Календарно – тематичне планування
Біологія 10 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, із них 2 години – резервних)
Програма затверджена Наказом
Міністерства освіти і науки України від наказ № 1407 від 23.10.2017 р
№ п/п |
Теми уроків
|
Дата
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Примітка |
||
Вступ ( 4 год)
|
||||||
|
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.
|
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства; називає: - основні галузі застосування біологічних досліджень; наводить приклади:
характеризує:властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію. Діяльнісний компонент розрізняє: - біосистеми різних рівнів організації Ціннісний компонент оцінює:важливість біологічних знань для розвитку людства. |
|
||
|
Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. |
|
|
|||
|
Фундаментальні властивості живого.
|
|
|
|||
|
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. |
|
|
|||
Тема 1. Біорізноманіття (13 год)
|
|
|||||
|
Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів |
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями: систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти; називає:- сучасні принципи наукової систематики;
наводить приклади: - вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин; характеризує: - критерії виду; - віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми.
Діяльнісний компонент: складає: - характеристику виду за видовими критеріями; - порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів; класифікує: - певні види грибів, рослин, тварин; - визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.
|
|
||
|
Сучасні критерії виду. Лабораторні роботи1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
|
|
|||
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції. |
|
|
|||
|
Віруси. Особливості їхньої організації та функціонування |
|
|
|||
|
Віроїди, пріони. |
|
|
|||
|
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. |
|
|
|||
|
Різноманітність прокаріотичних організмів. |
|
|
|||
|
Сучасні погляди на еукаріотичні організми. |
|
|
|||
|
Одноклітинні еукаріоти.
|
|
|
|||
|
Біорізноманіття рослин.
|
|
|
|||
|
Біорізноманіття тварин.
|
|
|
|||
|
Біорізноманіття грибів.
|
|
|
|||
|
Узагальнення знань |
|
|
|||
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії (16 год.)
|
||||||
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. |
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини; називає: - структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; - критерії якості питної води;
наводить приклади:
- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком характеризує:
- особливості енергетичного обміну клітин - особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;
пояснює: - єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі; - роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму; - роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму; - роль окремих хімічних елементів, речовин в метаболізмі; - необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини . Діяльнісний компонент складає схеми:
порівнює: - енергетичне і пластичне значення різних речовин.
Ціннісний компонент висловлює судження:
|
|
||
|
Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів.
|
|
|
|||
|
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі. |
|
|
|||
|
Білки та їх біологічна роль.
|
|
|
|||
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму.
|
|
|
|||
|
Нуклеїнові кислоти та їх біологічна роль. |
|
|
|||
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин. |
|
|
|||
|
Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. |
|
|
|||
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. |
|
|
|||
|
Роль процесів клітинного дихання в забезпеченні організмів енергією. |
|
|
|||
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. |
|
|
|||
|
Практичні роботи 1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини. |
|
|
|||
|
Надходження певних хімічних елементів. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини. |
|
|
|||
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. |
|
|
|||
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму. |
|
|
|||
|
Узагальнення знань |
|
|
|||
Тема 3. Спадковість і мінливість (20 год.)
|
||||||
|
Основні поняття генетики. Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір) орієнтовні теми: Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Скринінг-програми для новонароджених. Генотерапія та її перспективи. |
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
називає:- сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо); - типи мутацій; - причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю; наводить приклади: - спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної) людини;
характеризує:
пояснює:- застосування генетичних маркерів;
Діяльнісний компонент порівнює:- моногенне та полігенне успадкування ознак у людини; - спадкову та неспадкову мінливість людини; розв’язує: - типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування; повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю); визначає: - можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки); - за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування ознак; складає: - схеми родоводів; робить висновки про: - генотип людини як цілісну інтегровану систему. Ціннісний компонент обґрунтовує судження: - щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників; виявляє власне ставлення до: профілактики та терапії спадкових хвороб людини. |
|
||
|
Зберігання генетичної інформації в клітинах |
|
|
|||
|
Передавання генетичної інформації з покоління в покоління |
|
|
|||
|
Реалізація спадкової інформації: транскрипція та процесинг РНК
|
|
|
|||
|
Реалізація спадкової інформації. Генетичний код.
|
|
|
|||
|
Синтез білків і формування ознак |
|
|
|||
|
Гібридологічний метод. |
|
|
|||
|
Закономірності, відкриті Менделем |
|
|
|||
|
Неменделівське успадкування ознак |
|
|
|||
|
Зчеплене успадкування ознак |
|
|
|||
|
Практичні роботи 2. Розв’язування типових генетичних задач. |
|
|
|||
|
Цитоплазматична спадковість |
|
|
|||
|
Поняття про мінливість. Спадкова мінливість |
|
|
|||
|
Модифікаційна мінливість Лабораторні роботи 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості. |
|
|
|||
|
Регуляція активності генів |
|
|
|||
|
Популяційна генетика |
|
|
|||
|
Генетична варіабельність людини |
|
|
|||
|
Еволюція геному людини |
|
|
|||
|
Медична генетика
|
|
|
|||
|
Узагальнення знань |
|
|
|||
Тема 4. Репродукція та розвиток ( 14 год.)
|
||||||
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.
|
|
Знаннєвий компонент оперує термінами та поняттями: - мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція; називає: - гіпотези старіння; наводить приклади: - порушень клітинного циклу; пояснює: - значення регенерації; - суть та біологічне значення запліднення. характеризує: - періоди ембріонального та постембріонального розвитку людини; Діяльнісний компонент складає порівняльну характеристику: - статевих клітин людини; - розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин; демонструє навички: - роботи з мікроскопом. Ціннісний компонент оцінює:- вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини; - важливість профілактики онкологічних захворювань; обґрунтовує судження про: - вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне здоров’я; - необхідність відповідального ставлення до планування родини. виявляє власне ставлення щодо: - трансплантації тканин та органів у людини, її перспектив; - правил біологічної етики; - біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини. |
|
||
|
Клітинний цикл.
|
|
|
|||
|
Ріст і розвиток клітин. Загибель клітин.
|
|
|
|||
|
Статеві клітини й запліднення
|
|
|
|||
|
Лабораторна робота. Будова статевих клітин |
|
|
|||
|
Особливості репродукції людини
|
|
|
|||
|
Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини |
|
|
|||
|
Ембріогенез людини. Явище ембріональної індукції
|
|
|
|||
|
Лабораторна робота. Вивчення етапів ембріогенезу |
|
|
|||
|
Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів |
|
|
|||
|
Онкогенні фактори та онкологічні захворювання |
|
|
|||
|
Профілактика онкологічних захворювань. Проекти. |
|
|
|||
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини. |
|
|
|||
|
Узагальнення знань |
|
|
|
||
Узагальнення (1 год) |
||||||
|
Повторення тем біорізноманіття, обмін речовин і енергії Повторення вивченого |
|
Повторення та узагальнення знань з пройдених тем, а також формування ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях.
|
|
||