Календарно-тематичне планування
Біологія 7 клас (70год)
Відповідає навчальним програмам, що затверджені педагогічною радою (протокол №1 від 29.08.2024р), складеним на основі модельної програми «Біологія 7-9 класи» для закладів загальної середньої освіти, автор Самойлова А.М.,Тагліна О.В.,Утєвська О.М.
Рекомендована кількість годин за навчальною програмою (7 клас) – 2 год. на тиждень
Кількість годин за навчальним планом (7 клас) - 2 год на тиждень
Навчально-методичне забезпечення :
Підручник: Біологія: підручник для 7 класу закладів загальної середньої освіти. – Київ. Харків. Видавництво «Ранок», 2024.
Авторський колектив: Ольга Тагліна, Андрій Самойлов, Ольга Утєвська, Людмила Довгаль
І семестр.
№ |
Кіл-ть год |
Дата прове- дення |
Зміст |
Практична частина |
Примітка |
Тема 1. Вступ. Наукове дослідження як метод пізнання. Біологія як наука (2 год) |
|||||
1 |
1 |
|
Вступ. Наукове дослідження як метод пізнання. Наука як система понять. |
|
Пар.1 |
2 |
1 |
|
Біологія як наука. Основні властивості живого. . Рівні організації живого. Біологічні науки, які вивчають окремі властивості живого й рівні організації живого. Українські вчені, які зробили значний внесок у розвиток біологічної науки |
Пошук, оцінка, систематизація та презентація інформації щодо українських учених, які зробили значний внесок у розвиток біологічної науки (робота в групі). |
2 |
Тема 2. Екосистема як спільний простір для існування живих організмів. Різноманітність екосистем (6 год.) |
|||||
3 |
1 |
|
Екосистемна організація живої природи.Екосистема. Компоненти екосистем |
|
3 |
4 |
1 |
|
Трофічні ланцюги. Продуценти, консументи, редуценти. Правило екологічної піраміди. |
|
|
5 |
1 |
|
Екологічні чинники. Класифікація екологічних чинників |
|
4 |
6 |
1 |
|
Пристосування організмів до дії екологічних чинників. Популяція та її характеристики |
1. «Виявлення та порівняння адаптацій тварин і рослин до умов навколишнього середовища». 2. «Порівняння адаптацій тварин і рослин до життя в наземно-повітряному середовищі та водному середовищі» (на вибір учня / учениці). |
|
7 |
1 |
|
Різноманітність екосистем. Узагальнення з теми 1, 2 |
STEAM-проєкт «Розробка дизайну штучної екосистеми «Акваріум» (робота в групі) |
Проєкт |
8 |
1 |
|
Екскурсія Компоненти екосистем: продуценти і консументи (екскурсія може відбуватися віртуально) |
|
Звіт ТО |
Тема 3. Особливості рослин. Місце рослин в екосистемах. Значення рослин для людства (22год.) |
|||||
9 |
1 |
|
Особливості рослин. Ботаніка – наука про рослини. Будова світлового мікроскопа. |
|
5 |
10 |
1 |
|
Особливості рослинної клітини. Основні функції рослинного організму |
|
6 |
11 |
1 |
|
Основні функції рослинного організму. Особливості живлення рослин.
|
|
7 |
12 |
1 |
|
Місце рослин в екосистемах. Фотосинтез. Рослини – фототрофи (автотрофи). Дихання рослин.
|
|
7 |
13 |
1 |
|
Роль і значення рослин в екосистемах. Рослини – продуценти. Космічна та планетарна роль рослин |
|
6-7 |
14 |
1 |
|
Водорості, їхнє поширення та різноманіття Значення водоростей в екосистемах. Використання водоростей людиною.
|
Проєкти.1. «Різноманітність водоростей місцевих водойм». 2.«Практичне використання водоростей людиною». Лабораторні дослідження будови одноклітинних та зелених нитчастих водоростей; |
8-9 |
15 |
1 |
|
Різноманіття рослин. Класифікація рослин. Основні таксони рослинного світу: Відділ, Клас, Порядок, Родина, Рід, Вид.
|
STEAM-проєкт «Дизайн агровиробництва з вирощування водоростей або вищих рослин» (робота в групі). |
9 |
16 |
1 |
|
Вищі спорові рослини: різноманіття (мохи, хвощі, плауни, папороті), роль і значення в екосистемах, використання людиною |
Лабораторні дослідження ; мохів; папоротей; пагонів (дослідження може бути проведене у віртуальному форматі). |
10 |
17 |
1 |
|
Пристосування спорових рослин до життя на суходолі. |
|
11 |
18 |
1 |
|
Голонасінні рослини: різноманіття, роль і значення в екосистемах, використання людиною. Пристосування голонасінних рослин до життя на суходолі.
|
Лабораторні дослідження пагонів і шишок хвойних рослин (дослідження може бути проведене у віртуальному форматі). |
12 |
19 |
1 |
|
Узагальнення з підтеми |
|
ТО |
20 |
1 |
|
Покритонасінні або Квіткові рослини: різноманіття, особливості будови кореня |
|
13 |
21 |
1 |
|
Пагін. листки, бруньки.
|
Проєкти. . «Вегетативне розмноження/ рослин». 3. «Рухи рослин». 4. «Розвиток пагона з бруньки». 5. «Дослідження транспірації рослин». 6. «Дослідження впливу мінеральних добрив на ріст рослин» (на вибір учня / учениці). |
14 |
22 |
1 |
|
Квітки, насіння, плоди, роль і значення в екосистемах, використання людиною |
Лабораторні дослідження бруньки, квітки, насінини, плода. |
15 |
23 |
1 |
|
Дводольні й однодольні покритонасінні рослини.Пристосування покритонасінних рослин до життя на суходолі |
Проєкти. . «Вегетативне розмноження/ рослин». 3. «Рухи рослин». Лабораторні дослідження видозмін кореня, пагона, листка. |
17 |
24 |
1 |
|
Взаємокорисні (мутуалістичні) відносини між квітковими рослинами й комахами.
|
|
16 |
25 |
1 |
|
Значення рослин для життя на планеті. Інвазійні види рослин в Україні.
|
STEAM-проєкт «Дизайн агровиробництва з вирощування водоростей або вищих рослин» (робота в групі). |
16-17 |
26 |
1 |
|
Гербарій. Правила роботи з гербарієм |
|
18 |
27 |
1 |
|
Загальний огляд еволюції рослин.
|
STEAM-проєкт «Дизайн агровиробництва з вирощування водоростей або вищих рослин» (робота в групі). |
19 |
28 |
1 |
|
Охорона рослин. Рослини Червоної книги України.
|
Пошук, оцінка, систематизація та презентація інформації щодо рослин Червоної книги України; інвазійних та чужорідних видів рослин в України. |
20 |
29 |
1 |
|
Вітчизняні вчені, які зробили вагомий внесок у розвиток таких наук, як ботаніка, альгологія, фізіологія рослин Узагальнення з теми. Контрольна робота №1 |
Аналіз короткого англомовного тексту біологічного змісту та відповіді на завдання до нього. |
Пошук тексту |
30 |
1 |
|
Екскурсія Різноманітність рослин (екскурсія може відбуватися віртуально) |
|
Звіт ТО
|
Тема 4. Особливості грибів і лишайників. Місце грибів і лишайників в екосистемах, їхня роль у житті людства (6 год.) |
|||||
31 |
1 |
|
Особливості грибів. Мікологія – наука про гриби. Гриби – гетеротрофи. Особливості клітин грибів. |
Проєкти 1.«Створення інформаційного буклету чи постеру «Гриби – збудники захворювань людини» (на конкретному прикладі, за вибором учителя). 2. «Гриби – фітопатогени (кілька прикладів на вибір)» (на вибір учня / учениці). |
21 |
32 |
1 |
|
Різноманітність грибів. Роль грибів в екосистемах. Взаємовигідні відносини між рослинами та грибами. |
Лабораторне дослідження будови шапинкових грибів (на прикладі печериці). Аналіз короткого англомовного тексту біологічного змісту та відповіді на завдання до нього. Практична робота «Використання дріжджів для приготування тіста». Дослідження «Дослідження цвілевих грибів із немитих та вимитих рук». |
22 |
33 |
1 |
|
Роль грибів у щоденному житті людей. Корисні та шкідливі гриби. |
STEAM-проєкт «Вирощування їстівних грибів (на прикладі гливи)» (робота в групі). |
21-22 |
34 |
1 |
|
Особливості лишайників. Ліхенологія – наука про лишайники. Різноманітність лишайників, їхня роль в екосистемах і житті людини. |
|
23 |
35 |
1 |
|
Особливості лишайників. Ліхенологія – наука про лишайники. Різноманітність лишайників, їхня роль в екосистемах і житті людини. |
|
23 |
36 |
1 |
|
Екскурсія Різноманітність грибів і лишайників (екскурсія може відбуватися віртуально |
|
звіт |
Тема 5. Особливості тварин. Місце тварин в екосистемах та їхнє значення в житті людства (23 год.) |
|||||
37 |
1 |
|
Особливості тварин. Зоологія – наука про тварин. Особливості клітин тварин |
|
24 |
38 |
1 |
|
Основні функції тваринного організму. Основні фізіологічні системи тваринного організму |
|
25 |
39 |
1 |
|
Тварини – гетеротрофи. Роль і місце тварин в екосистемах |
|
25 |
40 |
1 |
|
Різноманітність тварин. Класифікація тварин. Основні таксони тваринного світу: Царство, Тип, Клас, Ряд, Родина, Рід, Вид. |
|
ок |
41 |
1 |
|
Різноманіття губок |
|
26 |
42 |
1 |
|
Кишковопорожнинні (жалкі) тварин, їхнєзначення в екосистемах, використання людиною. |
Дослідження 1. «Дослідження зовнішньої будови гідри». |
27 |
43 |
1 |
|
Різноманіття червів. Кільчасті черви |
Дослідження 2. «Дослідження зовнішньої будови та особливості руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника)». може |
28 |
44 |
1 |
|
Плоскі та Круглі черви. |
|
29 |
45 |
1 |
|
Значення червів в екосистемах. Пристосування червів до різних середовищ існування. |
|
|
46 |
1 |
|
Гельмінти – паразитичні черви. Профілактика гельмінтозів у людини. |
Дослідження 3. «Дослідження зовнішньої будови паразитичних червів, їхніх яєць на постійних препаратах». |
|
47 |
1 |
|
Молюски (м’якуни): їхнє різноманіття, роль і значення в екосистемах, значення для людини. Пристосування молюсків до різних середовищ існування. |
Дослідження 4. «Дослідження будови черепашок (мушель) черевоногих та двостулкових молюсків». 8. «Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб)» (дослідження може |
30 |
48 |
1 |
|
Членистоногі: комахи, ракоподібні, павукоподібні |
Проєкти 1. «Методи біологічної боротьби зі шкідниками в сільському господарстві» Дослідження 5. «Дослідження різноманітності комах (на прикладі колекцій)». 6. «Дослідження будови кінцівок та ротових апаратів комах на постійних препаратах». 7. «Дослідженняособливостей покривів тіла тварин». |
31-32 ТО |
49 |
1 |
|
Різноманіття членистоногих, їхня роль і значення в екосистемах. Роль членистоногих у житті людини. Узагальнення з підтеми та теми 4. |
STEAM-проєкт «Виготовлення домашніх пасток для мух із різними приманками». |
Тестове завдання 33 |
50 |
|
|
Хордові: Риби, їх різноманіття. Роль і значення в екосистемах і житті людини. |
Практичні роботи 1. «Порівняння зовнішньої будови хрящових (акула) та променеперих (окунь) риб» |
34 |
51 |
1 |
|
Амфібії (земноводні), їх різноманіття. Роль і значення в екосистемах і житті людини. |
Практичні роботи 2. «Порівняннязовнішньої будови земноводних (саламандра) та плазунів (ящірка)». |
35 |
52 |
1 |
|
Рептилії (плазуни), їх різноманіття. Роль і значення в екосистемах і житті людини. |
Практичні роботи 1. « 3. «Виявлення та порівняння пристосувань риб та ссавців до водного середовища існування» |
36 |
53 |
1 |
|
Птахи, їх різноманіття. Роль і значення в екосистемах і житті людини. |
Практичні роботи 1. 4. «Виявлення та порівняння пристосувань птахів та рукокрилих до польоту»(на вибір учня / учениці). |
37 |
54 |
1 |
|
Ссавці. їх різноманіття. Роль і значення в екосистемах і житті людини. |
Проєкти 2. «Різноманітність певної групи тварин (за вибором) своєї місцевості». Дослідження 7. «Дослідженняособливостей покривів тіла тварин». |
38 |
55 |
1 |
|
Різноманіття хордових, їхня роль і значення векосистемах. Роль хордових у житті людини. |
Проєкти 3. «Отруйні та небезпечні для людини тварини України» (на вибір учня/учениці). |
34-38 |
56 |
1 |
|
Охорона тварин. Тварини Червоної книги України. |
|
39 |
57 |
1 |
|
Вітчизняні вчені, які зробили вагомий внесок у розвиток таких напрямів біологічної науки, як зоологія, ентомологія, орнітологія, етологія |
|
ок |
58 |
1 |
|
Екскурсія Різноманітність тварин (екскурсія може відбуватися віртуально |
|
звіт |
59 |
1 |
|
Узагальнення з теми Контрольна робота 2 |
|
ТО |
Тема 6. Одноклітинні еукаріоти. Прокаріоти. Бактерії та бактеріальні захворювання. Віруси й вірусні захворювання (4 год.) |
|||||
60 |
1 |
|
Одноклітинні еукаріоти, їхні особливості, роль і значення в екосистемах, використання людиною |
Лабораторні дослідження будови амеби, інфузорії та евглени (на постійних препаратах або фотографіях) та способів руху одноклітинних (відеофрагменти).
|
40 |
61 |
1 |
|
Прокаріоти, їхні особливості. Бактерії, особливості клітин бактерій. Способи живлення бактерій (гетеротрофний і автотрофний). Взаємовигідні відносини між бактеріями, рослинами та грибами.Бактерії як редуценти в екосистемах. |
Проєкти 4. «Значення мікробіоти шкіри, слизових оболонок та кишечника для людини» (на вибір учня / учениці) |
41 |
62 |
1 |
|
Корисні бактерії. Патогенні бактерії. Бактеріальні захворювання та їхні попередження засобами гігієни. Роль бактерій в екосистемах і значення в житті людства. |
Проєкти 1.«Виготовлення кефіру, або кисломолочного сиру, або йогурту в домашніх умовах». 2.«Використання бактерій у сучасних біотехнологіях». |
42 |
63 |
1 |
|
Віруси. Загальне поняття про віруси та вірусні захворювання. |
Самодослідження (проводиться за бажанням учня / учениці та з дозволу сімейного лікаря / сімейної лікарки) «Укладання переліку щеплень, які були зроблені мені з моменту народження й до сьогодні». Проєкти 3.«Створення інформаційного буклету чи постеру «Бактерії або віруси – збудники інфекційних захворювань людини» (на конкретному прикладі за вибором вчителя)». |
43 |
Тема 7. Використання рослин і тварин людиною. Вплив людства на екосистеми і біосферу. Концепція сталого розвитку (7 год.) |
|||||
64 |
1 |
|
Використання рослин людиною. Одомашнення рослин. Сільськогосподарські рослини. Значення рослин у щоденному житті людей. |
|
44 |
65 |
1 |
|
Використання тварин людиною. Одомашнення тварин. Сільськогосподарські тварини. Значення тварин у щоденному житті людей. |
Проєкти 1. «Призначення та використання порід сільськогосподар ських тварин певного виду» (на вибір учня / учениці). 2. «Різноманітність порід домашніх тварин або порода мого домашнього улюбленця» (на вибір учня / учениці)
|
45 |
66 |
1 |
|
Вплив людства на екосистеми. Зміна ландшафтів і екосистем під впливом діяльності людини. Наслідки землеробства, скотарства, розвитку транспорту і промисловості для природи. |
Дослідження «Вплив людей на довкілля» (знайти у своєму районі приклад шкідливого наслідку діяльності людини для навколишнього середовища, сфотографувати, проаналізувати, запропонувати вирішення проблеми (дослідження виконується індивідуально).
|
46 |
67 |
1 |
|
Створення людиною штучних екосистем (агроценози, міські фітоценози). Значення агроценозів для людства. |
|
46-47 |
68 |
1 |
|
Значення та раціональне використання природних ресурсів. Навколишнє середовище як джерело речовин, енергії та інформації. |
|
48 |
69 |
1 |
|
Охорона природи. Значення Червоної книги України. Заповідні та охоронні території України. Розробка та впровадження «зелених» технологій. Вторинна переробка природної сировини. Зміна людством екосистем і вплив цих змін на саме людство. Концепція сталого розвитку. Значення біології для сталого розвитку |
|
49-50 |
70 |
1 |
|
Узагальнення з теми 6 та 7. Самооцінювання |
|
|