Календарний план .Українська література 5 клас І семестр

Про матеріал
Календарне планування з української літератури у 5 класі І семестр з урахуванням вимог програми та методичних рекомендацій
Перегляд файлу

Українська  література,  5  клас   (70  год.)

Підручник

Коваленко Л.Т. Українська література: підруч. Для 5 класу загальноосвіт. Навч. закладів/ Л.Т. Коваленко. – К. :Видавничий дім « Освіта»,2018.-256с.: іл.

№ змін.

Дата

            Зміст  навчального  матеріалу

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

 

 

 

   ВСТУП.  Тема №1 (       год.)    МІФИ  І  ЛЕГЕНДИ  УКРАЇНЦІВ. Тема № 2 (         год.) НАРОДНІ  КАЗКИ    

  1.  

 

 

Слово в житті людини. Образне слово — першоелемент літератури. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва.

 

 

Учень / учениця:

розповідає про роль художнього слова в житті людини, специфіку художнього образу;

називає види мистецтва;

уміє порівняти художню творчість з іншими видами діяльності людини.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

застосовує набуті знання для компаративного аналізу творів української та  зарубіжної літератур; зіставляє специфіку розкриття теми в різних видах мистецтва; визначає роль і місце української літератури в загальноєвропейському і світовому контекстах.

НЛ–2

Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення важливості літератури як мистецтва слова в житті людини

  1.  

 

 

 Позакласне читання № 1. Твори, прочитані влітку

 

  1.  

 

 

Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи. Міфи і легенди давніх українців

Міфи як первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. «Дажбог», ТЛ: фольклор, легенда (повторення), міф, переказ. МЗ: Зв’язок із історією походження української державної символіки (тризуб)

Предметні компетентності

Учень / учениця:

розповідає про виникнення міфів, легенд і переказів;

переказує міфи й легенди, тлумачить їхній зміст;

розуміє роль і місце реального та фантастичного в житті.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

аналізує отриману інформацію, узагальнює, систематизує її; 

визначає причиново-наслідкові зв’язки між явищами

 

  1.  

 

 

Легенди: «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?» (за С. Плачиндою), 

Легенди «Неопалима купина» (за Є. Шморгуном), ТЛ: фольклор, легенда (повторення), міф, переказ.

  1.  

 

 

Легенди «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі»  (5 творів  на вибір учителя).

  1.  

 

 

Народні перекази. «Прийом у запорожців». Звичаї та традиції запорозьких козаків.

ТЛ: фольклор, легенда (повторення), міф, переказ.

  1.  

 

 

Література рідного краю№1. Легенди і перекази рідного краю.

  1.  

 

 

«Яйце-райце». Світогляд народу, його морально-етичні принципи в казці; зв’язок із міфами. Тематика народних казок, їхні різновиди (про звірів, побутові, чарівні (героїко-фантастичні))

Учень / учениця:

знає зміст українських казок; розуміє особливість побудови народної казки, роль у ній фантастичного елементу; виразно і вдумливо читає казки; виявляє спільне та відмінне між міфом та казкою, переказує їх; характеризує казкових героїв, аналізує реальне і фантастичне;  пояснює народні уявлення про добро і зло, красиве і потворне, смішне і страшне (на основі текстів казок).

Ключові компетентності

Учень / учениця:

висловлює власні міркування про зміст казок; проводить аналогії із сучасним життям.

НЛ–2     Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення постійної присутності в житті, у душі людини добра і зла, красивого і потворного. Розуміння ролі творчих здібностей (уяви, фантазії, прагнення експериментувати) у розвитку й самореалізації  людини.

  1.  

 

 

 «Мудра дівчина» . Побудова казки, її яскравий національний колорит.

  1.  

 

 

 «Летючий корабель»... Народне уявлення про добро і зло в казці. Фантастичне і реальне, смішне і страшне, красиве і потворне в казках.

ТЛ: народна казка, тема, гіпербола.

  1.  

 

 

Розвиток мовлення №1. Складання  казки  (усно)

  1.  

 

 

Контрольна  робота №1  з  теми «Міфи і  легенди  українців.   Народні казки».  Відповіді  на  запитання.

 

 

 

Тема № 3.  (              год.)        ЛІТЕРАТУРНІ  КАЗКИ. Тема  №4   (          год. )   ІЗ НАРОДНОЇ МУДРОСТІ

  1.  

 

 

Іван ФРАНКО. Дитинство письменника. І. Франко – казкар (зб. «Коли ще звірі говорили»).

Зміст казки, головні і другорядні персонажі.

Учень / учениця:

розповідає про дитинство письменника, про Івана Франка-казкаря; пояснює особливість літературної казки;  знає зміст казки,  переказує її фрагменти; виразно і вдумливо читає казку в дійових особах; аналізує поведінку  Лиса; розрізняє головних персонажів і другорядних.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

дає власну оцінку вчинкам і поведінці персонажів; прогнозує можливі наслідки діяльності; толерантно відстоює власну позицію в дискусії.

НЛ–4           Емоційно-ціннісне ставлення

Осмислення негативної ролі лицемірства, зарозумілості та хвалькуватості в житті сучасної людини.

  1.  

 

 

Іван ФРАНКО. «Фарбований Лис» Образ Лиса, риси його характеру. Особливості літературної казки, її відмінність від народної.

ТЛ: літературна казка, мова автора і мова персонажів, прозова мова.

МЗ: індійська народна казка «Фарбований шакал» (зарубіжна література).

  1.  

 

 

Розвиток мовлення №2  Власна кінцівка казки Івана ФРАНКА «Фарбований Лис» ( письмово)

  1.  

 

 

Василь КОРОЛІВ-СТАРИЙ. «Хуха-Моховинка»

 Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору.

 

 

Учень / учениця:

вдумливо й виразно читає казку; переказує її зміст;

знаходить описи зовнішності персонажів, аналізує їх.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

оцінює вчинки персонажів та  життєві ситуації, в які потрапляють герої твору; усвідомлює важливість толерантного ставлення до людей у сучасному світі.

НЛ–2           Емоційно-ціннісне ставлення

Готовність робити добро як спонука до позитивної життєдіяльності.

  1.  

 

 

Василь КОРОЛІВ-СТАРИЙ. «Хуха-Моховинка»

 Добро і зло в казці. Світлий, життєствердний погляд на світ. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казки.

ТЛ: портрет.

  1.  

 

 

Василь СИМОНЕНКО. «Цар Плаксій та Лоскотон»

Цікаві сторінки з дитинства митця. ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм), порівняння, епітети.

Учень / учениця:

виразно й осмислено читає казку;

розуміє особливості віршованої казки (ритм, риму, поділ на строфи);  визначає основні риси характеру дійових осіб твору; простежує різні способи життя та поведінки дійових осіб; пояснює значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки; виокремлює основні епізоди; пояснює відмінність прозової і віршованої мови казок; висловлює свою думку про прочитане; проводить аналогії із сучасним життям.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

аргументовано і грамотно висловлює власну думку щодо  проблем добра і зла у творі, щирості й нещирості, відданості і зради, байдужості і відповідальності, оптимізму і песимізму.

НЛ–2,3    Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення значення для людини та її життя оптимістичного погляду на світ, потреби керувати своїми емоціями.

  1.  

 

 

Василь СИМОНЕНКО. «Цар Плаксій та Лоскотон»

 Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична).

Казкова історія і сучасне життя.

 

  1.  

 

 

 Галина МАЛИК. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

 Повість-казка сучасної дитячої письменниці.

Галина МАЛИК. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

 Морально-етичні проблеми у творі: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди на шляху до мети.

Учень / учениця:

переказує твір, читає уривки з нього за ролями;

визначає тему повісті та морально-етичні проблеми, коментує їх;

характеризує героя, який найбільше сподобався, оцінює його вчинки; пояснює роль діалогів у творі.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

аргументовано й грамотно висловлює власну думку щодо  проблем  відповідальності людини за свої вчинки, підступності, справжньої дружби, духовності, відваги й боягузтва; створює тексти, ілюстрації, комікси, спираючись на досвід і почуття, використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби.

НЛ–1, 3           Емоційно-ціннісне ставлення

Усвідомлення дбайливого ставлення до свого життя, до інших людей, потреби виховання щирості, відкритості, наполегливості в досягненні поставленої мети, відповідальності за свої вчинки.

  1.  

 

 

Галина МАЛИК. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Елементи незвичайного в повісті-казці.

ТЛ: повість-казка (повторення).

  1.  

 

 

Галина МАЛИК. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Символіка країни Недоладії та її мешканців.

МК: фільм «Аліса в країні див», США, 2010 (кіномистецтво).

 

  1.  

 

 

Загадки

Загадка як вид усної народної творчості. Розгляд змісту і форми загадок. Види загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослини, тварин).

Учень / учениця:

розрізняє види загадок, відгадує їх, пояснює логіку їх відгадування;

розглядає і пояснює особливості будови загадки, роль у ній метафори; самостійно складає загадки; називає види прислів’їв і приказок; розуміє їхню дотепність і мудрість.

Ключові компетентності

Учень / учениця:

використовує українську мову для духовного, культурного й національного самовияву; відрізняє прислів’я від приказки та пояснює їх, проектуючи на ситуації сучасного життя; шукає загадки, написані іншими народами; порівнює їхні спільні та відмінні риси; створює і розгадує ребуси, кросворди, цифрограми  та шифрограми.

НЛ–2  Емоційно-ціннісне ставлення

Шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу. Усвідомлення  потреби розвивати логічне мислення, допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.

  1.  

 

 

Прислів’я та приказки

Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.

ТЛ: загадка, прислів’я, приказка, метафора.

МЗ: малі фольклорні жанри народів світу (зарубіжна література); математичні загадки (математика);  малі фольклорні жанри на уроках розвитку мовлення (українська мова).

  1.  

 

 

Леонід ГЛІБОВ. «Химерний, маленький…», «Що за птиця?», «Хто вона?», «Хто розмовляє?», «Хто сестра і брат?»

ТЛ: акровірш (повторення).

СЛ: поезія Григорія Фальковича

  1.  

 

 

Контрольна  робота №2  з  теми «Літературні  казки. Із народної мудрості». Тестові  завдання

  1.  

 

 

. Позакласне читання №2. СЛ: авторські казки Сашка Лірника (Олександра Власюка).  О. Бурбело. «Первоцвіт: казки, легенди, вірші, смішинки та загадки».

 

  1.  

 

 

Література рідного краю №2. Поезія Микити Шаповала

 

 

doc
Додано
30 березня 2020
Переглядів
5063
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку