Календарне планування уроків біології і екології 11 клас
Рівень стандарту (70 годин – 2 години на тиждень)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, біологія і екологія 10-11 класи. Рівень стандарту
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Підручник Біологія і екологія (рівень стандарту) для 11 класів ЗСО Костянтин Задорожний
№ з/п |
Дата |
ДЗ |
Тема уроку |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Тема 5. Адаптації (20 год.) |
||||
1* |
|
§1, стр. 4-8 |
Вступний інструктаж з БЖД Адаптація як загальна властивість біологічних систем. Принцип єдності організмів та середовища мешкання. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: адаптація, преадаптація, постадаптація, адаптивний потенціал, екологічна ніша, адаптивна радіація, коеволюція, коадаптації, життєва форма, адаптивні біологічні ритми, фотоперіодизм формулює: - принцип єдності організмів та середовища їхнього мешкання; - правило обов’язкового заповнення екологічної ніші; називає: - основні властивості адаптацій; - параметри екологічної ніші; - способи терморегуляції організмів; - основні форми симбіозу організмів; - форми паразитизму; - типи адаптивних біологічних ритмів організмів; наводить приклади: - адаптацій організмів до різних середовищ мешкання; - адаптацій людини до різних умов проживання - адаптивного характеру поведінкових реакцій тварин; описує: - адаптації людини та інших організмів до різних умов проживання; характеризує: - коадаптації організмів;
пояснює: - молекулярні та клітинні механізми адаптацій біологічних систем; - відносний характер адаптацій; - біологічне підґрунтя правил Алена та Бергмана; - генетичну основу формування адаптацій. Діяльнісний компонент: визначає: - ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання; розпізнає : - приналежність певних видів тварин та рослин до певної життєвої форми; порівнює: - особливості терморегуляції пойкілотермних та гомойотермних тварини; - адаптації різних груп організмів до певного середовища мешкання; складає схеми: - комплексів адаптацій, які характеризують ту чи іншу життєву форму організмів; моделює: - наслідки значного перекривання екологічних ніш конкуруючих видів; Ціннісний компонент робить висновок: - про значення преадаптацій та адаптацій в еволюції органічного світу, - про коеволюцію як основу функціонування стабільних екосистем; - про адаптивне значення фотоперіодизму. дотримується правил: - здорового способу життя для підвищення власного адаптивного потенціалу; обґрунтовує судження: - про адаптивний потенціал екологічно пластичних та екологічно непластичних видів, виявляє ставлення до: - підвищення власного адаптивного потенціалу шляхом регулярних занять фізичною культурою та загартовування організму. |
2 |
|
§2, стр. 8-12 |
Загальні закономірності формування адаптацій. Властивості адаптацій. |
|
3 |
|
§3, стр.12-14 |
Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Стратегії адаптацій організмів. |
|
4 |
|
§4, стр.14-18 |
Поняття про адаптивну радіацію. |
|
5 |
|
§5, стр.18-20 |
Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. |
|
6 |
|
§6, стр. 20-24 |
Основні середовища існування та адаптації до них організмів. |
|
7* |
|
§6, стр. 20-24 |
Водне середовище існування |
|
8 |
|
§6, стр. 20-24 |
Наземно-повітряне середовище існування |
|
9 |
|
§6, стр. 20-24 |
Ґрунтове середовище існування |
|
10 |
|
§7, стр. 24-30 |
Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. |
|
11 |
|
§8, стр. 30-34 |
Способи терморегуляції організмів. |
|
12 |
|
§9, стр.34-36 |
Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання. |
|
13 |
|
§10, стр.36-40 |
Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. |
|
14 |
|
§11, стр.40-42 |
Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію. |
|
15 |
|
§12, стр.42-44 |
Симбіоз та його форми. |
|
16 |
|
§13, стр.44-48 |
Паразитизм. Організм як середовище мешкання. Практична робота№1 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування |
|
17 |
|
§14, конспект |
Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна. |
|
18 |
|
§14, конспект |
Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. |
|
19 |
|
§15, стр.52-54 |
Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення. |
|
20* |
|
|
Узагальнення з теми «Адаптації» |
|
Тема 6. Біологічні основи здорового способу життя ( 15 год.) |
||||
21 |
|
§16, стр.56-58 |
Науки, що вивчають здоров’я людини. Принципи здорового способу життя. |
Знаннєвий компонент оперує термінами: - здоров’я, здоровий спосіб життя, гіподинамія, інфекційні захворювання; називає: - науки, що вивчають здоров’я людини; - шляхи зараження інфекційними хворобами; - чинники неінфекційних хвороб людини; наводить приклади: - профілактичних заходів щодо хвороб людини; Діяльнісний компонент характеризує: - принципи здорового способу життя; - імунну систему людини, особливості її функціонування; пояснює: - механізми взаємодії системи антиген-антитіло; - заходи профілактики захворювань людини (неінфекційних, інфекційних, інвазійних, захворювань, що передаються статевим шляхом); Ціннісний компонент оцінює: - вплив регулярних тренувань і рухової активності, на здоров’я людини; - вплив харчування на здоров’я людини; обґрунтовує судження про: - необхідність глобального контролю за вірусними інфекціями людини, тварин і рослин в сучасних умовах; - необхідність дотримання гігієнічних вимог в особистому житті; - негативний вплив тютюнопаління, вживання алкоголю та наркотиків на організм людини; виявляє власне ставлення: - до перспектив ліквідації найбільш небезпечних інфекцій; - до особистої та громадської профілактики захворювань робить висновки: - активний спосіб життя це основа збереження здоров’я; - особиста гігієна це умова ефективної профілактики різних захворювань. |
22 |
|
§17, стр.58-62 |
Складові здорового способу життя:раціональне харчування, |
|
23 |
|
§17, стр. 58-62 |
Рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок. |
|
24 |
|
§18, стр. 62-66 |
Безпека і статева культура. |
|
25 |
|
§19, стр. 66-67 |
Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, |
|
26 |
|
§19, стр. 67-69 |
Негативний вплив на здоров’я людини куріння.. |
|
27* |
|
§19, стр. 69 |
Негативний вплив на здоров’я людини наркотиків. |
|
28 |
|
§20, стр. 70-71 |
Вплив стресових факторів на організм людини. |
|
29 |
|
конспект |
Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини. |
|
30 |
|
§21, стр.72-73 |
Імунна система людини, особливості її функціонування. |
|
31 |
|
§21, стр.74-75 |
Імунокорекція. Імунотерапія. |
|
32* |
|
|
Контрольна робота №1 |
|
33 |
|
§22,стр.76-83 |
Профілактика неінфекційних захворювань |
|
34 |
|
§23,стр.84-87 |
Профілактика інфекційних, інвазійних захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом. Навчальний проект «Особиста програма зміцнення здоров’я». |
|
35* |
|
|
Тематичний контроль Практична робота №2 «Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань». |
|
Тема 7. Екологія (орієнтовно 13 год.) |
||||
36 |
|
§24,стр.90-92 |
Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Зв’язки екології з іншими науками. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: екологія, екологічні чинники, обмежувальні чинники, толерантність, екологічна взаємодія, популяція, екосистема, біогеохімічні цикли, біосфера, ноосфера; називає:
наводить приклади:
характеризує: - процеси і явища у популяціях, екосистемах та біосфері; - дію екологічних чинників; - принципи застосування екологічних закономірностей в практичній діяльності людини та їхні прояви в природі; - властивості та характеристики екосистем. Діяльнісний компонент встановлює: - елементарні причинно-наслідкові зв'язки між екологічними процесами та явищами; аналізує: - залежність життєдіяльності організмів від середовища існування; -дію в природі законів оптимуму, взаємо компенсації екологічних факторів; - закономірності структур популяцій; - механізми дії екологічних чинників; - механізми інтеграції складових екосистеми; складає схеми: - біогеохімічних циклів; - трофічних ланцюгів та трофічних сіток; порівнює: Ціннісний компонент висловлює судження щодо: - значення встановлення характеристик мінімальної життєздатної популяції тварин для збереження виду; |
37 |
|
§24,стр.93 |
Екологічні закони. |
|
38 |
|
§25,стр.94-97 |
Екологічні чинники та їхня класифікація. |
|
39 |
|
§26,стр.98-99 |
Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види.. |
|
40 |
|
§27,стр.100-103 |
Популяції. Класифікація популяцій. Структура та характеристики популяцій. |
|
41 |
|
§28,стр.104-107 |
Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах. |
|
42* |
|
§29,стр.108-109 |
Властивості та характеристики екосистем. |
|
43 |
|
§29,стр.109-111 |
Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. |
|
44 |
|
§30,стр.112-113 |
Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій. |
|
45 |
|
§31,стр.114-115 |
Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів. |
|
46 |
|
§32,стр.116-119 |
Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери. |
|
47 |
|
§33,стр.120-121 |
Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи. |
|
48* |
|
|
Навчальний проект Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних). Узагальнення знань з теми « Екологія» |
|
Тема 8. Сталий розвиток та раціональне природокористування ( 12 год.) |
||||
49 |
|
§34,стр.124-127 |
Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: сталий розвиток, екологічне мислення, природні ресурси, раціональне природокористування; називає: - екологічні проблеми в Україні та в світі; - види забруднення довкілля; - критерії забруднення довкілля; - напрямки охорони природи в Україні та в світі; описує: - екологічний стан свого регіону; наводить приклади: - видів-вселенців свого регіону; - джерел забруднення довкілля; - видів, занесених до Червоної книги України; характеризує: - наслідки забруднення довкілля для живих організмів і людини зокрема; - проблеми акліматизації та реакліматизації видів; пояснює: - необхідність правильної утилізації побутових та промислових відходів; - необхідність міжнародної взаємодії державних установ та громадських організацій у справі охорони навколишнього природного середовища; - необхідність раціонального використання природних ресурсів; Діяльнісний компонент складає карту: - екологічного стану свого регіону; моделює: - способи утилізації відходів; порівнює: - ступінь забруднення окремих територій України; застосовує: - екологічні знання в повсякденній діяльності. Ціннісний компонент дотримується правил: - охорони навколишнього середовища; - екологічної етики; оцінює: - вплив діяльності людини на стан навколишнього середовища та його компонентів; висловлює судження щодо: - значення екологічних знань; - значення концепції сталого розвитку; - шляхів вирішення екологічних проблем свого регіону; - шляхів раціонального використання природних ресурсів; виявляє власну позицію щодо: дієвості екологічної політики в Україні. |
50 |
|
§35,стр.128-129 |
Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля. |
|
51 |
|
§36,стр.130-133 |
Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. |
|
52 |
|
§37,стр.134-137 |
Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона. |
|
53 |
|
§38,стр.138-141 |
Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм. |
|
54* |
|
§39,стр.142-145 |
Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів. |
|
55 |
|
§40,стр.146-148 |
Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. |
|
56 |
|
§40,стр.149 |
Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери. |
|
57 |
|
§41,стр.150-151 |
Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України. Практична робота №3 «Оцінка екологічного стану свого регіону». |
|
58 |
|
§42,стр.152-155 |
Концепція сталого розвитку та її значення. Природокористування в контексті сталого розвитку. |
|
59 |
|
§43,стр.156-159 |
Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. |
|
60* |
|
|
Узагальнення знань з теми « Сталий розвиток та раціональне природокористування» |
|
Тема 9. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології (10 год.) |
||||
61 |
|
§44,стр.162-165 |
Завдання та досягнення сучасної селекції. |
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: селекція, біотехнологія, генетично модифіковані організми, клонування, біологічна безпека називає: - сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів; наводить приклади: - застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції; - використання стовбурових клітин; характеризує: - явище гетерозису та його генетичні основи; - досягнення репродуктивної медицини, трансплантології та донорства. - пояснює: - значення досягнень генетичної та клітинної інженерії. Діяльнісний компонент Порівнює ефективність методів класичної селекції та сучасної біотехнології. робить висновки про: - застосування біотехнології в охороні навколишнього природного середовища; застосування результатів біологічних досліджень у сучасній селекції та біотехнології Ціннісний компонент висловлює судження про:
- досягнення та ризики генної інженерії людини;
виявляє власну позицію щодо: - дотримання біоетики в біологічних та біомедичних дослідженнях. |
62 |
|
§44,стр.166-167 |
Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. |
|
63 |
|
§45,стр.168-171 |
Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. |
|
64 |
|
§46,стр.172-175 |
Явище гетерозису та його генетичні основи. |
|
65 |
|
§47,стр.176-179 |
Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості. |
|
66 |
|
§48,стр.180-183 §49,стр.184-187 |
Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції. Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини. |
|
67* |
|
|
Контрольна робота №2 |
|
68 |
|
§50,стр.188-191 |
Сучасна біотехнологія та її основні напрямки. Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. |
|
69 |
|
|
Навчальний проект. Клонування організмів. Нанотехнології в біології. Трансгенні організми: за і проти. |
|
70 |
|
§51-52, стр.192-201 |
Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації. Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства |