогу слухової чутливості |
|
|
§45 |
Сенсорні системи рівноваги, руху |
|
|
§45 |
Сенсорні системи дотику, температури, болю |
|
|
§46 |
Сенсорні системи нюху та смаку |
|
|
§46 |
Рецептори внутрішніх органів |
|
|
§46 |
Тестування з теми: Сенсорні системи |
|
|
|
Узагальнення з теми: « Сенсорні системи» |
|
|
|
Тема 9. Вища нервова діяльність ( 17 годин) |
|
|
§47 |
Поняття про вищу нервову діяльність та її основні типи |
|
|
§47 |
Безумовні рефлекси |
|
|
§48 |
Умовні рефлекси |
|
|
§48 |
Формування поведінкових реакцій людини |
|
|
§48 |
Тестування з теми: Умовні та безумовні рефлекси |
|
|
§49 |
Поняття про сигнальні системи. Мова |
|
|
§49 |
Мислення. Свідомість |
|
|
§50 |
Навчання та пам’ять. Різні види пам’яті |
|
|
§50 |
Практична робота № 4: Дослідження різних видів пам’яті |
|
|
§51 |
Біологічні основи психофізіологічної індивідуальності людини |
|
|
§51 |
Загальна і функціональна спеціалізація кори великих півкуль. |
|
|
§52 |
Біоритми людини. |
|
|
§52 |
Сон і неспання. |
|
|
§52 |
Практична робота № 5: Визначення властивостей уваги |
|
|
§52 |
Вплив алкоголю, наркотиків, токсинів на нервову систему і поведінку людини |
|
|
§52 |
Індивідуальні психофізіологічні особливості, здібності, вибір професії |
|
|
|
Узагальнення з теми: « Вища нервова діяльність» |
|
|
|
Тема 9. Регуляція функцій організму ( 16 годин) |
|
|
§53 |
Гомеостаз і регуляція функцій організму |
|
|
§54 |
Гуморальна регуляція процесів життєдіяльності. |
|
|
§54 |
Ендокринна система людини |
|
|
§55 |
Ендокринні залози організму людини |
|
|
§55 |
Профілактика захворювань ендокринної системи |
|
|
§55 |
Тестування з теми: Ендокринна система |
|
|
§55 |
Гіпоталамо - гіпофізарна система |
|
|
§55 |
Залози внутрішньої та змішаної секреції. |
|
|
§56 |
Імунна система. Імунітет |
|
|
§56 |
Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація |
|
|
§57 |
Механізми імунних реакцій організму людини |
|
|
§57 |
Тестування з теми: Імунна система |
|
|
§57 |
Алергія. СНІД та його профілактика |
|
|
§58 |
Взаємодія регуляторних систем організму |
|
|
§58 |
Стрес і фактори, які його спричиняють |
|
|
|
Узагальнення з теми: Регуляція функцій організму |
|
|
|
Тема 10. Розмноження та індивідуальний розвиток людини ( 10 годин) |
|
|
§59 |
Будова та функції репродуктивної системи людини |
|
|
§59 |
Захворювання, що передаються статевим шляхом та запобігання їм |
|
|
§60 |
Статеві клітини. Менструальний цикл. Запліднення |
|
|
§60 |
Лабораторна робота № 3: Будова статевих клітин |
|
|
§61 |
Запліднення. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції |
|
|
§62 |
Постембріональний розвиток людини |
|
|
§62 |
Розвиток тіла та статеве дозрівання. Старіння |
|
|
§62 |
Безпліддя та штучне запліднення |
|
|
§62 |
Спадковість і спадкові захворювання |
|
|
|
Узагальнення з теми : Розмноження та індивідуальний розвиток людини |
|
|
|
Тема 11. Адаптація і виживання людини за екстремальних умов ( 8 годин) |
|
|
|
Взаємодія організму з оточуючим середовищем |
|
|
|
Лімітуючи фактори навколишнього середовища, які обмежують життєдіяльність організму ( температура, тиск, кисень, гравітація, вода і поживні речовини) |
|
|
|
Стрес, адаптація, акліматизація і виживання людини за екстремальних умов |
|
|
|
Тестування з теми: Адаптація людини |
|
|
|
Принципи фізіологічної регуляції в екстремальних умовах (гіпо-і гіпертермія; пустелі; високогір’я; гравітація; підводне занурення) |
|
|
|
Спеціальне обладнання та системи захисту людини за екстремальних умов |
|
|
|
Взаємодія різних чинників |
|
|
|
Узагальнення з теми: Адаптація людини |
|
|
|
Тема 12. Організм людини – саморегульована біосистема ( 10 годин) |
|
|
|
Взаємодія регуляторних систем організму людини |
|
|
|
Вітаміни: добова потреба, гіповітаміноз, авітаміноз |
|
|
|
Порушення обміну речовин, пов’язані з нестачею чи надлишком хімічних елементів |
|
|
|
Тестування з теми: Організм людини |
|
|
|
Значення якості питної води для збереження здоров’я людини |
|
|
|
ГМО продукти в житті людини |
|
|
|
Спадкова інформація людини |
|
|
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини |
|
|
|
Генофонд людей та його особливості |
|
|
|
Узагальнення з теми: Організм людини |
|
|
|
Тема 13. Біологічні основи здорового способу життя |
|
|
|
Науки, що вивчають здоров’я людини |
|
|
|
Принципи здорового способу життя |
|
|
|
Безпека і статева культура |
|
|
|
Тестування з теми: Основи здорового способу життя |
|
|
|
Профілактика неінфекційних, інфекційних захворювань людини |
|
|
|
Інвазійні захворювання людини |
|
|
|
Профілактика інвазійних захворювань людини |
|
|
|
Контрольна робота з теми: Основи здорового способу життя |
|
|
|
Тематичне оцінювання |
|
|
|
Підсумковий урок |