10 клас
Українська література
( профільний рівень )
( 140 год., 4 год. на тиждень )
Складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів за суспільно-гуманітарним напрямом (профіль – філологічний). Українська література: 10 – 11 класи; 2017 рік.
Авторський колектив:
Г.О. Усатенко, доцент Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка кандидат філологічних наук (голова робочої групи);
А.М. Фасоля, провідний науковий співробітник відділу навчання української мови і літератури Інституту педагогіки НАПН України, кандидат педагогічних наук.
Обов’язкова кількість видів контролю
|
І семестр |
ІІ семестр |
Контрольні роботи у формі:
|
3 1 2 |
3 1 2 |
Уроки розвитку мовлення (РМ) |
2 (у+п) |
2 (у+п) |
Уроки позакласного читання (ПЧ) |
2 |
2 |
Перевірка зошитів |
4 |
5 |
Пор. №
|
Зміст уроку |
К-сть год |
Дата |
|
ВСТУП |
|
|
1. |
Читацький практикум. Література як одна з форм естетичного освоєння дійсності. Взаємодія літератури та інших видів мистецтва. |
1 |
|
2. |
Читання та його види. Особливості читання в епоху цифрових технологій. |
1 |
|
3. |
Особливості періодизації української літератури (головні риси). Стильові особливості літературних періодів. |
1 |
|
4. |
Літературні напрями і стилі давньої і нової української літератури XI – першої половини XIX ст.: світоглядні й естетичні засади, провідні жанри. |
1 |
|
|
РЕАЛІЗМ |
|
|
5. |
Реалізм як літературно-мистецький напрям у європейській та українській літературі. Етапи становлення. Головні риси реалізму як методу. ТЛ: реалізм як напрям і метод (погиблено). |
1 |
|
6. |
Суспільно-історичний контекст становлення й розвитку реалізму другої пол. ХІХ ст.
|
1 |
|
|
УКРАНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ІІ пол. ХІХ ст.
|
|
|
7. |
Реалізм в українській літературі 70–90–х років ХІХ ст. (І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Б. Грінченко, І. Франко): відображення життя у формах самого життя.
|
1 |
|
8. |
Жанрова й тематична різноманітність. Оновлення художніх засобів. Поняття про художній тип. ТЛ:типізація; художній тип. |
1 |
|
9. |
Іван НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ Життя митця і його творчість як новий імпульс української літератури |
1 |
|
10. |
«Кайдашева сім’я» – соціально-побутова повість-хроніка. ТЛ: соціально-побутова повість, реалізм як напрям і метод (поглиблено). |
1 |
|
11. |
Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей. |
1 |
|
12. |
Колоритні людські характери в повісті |
1 |
|
13. |
Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. |
1 |
|
14. |
Ствердження цінностей національної етики засобами комічного. «Сміх крізь сльози» як ідейна домінанта твору. ТЛ: засоби змалювання комічного (поглиблено). |
1 |
|
15. |
Позакласне читання №1. Іван Нечуй-Левицький «Князь Єремія Вишневецький». |
1 |
|
16. |
Читацький практикум. Прозовий епічний твір великої форми. «Ключі» до прочитання. Лист другу про прочитане. |
1 |
|
17. |
Панас МИРНИЙ (П.Рудченко) Огляд життя і творчості. |
1 |
|
18. |
«Хіба ревуть воли, як ясла повні» – перший соціально-психологічний роман в українській літературі. ТЛ: соціально-психологічний роман. Художній тип. Особливості типізації героїв |
1 |
|
19. |
Особливості композиції роману: хронологічна послідовність й історичні відступи. |
1 |
|
20. |
Вихід героя за рамки «родинного кола». |
1 |
|
21. |
Психологічне дослідження формування характеру, духовний злам Чіпки під впливом соціальних обставин. |
1 |
|
22. |
Зв’язне мовлення №1. Складання анкети головного героя роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (усно). |
1 |
|
23. |
Роздум над проблемою життєвого вибору персонажів (Чіпка, Грицько, Мотря). |
1 |
|
24. |
Особливості стилю письменника: епічність, ритмічність прози, реалістичність зображення психології персонажів, майстерність пейзажів. |
1 |
|
25. |
Ідейне спрямування твору, алегоричність його назви. |
1 |
|
26. |
Контрольна робота №1. Тестування. |
1 |
|
|
ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР ХІХ ст. |
|
|
27. |
Новаторський характер української драматургії другої половини XIX ст. Соціально-побутові та історичні драми й комедії М. Кропивницького, М. Старицького, І. Карпенка-Карого, Панаса Мирного та ін. ТЛ: Драма як рід літератури. |
1 |
|
28. |
Родина Тобілевичів і український театр. |
1 |
|
29. |
Роль професійного театру у розвитку національної культури. ТЛ: театр як вид сценічного мистецтва та установа, яка здійснює сценічні вистави. |
1 |
|
30. |
Іван КАРПЕНКО-КАРИЙ (І. Тобілевич) Життєвий і творчий шлях І. Карпенка-Карого. Багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів. |
1 |
|
31. |
Комедія «Хазяїн». Головний конфлікт комедії – суперечності суспільства, у якому одиниці стають мільйонерами, а більшість – жебраками. ТЛ: трагікомедія як жанровий різновид драми |
1 |
|
32. |
Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Мамона («багатство, земні блага») як тема, ідея і головний персонаж комедії. |
1 |
|
33. |
Соціальний конфлікт між мільйонером та його працівниками, наймитами. Проблема соціально відповідального підприємництва. |
1 |
|
34. |
«Мартин Боруля» (оглядово). Проблематика зміни соціальної ролі і статусу, яка не пов’язана з походженням людини |
1 |
|
35. |
Позакласне читання №2. І.Карпенко-Карий «Сава Чалий» |
1 |
|
36. |
Борис ГРІНЧЕНКО Письменник, педагог, лексикограф, літературознавець, етнограф, історик, публіцист, громадсько-культурний діяч. ТЛ: малі епічні жанри – оповідання (поглиблено). |
1 |
|
37. |
«Без хліба» - морально-етична проблема на межі голоду рідних і порушення заповіді «не укради» в образі селянина Петра. |
1 |
|
38. |
«Сам собі пан» - маніфест людської гідності. Засоби типізації образу селянина Данила. Реалістичність зображення. |
1 |
|
39. |
«Моє щастя» - життєве і мистецьке кредо автора. «Весняні сонети» - ідея єдності природи і душевного стану людини ТЛ: цикл сонетів |
1 |
|
40. |
Читацький практикум. Ліричний (ліро-епічний) твір. «Ключі» до прочитання. Рецензія як одна з форм читацьких рефлексій. |
1 |
|
41. |
Література рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади (поезія). Я.Івашкевич |
1 |
|
42. |
Контрольна робота №2. Твір. |
1 |
|
|
УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА кінця ХІХ - початку ХХ ст. |
|
|
43. |
Характеристика змін у суспільно-політичному і культурному житті. Основні тенденції розвитку української літератури. |
1 |
|
44. |
Герой української літератури 10-х років ХХ століття: традиційне і новаторське. |
1 |
|
45. |
Модернізм як розрив із традицією класичної літератури - пошук нових виражальних засобів: жанри, символічні образи, тип оповіді. ТЛ: Модернізм як напрям мистецтва. |
1 |
|
46. |
Імпресіонізм, експресіонізм, символізм, неоромантизм як різні напрямки модернізму. |
1 |
|
|
МОДЕРНІЗМ |
|
|
47. |
Важливі етапи життєвого й творчого шляху І.Франка Вплив І. Франка на культурне і політичне життя в Україні.. Багатогранність громадської і творчої діяльності |
1 |
|
48. |
Тематична і жанрова різноманітність поезії І. Франка. Шлях І. Франка до модернізму. «Поетична суперечка» з М. Вороним. (Послання М. Вороного «Іванові Франкові»). |
1 |
|
49. |
Ліричний герой громадянської лірики І. Франка – борець проти соціального і національного гноблення «Каменярі». |
1 |
|
50. |
Патріотизм, національна ідея в поезії «Україна» зі збірки «З вершин і низин». «Декадент» – поетичне кредо І.Франка. Присвята В. Щурату. Вираження життєствердної позиції ліричного героя-митця. |
1 |
|
51. |
Поетичний роздум «Легенда про вічне життя». |
1 |
|
52. |
Збірка «Зів′яле листя» – «лірична драма». Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, утвердження невмирущості людських почуттів, піднесення чистого й безкорисного кохання («Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...»). |
1 |
|
53. |
Зв’язне мовлення № 2 . Есе «Поетичний образ коханої у збірці «Зів′яле листя» І.Франка» (письм.) |
1 |
|
54. |
Поема «Мойсей» – філософське осмислення історичного шляху українського народу. Віра в його щасливе майбутнє. Проблематика твору. |
1 |
|
55. |
Пролог до поеми — заповіт Франка українському народові. Елементи автобіографізму та авторефлексії у творі. |
1 |
|
56. |
Оповідання «Сойчине крило». Синтез епосу, лірики і драми. Випробування героїв першим коханням. |
1 |
|
57. |
Пристрасть і бажання виправити помилку життєвого вибору спокійного усталеного життя та холодного «естетства». Зв`язок психологічної колізії новели з проблемою гри та природності. |
1 |
|
58. |
«Украдене щастя» - соціально-психологічна драма. Найвизначніший сценічний твір Франка. ТЛ: соціально-психологічна драма |
1 |
|
59. |
Сюжет драми, головні герої, конфлікт у творі, проблематика. Глибина почуттів і драма героїв. Соціальна витоки особистої драми. |
1 |
|
60. |
Читацький практикум. Соціально-психологічна драма. «Ключі» до прочитання. Рецензія на театральну постановку драматичного твору. |
1 |
|
61. |
Франко – перекладач. Творчість І. Франка в загальноєвропейському і світовому контекстах. |
1 |
|
62. |
Контрольна робота №3. Тестування. |
1 |
|
63. |
Література рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади (проза). В.Коваленко |
1 |
|
64. |
Повторення вивченого. Семестрове оцінювання. |
1 |
|
Пор. № |
Зміст уроку |
К-сть год |
Дата |
|
ІМПРЕСІОНІЗМ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ
|
|
|
65. |
Основні риси імпресіонізму, особливості їх прояву в літературі, музиці, образотворчому мистецтві. |
1 |
|
66. |
Імпресіонізм в українській літературі. Імпресіонізм творчості М. Коцюбинського, М. Черемшини, В. Винниченка. |
1 |
|
67. |
Михайло Коцюбинський. Загальний огляд життя і творчості. Формування художнього світогляду М. Коцюбинського – від реалізму до модернізму. |
1 |
|
68. |
«Intermezzo» - яскравий приклад синкретизму творчої палітри М. Коцюбинського. Жанрова особливість твору: новела з ознаками «поезії в прозі». |
1 |
|
69. |
Зіставлення двох світів: людського, дисгармонійного, смертоносного, і гармонійного, досконалого, життєствердного світу природи. Зображення природи як засобу відтворення психологічного стану героя. |
1 |
|
70. |
Фізичне та душевне одужання героя, його наснага до активної праці та боротьби. Глибокий ліризм новели, інтонаційне багатство її мови, символізм. |
1 |
|
71. |
Позакласне читання №3. Михайло Коцюбинський «На камені». |
1 |
|
72. |
Зв’язне мовлення №3. Асоціативний етюд (усно). |
1 |
|
73. |
Поетика імпресіонізму у повісті «Тіні забутих предків»: «Весь світ був як казка повна чудес, таємнича, цікава й страшна» (М. Коцюбинський). |
1 |
|
74. |
Краса рідної землі, гармонія людини і природи. Поєднання фантастичного та реального у творі. |
1 |
|
75. |
Система образів твору. Образи-символи як засоби індивідуалізації героїв. Кохання Івана та Марічки, їхнє світовідчуття і світоуявлення. |
1 |
|
76. |
Ідея незнищенності духовного начала в житті. Фольклорне тло твору. Образи. Художньо-стильові особливості повісті. |
1 |
|
77. |
Читацький практикум. Імпресіоністичний твір. «Ключі» до прочитання. Есе як форма рефлексії про прочитане. |
1 |
|
|
ЕКСПРЕСІОНІЗМ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ
|
|
|
78. |
Експресіонізм — літературно-мистецький напрям, його основні риси, особливості прояву в літературі. |
1 |
|
79. |
Експресіонізм у творчості В. Стефаника, О. Турянського. |
1 |
|
80. |
Василь Стефаник. Головні етапи життя і творчості. Особливості художнього світогляду письменника. |
1 |
|
81. |
Новела «Камінний хрест» – український екзистенційний вибір між життям і смертю як в особистому, так і в національному вимірах. |
1 |
|
82. |
Образ Івана Дідуха. Довершеність художньої форми. Багатство мови, мистецтво деталі. Символи в новелі. |
1 |
|
83. |
«Новина» - новела, яка вражає силою емоційного напруження та драматизму. Специфіка типізації образу Гриця Летючого. |
1 |
|
84. |
Контрольна робота №4. Тестування. |
1 |
|
|
Неоромантизм
|
|
|
85. |
Стильові особливості неоромантизму (сюжет, мова творів). |
1 |
|
86. |
Читацький практикум. Неоромантичний твір. «Ключі» до прочитання. Літературний блог як форма рефлексії над прочитаним. |
1 |
|
87. |
Ольга Кобилянська. Огляд життя і творчості. Особливості світобачення і світосприйняття письменниці. Проблематика, ідеї, жанрова палітра творчості. |
1 |
|
88. |
Новела «Valse melancolique» - тема мистецтва та його впливу на людину, доля талановитого митця в міщанському суспільстві. |
1 |
|
89. |
Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипації. Естетизм як життєва програма Софії та Ганнусі. Особливості еволюції життєвого кредо Марти. |
1 |
|
90. |
Особливості композиції та образно-символічної системи новели. Елементи автобіографізму у творі. |
1 |
|
91. |
«Людина» - перший твір в українській літературі з розкриття ідей емансипації. |
1 |
|
92. |
Тема долі освіченої дівчини, яка не може змиритися з бездуховністю міщанського середовища. |
1 |
|
93. |
Особливості характотворення у повісті. |
1 |
|
94. |
Зв’язне мовлення №4. Написання листа героїні твору (письмово). |
1 |
|
95. |
Творча манера й стиль автора. О.Кобилянська й українська та західноєвропейська література. Ідеї ніцшеанства у творчості письменниці. |
1 |
|
96. |
Леся Українка. Життєвий і творчий шлях поетеси. Основні мотиви поетичної творчості, її неоромантичний струмінь. Вітаїстична сила, щирість почуттів ліричного героя Лесі Українки |
1 |
|
97. |
Утвердження незламності духу і віри людини в життєвих випробуваннях, змаганні з долею у віршах «Мріє, не зрадь!», «Contra spem spero». |
1 |
|
98. |
Алегоричні образи поезій. Романтичний пафос. Афористичність мови. |
1 |
|
99. |
Утвердження поетичного слова як могутнього засобу у визвольній боротьбі («Слово, чому ти не твердая криця…»). |
1 |
|
100. |
Новаторство Лесі Українки в драматургії, її інтерпретації образів світової літератури. |
1 |
|
101. |
Драма-феєрія «Лісова пісня». Оригінальність жанру. Фольклорно-міфологічна і філософська основа твору. Авторська рецепція українських міфів. |
1 |
|
102. |
Єдність трьох світів – композиційна особливість «Лісової пісні». |
1 |
|
103. |
Романтично-міфологічний образ Мавки. Роздвоєність душі Лукаша. |
1 |
|
104. |
Бездуховність і байдужість до краси в образах Килини та матері Лукаша. |
1 |
|
105. |
«Касандра» - новаторство в жанрі драматичної поеми. Авторська інтерпретація образу Кассандри, античної віщуники. |
1 |
|
106. |
Етичні, психологічні переживання особистості у час вибору – наскрізна ідея драми. Елементи автобіографізму у творі. |
1 |
|
107. |
Художні засоби для розкриття внутрішніх переживань і сумнівів головної героїні. |
1 |
|
108. |
Позакласне читання №4. Леся Українка «Бояриня». |
1 |
|
109. |
Читацький практикум Переклад художніх творів. Запозичення світових сюжетів. Відгук про твір, перекладений українською (І. Франка, Л. Українки та інших) |
1 |
|
110. 111. |
Контрольна робота №5. Твір |
2 |
|
|
Символізм |
|
|
112. |
Особливості символізму як одного з художніх напрямів модернізму, основні його риси, особливості їх прояву в літературі, музиці, образотворчому мистецтві. |
1 |
|
113. |
Угрупування «Молода муза», «Українська хата» (М. Вороний, Олександр Олесь, П. Тичина та ін.) Піднесення конкретного образу до рівня символу. Ідея самоцінності мистецтва. Витонченість поетичної форми. |
1 |
|
114. |
В. Винниченко – громадський і політичний діяч. Загальна характеристика творчості: проблематика, жанрове розмаїття, стильові особливості. |
1 |
|
115. |
Новела «Момент» (Із оповідань тюремної Шехерезади). Філософський зміст, проблематика. |
1 |
|
116. |
Імпресіоністична манера письма автора. Особливості композиції. |
1 |
|
117. |
Символічні образи. Ідея цінності почуття кохання; усвідомлення скороминущості щастя. |
1 |
|
118. |
Творчість В. Винниченка в загальноєвропейському контексті. В. Винниченко – художник. |
1 |
|
119. |
Поетична спадщина П.Тичини – одна з вершин української поезії ХХ століття. Трагізм життєвого і творчого шляху митця у тоталітарній системі Жанрово-стилістичне багатство, ідейно-художнє новаторство митця |
1 |
|
120. |
П. Тичина – найбільший модерніст 20-х років ХХ століття. Особлива поетика Тичинівського вірша: мелодика слова і музики. |
1 |
|
121. |
Збірка «Сонячні кларнети» -подія європейського масштабу. Художнє осягнення ліричним героєм гармонії світу і дисонансів революційної дійсності в збірці «Сонячні кларнети». |
1 |
|
122. 123. |
Єдність природи, почуттів людини й музики у поезіях «Арфами, арфами…», «Ви знаєте, як липа шелестить...», «Пастелі». |
2 |
|
124. |
Глибина почуттів ліричного героя у поезії «О панно Інно…» та художні засоби вираження. |
1 |
|
125. |
«Пам’яті тридцяти» - збірний образ ліричного героя. Історична основа поезії. Образно-символічне вираження ідеї твору. |
1 |
|
126. |
Симфонія «Сковорода». Історія написання втору. Сковординівська барокова традиція в українській літературі. Жанрове новаторство. |
1 |
|
127. |
Афористичність, алегоризм і символізм поеми. Ідея вічного пошуку гармонії буття в поемі. Прийом монологу як спосіб саморефлексії автора. |
1 |
|
128. |
Література рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади (поезія). П.Филипович |
1 |
|
129. |
Богдан Лепкий. Огляд життя і творчості митця. |
1 |
|
130. |
Трилогія про Івана Мазепу у 3-х томах і 5-ти книгах: «Мотря», «Не вбивай. Батурин», «Полтава», «З-під Полтави до Бендер. Крутіж». |
1 |
|
131. |
«Мотря». Іван Мазепа – як «золота доба» Гетьманщини. Історичні факти і художній вимисел у трилогії. |
1 |
|
132. |
Образ степу в романі й в українській літературній традиції та фольклорі. |
1 |
|
133. |
Образ Мотрі Кочубей як вияв дилеми між коханням і владою. |
1 |
|
134. |
Ісмаїл Гаспринський. Життєвий і творчий шлях визначного кримськотатарського педагога, громадського діяча, редактора, публіциста, письменника (оглядово). |
1 |
|
135. |
Історичне оповідання «Арслан киз» («Дівчина-левиця») як прояв культурної емансипації кримськотатарського народу. |
1 |
|
136. |
Гульджемал дочув Іззета-ага із Учтурфана – головна героїня твору, мусульманський аналог французької народної героїні Жанни д’Арк. |
1 |
|
137. |
Проблема взаємодії традицій і викликів нового часу й емансипації у творі. |
1 |
|
138. |
Література рідного краю. Літературні персоналії територіальної громади (проза). В.Коваленко |
1 |
|
139. |
Контрольна робота №6. Тестування. |
1 |
|
140. |
Узагальнення і систематизація вивченого за рік. Семестрове та річне оцінювання. |
1 |
|