Українська література, 5 клас (70 год.)
Підручник
Коваленко Л.Т. Українська література: підруч. Для 5 класу загальноосвіт. Навч. закладів/ Л.Т. Коваленко. – К. :Видавничий дім « Освіта»,2018.-256с.: іл.
№ |
№ змін. |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
|
|
|
ВСТУП. Тема №1 ( год.) МІФИ І ЛЕГЕНДИ УКРАЇНЦІВ. Тема № 2 ( год.) НАРОДНІ КАЗКИ |
|
|
|
|
Слово в житті людини. Образне слово — першоелемент літератури. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва.
|
Учень / учениця: розповідає про роль художнього слова в житті людини, специфіку художнього образу; називає види мистецтва; уміє порівняти художню творчість з іншими видами діяльності людини. Ключові компетентності Учень / учениця: застосовує набуті знання для компаративного аналізу творів української та зарубіжної літератур; зіставляє специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва; визначає роль і місце української літератури в загальноєвропейському і світовому контекстах. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення важливості літератури як мистецтва слова в житті людини |
|
|
|
Позакласне читання № 1. Твори, прочитані влітку |
|
|
|
|
Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Міфи і легенди давніх українців Міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. «Дажбог», ТЛ: фольклор, легенда (повторення), міф, переказ. МЗ: Зв’язок із історією походження української державної символіки (тризуб) |
Предметні компетентності Учень / учениця: розповідає про виникнення міфів, легенд і переказів; переказує міфи й легенди, тлумачить їхній зміст; розуміє роль і місце реального та фантастичного в житті. Ключові компетентності Учень / учениця: аналізує отриману інформацію, узагальнює, систематизує її; визначає причиново-наслідкові зв’язки між явищами
|
|
|
|
Легенди: «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?» (за С. Плачиндою), Легенди «Неопалима купина» (за Є. Шморгуном), ТЛ: фольклор, легенда (повторення), міф, переказ. |
|
|
|
|
Легенди «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі» (5 творів на вибір учителя). |
|
|
|
|
Народні перекази. «Прийом у запорожців». Звичаї та традиції запорозьких козаків. ТЛ: фольклор, легенда (повторення), міф, переказ. |
|
|
|
|
Література рідного краю№1. Легенди і перекази рідного краю. |
|
|
|
|
«Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці; зв’язок із міфами. Тематика народних казок, їхні різновиди (про звірів, побутові, чарівні (героїко-фантастичні)) |
Учень / учениця: знає зміст українських казок; розуміє особливість побудови народної казки, роль у ній фантастичного елементу; виразно і вдумливо читає казки; виявляє спільне та відмінне між міфом та казкою, переказує їх; характеризує казкових героїв, аналізує реальне і фантастичне; пояснює народні уявлення про добро і зло, красиве і потворне, смішне і страшне (на основі текстів казок). Ключові компетентності Учень / учениця: висловлює власні міркування про зміст казок; проводить аналогії із сучасним життям. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення постійної присутності в житті, у душі людини добра і зла, красивого і потворного. Розуміння ролі творчих здібностей (уяви, фантазії, прагнення експериментувати) у розвитку й самореалізації людини. |
|
|
|
«Мудра дівчина» . Побудова казки, її яскравий національний колорит. |
|
|
|
|
«Летючий корабель»... Народне уявлення про добро і зло в казці. Фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве і потворне в казках. ТЛ: народна казка, тема, гіпербола. |
|
|
|
|
Розвиток мовлення №1. Складання казки (усно) |
|
|
|
|
Контрольна робота №1 з теми «Міфи і легенди українців. Народні казки». Відповіді на запитання. |
|
|
|
|
Тема № 3. ( год.) ЛІТЕРАТУРНІ КАЗКИ. Тема №4 ( год. ) ІЗ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ |
|
|
|
|
Іван ФРАНКО. Дитинство письменника. І. Франко – казкар (зб. «Коли ще звірі говорили»). Зміст казки, головні і другорядні персонажі. |
Учень / учениця: розповідає про дитинство письменника, про Івана Франка-казкаря; пояснює особливість літературної казки; знає зміст казки, переказує її фрагменти; виразно і вдумливо читає казку в дійових особах; аналізує поведінку Лиса; розрізняє головних персонажів і другорядних. Ключові компетентності Учень / учениця: дає власну оцінку вчинкам і поведінці персонажів; прогнозує можливі наслідки діяльності; толерантно відстоює власну позицію в дискусії. НЛ–4 Емоційно-ціннісне ставлення Осмислення негативної ролі лицемірства, зарозумілості та хвалькуватості в житті сучасної людини. |
|
|
|
Іван ФРАНКО. «Фарбований Лис» Образ Лиса, риси його характеру. Особливості літературної казки, її відмінність від народної. ТЛ: літературна казка, мова автора і мова персонажів, прозова мова. МЗ: індійська народна казка «Фарбований шакал» (зарубіжна література). |
|
|
|
|
Розвиток мовлення №2 Власна кінцівка казки Івана ФРАНКА «Фарбований Лис» ( письмово) |
|
|
|
|
Василь КОРОЛІВ-СТАРИЙ. «Хуха-Моховинка» Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору.
|
Учень / учениця: вдумливо й виразно читає казку; переказує її зміст; знаходить описи зовнішності персонажів, аналізує їх. Ключові компетентності Учень / учениця: оцінює вчинки персонажів та життєві ситуації, в які потрапляють герої твору; усвідомлює важливість толерантного ставлення до людей у сучасному світі. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Готовність робити добро як спонука до позитивної життєдіяльності. |
|
|
|
Василь КОРОЛІВ-СТАРИЙ. «Хуха-Моховинка» Добро і зло в казці. Світлий, життєствердний погляд на світ. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казки. ТЛ: портрет. |
|
|
|
|
Василь СИМОНЕНКО. «Цар Плаксій та Лоскотон» Цікаві сторінки з дитинства митця. ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм), порівняння, епітети. |
Учень / учениця: виразно й осмислено читає казку; розуміє особливості віршованої казки (ритм, риму, поділ на строфи); визначає основні риси характеру дійових осіб твору; простежує різні способи життя та поведінки дійових осіб; пояснює значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки; виокремлює основні епізоди; пояснює відмінність прозової і віршованої мови казок; висловлює свою думку про прочитане; проводить аналогії із сучасним життям. Ключові компетентності Учень / учениця: аргументовано і грамотно висловлює власну думку щодо проблем добра і зла у творі, щирості й нещирості, відданості і зради, байдужості і відповідальності, оптимізму і песимізму. НЛ–2,3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ, потреби керувати своїми емоціями. |
|
|
|
Василь СИМОНЕНКО. «Цар Плаксій та Лоскотон» Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя.
|
|
|
|
|
Галина МАЛИК. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Повість-казка сучасної дитячої письменниці. Галина МАЛИК. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Морально-етичні проблеми у творі: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети. |
Учень / учениця: переказує твір, читає уривки з нього за ролями; визначає тему повісті та морально-етичні проблеми, коментує їх; характеризує героя, який найбільше сподобався, оцінює його вчинки; пояснює роль діалогів у творі. Ключові компетентності Учень / учениця: аргументовано й грамотно висловлює власну думку щодо проблем відповідальності людини за свої вчинки, підступності, справжньої дружби, духовності, відваги й боягузтва; створює тексти, ілюстрації, комікси, спираючись на досвід і почуття, використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби. НЛ–1, 3 Емоційно-ціннісне ставлення Усвідомлення дбайливого ставлення до свого життя, до інших людей, потреби виховання щирості, відкритості, наполегливості в досягненні поставленої мети, відповідальності за свої вчинки. |
|
|
|
Галина МАЛИК. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Елементи незвичайного в повісті-казці. ТЛ: повість-казка (повторення). |
|
|
|
|
Галина МАЛИК. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Символіка країни Недоладії та її мешканців. МК: фільм «Аліса в країні див», США, 2010 (кіномистецтво).
|
|
|
|
|
Загадки Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослини, тварин). |
Учень / учениця: розрізняє види загадок, відгадує їх, пояснює логіку їх відгадування; розглядає і пояснює особливості будови загадки, роль у ній метафори; самостійно складає загадки; називає види прислів’їв і приказок; розуміє їхню дотепність і мудрість. Ключові компетентності Учень / учениця: використовує українську мову для духовного, культурного й національного самовияву; відрізняє прислів’я від приказки та пояснює їх, проектуючи на ситуації сучасного життя; шукає загадки, написані іншими народами; порівнює їхні спільні та відмінні риси; створює і розгадує ребуси, кросворди, цифрограми та шифрограми. НЛ–2 Емоційно-ціннісне ставлення Шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу. Усвідомлення потреби розвивати логічне мислення, допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини. |
|
|
|
Прислів’я та приказки Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості. ТЛ: загадка, прислів’я, приказка, метафора. МЗ: малі фольклорні жанри народів світу (зарубіжна література); математичні загадки (математика); малі фольклорні жанри на уроках розвитку мовлення (українська мова). |
|
|
|
|
Леонід ГЛІБОВ. «Химерний, маленький…», «Що за птиця?», «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?» ТЛ: акровірш (повторення). СЛ: поезія Григорія Фальковича |
|
|
|
|
Контрольна робота №2 з теми «Літературні казки. Із народної мудрості». Тестові завдання |
|
|
|
|
. Позакласне читання №2. СЛ: авторські казки Сашка Лірника (Олександра Власюка). О. Бурбело. «Первоцвіт: казки, легенди, вірші, смішинки та загадки». |
|
|
|
|
Література рідного краю №2. Поезія Микити Шаповала |
|