ПОГОДЖЕНО
Заступник директора школи з НВР
_____________________________
«______» _______________ 2024 р.
БІОЛОГІЯ 7 КЛАС
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ І СЕМЕСТР
87 годин на рік (2,5 годин на тиждень)
Обов’язкові види робіт |
1 семестр |
Урок узагальнення |
4 |
Практичні роботи |
3 |
Навчальні проєкти |
Кожен учень має виконати мінімум один проект за навчальний рік |
№ |
Дата |
Зміст уроку |
Види діяльності |
Д/З |
ВСТУП ( 3 ГОД ) |
||||
1 |
|
Значення біології в природі та житті людини. Планування біологічного дослідження. |
- Розв’язання проблемних питань, задач — з теми: Яким є твій вплив на біорізноманіття нашої планети? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації — щодо розпізнавання основних груп організмів та їх класифікації; - Моделювання Схеми “Класифікації живих організмів” - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт:
Ігровий проєкт:
Творчий проєкт:
|
§ 1
|
2 |
|
Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). Систематика – наука, що вивчає різноманітність організмів. |
§ 2
|
|
3 |
|
Основні методи дослідження біорізноманіття. Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери |
§ 3
|
|
РОЗДІЛ 1. КЛІТИНА. ПРОКАРІОТИ. ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ |
||||
ТЕМА 1. КЛІТИНА – СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНА ОДИНИЦЯ ( 8 ГОДИН) |
||||
4 |
|
Методи дослідження клітин. Збільшувальні прилади і правила роботи з ними. |
- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації): - про будову та основні властивості клітин; - про різноманітність прокаріотичних організмів; - функціональні ділянки (компартменти) клітини евкаріотів - Моделювання - Предметне моделювання клітини прокаріотів і евкаріотів (використаних матеріалів, харчових продуктів, овочів, тканини тощо ) - схеми “Методи дослідження клітин, які дали змогу зрозуміти структуру будови організмів”; - Дослідження та експериментування Практична робота: “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” (виготовлення тимчасових мікропрепаратів шкірки луски цибулі, шкірки помідори, тощо на вибір вчителя/вчительки). - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “Використання прокаріотів у промисловості”; “Бактерії – збудники захворювань людини” Творчий проєкт:
|
§ 4 |
5 |
|
Типи організації клітин |
§ 5 |
|
6 |
|
Будова клітини евкаріот. Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою. |
§ 6 |
|
7 |
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” |
§ 4-6 |
|
8 |
|
Особливості будови клітини прокаріот та їх процесів життєдіяльності. |
§ 7 |
|
9 |
|
Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі. |
§ 8 |
|
10 |
|
Роль прокаріотів у житті людини |
§ 9 |
|
11 |
|
Узагальнення з тем “Вступ” та “Клітина – структурно-функціональна одиниця. Прокаріоти” |
|
§1-9 |
ТЕМА 2. ОДНОКЛІТИННІ ЕВКАРІОТИ – ЦІЛІСНІ ОРГАНІЗМИ (3 ГОДИНИ) |
||||
12 |
|
Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів. Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження “Будова інфузорії”. |
Розв’язання проблемних питань, задач — Які органели одноклітинних евкаріотів забезпечують існування їхніх клітин як самостійних організмів?
- Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації — про будову та різноманітність одноклітинних евкаріотів; - демонстрування тимчасових і постійних мікропрепаратів одноклітинних евкаріотів відеоматеріалів, анімацій евкаріотів прісних водойм, морів, паразитичних тощо
- Моделювання - будови одноклітинного евкаріотичного організму; - Дослідження та експериментування Лабораторне дослідження “Будова інфузорії”. - Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: “Захворювання людини, збудниками яких є одноклітинні евкаріоти; Практико-орієнтований проєкт: створення буклета «Профілактика захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми» |
§ 10 |
13 |
|
Одноклітинні евкаріоти – мешканці прісних та морських водойм. Поняття про колоніальні та багатоклітинні організми. |
§ 11 |
|
14 |
|
Паразитичні одноклітинні евкаріоти. Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини. Одноклітинні евкаріоти – предки багатоклітинних видів. |
§ 12 |
|
РОЗДІЛ 2. РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЕВКАРІОТИЧНИХ ОРГАНІЗМІВ |
||||
ТЕМА 3. ВОДОРОСТІ (4 ГОДИНИ) |
||||
15 |
|
Водорості одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні. Різноманітність зелених водоростей. Інструктаж з БЖД. Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”; |
Розв’язання проблемних питань, задач, завдань «Якби усі водорості одночасно зникли, то …» - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації - про будову та різноманітність водоростей - демонстрування відео- та фотоматеріалів водоростей, мешканців прісних водойм, морів, ґрунті - пошук матеріалів про різноманіття водоростей та їхню еволюцію. - Моделювання руху хламідомонади - Дослідження та експериментування Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростей (на прикладі спірогіри або улотрикса)”; - Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: «Ламінарія: поширення та застосування»; “Дивовижні місця оселення водоростей” «Використання різних представників водоростей у промисловості, косметології, медицині». Практико-орієнтований проєкт виготовлення плакату: «У яких продуктах, що я споживаю, є водорості?» Творчий проєкт: “Значення водоростей в житті людини” створення колажів, «Збереження водойм – збереження біорізноманіття водоростей» тощо |
§13 |
16 |
|
Різноманітність бурих, червоних |
§ 14 |
|
17 |
|
Діатомові водорості. Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини. |
§15 |
|
18 |
|
Узагальнення з тем “Одноклітинні евкаріоти – цілісні організми” та “Середовища мешкання та різноманітність водоростей” |
§10- 15 |
|
ТЕМА 4. ХАРАКТЕРНІ РИСИ ТА БУДОВА ВИЩИХ РОСЛИН. (8 ГОДИН) |
||||
19 |
|
Формування різних типів тканин та диференційованих органів (вегетативних і репродуктивних). |
Розв’язання проблемних питань, задач — Чому пошкодження кори по колу призводить до загибелі деревянистої рослини? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації - про будову, процеси життєдіяльності, адаптації вищих рослин до умов зростання; - демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин), відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін, процесів життєдіяльності; - Моделювання процесу транспорту речовин; - Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні роботи ) — Лабораторні роботи: Дослідження кореня та видозмін кореня Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин Лабораторне дослідження: Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників; - Проєктна діяльність Науково-дослідницький: Дослідження швидкості росту коренів цибулі ріпчастої на різних сумішах водної культури Практико-орієнтований проєкт створення плакату “Способи вегетативного розмноження рослин” “Особливості вирощування мікрозелені в домашніх умовах ” |
§ 16 |
20 |
|
Вегетативні органи рослин - корінь, будова, функції та видозміни. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота: Дослідження кореня та видозмін кореня |
§ 17 |
|
21 |
|
Вегетативні органи рослин - пагін, будова, функції та видозміни. Інструктаж з БЖД. Лабораторна робота: Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин |
§18 |
|
22 |
|
Вегетативні органи рослин - листок, будова, функції та видозміни. |
§19 |
|
23 |
|
Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. |
§20 |
|
24 |
|
Середовища мешкання вищих рослин. Адаптації вищих рослин до різних умов зростання. |
§21 |
|
25 |
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин. |
§ 22 |
|
26 |
|
Узагальнення знань: Рослина — цілісний інтегрований організм. |
Узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію з теми |
§16-22 |
Тема 5. Різноманітність вищих рослин. (14 годин) |
||||
27 |
|
Вищі спорові рослини - мохи. |
Розв’язання проблемних питань, задач — Як особливості будови репродуктивних органів рослини (квітка, суцвіття, плоди) пов'язані з адаптацією до конкретних умов існування? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин муляжі (квіток, плодів, насіння); відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін; основних груп вищих рослин (спорові, насінні); анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин та насінних рослин. - Моделювання будови квітки та процесу запилення; - Дослідження та експериментування (практичні та лабораторні дослідження) Лабораторні дослідження: Дослідження будови квітки та суцвіття Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці) Дослідження різноманітності плодів. Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини) Практичні роботи: Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)). - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “ Голонасінні в житті людини”; “Роль квіткових рослин у житті та господарській діяльності людини”; “Родини квіткових рослин (на вибір: капустяні, пасльонові, бобові, айстрові, злакові, лілійні, цибулеві тощо)”; Науково-дослідницький: “Дослідження впливу акустичних факторів (класичної музики, джазу, року), фізичних факторів (магнітних хвиль, гравітації тощо) на проростання насіння сільськогосподарських культур” Ігровий ( рольовий ) проєкт: Квест: «Вгадай рослину за ознаками» Практико-орієнтований проєкт створення буклету : “Ранньоквітучі рослини моєї місцевості (України)” або “Охорона первоцвітів” Творчий проєкт: Квіти , які можна вживати в їжу Виготовлення колажу: “Отруйні рослини моєї місцевості”; “Лікарські рослини моєї місцевості” |
§ 23 |
28 |
|
Вищі спорові рослини - плауни, хвощі |
§ 24 |
|
29 |
|
Вищі спорові рослини - папороті. |
§ 25 |
|
30 |
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота: “Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин” |
§ 23, 24, 25 |
|
31 |
|
Насінні рослини. Насінина. Інструктаж з БЖД. Лабораторні дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці) |
§26 |
|
32 |
|
Голонасінні. Інструктаж з БЖД. Лабораторні дослідження шишок та хвої (сосни або ялини) |
§27 |
|
33 |
|
Покритонасінні. Квітка. Суцвіття. Інструктаж з БЖД. Лабораторні дослідження будови квітки та суцвіття. |
§28 |
|
34 |
|
Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення, формування насінини та оплодня (у квіткових рослин)). |
§29 |
|
35 |
|
Плід. Способи поширення насіння та плодів. Інструктаж з БЖД. Лабораторні дослідження різноманітності плодів. |
§30 |
|
36 |
|
Різноманітність покритонасінних (однодольні). |
§31 |
|
37 |
|
Різноманітність покритонасінних (дводольні). |
§32 |
|
38 |
|
Різноманітність покритонасінних (дводольні). |
§33 |
|
39 |
|
Інструктаж з БЖД. Практична робота. Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових)). |
§27, 31-33 |
|
40 |
|
Узагальнення знань: “Різноманітність вищих рослин” |
§ 23-33 |
|
|