Поглибити знання учнів про основні форми співіснування організмів в угрупованнях; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати та робити висновки; удосконалювати вміння відповідати на різнорівневі запитання; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
II семестр |
Клас |
Дата проведення |
Урок 63
Тема: Взаємозв’язок компонентів екосистеим. Співіснування організмів в угрупованнях.
Мета: поглибити знання учнів про основні форми співіснування організмів в угрупованнях; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати та робити висновки; удосконалювати вміння відповідати на різнорівневі запитання; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Обладнання: зошит, підручник, малюнк , схеми, картки – завдання
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).
2.2. Виконання тестових завдань.
Вибрати одну правильну відповідь.
1. Виробники органічних речовин в екосистемах:
А продуценти
Б консументи
В редуценти
Г хижаки
2. До якої групи належать мікроорганізми, які живуть у ґрунті:
А продуценти
Б консументи І порядку
В консументи ІІ порядку
Г редуценти
3. Укажіть тварину, яку необхідно внести до ланцюга живлення: трава → ? → вовк.
А тигр
Б яструб
В заєць
Г лисиця
4. Укажіть тварину, яку необхідно внести до ланцюга живлення: злаки → ? → вуж → шуліка.
А жаба
Б їжак
В миша
Г жайворонок
5. Який організм є консументом І порядку в ланцюгу живлення: хламідомонада → пуголовок → окунь → людина?
А хламідомонада
Б пуголовок
В окунь
Г людина
6. Укажіть приклад організму-продуцента в екосистемі водойми:
А амеба протей
Б інфузорія-туфелька
В спірогіра
Г гідра прісноводна
7. Консументом у своїй екосистемі є:
А ящірка
Б улотрикс
В конюшина лугова
Г мукор
Відповіді: 1 — А, 2 — Г, 3 — В, 4 — В, 5 — Б, 6 — В, 7 — А.
2.3. «Шпаргалка з помилками».
Учні обмінюються «шпаргалками», підготовленими вдома, знаходять і виправляють у них помилки.
2.4. «Мозковий штурм».
— У XVIII ст. перші поселенці завезли до Австралії кролів. Природних ворогів у них не було. Як ви гадаєте, які екологічні наслідки виникли через кілька років? Запропонуйте можливі заходи з обмеження поширення кролів.
2.5. «Знайди помилку».
Знайти помилки в ланцюгах живлення та виправити їх.
1. Жуки-короїди → дуб → дятел чорний → яструб тетерев’ятник.
2. Кора вільхи → борсук звичайний → лисиця звичайна → заєць-русак.
3. Кропива → метелик кропив’янка → їжак звичайний → гадюка звичайна → ящірка прудка.
Відповідь:
1. Дуб → жуки-короїди → дятел чорний → яструб тетерев’ятник.
2. Кора вільхи → заєць-русак → лисиця звичайна → борсук звичайний.
3. Кропива → метелик кропив’янка → ящірка прудка → гадюка звичайна → їжак звичайний.
2.6. Установити правильно складені ланцюги живлення.
1) чайка → окунь → мальки риб → водорості
2) водорості → мальки риб → окунь → чайка
3) сосна → личинки комах → синиця → яструб
4) їжак → рослина → коник → жаба
5) рослина → коник → жаба → їжак
2.7. «Установи відповідність».
Установити відповідність між компонентами екосистеми та організмами, які до них належать:
1 продуценти
2 консументи
3 редуценти
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
Д |
Е |
Є |
Ж |
|
|
|
|
Відповідь: 1 — А, Ж, Є; 2 — В, Е, Г; 3 — Б, Д.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
У теплих водах Індійського і Тихого океанів мешкають яскраві рибки-клоуни, герої багатьох мультфільмів і прототипи улюблених багатьма дітьми дитячих іграшок. Ви, напевне, дивилися популярний мультфільм «У пошуках Немо», тож витончена рибка-клоун Немо та його татусь Тобі, мабуть, добре вам відомі. Настав час познайомитися з ними ближче! Таке незвичайне прізвисько рибка-клоун отримала через яскраве забарвлення та схожість з гримом циркових акторів, які розмальовують своє обличчя перед виступом. Колір тіла риб-клоунів може варіювати від рожевого до вогняного, жовтого і червоного. Риба-клоун живе поряд з морською актинією (анемоною), яка завдяки величезній кількості отруйних щупалець захищає рибку від недругів. Клоунам же актинії не страшні, ці рибки виробляють спеціальний слиз, який і захищає їх від болючих укусів. Риби-клоуни ретельно піклуються про свій «дім»: приваблюють до анемони різні організми, якими та харчується, а ще очищають її від забруднення та відлякують хижаків (наприклад, крабів). Відпливати далеко від своєї актинії рибки не наважуються. Так вони можуть стати легкою здобиччю для хижаків.
— Як можна назвати таке співіснування між рибкою та актинією?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Засвоєння нового матеріалу
1. Форми співіснування організмів в угрупованнях: коменсалізм, конкуренція, хижацтво, паразитизм
Розповідь учителя
У природних умовах кожний живий організм живе не ізольовано, а у взаємозв’язках з іншими живими істотами. Взаємодіючи між собою, організми вступають один з одним у певні зв’язки, які можуть бути корисними, шкідливими або нейтральними (залежно від того, стимулюється чи обмежується життєдіяльність кожного з них). Зв’язки між організмами — необхідна умова існування. З одного боку, вони пом’якшують тиск навколишнього середовища, а з іншого — завжди становлять певну небезпеку, навіть пряму загрозу існуванню організму.
Запитання до учнів:
— Пригадайте, з якими формами співіснування організмів ви ознайомилися під час вивчення представників рослинного і тваринного світу?
(Обговорення відповідей учнів.)
— Що таке конкуренція?
Очікувана відповідь учнів:
Конкуренція — тип взаємовідносин, за якого популяція або особини у боротьбі за харчування, місце проживання та інші необхідні для життя умови впливають одне на одного негативно.
Розповідь учителя
Виділяють внутрішньовидову та міжвидову конкуренцію.
Бесіда
— Як ви розумієте поняття «внутрішньовидова конкуренція»?
Очікувана відповідь учнів:
Внутрішньовидова конкуренція — це суперництво між особинами одного виду за життєво важливі ресурси.
— До яких наслідків може призвести внутрішньовидова конкуренція?
Очікувана відповідь учнів:
Конкуренція між особинами одного виду може зменшувати виживання і плодючість тварин, вона тим сильніша, чим більша щільність особин.
— Наведіть приклади внутрішньовидової конкуренції. (Боротьба за самку, боротьба за територію в територіальних тварин тощо.)
— Як ви розумієте поняття «міжвидова конкуренція»?
Очікувана відповідь учнів:
Міжвидова конкуренція — це суперництво між особинами різних видів за життєво важливі ресурси.
— Наведіть приклади міжвидової конкуренції. (Конкуренція хижаків різних видів за здобич.)
Слово вчителя
Редьярд Кіплінг розповів усьому світу історію про відважного мангуста, який безстрашно боровся з величезними королівськими кобрами.
— Який тип взаємовідносин можна розпізнати в їх взаємовідносинах? (Хижацтво.)
— Який тип взаємовідносин називають хижацтвом? (Тип відносин між організмами, за яких хижак живиться іншими організмами — жертвою.)
— Яких організмів називають хижаками? (Хижаками називають тварин, що полюють на жертву і поїдають її.)
Технологія «Мікрофон»
— Що характерно для типових хижаків?
Очікувана відповідь учнів:
Типовим хижакам властива мисливська поведінка, агресія й азарт, їх жертвами є тварини, здатні протистояти агресії й захистити себе (системи лев–зебра, лисиця–заяць, вуж–жаба, павук–муха тощо).
«Мозковий штурм»
— Чим відрізняється хижацтво від конкуренції?
Очікувана відповідь учнів:
Якщо конкуренція проявляється у взаємному впливі конкуруючих видів, то хижацтво — це однобічний процес, який характеризує стосунки між хижаком і жертвою.
Запитання до учнів:
— Про яку форму співіснування організмів писав Джонатан Свіфт?
Під мікроскопом він відкрив,
що на блосі проживає блішка,
На блішці тій — блошинка-крихта,
У блошинку ж ту встромляє зуб сердито
Блошиночка … і так ad infinitum.
(Про паразитизм.)
— Яку форму співіснування організмів називають паразитизмом?
Очікувана відповідь учнів:
Паразитизм — це така форма взаємодії між організмами різних видів, коли один організм більш-менш тривалий час використовує інший організм (організм хазяїна) як джерело їжі та місце існування.
Розповідь учителя
Паразитизм дуже поширена форма співіснування організмів в угрупованнях. Так, англійський учений А. Шитлі писав, що кожен птах — це, по суті, справжній літаючий зоопарк. Різноманітність найдрібніших істот, що живуть на птахах, воістину приголомшлива. Пір’я служить їжею пір’яним вошам і кліщам; блохи, воші, москіти, п’явки та інші паразити смокчуть кров птахів, перебуваючи на поверхні тіла, у той час як представники найпростіших руйнують червоні клітини крові всередині організму. Практично в будь-яких органах птаха можна виявити різноманітних паразитичних червів.
Технологія «Мікрофон»
— Наведіть приклади системи «паразит—хазяїн».
Очікувані відповіді учнів:
Прикладами системи «паразит—хазяїн» можуть бути: малярійний плазмодій — людина, печінковий сисун — велика рогата худоба, коростяний свербун — людина тощо.
Розповідь учителя
Паразитизм може бути постійним або тимчасовим, а самі паразити залежно від локалізації можуть бути зовнішніми або внутрішніми (екто- та ендопаразити).
— Наведіть приклади екто- та ендопаразитів.
Очікувані відповіді учнів:
Ендопаразити — аскариди, печінковий сисун, свинячий ціп’як, ехінокок.
Ектопаразити — воші, блохи, кліщі.
Складання опорної схеми
«Мозковий штурм»
— Які переваги має паразитизм перед іншими формами співіснування організмів?
Очікувані відповіді учнів, складання опорного конспекту
Переваги паразитизму:
• У паразитів немає проблем із пошуком їжі; це дає їм можливість швидкого росту, досягнення великих розмірів і високого потенціалу розмноження.
• Організм хазяїна служить надійним захистом від несприятливих умов середовища; немає небезпеки висихання, зміни температурного, сольового режимів.
2. Форми співіснування організмів в угрупованнях: коменсалізм, мутуалізм
Завдання для учнів:
— Розгляньте зображення організмів. Який тип відносин спостерігаються між ними?
Проектування зображення на екран
|
|
Розповідь учителя
Мутуалізм — це такий тип взаємодії організмів різних видів, коли кожний з організмів, що взаємодіють, отримує від цієї взаємодії певну користь.
Технологія «Мікрофон»
— Наведіть приклади мутуалізму між тваринами.
(Обговорення відповідей учнів.)
Розповідь учителя
Також існує тип взаємодії організмів різних видів, коли один з них (коменсал) використовує іншого (хазяїна) або його житло як середовище існування і може живитися залишками його їжі або продуктами життєдіяльності, не завдаючи хазяїну помітної шкоди. Такий тип взаємодії називають коменсалізмом.
Самостійна робота учнів з підручником
Завдання для опрацювання:
— Установіть, для яких тварин характерний коменсалізм.
Приклади коменсалізму: шакали, які підбирають залишки здобичі левів; риби-причепи, що «доїдають» за акулами; деякі види жуків мешкають у мурашниках і споживають частину їжі мурашок.
V. Узагальнення і закріплення знань
5.1. «Установи відповідність».
Установити відповідність між формами співіснування організмів та прикладами цих організмів:
Форми співіснування організмів |
Приклади |
1 конкуренція 2 паразитизм 3 коменсалізм 4 мутуалізм |
А рудий і чорний тарган Б аскарида і собака В заєць та лисиця Г риби-причепи та акули Д мурашки і попелиці |
Відповіді: 1 — А, 2 — Б, 3 — Г, 4 — Д.
5.2. Заповнення таблиці.
Форми співіснування організмів
Тип взаємовідносин |
Види |
Характер взаємодії |
|
1 |
2 |
||
Конкуренція |
|
|
Взаємне пригнічення |
Паразитизм |
|
|
Відносини паразит—хазяїн |
Хижацтво |
|
|
Відносини хижак—жертва |
Коменсалізм |
|
|
Один має користь від співіснування, інший — байдужий |
Мутуалізм |
|
|
Взаємодія, сприятлива для обох |
VІ. Підбиття підсумків уроку
Оцінювання рівня досягнень учнів на уроці.
VІІ. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Опрацювати відповідний параграф підручника
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Підготуватися до екскурсії «Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні».
Установити відповідність між формами співіснування організмів та прикладами цих організмів:
Форми співіснування організмів |
Приклади |
1 конкуренція 2 паразитизм 3 коменсалізм 4 мутуалізм |
А рудий і чорний тарган Б аскарида і собака В заєць та лисиця Г риби-причепи та акули Д мурашки і попелиці |
Установити відповідність між формами співіснування організмів та прикладами цих організмів:
Форми співіснування організмів |
Приклади |
1 конкуренція 2 паразитизм 3 коменсалізм 4 мутуалізм |
А рудий і чорний тарган Б аскарида і собака В заєць та лисиця Г риби-причепи та акули Д мурашки і попелиці |
Установити відповідність між формами співіснування організмів та прикладами цих організмів:
Форми співіснування організмів |
Приклади |
1 конкуренція 2 паразитизм 3 коменсалізм 4 мутуалізм |
А рудий і чорний тарган Б аскарида і собака В заєць та лисиця Г риби-причепи та акули Д мурашки і попелиці |
Установити відповідність між формами співіснування організмів та прикладами цих організмів:
Форми співіснування організмів |
Приклади |
1 конкуренція 2 паразитизм 3 коменсалізм 4 мутуалізм |
А рудий і чорний тарган Б аскарида і собака В заєць та лисиця Г риби-причепи та акули Д мурашки і попелиці |
Установити відповідність між формами співіснування організмів та прикладами цих організмів:
Форми співіснування організмів |
Приклади |
1 конкуренція 2 паразитизм 3 коменсалізм 4 мутуалізм |
А рудий і чорний тарган Б аскарида і собака В заєць та лисиця Г риби-причепи та акули Д мурашки і попелиці |