Пропоную календарно – тематичне планування уроків інтегрованого курсу " Громадянська освіта" для 10 класу на 2018 - 2019 навчальний рік, розроблене згідно з новою програмою та інструктивно - методичними рекомендаціями МОНу
ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА ( інтегрований курс для 10 класу) – 2 години на тиждень, 70 годин
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ ДЛЯ 10 КЛАСІВ
ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ укладена відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 24.02.2017 № 310 “Про розроблення навчальних програм для старшої школи”
Підручники:
№ |
Зміст навчального матеріалу |
К – ть годин |
Дата |
Примітка |
РОЗДІЛ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ |
||||
1 |
Тема 1. Що таке ідентичність? Ідентичність. Види ідентичності. Громадянська ідентичність. Змінний характер ідентичності. Самовизначення. Ідентифікація. Особиста гідність. Совість. |
1 |
|
|
2 |
Тема 2. Соціалізація особистості Поняття соціалізації. Етапи соціалізації. Суб’єкти соціалізації. Соціалізація як ресурс формування громадянської ідентичності. Соціалізація в сім’ї. |
2 |
|
|
3 |
Соціалізація серед однолітків. Молодіжні субкультури. Партнерські стосунки в сім'ї. Трансформація моделей сім'ї |
|
|
|
4 |
Тема 3. Самореалізація людини Самореалізація і розвиток. Індивідуальність особистості. Життєві цінності й пріоритети. Активна громадянська позиція. Мобільність і адаптивність людини. Креативність. |
1 |
|
|
5 |
Практичне заняття Орієнтовні теми: - «Хто я?» (усвідомлення своєї ідентичності). - «Чи може людина бути творцем власного життя, або як стати успішною людиною?» - «Визначаємо найнеобхідніші умови для самореалізації людини» |
1 |
|
|
|
Тематична |
|
|
|
РОЗДІЛ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ |
||||
6 |
Тема 1. Людська гідність і права людини Поняття людської гідності. Людська гідність – основа природного права. Рівноправність. Охорона й захист людської гідності. |
1 |
|
|
7 |
Тема 2. Еволюція прав людини Природа прав людини. Основоположні права і свободи людини. Покоління прав людини. Класифікація прав людини. Борці за права людини. Майбутнє прав людини. |
1 |
|
|
8 |
Тема 3. Людина і держава Взаємовідносини «людина – держава». Верховенство права. Права і свободи людини та відповідальність держави за їх дотримання, гарантування та захист. Позитивні і негативні зобов’язання держави |
1 |
|
|
9 |
Тема 4. Права дитини
Поняття прав дитини. Конвенція ООН про права дитини. |
1 |
|
|
10 |
Тема 5. Механізми захисту прав людини і прав дитини Порушення прав людини. Поняття механізмів захисту прав людини. |
2 |
|
|
11 |
Міжнародні та європейські стандарти захисту прав людини. Національні механізми захисту прав людини, їх класифікація. Правозахисні організації |
|
|
|
12 |
Як побудувати ефективний механізм захисту прав дитини в школі. |
|
|
|
13 14 |
Практичні заняття Орієнтовні теми:
|
2 |
|
|
|
Тематична |
|
|
|
РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ |
||||
15 |
Тема 1. Соціокультурна багатоманітність. Поняття суспільства. Соціальна структура суспільства. Соціальна згуртованість, солідарність і відповідальність. |
2 |
|
|
16 |
Соціальні цінності. Гендерна, етнічна, конфесійна різноманітність. Рівність. |
|
|
|
17 |
Тема 2. Ефективна комунікація. Роль спілкування в житті людини й суспільства. Вербальна й невербальна комунікація. |
1 |
|
|
18 |
Тема 3. Стереотипи та упередження. Дискримінація. Конфлікти. Поняття стереотипів і упереджень. Забобони. Шляхи подолання стереотипів. |
3 |
|
|
19 |
Поняття дискримінації. Основні форми та прояви дискримінації. Толерантність та інклюзія. |
|
|
|
20 |
Поняття конфлікту та його види. Стадії конфлікту. Способи подолання конфліктів. Переговори і медіація. Консенсус і компроміс. |
|
|
|
21 22 |
Практичні заняття: Орієнтовні теми:
|
2 |
|
|
Тематична |
||||
РОЗДІЛ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ |
||||
23 |
Тема 1. Демократична держава Виникнення і зміст демократії. Цінності демократії. Демократичні інститути. |
5 |
|
|
24 |
Конституція та її призначення. Законодавча, виконавча та судова влада в демократичних країнах. |
|
|
|
25 |
Принципи виборчого права. Етапи виборчого процесу. |
|
|
|
26 |
Роль політичних партій в розвитку демократії. Правовий статус політичних партій в Україні. Діяльність та вплив політичних партій на демократію. |
|
|
|
27 |
Громадські організації: правовий статус, діяльність та вплив на демократію. |
|
|
|
28 |
Тема 2. Громадянське суспільство Поняття громадянського суспільства. Функції громадянського суспільства. |
2 |
|
|
29 |
Роль громадян у становленні й функціонуванні громадянського суспільства. Громадянське суспільство та правова держава. |
|
|
|
30 |
3. Громада Поняття громади. Роль громади в житті людини, суспільства, держави. |
2 |
|
|
31 |
Реалізація та захист громадою своїх прав і законних інтересів. Вплив громадян на вирішення проблем громади. |
|
|
|
32 |
Тема 4. Громадянська участь у житті суспільства Роль громадянина у демократизації суспільства. Демократичний громадянин. Культура громадянськості. Активна громадянська позиція. |
1 |
|
|
33 |
Тема 5. Школа – простір демократії Шкільна громада. Взаємодія учнів, учителів, батьків, шкільної адміністрації в організації шкільного життя. Врядування та управління школою. |
2 |
|
|
34 |
Шкільне самоврядування (учнівське, вчительське, батьківське). Принципи та цінності учнівського самоврядування. Моделі учнівського самоврядування. Школа і місцева громада. |
|
|
|
35 |
Тема 6. Дитячі й молодіжні громадські об'єднання Свобода асоціацій. Дитячі й молодіжні об'єднання й рухи. Створення молодіжної громадської організації. |
2 |
|
|
36 |
Молодіжні соціальні проекти. Учнівське самоврядування он-лайн |
|
|
|
37 38 |
Практичні заняття: Орієнтовні теми:
|
2 |
|
|
|
Тематична |
|
|
|
РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА |
||||
39 |
Тема 1. Комунікація, інформація, медіа Поняття мас-медіа(медіа). Роль інформації та медіа в сучасному світі. Мас-медіа, комунікація, аудиторія, медіатекст. |
3 |
|
|
40 |
Різновиди медіа (книга, преса, фото, радіо, кіно, телебачення, Інтернет, мобільний зв’язок) та їхній розвиток. |
|
|
|
41 |
Реклама. Вплив мас-медіа на формування громадської думки та власної позиції людини. |
|
|
|
42 |
Тема 2. Медіа і демократія. Свобода, етика і відповідальність Свобода слова. Обмеження свободи слова. Баланс між свободою вираження поглядів та відповідальністю. Свобода мас-медіа – критерій демократичності суспільства. |
2 |
|
|
43 |
Що таке цензура. Замовні матеріали («джинса») та їхні ознаки. Суспільні медіа і їхня місія. Шкільні медіа. |
|
|
|
44 |
Тема 3. Маніпулятивний вплив медіа Маніпуляції в медіапросторі. Як розпізнати фейкову інформацію, пропаганду. |
2 |
|
|
45 |
Роль медіа у провокуванні конфліктів та поширенні стереотипів. Що таке «мова ворожнечі», і як її розпізнати. |
|
|
|
46 |
Тема 4. Критичне сприйняття та протидія маніпуляціям мас-медіа Достовірність інформації в мас-медіа. Джерела інформації. Факт та судження. Авторство медіа тексту Стандарти подання інформації. Критичний аналіз медіатекстів. |
1 |
|
|
47 |
Тема 5. Інтернет Приватність та конфіденційність у віртуальному світі. Цифрова ідентичність. Соціальні мережі. |
2 |
|
|
48 |
Права людини в Інтернеті. Безпека та етика поведінки у мережі. Кіберзлочинність. Особливості захисту прав дітей та молоді в Інтернеті. |
|
|
|
49
|
Практичне заняття: Орієнтовні теми:
|
1 |
|
|
|
Тематична |
|
|
|
РОЗДІЛ 6. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ |
||||
50 |
Тема 1. Соціальні цілі економіки Економіка як сфера життя людей. Економічні потреби та блага. Процеси, що забезпечують задоволення потреб: виробництво, розподіл, обмін і споживання. Учасники (субʼєкти ) економічних відносин. |
1 |
|
|
51 |
Тема 2. Сталий розвиток Обмеженість ресурсів. Необхідність раціонального та ефективного використання ресурсів. |
2 |
|
|
52 |
Вплив діяльності людини на довкілля. Сталий розвиток як спосіб збереження довкілля. |
|
|
|
53 |
Тема 3. Ринкова економіка Принципи ринкової економіки. Кругообіг в ринковій економіці. Попит і пропозиція, ринкова ціна, конкуренція.
|
2 |
|
|
54 |
Функції держави в ринковій економіці. Державний бюджет, податки, напрямки видатків |
|
|
|
55 |
Тема 4. Економіка домогосподарства Домашнє господарство як власник і споживач. Поняття про раціональне споживання. Права споживачів. Бюджет домогосподарств: види доходів, напрямки витрат, заощадження. |
1 |
|
|
56 |
Тема 5. Підприємництво Підприємницька діяльність. Мета і соціальна відповідальність підприємця. Правовий захист бізнесу. |
1 |
|
|
57 |
Тема 6. Ринок праці Учасники ринку праці: роботодавці і наймані працівники. Поняття професії, спеціальності, кваліфікації працівника. Заробітна плата як дохід найманого працівника. |
1 |
|
|
58 59 |
Тема 7. Любіювання інтересів та корупція Поняття лобізму. Сутність корупції та корупціогенних ризиків. Причини та наслідки корупції в економіці та політиці. Шляхи подолання корупції. |
2 |
|
|
60 61 |
Практичне заняття Орієнтовні теми:
«Аналіз попиту на ринку праці і складання резюме» |
2 |
|
|
|
Тематична |
|
|
|
РОЗДІЛ 7. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ |
||||
62 |
Тема 1. Інтеграція та глобалізація Поняття інтеграції та глобалізації. Вплив глобалізаційних процесів на економіку, культуру, довкілля, людину.
|
3 |
|
|
63 |
Витоки та процес європейської інтеграції. |
|
|
|
64 |
Міграційні процеси. Види та форми сучасної міграції. Виклики сучасного світу |
|
|
|
65 |
Тема 2. Міжнародні відносини та міжнародне право Поняття міжнародних відносин. Особливості міжнародного права
|
2 |
|
|
66 |
Система безпеки. Міжнародне гуманітарне право. Урядові і неурядові міжнародні організації.
|
|
|
|
67 |
Тема 3. Україна – член європейського та світового співтовариства Європейське і світове співробітництво. Участь України в ООН, ОБСЄ, Раді Європи, СОТ тощо. |
2 |
|
|
68 |
Європейський вибір України. Угода про асоціацію Україна – ЄС. |
|
|
|
69
70 |
Практичні заняття:
Орієнтовні теми: «Економічні, соціальні та політичні переваги вступу до ЄС». «Організовуємо Місію ООН з подолання наслідків стихійного лиха». «Молодіжні ініціативи та волонтерство в різних країнах світу». «Шукаємо ровесників та однодумців із інших країн для співпраці у рамках соціального проекту засобами Інтернету». «Глобальні проблеми сучасності».
|
2 |
|
|
|
Тематична |
|
|
|