Розроблено відповідно до модельної навчальної програми
«Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти
(автори: Самойлов А. М., Тагліна О. В., Утєвська О. М.)
Наука як система понять, наукове дослідження. Анна Сидоренко
Номер слайду 2
Чому для розвитку людства необхідні наукові знання?Наукові знання мають велике практичне значення. Проте вчені не завжди одразу розуміють, яким чином можна використати здобуті нові наукові знання. На це потрібен певний час, бо шлях до практичного застосування наукових знань може бути досить довгим. Спочатку науковці збирають, описують, аналізують, узагальнюють і пояснюють явища. На основі цього вони виявляють закони природи та прогнозують наступні події, явища та процеси. І лише після цього вчені здатні побачити шляхи можливого практичного використання здобутих знань. Це довго, але воно того варте!Складіть пазл. Поміркуйте, які знання про навколишній світ використовували давні люди у своєму повсякденні
Номер слайду 3
Поміркуйте й обговоріть ситуацію. Але погляньте навколо. У вашому класі точно є вікна. Звичайне віконне скло і скляний посуд з’явилися завдяки такій галузі науки, як хімія. Ваш мобільний телефон є результатом відкриттів у фізиці. Як ви вважаєте, чи потрібно займатися наукою?Навіщо займатися наукою? Наука дуже далека від нашого реального щоденного життя!
Номер слайду 4
Практичне використання здобутих знань. Розгляньте схеми практичного використання здобутих знань, а потім виконайте завдання, відсканувавши QR-код
Номер слайду 5
Наука як система понять. Розставте слова у правильному порядку і дайте визначення терміну: Наукові знання формувалися поступово. Люди збирали інформацію, узагальнювали, систематизували й класифікували її. І перевірене знання ставало науковим фактом. Так з’являлися наукові знання про властивості рослин і тварин. Люди постійно вивчають різноманітні об’єкти довкола. Сутність, структуру та функції об'єкта чи явища природи відображає наукове поняття. Будь-яке поняття має визначення, тобто пояснення
Номер слайду 6
Робота в паріЗа запитом в інтернеті на питання «Хто такі ссавці?» відповіді можуть суттєво різнитися. «Ссавці — це певний різновид тварин».«Ссавці — це наземні теплокровні тварини, які мають шерсть і вушні раковини». «Ссавці — це група тварин, які мають спільні характеристики: вони годують своїх дитинчат молоком, можуть мати хутро; зуби в них поділяються на різці, ікла та корінні; ці тварини мають складну нервову систему й поведінку». «Ссавці — це ведмеді, вовки, слони, кішки, коні та інші тварини, які є або рослиноїдними, або хижаками». Яка із цих відповідей є судженням або недостовірними чи хибними твердженням? Яка відповідь є науковим визначенням? Доведіть свою думку. Яке твердження повністю відповідає зображеним на малюнках тваринам? Запропонуйте власний приклад наукового та ненаукового знання зі щоденного життя.
Номер слайду 7
Наука є способом пізнання всього, що оточує людину. Тому наукові знання вчені можуть поділяти на різні напрями. Якщо нас цікавлять дослідження живої природи, ми звертаємося до науки біології. Якщо ж подобається досліджувати неживу природу, то варто вивчати фізику та хімію. Наука — це спосіб пізнання навколишнього світу, який ґрунтується на фактах і доказах. Завдання науки полягає в здобутті та узагальненні об'єктивних знань.
Номер слайду 8
Слід зазначити, що кожна наука користується як загальними науковими поняттями, так і такими, що притаманні саме цій науці. Скажімо, термін «дослідження» використовують усі науки. А поняття «фотосинтез» є суто біологічним. Наукове дослідження — це спосіб пізнання навколишнього світу, який ґрунтується на фактах і доказах. Завдання науки полягає в здобутті та узагальненні об'єктивних знань.
Номер слайду 9
Академік Володимир Вернадський писав, що для дослідження необхідні: • сувора логіка фактів, точність і відповідність дійсності; • перевірка кожного твердження дослідженням або спостереженням; • виявлення й усунення помилок. Як ви вважаєте, чи є таке дослідження науковим? Чому?Поділіться своїми думками
Номер слайду 10
Усі науки тісно пов’язані між собою. Вони формують єдиний науковий простір і дають змогу створити за допомогою наукових понять наукову картину світу.
Номер слайду 11
Завдання. Знайдіть кілька прикладів використання наукових знань у житті людей. Поясніть значення цих прикладів і розкажіть, як здобуті знання змінили світ. Чому для розвитку людства необхідні наукові знання? Створіть мапу думок, постер або плакат. Презентуйте свої роботи однокласникам і однокласницям. Поміркуйте над тим, що вдалося / не вдалося вам. Оцініть сильні та слабкі сторони своїх робіт і робіт однолітків.
Номер слайду 12
Коротко про головне:1. Наука — це спосіб пізнання навколишнього світу в різних його виявах, який ґрунтується на фактах і доказах. 2. Наука — це система понять. 3. Визначення поняття пояснює сутність об’єкта, його структуру, функції, особливості. 4. Поняття є мовою науки. Наукові знання мають велике практичне значення і є основою наукової картини світу
Номер слайду 13
Твої враження від уроку:
Номер слайду 14
Знайдіть та підготуйте інформацію про кількох українських учених у галузі біології. До прикладу: Тарас Перетятко, Олександр Ходосовцев, Нана Войтенко, Ігор Костіков, Ольга Броварець, Оксана Півень. Оцініть внесок учених у розвиток біологічної науки. Обговоріть результати своєї роботи. Домашнє завдання:
Номер слайду 15
Джерела використаної інформації: Біологія : підруч. для 7 кл. закл. загал. серед. освіти / [О. В. Тагліна, А. М. Самойлов, О. М. Утєвська, Л. В. Довгаль]. — Х. : Вид-во «Ранок», 2024. — 240 с. : іл.https://ua.izzi.digital/DOS/750785/750789.html