Програма: ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 клас. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Підручник: Природознавство : підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закладів / Т.В. Коршевнюк, В.І.Баштовий; за заг.ред. О. Г. Ярошенко.— К. : Генеза, 2013. – 256 с. : іл.
КАЛЕНДАРНИЙ ПЛАН З ПРИРОДОЗНАВСТВА
5 клас
(усього 70 год, 2 год на тиждень, із них – 6 год резервний час)
Програма: ПРИРОДОЗНАВСТВО 5 клас. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Підручник: Природознавство : підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закладів / Т.В. Коршевнюк, В.І.Баштовий; за заг.ред. О. Г. Ярошенко.— К. : Генеза, 2013. – 256 с. : іл.
№ уроку |
Зміст уроку
|
Дата проведення |
Матеріал Підручник |
Обладнання, демонстрації, спостереження(згідно програми) |
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів |
||
ВСТУП (6 год)
|
|||||||
1 |
Науки, що вивчають природу.
|
|
§1 |
Демонстрації: зразків природних і рукотворних тіл; чистих речовин, сумішей; моделей молекул; способів розділення сумішей; фізичних і хімічних явищ. Організація спостережень за тілами живої та неживої природи |
Учень (учениця): називає: природничі науки (біологію, фізику, хімію, географію, астрономію, екологію) та їх внесок у вивчення природи; методи вивчення природи (спостереження, експеримент, вимірювання); наводить приклади: методів і обладнання для вивчення природи, їх використання Діяльнісний компонент розповідає про вчених-натуралістів (2–3) та їхній внесок у вивчення природи; про методи вивчення природи; пояснює прикладне значення досягнень у галузі природничих наук; розрізняє в описі досліду або спостереження мету, умови його проведення та отримані результати; обирає обладнання, необхідне для проведення вимірювання і спостереження, і пояснює свій вибір; знаходить необхідну інформацію в довідкових виданнях із природничих наук; дотримується правил безпечного використання лабораторного обладнання Ціннісний компонент оцінює роль природничих наук у створенні технологій, що покращують життя людини; висловлює свою точку зору на проблему «Для чого необхідно вивчати природу?»; усвідомлює роль природничих наук і власні можливості в пізнанні природи |
||
2 |
Методи вивчення природи.
|
|
§2 |
||||
3 |
Практичне заняття
|
|
|
||||
4 |
Обладнання для вивчення природи. Практичне заняття
|
|
§3 |
||||
5 |
Значення природничо-наукових знань для людини
|
|
|
|
|||
6 |
Навчальний проект «Жива і нежива природа навколо нас»
|
|
|
Змістова лінія «Громадянська відповідальність» реалізується під час виконання проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, що розуміє ролі лідера й виконавця певної ролі, уміння рівномірно розподілити завдання, сприяти успіху групи у виконанні проекту та його презентування.
|
Учень (учениця): уміє
|
||
Виставлення оцінок за тему
|
|||||||
РОЗДІЛ І. ТІЛА, РЕЧОВИНИ ТА ЯВИЩА НАВКОЛО НАС (13 год)
|
|||||||
7.1 |
Тіла навколо нас. Характеристики тіла, їх вимірювання.
|
|
§4 |
Демонстрації: зразків природних і рукотворних тіл; чистих речовин, сумішей; моделей молекул; способів розділення сумішей; фізичних і хімічних явищ.
Організація спостережень за явищами природи. |
Учень (учениця):
наводить приклади: тіл і речовин, що оточують людину; чистих речовин і сумішей (2-3); неорганічних та органічних речовин (2-3); природних явищ (фізичних, хімічних, біологічних); явищ природи, пов’язаних зі зміною сезонів; явищ природи, що повторюються;
розрізняє: тіла живої і неживої природи; фізичні, хімічні та біологічні явища;
порівнює тіла і речовини за 3-4 ознаками; |
||
8.2 |
Практична робота
|
|
§4, с.23 |
||||
9.3 |
Речовини. Фізичні властивості речовин. Властивості твердих тіл, рідин і газів.
|
|
§5 |
||||
10.4 |
Атоми й молекули. Дифузія.
|
|
§6 |
||||
11.5 |
Різноманітність речовин. Неорганічні та органічні речовини у найближчому оточенні людини.
|
|
§7 |
||||
12.6 |
Чисті речовини і суміші Способи розділення сумішей.
|
|
§§8,9 |
||||
13.7 |
Практичне заняття Розділення сумішей фільтруванням
|
|
|
||||
14.8 |
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. Повторюваність явищ. Взаємозв’язок явищ у природі.
|
|
§10 |
||||
15.9 |
Фізичні явища природи.
|
|
§§11,12 |
||||
16.10 |
Практичне заняття Дослідження залежності швидкості випаровування рідини від температури та площі поверхні |
|
|
|
|||
17.11 |
Явища природи. Фізичні явища, їх різноманітність. |
|
§13 |
|
|||
18.12 |
Хімічні явища, їх ознаки. Горіння. Гниття |
|
§14 |
|
|||
19.13 |
Тіла, речовини та явища навколо нас. |
|
|
|
|||
Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення дослідницьких завдань. Змістова лінія «Здоров’я і безпека» реалізується через спонукання учнів обґрунтовано йти на ризик при виконанні експериментів і дослідницьких завдань, ураховуючи безпеку й екологічні і етичні наслідки власної діяльності. |
|||||||
Виставлення оцінок за тему
|
|||||||
РОЗДІЛ ІІ. ВСЕСВІТ(8 год+3 год з резерву)
|
|||||||
20.1 |
Небо і небесна сфера. Небесні світила. Видимі рухи світил.
|
|
§§15, 16 |
Демонстрації: карти зоряного неба; моделі Сонячної системи; фотографій галактик, планет, Місяця; приладів для вивчення Всесвіту
Організація спостережень за сузір’ями Малої та Великої Ведмедиці |
Учень (учениця): Знаннєвий компонент називає: сузір’я (2–3); найвідоміших астрономів (Птолемей, М. Коперник, Г. Галілей, Е. Габбл), дослідників космосу (Ю. Гагарін, Н. Армстронг, Л. Каденюк); наводить приклади: впливу космічних чинників на Землю; небесних тіл, що складають наш Всесвіт Діяльнісний компонент описує: загальну будову Сонячної системи; відмінності між планетою і зорею; порівнює: за розмірами і температурою Сонце з іншими зорями; характеризує: особливості астрономічних досліджень; місце людини у Всесвіті; пояснює на моделях форму і будову Землі, рух Землі навколо власної осі і навколо Сонця, будову Сонячної системи; причину видимих рухів світил; розрізняє: небесні тіла (планета, зоря, галактика); типи планет, туманностей, зір і галактик; зорі та планети на небесній сфері; показує на карті зоряного неба: Полярну зорю, сузір’я Великої та Малої Ведмедиці Ціннісний компонент усвідомлює необхідність вивчення Всесвіту; виявляє ставлення до розвитку астрономічних і космічних досліджень;
оцінює значення: зоряного неба в історії людства; телескопічних спостережень |
||
21.2 |
Поняття сузір’я. Значення зоряного неба в історії людства.
|
|
§17 |
||||
22.3 |
Практичне заняття
|
|
|
||||
23.4 |
Зоря – самосвітне небесне тіло. Відмінності між зорями.
|
|
§18 |
||||
24.5 |
Планети. Сонячна система. Відмінності між планетами.
|
|
§19, §20 |
||||
25.6 |
Зоряні системи – галактики. Міжзоряний простір.
|
|
§21 |
||||
26.7 |
Всесвіт та його складові. |
|
§22 |
||||
27.8 |
Людина і Всесвіт. Астрономія – наука, що вивчає Всесвіт. |
|
§23 |
||||
28.9 |
Методи та засоби астрономічних досліджень. |
|
§24 |
||||
30.10 |
Контрольна робота №1 |
|
|
||||
31.11 |
Навчальний проект «Наш дім – Сонячна система»
|
|
|
|
Виконання навчального проекту Учень(учениця):
|
||
Змістова лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» реалізується через створення умов для учнів проявляти ініціативу і творчий підхід, спонукання їх до пропонування власних ідей щодо виконання і вдосконалення проекту. Змістова лінія «Громадянська відповідальність» здійснюється при реалізації проекту через формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи, вміння рівномірно розподілити навантаження і під час виконання проекту і його презентування.
|
|||||||
Виставлення оцінок за тему
|
|||||||
РОЗДІЛ ІІІ. ЗЕМЛЯ – ПЛАНЕТА СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ
|
|||||||
Тема 1. Земля як планета (16 год) |
|||||||
31.1 |
Форма і розміри Землі |
|
§25 |
Демонстрації: обертання Землі навколо осі; обертання Землі навколо Сонця за допомогою телурія; залежність освітлення від кута падіння сонячних променів; дослідів, які ілюструють зміну освітлення півкуль Землі впродовж року; фотографії Землі з орбітальних станцій і космічних апаратів, Місяця в різні фази, місячного й сонячного затемнення; дослідів, що демонструють властивості ґрунту, властивості та рух повітря, розчинність речовин.
Організація спостережень: за повертанням листків рослин до Сонця; нагріванням тіл променями Сонця |
Учень (учениця):
Знаннєвий компонент називає: форму й розміри Землі; рухи Землі; фази Місяця; способи зображення Землі; материки та частини світу; склад ґрунту, повітря; властивості ґрунту, повітря, води; наводить приклади: розчинних і нерозчинних речовин; розчинів у природі; використання води і розчинів людиною
Діяльнісний компонент описує: внутрішню будову Землі; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: зміну дня і ночі; зміну пір року; зміни фаз Місяця; нерівномірність розподілу сонячного світла і тепла на поверхні Землі; причини сонячного і місячного затемнення; колообіг води у природі; значення води, повітря, ґрунту; значення сонячного світла і тепла для живої природи; розрізняє: фази Місяця на зображеннях; способи зображення об’єктів на географічних картах; показує на глобусі та географічній карті: материки і частини світу; найбільші географічні об’єкти, екватор, півкулі, полюси; складає план досліду і проводить його; застосовує знання для орієнтування на місцевості, ощадливого використання води у побуті; використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання; вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях; знання про властивості ґрунту для вирощування рослин; розраховує можливий економічний ефект від використання продукту групового проекту
Ціннісний компонент усвідомлює, що планета Земля, її ресурси є цінністю для кожної людини;
висловлює судження щодо бережливого ставлення до навколишнього середовища;
оцінює значення природничих наук для охорони природи;
розуміє обмеженість ресурсів для задоволення потреб людини |
||
32.2 |
Внутрішня будова Землі.
|
|
§25 |
||||
33.3 |
Місяць – супутник Землі. Сонячні та місячні затемнення. |
|
§26 |
||||
34.4 |
Способи зображення Землі.
|
|
§27 |
||||
35.5 |
Практичне заняття:
|
|
§27 |
||||
36.6 |
Рухи Землі. Пори року.
|
|
§28 |
||||
37.7 |
Ґрунт, його значення і властивості. Догляд за ґрунтом |
|
§29 |
||||
38.8 |
Ґрунт, його значення і властивості. Догляд за ґрунтом |
|
§30 |
||||
39.9 |
Повітря — суміш газів. Значення повітря. Властивості повітря.
|
|
§31 |
||||
40.10 |
Практичне заняття Дослідження нагрівання тіл (різних за кольором і прозорістю) променями Сонця
|
|
§31
|
||||
41.11 |
Вода на Землі. Властивості води. Три стани води. Кругообіг води.
|
|
§32 |
||||
42.12 |
Вода – розчинник. Розчинні й нерозчинні речовини. Розчини в природі.
|
|
§33 |
||||
43.13 |
Практичне заняття
|
|
|
||||
44.14 |
Практичне заняття
|
|
|
||||
45.15 |
Розчини в природі. Значення води у природі. Використання води людиною |
|
§34 |
||||
46.16
|
Земля як планета (узагальнення вивченого) |
|
|
||||
Виставлення оцінок за тему
|
|||||||
Тема 2. Планета Земля як середовище життя організмів (15 год)
|
|||||||
47.1 |
Організм і його властивості. Клітинна будова організмів.
|
|
§35 |
Демонстрації: клітинної будови організмів; колекцій зображень (у тому числі електронних) рослин, грибів, тварин, бактерій. Організація спостережень за основними властивостями живих організмів
|
Учень(учениця): Знаннєвий компонент називає: властивості організмів; відмінності рослин, тварин, грибів, бактерій; умови життя на планеті Земля; чинники середовища; основні середовища життя; склад екосистеми; наводить приклади: пристосування організмів до періодичних змін умов середовища (листопад, зимова сплячка, зміна забарвлення хутра, перельоти птахів;); співіснування організмів; природних і штучних екосистем
Діяльнісний компонент описує: пристосування організмів до чинників неживої природи; пристосування організмів до середовища життя; результати власних спостережень і дослідів; пояснює: як відрізнити живий організм від неживого природного тіла; вплив чинників середовища на живі організми; зв’язок грибів, бактерій, рослин, тварин у природі; роль рослин, тварин, грибів, бактерій в екосистемах;
розпізнає: найпоширеніші рослини і тварин своєї місцевості; отруйні рослини, гриби, тварин своєї місцевості;
уміє визначати назви рослин, тварин, грибів за допомогою атласів-визначників;
використовує: додаткові джерела інформації для виконання навчального завдання, вивчену природничо-наукову лексику в самостійних усних повідомленнях
Ціннісний компонент оцінює значення природних і штучних екосистем у природі та житті людини; усвідомлює, що кожний організм та їхня різноманітність є цінними для кожної людини Виконання навчального проекту Учень(учениця):
|
||
48..2 |
Різноманітність організмів: Рослини.
|
|
§36 |
||||
49.3 |
Навчальний проект ,,Вирощування найвищої бобової рослини“ |
|
|
||||
50.4 |
Різноманітність організмів: Тварини, Гриби
|
|
§37, §38 |
||||
51.5 |
Практичне заняття
|
|
|
||||
52.6 |
Різноманітність організмів: Бактерії.
|
|
§39 |
||||
53.7 |
Умови життя на планеті Земля. Середовище життя. Чинники середовища. Вплив на організми чинників неживої природи. Пристосування організмів до періодичних змін умов середовища. |
|
§40, §41
|
||||
54.8 |
Різноманітність середовищ життя і пристосування організмів до життя в кожному з них. Наземно-повітряне середовище.
|
|
§42 |
|
|||
55.9 |
Водне середовище життя.
|
|
§43 |
||||
56.10 |
Ґрунтове середовище життя.
|
|
§44 |
||||
57.11 |
Вплив на організми чинників живої природи. Взаємозв’язки між організмами. Співіснування організмів. Угруповання організмів.
|
|
§45
|
||||
58.12 |
Екосистеми. |
|
§46 |
||||
59.13 |
Рослинний і тваринний світ своєї місцевості. Практичне заняття
|
|
|
||||
60.14 |
Екскурсія (відповідно до місцевих умов) до зоопарку, живого куточку, Будинку природи, краєзнавчого музею, на ферму тощо.
|
|
|
||||
61.15 |
Планета Земля як середовище життя організмів (Узагальнення вивченого)
|
|
|
||||
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» реалізується через створення умов для прояву проактивності і ініціативи під час демонстрації дослідів, виконання проекту, а також під час проведення екскурсій. Змістова лінія «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізується через формування в учнів навичок співробітництва і відповідальності та безпечну поведінку в групових проектах.
|
|||||||
Виставлення оцінок за тему
|
|||||||
Тема 3. Людина на планеті Земля (7 год)
|
|||||||
62.1 |
Людина – частина природи. Зв’язок людини з природою.
|
|
§47
|
Демонстрації: зображень рідкісних рослин і тварин своєї місцевості, що їх занесено до Червоної книги України; відеоматеріалів про екологічні проблеми та шляхи їх розв’язування, охорону природи, природоохоронні території України. Організація спостережень за природоохоронною діяльністю людей у своїй місцевості.
|
Учень (учениця): називає: джерела забруднення навколишнього середовища; наслідки забруднення навколишнього середовища; важливі екологічні проблеми своєї місцевості; природоохоронні об’єкти й території свого регіону;
наводить приклади: впливу людини на природу і природи на людину; рослин і тварин своєї місцевості, що їх занесено до Червоної книги України;
пояснює зв’язок людини з природою; зміни в природі, що викликані природними чинниками і діяльністю людини; призначення Червоної книги і природоохоронних територій;
висловлює судження щодо необхідності охорони природи і раціонального використання природних ресурсів;
виявляє бережливе ставлення до природи;
дотримується екологічних норм поведінки у природі.
Виконання навчального проекту Учень(учениця):
|
||
63.2 |
Зміни в природі, що виникають унаслідок природних чинників і діяльності людини. |
|
§47
|
||||
64.3 |
Екологічні проблеми та їх розв’язування (збереження біологічного різноманіття, Практичне занятття Дослідження екологічних проблем своєї місцевості.
|
|
§48
|
||||
65.4 |
Охорона природи. Червона книга України. Практична робота
|
|
§49
|
||||
66.5 |
Заповідники, заказники, національні парки та їх значення для збереження природи Землі. |
|
§50
|
||||
67.6 |
Контрольна робота №2
|
|
|
||||
68.7 |
Навчальний проект «Смітити не можна переробляти» (про «друге життя» побутових речей) |
|
|
||||
|
Резерв |
|
|
||||
69 |
Людина на планеті Земля
|
|
|
||||
70
|
Людина на планеті Земля
|
|
|
||||
Змістова лінія «Екологічна безпека та сталий розвиток» реалізується через розуміння екологічних проблем своєї місцевості, проведення спостережень за природоохоронною діяльністю в своїй місцевості і власну творчу діяльність під час виконання проекту. Змістові лінії «Громадянська відповідальність» і «Здоров’я і безпека» реалізуються при співробітництві і свідомому дотриманні безпечної і відповідальної поведінки під час виконання учнями екологічного проекту. Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» може бути реалізована за умови розрахунку учнями фінансового ефекту від створення нових корисних речей з уживаних під час виконання проекту
|
|||||||
Виставлення оцінок за тему
|
|||||||