11 клас
(70 годин – 2 години на тиждень)
(згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, біологія і екологія 10-11 класи. Рівень стандарту.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
№ |
Тема уроку |
Дата проведення |
Примітки |
І семестр |
|||
Тема 5. Адаптації (17 год) |
|||
|
Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання |
|
|
|
Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій |
|
|
|
Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів |
|
|
|
Поняття про адаптивну радіацію
|
|
|
|
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види |
|
|
|
Основні середовища існування та адаптації до них організмів |
|
|
|
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації |
|
|
|
Способи терморегуляції організмів
|
|
|
|
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання |
|
|
|
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі |
|
|
|
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію |
|
|
|
Симбіоз та його форми
|
|
|
|
Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед серед різних груп організмів |
|
|
|
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. Відповідь організму хазяїна на оселення організмів |
|
|
|
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів |
|
|
|
Фотоперіодизм та його адаптивне значення Практична робота №1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
|
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Адаптація»
|
|
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя (11 год) |
|||
|
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя |
|
|
|
Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок |
|
|
|
Безпека і статева культура. Профілактика захворювань, що передаються статевим шляхом Практична робота №2. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань |
|
|
|
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння, наркотиків |
|
|
|
Вплив стресових факторів на організм людини
|
|
|
|
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини |
|
|
|
Імунна система людини, особливості її функціонування. Імунокорекція. Імунотерапія |
|
|
|
Профілактика неінфекційних захворювань людини
|
|
|
|
Профілактика інфекційних захворювань, інвазійних захворювань людини |
|
|
|
Профілактика захворювань людини Навчальний проект№1. Особиста програма зміцнення здоров’я |
|
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Біологічні основи здорового способу життя» |
|
|
Тема 7. Екологія (13 год) |
|||
|
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками |
|
|
|
Екологічні закони
|
|
|
|
Екологічні чинники та їхня класифікація
|
|
|
ІІ семестр |
|||
|
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угрупування |
|
|
|
Стено- та еврибіонтні види
|
|
|
|
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристика популяцій |
|
|
|
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах |
|
|
|
Властивості та характеристики екосистем. Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах |
|
|
|
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій
|
|
|
|
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів |
|
|
|
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та мережі |
|
|
|
Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери |
|
|
|
Вчення В.І.Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи |
|
|
|
Урок повторення та узагальнення з теми «Екологія» Навчальний проект№2. Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних) |
|
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування (12 год) |
|||
|
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні
|
|
|
|
Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля |
|
|
|
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини |
|
|
|
Антропічний вплив на атмосферу. Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона |
|
|
|
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи екологічного стану водойм. Охорона водойм |
|
|
|
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів |
|
|
|
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери Практична робота №3. Оцінка екологічного стану свого регіону |
|
|
|
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди |
|
|
|
Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України |
|
|
|
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку |
|
|
|
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля |
|
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування» |
|
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (9год) |
|||
|
Завдання та досягнення сучасної селекції. Внесок вітчизняних учених-селекціонерів |
|
|
|
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів |
|
|
|
Явище гетерозису та його генетичні основи
|
|
|
|
Значення для планування селекційної роботи вчення М.І.Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості |
|
|
|
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції |
|
|
|
Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медецини |
|
|
|
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки
|
|
|
|
Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології |
|
|
|
Поняття про біологічні небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації Навчальний проект №3. «Клонування організмів», «Нанотехнології в біології», «Трансгенні організми: за і проти» |
|
|
|
Узагальнюючий урок з теми «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства |
|
|
Узагальнення та повторення (4 год) |
|||
|
Адаптації |
|
|
|
Біологічні основи здорового способу життя |
|
|
|
Екологія, сталий розвиток та раціональне природокористування |
|
|
|
Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології. |
|
|
|
І семестр |
ІІ семестр |
За рік |
Практичні роботи |
2 |
1 |
3 |
Лабораторні дослідження |
- |
- |
- |
Проекти |
1 |
2 |
3 |
Узагальнюючі уроки |
2 |
3 |
5 |
Підручник: _________________________________________________________________
Вчитель: ___________________ _______________________
(підпис) /ПІБ/