Календарно-тематичне планування
із зарубіжної літератури
для 11 класу
Календарно-тематичне планування із зарубіжної літератури в 11 класі розроблено згідно з Навчальною програмою «Зарубіжна література.
10-11 класи. Рівень стандарту», якій наказом МОН України від 03.08.2022 №698 надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»
Підручник: О. Ніколенко «Зарубіжна література 11 клас»,
Київ «Грамота», 2019 р.
(35 годин / 1 година на тиждень)
Семестри
|
І |
ІІ |
Контрольні роботи у формі:
|
2 |
2 |
|
1 |
1 |
(тестів, відповідей на запитання) |
1 |
1 |
Розвиток мовлення
|
2 (1у+1п) |
2 (1у+1п) |
Позакласне читання
|
1 |
1 |
Перевірка зошиті |
4 |
5 |
п/п |
Зміст уроку |
К-ть год. |
Дата |
Примітка |
|
Вступ. Література. Мораль. Людяність. |
|
|
|
1. |
Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької школи для популяризації світової літератури й формування українського читача. Літературні премії світу, письменники-лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність. (ТЛ) Діалог культур. Поглиблення поняття про художній переклад. (ЛК) Специфіка сучасної культури та роль літератури в ній. (УС) Видатні українці – популяризатори здобутків літератур народів світу. (ЕК) Відмінність понять «національна література» і «світова література». |
1 |
|
|
|
Золоті сторінки далеких епох |
|
|
|
2. |
Діагностична контрольна робота.
|
1 |
|
|
3. |
Німеччина Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи. Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І частина), останній монолог Фауста (ІІ частина). Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури. Історія створення трагедії «Фауст». Особливості композиції. Проблематика. (ТЛ) Трагедія. Поглиблення поняття про художній образ.
|
1 |
|
Один з монологів Фауста напам’ять
|
4. |
Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення людини. (ЕК) Порівняння образів Фауста і Вагнера. Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору. (ЛК) Утілення трагедії «Фауст» у різних видах мистецтва (образотворче мистецтво, музика, театр та ін.). (УС) «Фауст» в Україні: переклади й критика. |
1 |
|
|
|
Модернізм |
|
|
|
5. |
Модерністська проза початку ХХ ст. (загальна характеристика). Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі. Екзистенціалізм, його філософські засади та представники. Розвиток мовлення №1 (усно). Складання тез за темою «Модерністська проза початку ХХ ст.» |
1 |
|
|
6. |
Німецькомовна проза Франц Кафка (1883 – 1924). «Перевтілення». Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення». Особливості композиції, функції фантастики. |
1 |
|
|
7. |
Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі світового буття як абсурдного. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі. |
1 |
|
|
8. |
Франція Альбер Камю (1913 – 1960). «Чума». Віхи життя й особливості світогляду А. Камю. Роман «Чума»: проблематика, сюжет і композиція. (ТЛ) Модернізм, екзистенціалізм, притча, гротеск. |
1 |
|
|
9. |
Причетність твору, алегоризм образів і ситуацій. (ЛК) Утілення сюжетів творів Ф. Кафки й А. Камю у кіно, анімації, живописі, графіці, музиці та інших видах мистецтва. Музеї та пам’ятники митцям у різних країнах світу. (УС) Рецепція творів Ф. Кафки й А. Камю в Україні. (ЕК) Відгомін ідейних пошуків першої половини ХХ ст. у художніх творах митців. |
1 |
|
|
10. |
Розвиток мовлення № 2 (письмово). Роль спадщини Ф. Кафки або А. Камю для розвитку світової культури. |
1 |
|
|
11. |
Контрольна робота №1 (тестові завдання) за темами «Золоті сторінки далеких епох» та «Модернізм». |
1 |
|
|
|
Шедеври європейської лірики першої половини ХХ століття. |
|
|
|
12. |
Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст. Франція Ґійом Аполлінер (Вільгельм Альберт Володимир Олександр Аполлінарій Костровицький, 1880 – 1918). «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму, своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики. Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 – 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни». Специфіка віршованої форми каліграма («Зарізана голубка й водограй»). Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера. (ТЛ) Вірш, поема, авангардизм, символізм, футуризм, акмеїзм, ліричний герой (героїня). (ЛК) Національне і загальнолюдське у віршах митців. |
1 |
|
1 вірш напам’ять (за вибором учня) |
13. |
Австрія Райнер Марія Рільке (1875 – 1926). «Згаси мій зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея» (огляд). Своєрідність поглядів і поетики. М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення античних міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея»). Філософський характер і художня довершеність лірики поета. (ЕК) Образи й мотиви світової культури (Біблії, мистецтва, філософії, фольклору) у творах поетів. |
1 |
|
1 вірш напам’ять (за вибором учня) |
14. |
Іспанія Федеріко Ґарсіа Лорка (1898 – 1936). «Про царівну Місяцівну», «Гітара». Віхи творчого шляху й художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки. Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві образи й символи у віршах поета. Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки. (УС) Видатні поети Європи першої половини XX ст. і Україна. |
1 |
|
|
15. |
Контрольна робота № 2. Контрольний твір за темою «Шедеври європейської лірики першої половини ХХ ст.» |
1 |
|
|
16. |
Позакласне читання № 1. Умберто Еко «Ім’я троянди». |
1 |
|
|
|
Антиутопія у світовій літературі |
|
|
|
17. |
Розвиток жанру антиутопії у XX ст.: ознаки та представники. Велика Британія Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950). «1984». Зв’язок творчості Дж. Оруелла із соціально-історичною ситуацією доби. Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. Поетика антиутопії (фантастика, мова, символи, алегорії та ін.). (ТЛ) Антиутопія, конфлікт, сатира, соціальна фантастика. (ЛК) Викривальний пафос антиутопії, спрямований проти тоталітаризму. Антиутопія в кіномистецтві XX–XXI ст. |
1 |
|
|
18. |
Джордж Оруелл «1984». Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості. Образ головного героя в динаміці. (УС) Антиутопія в українській літературі. (ЕК) Зіставлення фрагментів англійських оригіналів й українських перекладів творів Дж. Оруелла. |
1 |
|
|
|
Проблеми війни і миру в літературі ХХ століття. |
|
|
|
19. |
Німеччина Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й художня практика. Бертольт Брехт (1898 – 1956). «Матінка Кураж та її діти». Б. Брехт – драматург-новатор. (ТЛ) Епічний театр, підтекст, мотив, композиція. (УС) Друга світова війна у творах української літератури. Г. Белль і Україна. Пауль Целан і Україна. (ЕК) Зіставлення образів персонажів. |
1 |
|
|
20. |
Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі. (ЛК) «Матінка Кураж та її діти» в театрі й кіно. Зображення згубності війни в документалістиці й творах мистецтва. |
1 |
|
|
21. |
Генріх Белль (1917 – 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Життєвий і творчий шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. Зображення війни з погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання, її зв’язок з історією Спарти. Форма твору (внутрішній монолог). Специфіка змалювання образу головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних рис, байдужість до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.). Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція. (УС) Друга світова війна у творах української літератури. Г. Белль і Україна. (ЕК) Зіставлення образів персонажів. |
1 |
|
|
22. |
Німецькомовна поезія Пауль Целан (1920 – 1970). «Фуга смерті». Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця. Ключові метафори («чорне молоко світання», «могила в повітрі») як відтворення жахливої реальності Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у творі. (УС) Друга світова війна у творах української літератури. Пауль Целан і Україна. (ЕК) Зіставлення образів персонажів. |
1 |
|
|
23. |
Розвиток мовлення №3. Твір-роздум за прочитаними творами. |
1 |
|
|
24. |
Контрольна робота №3 (тести, відповіді на запитання) за темами «Антиутопія у світовій літературі», «Проблема війни та миру в літературі ХХ ст.». |
1 |
|
|
|
Людина та пошуки сенсу існування в прозі другої половини ХХ століття |
|
|
|
25. |
Загальна характеристика провідних тенденцій прози другої половини ХХ ст. США Ернест Міллер Гемінґвей (1899 – 1961). «Старий і море». Віхи життя й творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. (ТЛ) Притча, «магічний реалізм», підтекст, індивідуальний стиль письменника, національний колорит. |
1 |
|
|
26. |
Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті. (ЛК) Відображення специфіки національної культури у літературному творі. Екранізації літературного твору. (УС) Українські переклади і видання творів Е. М. Гемінґвея. |
1 |
|
|
27. |
Колумбія Ґабріель Ґарсіа Маркес (1927 – 2014). «Стариган із крилами». Короткі відомості про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму» Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального і фантастичного в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами». Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей. (ЛК) Відображення специфіки національної культури у літературному творі. Екранізації літературного твору. (УС) Українські переклади і видання творів Ґ. Ґарсіа Маркеса. (ЕК) Порівняння образів персонажів. |
1 |
|
|
|
Література другої половини ХХ – початку ХХІ століття |
|
|
|
28. |
Провідні тенденції в драматургії другої половини ХХ ст. Формування «театру абсурду» як явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки. Огляд здобутків митців («Гостина старої дами» Ф. Дюрренматта, «Санта-Крус» М. Фріша, «Носороги» Е. Йонеско, «Чекаючи на Годо» С. Беккета). Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія та ін.). Значення іронії, гротеcку у творах. (ТЛ) «Театр абсурду». (ЕК) Зіставлення персонажів, символів, метафор. |
1 |
|
|
29. |
Література постмодернізму Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура. Розвиток мовлення №4. Складання тез за темою «Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст.» (усно). (ТЛ) Постмодернізм, інтертекстуальність, «магічний реалізм». (ЛК) Літературні твори другої половини XX ст. в кіно й театрі. |
1 |
|
|
30. |
Сербія Милорад Павич (1929 – 2009). «Скляний равлик». Короткі відомості про митця. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму. Можливість вибору шляхів читання твору як вияв характерної для постмодерністської літератури гри письменника з текстом і читачем, «відмови від монопольного права автора на істину». Варіанти фіналу твору як ознака стилю М. Павича. Значення центральної метафори. (УС) Українські переклади й видання творів М. Павича. М. Павич і Україна. (ЕК) Зіставлення персонажів, символів, метафор. |
1 |
|
|
31. |
Контрольна робота №4. Контрольний твір за темою «Література другої половини XX - початку XXІ ст.». |
1 |
|
|
32. |
Позакласне читання №2 Макс Фірш «Санта-Крус». |
1 |
|
|
|
Сучасна література в юнацькому читанні |
|
|
|
33. |
Україна Загальна характеристика розвитку кримськотатарської літератури й культури. Таїр Халілов (нар. 1940 р.). «До останнього подиху». Таїр Халілов – сучасний український кримськотатарський письменник. Близькість прози Халілова до філософії екзистенціалізму. «До останнього подиху» – історія життя, боротьби та любові героя твору, віддзеркалення в ній трагічної долі кримськотатарського народу. Тема депортації кримських татар та свавілля влади. Образ Бекира – людини, котра ніколи не здається. Почуття гідності героя, глибинний зв’язок зі своїм народом. (УС) Видатні українські літературознавці XX ст. (ЕК) Трансформації традиційних жанрів у сучасну добу. Зіставлення літературних творів та їх утілення в кіно, театрі, образотворчому мистецтві. |
1 |
|
|
34. |
Австралія Маркус Френк Зузак (нар.1975). «Крадійка книжок». Короткі відомості про митця. «Крадійка книжок» - роман про Другу світову війну. Історія життя дівчинки Лізель Мемінґер. Викриття згубного впливу нацизму у творі. Образи «маленьких людей», які опинилися в умовах фашистської системи. Ідеї людяності, добра, порятунку життя й культури. Книга як символ збереження духовності в жорстокому світу. Форми оповіді. (ТЛ) Поглиблення понять про класичну і масову літературу, популярні жанри сучасної літератури. (ЛК) Відображення проблем війни і миру, суспільства, сучасної молоді, психології особистості, природи й людини у творах літератури й інших видах мистецтва. |
1 |
|
|
35. |
Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу. |
1 |
|
|