Календарно - тематичне планування з біології 7 клас НУШ (підручник Балан та ін) 2,5 години на тиждень І семестр

Про матеріал
Календарно тематичне планування на І семестр складено згідно модельної навчальної програми «Біологія. 7–9 класи» (Балан П. Г., Кулініч О. М. та ін.) . Адаптовано до підручника Балан та ін., Київ: Генеза, 2024.
Перегляд файлу

ПОГОДЖЕНО

Заступник директора школи з НВР

_____________________________

«______» _______________ 2024 р.

 

 

 

 

БІОЛОГІЯ 7 КЛАС

КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ  ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ  І СЕМЕСТР

87 годин на рік (2,5 годин на тиждень)

 

 

Обов’язкові види робіт

1 семестр

Урок узагальнення

4

Практичні роботи

3

Навчальні проєкти

Кожен учень має виконати мінімум один проект за навчальний рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата

Зміст уроку

 

Види діяльності

Д/З

ВСТУП  ( 3 ГОД )

1

 

Значення біології в природі та житті людини. Планування біологічного дослідження.

- Розв’язання проблемних питань, задач — з теми:

Яким є твій вплив на біорізноманіття нашої планети?

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації —

щодо розпізнавання основних груп організмів та їх класифікації;

- Моделювання

Схеми “Класифікації живих організмів”

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

  •           про значення біології в медицині, сільському господарстві,  у справі охорони природи тощо (на вибір учителя /учительки)

Ігровий   проєкт:

  •           «Хто (що?) я за об’єкт?, розкажи про мене»

Творчий проєкт:

  •           написання есе (твору, розповіді) про роль біології в природі та житті людини;

§ 1

 

2

 

Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). Систематика – наука, що вивчає різноманітність організмів.

§ 2

 

3

 

Основні методи дослідження біорізноманіття. Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери

§ 3

 

РОЗДІЛ 1.  КЛІТИНА. ПРОКАРІОТИ. ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ

ТЕМА 1. КЛІТИНА – СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА ОДИНИЦЯ ( 8 ГОДИН)

4

 

Методи дослідження клітин. Збільшувальні прилади і правила роботи з ними.

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації):

-        про будову та основні властивості клітин;

- про різноманітність прокаріотичних організмів;

-     функціональні ділянки (компартменти) клітини евкаріотів

-  Моделювання

- Предметне моделювання  клітини прокаріотів і евкаріотів (використаних матеріалів, харчових продуктів, овочів, тканини тощо )

- схеми “Методи дослідження клітин, які дали змогу зрозуміти структуру будови організмів”;

- Дослідження та експериментування

Практична робота: “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” (виготовлення тимчасових мікропрепаратів шкірки луски цибулі, шкірки помідори, тощо на вибір вчителя/вчительки).

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

“Використання прокаріотів у промисловості”;

“Бактерії – збудники захворювань людини”

Творчий проєкт:

  •           написання есе (твору, розповіді) “Я і мої бактерії”

§ 4

5

 

Типи організації клітин

§ 5

6

 

Будова  клітини евкаріот. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою.

§ 6

7

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа”

§ 4-6

8

 

Особливості будови клітини прокаріот та їх процесів життєдіяльності.

§ 7

9

 

Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі.

§ 8

10

 

Роль прокаріотів у житті людини

§ 9

11

 

Узагальнення з тем “Вступ” та “Клітина – структурно-функціональна одиниця. Прокаріоти”

 

§1-9

ТЕМА 2. ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ – ЦІЛІСНІ ОРГАНІЗМИ (3 ГОДИНИ)

12

 

Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів.

Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження “Будова інфузорії”.

Розв’язання проблемних питань, задач —

Які органели одноклітинних евкаріотів забезпечують існування їхніх клітин як самостійних організмів?

 

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації —

   про будову та різноманітність одноклітинних евкаріотів;

-         демонстрування тимчасових і постійних мікропрепаратів одноклітинних евкаріотів відеоматеріалів, анімацій евкаріотів прісних водойм, морів, паразитичних тощо

 

 

- Моделювання 

- будови одноклітинного евкаріотичного організму;

- Дослідження та експериментування

Лабораторне дослідження “Будова інфузорії”.

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошукові проєкти:

 Захворювання людини,  збудниками яких є одноклітинні евкаріоти;

Практико-орієнтований проєкт:

створення буклета «Профілактика захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми»

§ 10

13

 

Одноклітинні евкаріоти – мешканці прісних та морських водойм. Поняття про колоніальні та багатоклітинні організми.

§ 11

 

 

14

 

Паразитичні одноклітинні евкаріоти.  Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини. Одноклітинні евкаріоти – предки багатоклітинних видів.

 

 

§ 12

РОЗДІЛ 2. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЕВКАРІОТИЧНИХ ОРГАНІЗМІВ

ТЕМА 3. ВОДОРОСТІ (4 ГОДИНИ)

15

 

Водорості одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні. Різноманітність зелених водоростей.

Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”;

Розв’язання проблемних питань, задач, завдань

«Якби усі водорості одночасно зникли, то …»

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

-         про будову та різноманітність водоростей

-        демонстрування  відео- та фотоматеріалів водоростей, мешканців прісних водойм, морів, ґрунті

- пошук матеріалів про різноманіття водоростей та їхню еволюцію.

- Моделювання 

руху хламідомонади

- Дослідження та експериментування

Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”;

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошукові проєкти:

«Ламінарія: поширення та застосування»;

“Дивовижні місця оселення водоростей”

«Використання різних представників водоростей у промисловості, косметології, медицині».

Практико-орієнтований проєкт виготовлення плакату:

«У яких продуктах, що я споживаю, є водорості?»

Творчий проєкт:

 “Значення водоростей в житті людини”

створення колажів, «Збереження водойм – збереження біорізноманіття водоростей» тощо

§13

16

 

Різноманітність бурих, червоних

§ 14

17

 

Діатомові водорості. Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини.

§15

18

 

Узагальнення з тем “Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми” та “Середовища мешкання та різноманітність водоростей”

§10-

15

ТЕМА 4. ХАРАКТЕРНІ РИСИ ТА БУДОВА ВИЩИХ РОСЛИН. (8 ГОДИН)

19

 

Формування різних типів тканин та диференційованих органів (вегетативних і репродуктивних).

Розв’язання проблемних питань, задач —

Чому пошкодження кори по колу призводить до загибелі деревянистої рослини?

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

- про будову, процеси життєдіяльності, адаптації вищих рослин до умов зростання;

- демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин), відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін, процесів життєдіяльності;

- Моделювання

процесу транспорту речовин;

- Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи ) —

Лабораторні роботи:

Дослідження кореня та видозмін кореня

Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин

Лабораторне дослідження:

Дослідження транспорту речовин  по рослині за допомогою барвників;

- Проєктна діяльність

Науково-дослідницький:

Дослідження швидкості росту коренів цибулі ріпчастої на різних сумішах водної культури

Практико-орієнтований проєкт створення плакату 

“Способи вегетативного розмноження рослин”

“Особливості вирощування мікрозелені в домашніх умовах ”

§ 16

20

 

Вегетативні органи рослин - корінь,  будова, функції та видозміни.

Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота: Дослідження кореня та видозмін кореня

§ 17

21

 

Вегетативні органи рослин - пагін,  будова, функції та видозміни.

Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота: Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин

§18

22

 

Вегетативні органи рослин - листок,  будова, функції та видозміни.

§19

23

 

Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин.

§20

24

 

Середовища мешкання вищих рослин. Адаптації вищих рослин до різних умов зростання.

§21

25

 

Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин.

§ 22

26

 

Узагальнення знань: Рослина — цілісний інтегрований організм.

Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію з теми

§16-22

Тема 5. Різноманітність вищих рослин. (14 годин)

27

 

Вищі спорові рослини - мохи.

Розв’язання проблемних питань, задач —

Як особливості будови репродуктивних органів рослини (квітка, суцвіття, плоди) пов'язані з адаптацією до конкретних  умов існування?

- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації

 демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин муляжі (квіток, плодів, насіння);   відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін; основних груп вищих рослин (спорові, насінні); анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин та насінних рослин.

- Моделювання

будови квітки та процесу запилення;

- Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження)  

Лабораторні дослідження:

Дослідження будови квітки та суцвіття

Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці)

Дослідження різноманітності плодів.

Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини)

  Практичні роботи:

Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин

Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)).

- Проєктна діяльність

Інформаційно-пошуковий проєкт:

Голонасінні в житті людини”;

“Роль квіткових рослин у житті та господарській діяльності людини”;

 “Родини квіткових рослин (на вибір: капустяні, пасльонові, бобові, айстрові, злакові, лілійні, цибулеві тощо)”;

Науково-дослідницький:

“Дослідження впливу акустичних факторів (класичної музики, джазу, року), фізичних факторів (магнітних хвиль, гравітації тощо) на проростання насіння сільськогосподарських культур”

Ігровий ( рольовий ) проєкт:

Квест:  «Вгадай рослину за ознаками»

Практико-орієнтований проєкт створення буклету :

“Ранньоквітучі рослини моєї місцевості (України)” або “Охорона первоцвітів”

Творчий проєкт:

Квіти , які можна вживати в їжу

Виготовлення колажу: “Отруйні рослини моєї місцевості”; “Лікарські рослини моєї місцевості”

§ 23

28

 

Вищі спорові рослини -  плауни, хвощі

§ 24

29

 

Вищі спорові рослини - папороті.

§ 25

30

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота: “Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин”

§ 23,

24,

25

31

 

Насінні рослини. Насінина.

Інструктаж з БЖД. Лабораторні дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці)

§26

32

 

Голонасінні. Інструктаж з БЖД. Лабораторні дослідження шишок та хвої (сосни або ялини)

§27

33

 

Покритонасінні. Квітка. Суцвіття. Інструктаж з БЖД. Лабораторні дослідження будови квітки та суцвіття.

§28

34

 

Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення, формування насінини та оплодня (у квіткових рослин)).

§29

35

 

Плід. Способи поширення насіння та плодів. Інструктаж з БЖД. Лабораторні дослідження різноманітності плодів.

§30

36

 

Різноманітність покритонасінних (однодольні).

§31

37

 

Різноманітність покритонасінних (дводольні).

§32

38

 

Різноманітність покритонасінних (дводольні).

§33

39

 

Інструктаж з БЖД. Практична робота. Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)).

§27,

31-33

40

 

 

 

Узагальнення знань: “Різноманітність вищих рослин”

§ 23-33

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Охріменко Ганна Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кушнієнко Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. єльченко валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4.  Oksana
    Щиро дякую!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Ошийко Надія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Носков Павло Валентинович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Додано
31 серпня
Переглядів
10796
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку