Календарно – тематичне планування уроків хімії
11 клас (рівень стандарту 70 годин на рік, 2 години на тиждень)
Календарне планування з хімії у 11 класі складене за Програмою з хімії для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затвердженою наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407.
№ з/п |
ДАТА |
ЗМІСТ УРОКУ |
Демонстрації, лабораторні досліди, домашні експерименти |
Очікувані результати навчання |
Примітка |
|
запланована |
фактична |
|||||
Тема 1. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів (7 годин) |
|
|||||
1 |
|
|
Явище періодичної зміни властивостей елементів і їхніх сполук на основі уявлень про електронну будову атомів. |
Демонстрація 1 Різні варіанти періодичної системи хімічних елементів (довга і коротка форми, віртуальні 3D). |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає s-, p-, d-елементи за їхнім місцем у періодичній системі; пояснює валентність і ступінь окиснення елементів 2 і 3 періодів у основному і збудженому станах атомів; наводить приклади s-, p-, d-елементів. Діяльнісний компонент складає електронні і графічні електронні формули атомів s-, p-, d-елементів (Ферум) 1-4 періодів з урахуванням принципу «мінімальної енергії»; атомів неметалічних елементів 2 і 3 періодів у основному і збудженому станах; аналізує відмінності електронних конфігурацій атомів s-, p-, d-елементів (Ферум) 1-4 періодів; порівнює можливі ступені окиснення неметалічних елементів 2 і 3 періодів, що знаходяться в одній групі, на основі електронної будови їхніх атомів. Ціннісний компонент обґрунтовує періодичну зміну властивостей елементів і їхніх простих речовин на основі електронної будови їхніх атомів; висловлює судження щодо застосування періодичного закону для передбачення властивостей іще не відкритих елементів. |
|
2 |
|
|
Електронні і графічні електронні формули атомів s-, p-, d-елементів.
|
Демонстрація 2,3 Форми електронних орбіталей (у тому числі 3D-проектування). |
|
|
3 |
|
|
Принцип «мінімальної енергії». |
|
|
|
4 |
|
|
Збуджений стан атома. Валентні стани елементів. |
Демонстрація 3 Моделі атомів s-, p-, d-елементів (у тому числі 3D-проектування). |
|
|
5 |
|
|
Можливі ступені окиснення неметалічних елементів 2 і 3 періодів |
|
|
|
6 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань. Виконання різнорівневих завдань. Представлення навчальних проектів. |
|
|
|
7 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів» |
|
|
|
Навчальні проекти 1. Створення 3D-моделей атомів елементів. 2. Застосування радіонуклідів у медицині. 3. Використання радіоактивних ізотопів як індикаторів у тваринництві, археології. |
|
|||||
Тема 2. Хімічний зв'язок і будова речовини (9 годин) |
|
|||||
8 |
|
|
Ковалентний хімічний зв’язок. |
Демонстрація 4 Моделі різних типів кристалічних ґраток (у тому числі 3D-проектування). |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент установлює види хімічного зв’язку в речовинах за їхніми формулами; наводить приклади речовин із різними видами хімічного зв’язку; аморфних і кристалічних речовин. Діяльнісний компонент пояснює відмінності в механізмах утворення ковалентних зв’язків у молекулі амоніаку та йоні амонію; між аморфними і кристалічними речовинами; прогнозує фізичні властивості речовин на основі їхньої будови та будову речовин на основі їхніх фізичних властивостей. Ціннісний компонент оцінює на основі будови молекул води і спиртів можливість утворення водневого зв’язку між молекулами води, спиртів, води і спиртів; висловлює судження щодо залежності між використанням речовин та їхньою будовою і властивостями. |
|
9 |
|
|
Донорно-акцепторний механізм утворення ковалентного зв’язку (на прикладі катіону амонію). |
Демонстрація 5 Утворення амоній хлориду з амоніаку і гідроген хлориду. |
|
|
10 |
|
|
Йонний хімічний зв'язок. |
|
|
|
11 |
|
|
Металічний і водневий хімічні зв’язки. |
|
|
|
12 |
|
|
Кристалічний і аморфний стани твердих речовин. |
Демонстрація 6 Зразки кристалічних і аморфних речовин. |
|
|
13 |
|
|
Залежність фізичних властивостей речовин від їхньої будови. |
|
|
|
14 |
|
|
Самостійна робота «Хімічний зв'язок і будова речовини». |
|
|
|
15 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань. Виконання різнорівневих завдань. Представлення навчальних проектів. |
|
|
|
16 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Хімічний зв'язок і будова речовини» |
|
|
|
Навчальні проекти 4. Застосування рідких кристалів. 5. Використання речовин із різними видами хімічних зв’язків у техніці. 6. Значення водневого зв’язку для організації структур біополімерів. |
|
|||||
Тема 3. Хімічні реакції (9 годин) |
|
|||||
17 |
|
|
Необоротні і оборотні хімічні процеси. |
|
Учень/учениця: Знаннєвий компонент пояснює вплив різних чинників на зміщення хімічної рівноваги, на гідроліз солей; принцип дії гальванічного елемента; наводить приклади необоротних і оборотних хімічних реакцій. Діяльнісний компонент складає рівняння реакцій гідролізу солей; розрізняє необоротні і оборотні хімічні реакції; характеризує суть хімічної рівноваги, гідролізу солей; прогнозує можливість реакції гідролізу солей; рН середовища водних розчинів солей; добирає умови зміщення хімічної рівноваги оборотних процесів на основі принципу Ле Шательє; дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів; експериментально визначає рН середовища водних розчинів солей за допомогою індикаторів; обчислює за хімічними рівняннями відносний вихід продукту реакції, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. Ціннісний компонент висловлює судження про значення принципу Ле Шательє в керуванні хімічними процесами; обґрунтовує значення оборотних процесів у довкіллі, промислових виробництвах; вплив гідролізу солей на рН грунтів; оцінює негативний вплив на екологію відпрацьованих гальванічних елементів і дотримується правил їхньої утилізації. |
|
18 |
|
|
Хімічна рівновага. Принцип Ле Шательє. |
|
|
|
19 |
|
|
Хімічна рівновага. Принцип Ле Шательє. |
|
|
|
20 |
|
|
Гідроліз солей. |
Лабораторний дослід № 1 «Визначення рН середовища водних розчинів солей за допомогою індикаторів». Інструктаж з БЖД. |
|
|
21 |
|
|
Поняття про гальванічний елемент як хімічне джерело електричного струму. |
|
|
|
22 |
|
|
Розрахункові задачі. Обчислення за хімічними рівняннями відносного виходу продукту реакції. |
|
|
|
23 |
|
|
Розв’язування задач та вправ. |
|
|
|
24 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань. Виконання різнорівневих завдань. Представлення навчальних проектів. |
|
|
|
25 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Хімічні реакції» |
|
|
|
Навчальні проекти 7. Гальванічний елемент з картоплі, лимону. 8. Види і принципи роботи малих джерел електричного струму, утилізація їх. |
|
|||||
Тема 4. Неорганічні речовини і їхні властивості (І частина) (15 годин) |
|
|||||
26 |
|
|
Неметали. Загальна характеристика неметалів. Фізичні властивості. |
Демонстрація 8 Зразки неметалів |
Учень/учениця: Знаннєвий компонент називає найпоширеніші у природі металічні й неметалічні елементи; представників класів неорганічних сполук за систематичною номенклатурою; пояснює суть явища алотропії; відмінності властивостей алотропних модифікацій Оксигену, Сульфуру, Карбону, Фосфору їхнім кількісним складом або будовою; суть явища адсорбції; антропогенні і природні причини появи в атмосфері оксидів неметалічних елементів; наводить приклади алотропних модифікацій Оксигену, Сульфуру, Карбону, Фосфору; сполук неметалічних елементів з Гідрогеном (гідроген хлорид, гідроген сульфід, амоніак); взаємозв’язків між речовинами. Діяльнісний компонент складає рівняння, що підтверджують відновні властивості металів, зокрема алюмінію і заліза (реакцій з неметалами, водою, кислотами і солями в розчинах); окисні властивості неметалів (кисень, сірка, вуглець, хлор) в реакціях з воднем і металами; відновні властивості водню й вуглецю в реакціях з оксидами металічних елементів; реакцій, які характеризують особливості водних розчинів гідроген хлориду (з основами), гідроген сульфіду (з лугами), амоніаку (з кислотами); реакцій, які характеризують хімічні властивості та одержання оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів; кислот, основ, амфотерних гідроксидів (Алюмінію і Цинку), середніх і кислих солей; реакцій нітратної і концентрованої сульфатної кислот з магнієм, цинком, міддю; характеризує метали і неметали, їхні фізичні властивості та застосування (у тому числі сплавів металів); застосування гідроген хлориду, гідроген сульфіду, амоніаку; фізичні та хімічні властивості (взаємодія з магнієм, цинком, міддю) нітратної і концентрованої сульфатної кислот; застосування гідроксидів Натрію і Кальцію; поширення солей у природі; складає план дослідження та експериментально встановлює генетичні зв’язки між неорганічними і органічними речовинами; порівнює фізичні та хімічні властивості металів (алюміній і залізо) і неметалів, оксидів металічних і неметалічних елементів; особливості водних розчинів гідроген хлориду, гідроген сульфіду, амоніаку; основ (гідроксидів Натрію і Кальцію); |
|
27 |
|
|
Алотропія. Алотропні модифікації речовин неметалічних елементів.
|
Демонстрація 9 Моделі кристалічних ґраток алотропних модифікацій Сульфуру (у тому числі 3D-проектування). |
|
|
28 |
|
|
Явище адсорбції
|
Лабораторний дослід № 2 «Дослідження адсорбційної здатності активованого вугілля та аналогічних лікарських препаратів». Інструктаж з БЖД.. |
|
|
29 |
|
|
Окисні та відновні властивості неметалів. |
|
|
|
30 |
|
|
Застосування неметалів. |
|
|
|
31 |
|
|
Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном. |
|
|
|
32 |
|
|
Особливості водних розчинів неметалічних сполук з Гідрогеном, їх застосування. |
|
|
|
33 |
|
|
Повторний інструктаж з БЖД Оксиди неметалічних елементів, їх уміст в атмосфері. |
|
|
|
34 |
|
|
Кислоти. Кислотні дощі. |
|
|
|
35 |
|
|
Особливості взаємодії металів з нітратною кислотою. |
|
|
|
36 |
|
|
Особливості взаємодії металів з концентрованою сульфатною кислотою. |
|
|
|
37 |
|
|
Розрахункові задачі 2. Обчислення кількості речовини, маси або об’єму продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один із реагентів взято в надлишку |
|
|
|
38 |
|
|
Розв’язування задач та вправ. |
|
|
|
39 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань. Виконання різнорівневих завдань. Представлення навчальних проектів. |
|
|
|
40 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Неметали» |
|
|
|
Навчальні проекти 7. Штучні алмази у техніці. 8. Раціональне використання добрив та проблема охорони довкілля. 9. Запобігання негативному впливові нітратів на організм людини. 10. Неорганічні речовини у фармації (або домашній аптечці) і харчовій промисловості. 11. Кислотні дощі. |
|
|||||
Тема 4. Неорганічні речовини і їхні властивості (Частина ІІ) (22 години) |
|
|||||
41 |
|
|
Загальна характеристика металів. |
Демонстрація 7 Зразки металів та їх сплавів |
Діяльнісний компонент складає рівняння, що підтверджують відновні властивості металів, зокрема алюмінію і заліза (реакцій з неметалами, водою, кислотами і солями в розчинах); окисні властивості неметалів (кисень, сірка, вуглець, хлор) в реакціях з воднем і металами; відновні властивості водню й вуглецю в реакціях з оксидами металічних елементів; реакцій, які характеризують особливості водних розчинів гідроген хлориду (з основами), гідроген сульфіду (з лугами), амоніаку (з кислотами); реакцій, які характеризують хімічні властивості та одержання оснόвних, кислотних та амфотерних оксидів; характеризує метали і неметали, їхні фізичні властивості та застосування (у тому числі сплавів металів); застосування гідроген хлориду, гідроген сульфіду, амоніаку; фізичні та хімічні властивості (взаємодія з магнієм, цинком, міддю) нітратної і концентрованої сульфатної кислот; застосування гідроксидів Натрію і Кальцію; поширення солей у природі; складає план дослідження та експериментально встановлює генетичні зв’язки між неорганічними і органічними речовинами; порівнює фізичні та хімічні властивості металів (алюміній і залізо) і неметалів, оксидів металічних і неметалічних елементів; особливості водних розчинів гідроген хлориду, гідроген сульфіду, амоніаку; основ (гідроксидів Натрію і Кальцію); аналізує і тлумачить результати досліджень; прогнозує рН середовища кислотних і лужних ґрунтів; установлює генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук; проводить якісні реакції й визначає в розчинах йони: Феруму(2+), Феруму(3+), осаджуючи їх лугами, Барію, амонію, силікат- і ортофосфат-іони; досліджує якісний склад солей; адсорбційну здатність активованого вугілля та аналогічних лікарських препаратів; аналізує види жорсткості води і пропонує безпечні способи усунення жорсткості води у побуті; дотримується правил безпеки під час виконання хімічних дослідів; обчислює кількість речовини, масу або об’єм продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один із реагентів взято в надлишку, обґрунтовуючи обраний спосіб розв’язання. Ціннісний компонент робить висновки на основі спостережень; обґрунтовує значення алотропних перетворень; причини існування кислотних і лужних ґрунтів; оцінює біологічне значення металічних (Кальцію, Калію, Натрію, Магнію, Феруму) і неметалічних (Оксигену, Нітрогену, Карбону, Фосфору, галогенів) елементів; найважливіших представників основних класів неорганічних сполук; доводить практичну значущість явища адсорбції, металів і неметалів та сполук металічних і неметалічних елементів; уплив жорсткої води на побутові прилади і комунікації; висловлює судження щодо біологічної ролі озону і його застосування, екологічних наслідків викидів в атмосферу оксидів Карбону, Нітрогену, Сульфуру; кислотних дощів, парникового ефекту, нераціонального використання мінеральних добрив. |
|
42 |
|
|
Фізичні властивості металів на основі їхньої будови. |
|
|
|
43 |
|
|
Алюміній: фізичні і хімічні властивості. |
|
|
|
44 |
|
|
Залізо: фізичні і хімічні властивості. |
Демонстрація 10 Виявлення у розчині катіонів Феруму(2+) (віртуально), Феруму(3+) (віртуально),Барію, амонію. |
|
|
45 |
|
|
Застосування металів та їхніх сплавів. |
|
|
|
46 |
|
|
Основи. Властивості, застосування гідроксидів Натрію та Кальцію. |
|
|
|
47 |
|
|
Розрахункові задачі. Обчислення кількості речовини, маси або об’єму продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один із реагентів взято в надлишку |
|
|
|
48 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Метали. Оксиди та основи» |
|
|
|
49 |
|
|
Солі, їх поширення в природі. |
|
|
|
50 |
|
|
Середні та кислі солі. |
|
|
|
51 |
|
|
Поняття про жорсткість води та способи її усунення. |
|
|
|
52 |
|
|
Сучасні силікатні матеріали. |
Лабораторний дослід №7-8 «Виявлення у розчинах силікат- і ортофосфат-іонів». Інструктаж з БЖД. |
|
|
53 |
|
|
Мінеральні добрива. Поняття про кислотні та лужні ґрунти. |
|
|
|
54 |
|
|
Якісні реакції на деякі йони
|
Лабораторний дослід № 3-6 «Виявлення у розчині катіонів Феруму(2+), Феруму(3+), Барію, амонію». Інструктаж з БЖД. |
|
|
55 |
|
|
Практична робота № 1 «Дослідження якісного складу солей». Інструктаж з БЖД. |
|
|
|
56 |
|
|
Біологічне значення металічних і неметалічних елементів. |
|
|
|
57 |
|
|
Розв’язування розрахункових задач та вправ. |
|
|
|
58 |
|
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. |
|
|
|
59 |
|
|
Генетичні зв’язки між основними класами неорганічних сполук. |
|
|
|
60 |
|
|
Практична робота № 2 «Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами». Інструктаж з БЖД. |
|
|
|
61 |
|
|
Узагальнення та систематизація знань. Розв’язування розрахункових задач та вправ. Представлення результатів навчальних проектів. |
|
|
|
62 |
|
|
Тематичне оцінювання з теми «Метали та їхні солі» |
|
|
|
Навчальні проекти 12. Дослідження рН ґрунтів своєї місцевості. Складання карти родючості. 13. Властивості і застосування карбонатів, нітратів і ортофосфатів лужних і лужноземельних металічних елементів, солей амонію. 14. Усунення тимчасової і постійної жорсткості води. |
|
|||||
Тема 5. Хімія і прогрес людства (8 годин) |
|
|||||
63 |
|
|
Роль хімії у створенні нових матеріалів та у розвитку нових напрямів технологій. |
|
Учень/учениця: Знаннєвий компонент наводить приклади застосування хімічних сполук у різних галузях та у повсякденному житті. Ціннісний компонент оцінює значення хімії у створенні нових матеріалів, розвитку нових напрямів технологій, розв’язанні продовольчої, сировинної, енергетичної, екологічної проблем; усвідомлює значення нової філософії у хімії і власної громадянської позиції для реалізації концепції сталого розвитку суспільства; причинно-наслідкові зв’язки у природі та її цінність і цілісність; право на власний вибір і прийняття рішення; відповідальність за збереження довкілля від шкідливих викидів; популяризує хімічні знання; критично ставиться до хімічної інформації з різних джерел; висловлює судження щодо значення хімічних знань як складника загальної культури людини; про вплив діяльності людини на довкілля та охорону його від забруднень; виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності. |
|
64 |
|
|
Роль хімії у розв’язанні продовольчої, сировинної проблем. |
|
|
|
65 |
|
|
Роль хімії у розв’язанні енергетичної, проблеми. |
|
|
|
66 |
|
|
Роль хімії у розв’язанні екологічної проблеми. Представлення навчальних проектів. |
|
|
|
67 |
|
|
«Зелена» хімія: сучасні завдання перед хімічною наукою та хімічною технологією. Представлення навчальних проектів. |
|
|
|
68 |
|
|
Повторення вивченого матеріалу за рік. |
|
|
|
69 |
|
|
Повторення вивченого матеріалу за рік. |
|
|
|
70 |
|
|
Підсумковий урок. |
|
|
|
Навчальні проекти 15. Вирішення проблеми утилізації різних видів електричних ламп. 16. Підготовка есе іноземною мовою «Роль хімії у моєму житті». |
|
1