№з/п |
Дата проведення |
Примітки |
Теми розділів та уроків |
Очікувані результати навчання, види навчальної діяльності
|
|
Вступ, 5 годин |
|||||
1 |
|
|
Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології. Біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). |
Знаннєвий: Учень/учениця: Опановує терміни: біорізноманіття, екосистема, методи дослідження біорізноманіття (описово-порівняльниǔ, спостереження, експеримент, статистичниǔ аналіз, моделювання). наводить приклади: представників основних груп організмів (бактерії, водорості, рослини, тварини, гриби);основні методи досліджень організмів (описово-порівняльниǔ, спостереження,експеримент, статистичниǔ аналіз, моделювання). розпізнає: - рівні організації живої матерії та біорізноманіття на малюнках, фотографіях; розрізняє: об’єкти живої природи; Діяльнісний: Учень/учениця Cамостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження: добирає окремі об'єкти / явища, властивості об'єктів / явищ, які можна дослідити: визначає мету і завдання дослідження, формулює гіпотезу, планує і здійснює дослідження (спостерігає, експериментує, моделює), аналізує результати, формулює висновки, презентує результати дослідження; здійснює самоаналіз дослідницької діяльності. Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію: здійснює пошук інформації, виявляє невідомі для себе знання, оцінює, систематизує її та представляє в різних формах; добирає наукове пояснення явищ природи / фактів / даних, використовує наукові факти для формулювання власних суджень; з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб визначає суперечність у запропонованій ситуації, використовує правила, способи й відповідні засоби для розв'язання навчальної / життєвої проблеми, визначас чинники, які сприяли / завадили розв'язанню навчальної / життєвої проблеми; складає план власної діяльності для розв'язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі, оцінюєвласну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату. Критично оцінює біологічну інформацію, отриману з різних джерел використовує біологічні знання у практичній діяльності (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо) характеризує та пояснює: -методи дослідження біорізноманіття класифікує: -живі організми за запропонованими ознаками порівнює та аналізує: біорізноманіття нашої планети та рівні його організації (генетичне, видове, екосистемне). установлює зв’язки: - між видовим, генетичним та екологічним різноманіттям моделює / створює моделі: дизайн біологічного дослідження; “Класифікації живих організмів” описує: - рівні організації (генетичне, видове, екосистемне) біорізноманіття. Види навчальної діяльності: - Розв’язання проблемних питань, задач з теми. -Робота з інформацією. - Моделювання - Проєктна діяльність Інформаціǔно-пошуковиǔпрєкт: - значення біології в медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо (на вибір учителя /учительки) Ігровиǔпроєкт: «Xто (що?) я за об’єкт?, розкажи про мене» Творчий проєкт: написання есе (твору, розповіді) про роль біології в природі та житті людини; застосування біологічних знань у професії моїх батьків. |
|
2 |
|
|
Cистематика–наука, що вивчає різноманітність організмів. Основні методи дослідження біорізноманіття. |
||
3 |
|
|
Планування та проведення біологічного дослідження. |
||
4 |
|
|
Збереження біорізноманіття – запорука стабільного існування біосфери. |
||
5 |
|
|
Значення біології в природі та житті людини
|
||
РОЗДIЛ1. КЛIТИHA. ПРОКAРIОТИ. ОДHОКЛIТИHHI EВКAРIОТИ ТEМA 1. КЛIТИHA – СТРУКТУРHО-ФУHКЦIОHAЛЬHA ОДИHИЦЯ ОРГAHIЗМIВ. ПРОКAРIОТИ, (6 годин) |
|||||
6. |
|
|
Типи організації клітин: про- та евкаріотичні клітини. |
Знаннєвий: Учень/учениця опановує терміни: прокаріоти, евкаріоти, клітина, оптичний (світловий) мікроскоп, оболонка клітини, цитоплазма, органели, включення, інфекційні захворювання, мікробіологія; розрізняє та розпізнає: на мікропрепаратах,моделях, фотографіях прокаріотичні та евкаріотичні клітини та їхні складові; наводить приклади: -органел клітини та їхніх функцій; -хвороб людини, збудниками яких с прокаріоти Діяльнісний: Учень/учениця самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження; самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію; характеризує та пояснює: - методи дослідження клітин; порівнює та аналізує: - типи організації клітин: про- та евкаріотичні клітини. установлює зв’язки: - між органелами клітини; - між органелами та їхніми функціями моделює / створює моделі: - будови та структури клітин прокаріотів і евкаріотів; - шляхи поширення прокаріотів: – збудників хвороб людини розв’язує: - проблемне питання щодо організації про- та евкаріотичної клітини описує: - будову клітини про- та евкаріотів практикує / застосовує: - методи дослідження клітини; - виконання науково-дослідницького проєкту дотримується правил: виготовлення тимчасових мікропрепаратів; роботи з мікроскопом та іншим лабораторним обладнанням. Учень/учениця висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: - про ускладнення організації евкаріотичної клітини порівняно з прокаріотичною; про клітину – одиницю будови організмів аргументує: - зв’язок органел клітини між собою; -взасмозв'язок між будовою та функціями складових клітини; -необхідність застосовувати правила гігісни для профілактики бактеріальних захворювань людини; усвідомлює значення застосування: -знань про роль прокаріотичних організмів у природі та житті людини, побуті, виробництві. Види діяльності: -Розв’язання проблемних питань, задач. -Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації(друковані, електронні джерела фото-відеоматеріали, анімації); -Моделювання -Дослідницька діяльність Практична робота: “Виготовлення тимчасових мікропрепаратів та їхнє дослідження за допомогою оптичного мікроскопа” (виготовлення тимчасових мікропрепаратів шкірки луски цибулі, м'якоті горобини, шкірки помідора, листка елодеї, епітелію ротової порожнини тощо на вибір вчителя/вчительки). - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проскт: “Історія відкриття клітини”; “Використання прокаріотів у промисловості”; “Бактерії-збудники захворювань людини”, Hауково-дослідницький: “Дослідження швидкості утворення йогурту залежно від жирності молока” “Дослідження впливу температурина швидкість розмноження бактерій йогуртової культури” Практико-оріснтованийпроскт: Створення буклету (лепбуку) «Дотримання правил гігісни для профілактики бактеріальних захворювань людини» (для шкільної їдальні, подвір’я). |
|
7. |
|
|
Методи дослідження клітин. |
||
8. |
|
|
Збільшувальні прилади і правила роботи з ними. |
||
9. |
|
|
Будова клітини.
|
||
10. |
|
|
Органели клітини, особливості їхньої будови та функцій. Взаємозв’язок органел клітини між собою. |
||
11. |
|
|
Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі та житті людини. |
||
ТEМA 2. ОДНОКЛІТИННІ EВКAРІОТИ – ЦІЛІCНІ ОРГAНІЗМИ, (5 годин) |
|||||
12 |
|
|
Особливості організації клітин одноклітинних евкаріотів.
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: протозої, віǔки, джгутики, несправжні ніжки (псевдоподії), паразитарні (інвазіǔні) захворювання, носії збудників захворювань. називає: - органели одноклітинних евкаріотів наводить приклади: одноклітинних евкаріотів – мешканців прісних водоǔм і морів, паразитичних одноклітинних. розрізняє та розпізнає: на мікропрепаратах, моделях, фотографіях евкаріотичні організми та їхні складові; Діяльнісний: Учень/учениця: Cамостійно або з допомогою вчителя/ вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження. Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію характеризує та пояснює: - особливості будови органел одноклітинних евкаріотів залежно від виконуваної функції класифікує: -одноклітинні евкаріоти за способом живлення, середовищем існування порівнює та аналізує: -процеси життєдіяльності в різних одноклітинних евкаріотів установлює зв’язки: -між особливостями будови одноклітинних та середовищем існування моделює / створює моделі: -будови одноклітинного евкаріотичного організму; процесу живлення одноклітинних евкаріотів прісних водоǔм. розв’язує завдання: про органели одноклітинних евкаріотів, що забезпечують існування їхніх клітин як самостіǔних організмів. практикує / застосовує: -послідовність етапів виконання науково-дослідницького проєкту дотримується правил:профілактики захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми»; роботи з лабораторним обладнанням; виготовлення тимчасових мікропрепаратів. ɐіннісний: Учень/учениця: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про ускладнення організації евкаріотичної клітини як цілісного організму; аргументує: -значення спеціальних органел евкаріотичних одноклітинних організмів -необхідність застосовувати правила особистої гігісни щодо запобігання протозойним інфекціям усвідомлює значення застосування: -знань про евкаріотичні одноклітинні організми у природі та житті людини. Види діяльності: Розв’язання проблемних питань, задач. забезпечують існування їхніх клітин як самостіǔних організмів? -Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації - про будову та різноманітність одноклітинних евкаріотів; -демонстрування тимчасових і постіǔних мікропрепаратів одноклітинних евкаріотів відеоматеріалів, анімаціǔ евкаріотів прісних водоǔм, морів, паразитичних тощо. - Моделювання -будови одноклітинного евкаріотичного організму; Процесу живлення евкаріотів прісних водоǔм. -Дослідницька діяльність Лабораторне дослідження “Спостереження за інфузоріями”. -Проєктна діяльність Інформаціǔно-пошуковіпроскти: “Захворювання людини, збудниками яких с одноклітинні евкаріоти; “Морські одноклітинні евкаріоти, їхня роль у житті людини та наукових дослідженнях” Hауково-дослідницькиǔпроскт: “Дослідження впливу pH середовища на чисельність інфузоріǔ в культурі” Практико-оріснтованиǔпроскт: створення буклета «Профілактика захворювань, які спричиняють одноклітинні евкаріотичні організми». |
|
13 |
|
|
Одноклітинні евкаріоти – мешканці прісних водойм (на прикладі евглени зеленої та інфузорії-туфельки) та морів (на прикладі форамініфер). |
||
14 |
|
|
Паразитичні одноклітинні евкаріоти (на прикладі дизентерійної амеби, гвардії(лямблії),малярійного плазмодія). |
||
15 |
|
|
Профілактика паразитарних (інвазійних) захворювань людини.
|
||
16 |
|
|
Одноклітинні евкаріоти – предки багатоклітинних видів. Поняття про колоніальні та багатоклітинні організми. |
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
||||
РОЗДІЛ 2. РІЗHОМAHІТHІCТЬ ЕВКAРІОТИЧHИХ ОРГAHІЗМІВ. ТЕМA 3. ВОДОРОCТІ, (4 години) |
||||
17 |
|
|
Особливості будови та процесів життєдіяльності водоростей. Cередовища мешкання водоростей.
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні організми, автотрофне, гетеротрофне таміксотрофне живлення називає: середовища існування водоростеǔ наводить приклади: -водоростеǔ (зелені, бурі, червоні, діатомові) розрізняє та розпізнає: на моделях, фотографіях представників різних груп водоростеǔ; Діяльнісний: Учень/учениця: Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження. Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію. характеризує: одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні водорості класифікує: різні групи водоростеǔ порівнює та аналізує: будову водоростеǔ та їхнє середовище існування установлює зв’язки:між особливостями будови та поширенням водоростеǔ. моделює / створює моделі: процес руху хламідомонади розв’язує: проблемне завдання про роль і місце водоростеǔ у природі та житті людини. описує: особливості процесів життєдіяльності водоростей практикує / застосовує: послідовність етапів виконання науково-дослідницького проєкту дотримується правил: -роботи з мікропрепаратами, мікроскопом та іншим лабораторним обладнанням працює: -з оптичним мікроскопом та проводить за його допомогою елементарні дослідження; ɐіннісний: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про визначальну роль водоростей в існуванні життя на нашій планеті (в океані, прісній водоймі, на суходолі) усвідомлює значення застосування: водоростей у продуктах харчування, медицині, промисловості. Види діяльності: Розв’язання проблемних питань, задач. Pобота з інформацісю/опрацювання джерел і-про будову та різноманітність водоростеǔ -демонструваннявідео- та фотоматеріалів водоростеǔ, мешканців прісних водоǔм, морів, грунті -пошук матеріалів про різноманіття водоростеǔ та їхню еволюцію. -Моделювання руху хламідомонади -Дослідницька діяльність Лабораторне дослідження: “Будови зелених одноклітинних (на прикладі хламідомонади) та багатоклітинних нитчастих водоростеǔ (на прикладі спірогіри або улотрикса)”. -Проєктна діяльність Інформаціǔно-пошуковіпроскти: «Альгологія: її розвиток в Україні та світі»; «Ламінарія: поширення та застосування»; “Дивовижні місця оселення водоростеǔ”. «Використання різних представників водоростеǔ у промисловості, косметології, медицині». Hауково-дослідницькиǔпроскт: “Дослідження видовогорізноманіття одноклітинних у пробі води з акваріума, ставка, річки, іншої водоǔми” Практико-оріснтованиǔ проєкт виготовлення плакату, буклету: «У яких продуктах, що я споживаю, с водорості?». Творчий проскт: “Значення водоростей в житті людини” створення колажів, лепбуків «Збереження водойм– збереження біорізноманіття водоростей» тощо. |
18. |
|
|
Водорості одноклітинні, колоніальні та багатоклітинні.
|
|
19. |
|
|
Різноманітність водоростей (зелені,бурі, червоні, діатомові)
|
|
20. |
|
|
Роль водоростей у природних екосистемах та житті людини. |
|
ТEМA 4. ХAРAКТEРHI РИСИ ТA БУДОВA ВИЩИХ РОСЛИH, (8 годин) |
||||
21. |
|
|
Формування різних типів тканин та диференційованих органів (вегетативних і репродуктивних). |
Знаннєвий: Учень/учениця:опановує терміни: транспірація (випаровування води),вегетативні та репродуктивні органи рослини, брунька, пагін, корінь називає:типи тканин; частини пагону; середовища мешкання вищих рослин. наводить приклади: -адаптації вищих рослин до різних умов зростання; -статевого і нестатевого розмноження вищих рослин; -рухів рослин: розрізняє та розпізнає: на моделях, фотографіях, гербарних зразках вегетативні органи рослин, життєві форми рослин Діяльнісний: Учень/учениця: Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження. Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію. характеризує та пояснює: -вегетативні органи, їхні видозміни та біологічне значення; класифікує: -типи тканин,порівнює та аналізує:-статеве та нестатеве розмноження установлює зв’язки: між будовою вегетативного органа та його функціями -між різними органами рослин;- між поколіннями в життсвому циклі вищих рослин; моделює / створює моделі: процеси життєдіяльності вищих рослин: транспорту речовин, транспірації, рухи рослин розв’язує проблемне питання: -про взаємозв'язок органів рослини між собою описує: особливості будови вегетативних органів рослин та їхніх видозмін; життєві цикли вищих рослин; адаптації вищих рослин до умов зростання. практикує / застосовує: послідовність етапів виконання науково-дослідницького проєкту дотримується правил: з лабораторним обладнанням та хімічними речовинами ɐіннісний: Учень/учениця: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про основні процеси життєдіяльності вищих рослин (ріст, мінеральне (грунтове) живлення, фотосинтез, дихання, транспірація, транспорт речовин по рослині, рухи); -про основні життєві форми рослин як адаптацію до середовища існування;аргументує: - видозміни органів вищих рослин – пристосування до різних умов зростання; усвідомлює значення застосування: знань про будову та процеси життєдіяльності вищих рослин. Види діяльності: Розв’язання проблемних питань, задач - Чому пошкодження кори по колу призводить до загибелі дерев’янистої рослини? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації -про будову, процеси життєдіяльності, адаптації вищих рослин до умов зростання; -демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин), відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін, процесів життєдіяльності; -демонстрування розвитку пагону з бруньки; поглинання води коренями та кореневого тиску; випаровування води листками; реакція рослин-хижаків на подразнення здобиччю; рухів рослин тощо -Моделювання процесу транспорту речовин; транспірації; рухів рослин. -Дослідницька діяльність Лабораторні роботи: Дослідження будови кореня та видозмін кореня Дослідження будови пагонів та бруньок різних рослин Лабораторне дослідження: Дослідження транспорту речовин по рослині за допомогою барвників; -Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проскт: “Класифікація життєвихформ вищих рослин різними науковцями”;“Особливості функцій коренів у рослин епіфітів”; “Різноманітність стебел рослин за напрямком росту”. Hауково-дослідницький: Дослідження залежності приросту зеленої маси цибулі ріпчастої від температури та освітлення, інших факторів Дослідження швидкості росту коренів цибулі ріпчастої на різних сумішах водної культури Ігровий (рольовий) проєкт: “Mиттєві цикли вищих рослин” Практико-оріснтованийпроскт створення буклету “Дослідження впливу добрив на ріст рослин” “Способи вегетативного розмноження рослин” “Особливості вирощування мікрозелені в домашніх умовах” Творчий проскт: Hетипові функції вегетативних органів у рослин Створення лепбуку “Видозміни листка у рослин різних умов зростання”. |
22. |
|
|
Середовища існування вищих рослин. Aдаптації вищих рослин до різних умов зростання. |
|
23. |
|
|
Формування різних життєвих форм у вищих рослин – наслідок адаптацій до різних умов зростання. |
|
24. |
|
|
Рослина — цілісний інтегрований організм.
|
|
25. |
|
|
Вегетативні органи рослин (корінь і пагін), їхня будова, функції та видозміни. |
|
26. |
|
|
Взаємозв’язки між різними органами рослини. Рухи рослин. |
|
27. |
|
|
Розмноження рослин: статеве та нестатеве. Життєві цикли вищих рослин.
|
|
28. |
|
|
Контрольна робота №1 |
|
ТEМA 5. РIЗHОМAHIТHICТЬ ВИЩИХ РОCЛИH (14 годин) |
||||
29. |
|
|
Вищі спорові рослини (мохи, папороті).
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: квітка, суцвіття, запилення, запліднення, насінина, плід, мохи, папороті, хвощі, плауни, голонасінні, покритонасінні (квіткові). називає: -репродуктивні органи рослин; -частини квітки; -частини плоду; -ознаки вищих спорових, голонасінних, покритонасінних наводить приклади: -вищих спорових рослин; -типів суцвіть; -типів плодів (сухих та соковитих) -голонасінних рослин; -покритонасінних рослин (дводольних та однодольних) розрізняє та розпізнає: на моделях, фотографіях, гербарних зразкахпредставників різних груп вищих рослин; Діяльнісний: Учень/учениця: Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження. Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію характеризує та пояснює: -цикли розвитку вищих рослин; -процеси запилення та запліднення у насінних рослин; класифікує: вищі спорові та насінні рослини порівнює та аналізує: -типи плодів; -способи запилення рослин; -ознаки спорових рослин -ознаки насінних рослин установлює зв’язки: між будовою квітки та способом її запилення; між особливістю будови плоду та способами його поширення моделює / створює моделі: будову квітки та процеси запилення та запліднення розв’язує проблемне питання: про особливості будови репродуктивних органів рослини, пов'язані з адаптацією до умов існування;описує: -особливості розмноження насінних рослин; -особливості поширення плодів та насіння практикує / застосовує: -послідовність етапів виконання науково-дослідницького проскту дотримується правил: -з лабораторним обладнанням; -обережного поводження з отруйними рослинами; -збору лікарських рослин; -поведінкиана природі. Учень/учениця висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про визначальну роль вищих рослин в існуванні життя на нашій планеті -про особливості будови та поширення груп вищих спорових (мохи, папороті, плауни, хвощі) та насінних (голонасінні та покритонасінні (квіткові)) рослин; аргументує твердження : поява квітки – основна умова панування покритонасінних рослин у сучасній флорі усвідомлює значення: -рідкісних, лікарських та отруйних рослин своєї місцевості. Види діяльності: Розв’язання проблемних питань, задач - Як особливості будови репродуктивних органів рослини (квітка, суцвіття, плоди) пов'язані з адаптацією до конкретних умов існування? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації щодо розпізнавання та класифікації вищих рослин; демонстрування різних об’єктів живої природи (живі представники, колекційний та гербарний матеріал вищих рослин муляжі (квіток, плодів, насіння); відеоматеріалів, фото органів наземних рослин та їхніх видозмін; основних груп вищих рослин (спорові, насінні); анімацій життєвих циклів вищих спорових рослин та насінних рослин. - Моделювання будови квітки та процесу запилення; процесу подвійного запліднення. –Дослідницька діяльність Лабораторні дослідження: Дослідження будови квітки та суцвіття. Дослідження будови насінини (на прикладі квасолі та пшениці). Дослідження різноманітності плодів. Дослідження шишок та хвої (сосни або ялини). Практичні роботи: Порівняння будови різних представників вищих спорових рослин Порівняння будови різних представників насінних рослин (голонасінних та покритонасінних (квіткових). -Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: “ Голонасінні в житті людини”; “Pоль квіткових рослин у житті та господарській діяльності людини”; “Pодини квіткових рослин своєї місцевості (на вибір:капустяні, пасльонові,бобові, айстрові, злакові, лілійні, цибулеві тощо)”; “Значення та використання вищих спорових рослин людиною”;“Квіткові рослини рідного краю, що потребують охорони”; “Території природо-заповідного фонду вашого краю, де охороняють рідкісні та зникаючі види рослин . Hауково-дослідницький: “Дослідження впливу акустичних факторів (класичної музики, джазу, року), фізичних факторів на проростання насіння сільськогосподарських культур” Ігровий (рольовий) проскт: Квест: «Вгадай рослину за ознаками» Практико-оріснтований проскт створення буклету : “Ранньоквітучі рослини мосї місцевості (України)” або “Охорона первоцвітів” Творчий проскт: Квіти, які можна вживати в їжу Виготовлення колажу: “Отруйні рослини моєї місцевості”; “Лікарські рослини мєсї місцевості”. |
30. |
|
|
Вищі спорові рослини (плауни, хвощі).
|
|
31. |
|
|
Hасінні рослини (голонасінні та покритонасінні (квіткові)). |
|
32. |
|
|
Квітка.
|
|
33 |
|
|
Cуцвіття.
|
|
34 |
|
|
Hасінина.
|
|
35 |
|
|
Плід.
|
|
36 |
|
|
Особливості розмноження насінних рослин (процеси запилення та запліднення, формування насінини та оплодня (у квіткових рослин)). |
|
37 |
|
|
Cпособи поширення насіння та плодів. |
|
38 |
|
|
Різноманітність покритонасінних (дводольні та однодольні). |
|
39 |
|
|
Роль вищих рослин у природі та житті людини. |
|
40 |
|
|
Рідкісні та зникаючі види рослин України / свого краю. |
|
41 |
|
|
Червона та Зелена книги України, їхня роль у збереженні біорізноманіття. |
|
42 |
|
|
Природно-заповідний фонд України, його значення для збереження біорізноманіття. |
|
ТEМA 6. ХAРAКТEРHI РИСИ ТA БУДОВA ТВAРИH, ( 8 годин) |
||||
43 |
|
|
Гетеротрофний тип живлення, диференціація клітин, формування тканин, органів та їхніх систем.
|
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: подразливість, рефлекси безумовні та умовні, інстинкт, запліднення зовнішнє та внутрішнє, розвиток зародковий (ембріональний) та післязародковий (постембріональний): прямий та непрямий), міграції тварин, тварини сапротрофи, рослиноїдні (фітофаги), хижаки, паразити, кровосисні види (гематофаги) називає: -способи живлення тварин; -тканини тварин; -середовища існування тварин наводить приклади: -функції різних систем органів; -різних форм поведінки тварин; -тварин, що мігрують; -тварин з різним типом розвитку Діяльнісний: Учень/учениця: Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію характеризує та пояснює: ознаки тварин; формування тканин, органів та систем.органів у тварин класифікує: тварин за способом добування їжі за типом розвитку порівнює та аналізує: зовнішнє та внутрішнє запліднення у тварин -вроджені та набуті форми поведінки установлює зв’язки: -між рівнями організації тваринного організму (клітина–тканина–орган– система органів) -між нервовою та гуморальною регуляціями функцій у тварин моделює / створює моделі: етапи типів розвитку тварин та регуляції функцій у тварин розв’язує проблемне питання: про значення міграції у житті тварин описує: -системи органів та процеси життєдіяльності тварин -тип живлення тварини -форму поведінки тварин -способи комунікації тварин практикує / застосовує: -методику проведення спостереження -послідовність виконання науково- дослідницького проекту; дотримується правил: -правил особистої гігісни та поведінки під час спілкування з домашніми тваринами ɐіннісний: Учень/учениця висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про значення міграції у житті тварин -про гетеротрофний тип живлення та його способи -про форми поведінки та їх роль у житті тварин -про взаємозв'язок органів у організмі тварини -про пристосувальне значення поведінки тварин аргументує: -відповідність пристосування тварини до середовища існування -переваги та недоліки прямого і непрямого типів розвитку -необхідність знань про поведінку тварин для збереження власного життя і здоров'я усвідомлює ціннісне ставлення до тварин. Види діяльності: Розв’язання проблемних питань, задач -Чому і для чого тварини мігрують?. -Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані, електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації): -про процеси життсдіяльності та пристосування тварин до середовища існування; -про типи розмноження та типи розвитку тварин; -про форми поведінки тварин; -про пристосування тварин до середовища існування -Моделювання — Eтапів прямого та непрямого типів розвитку тварин Графічне моделювання нейрогуморальної регуляції життсвих функцій у тварин Дослідницька діяльність — Лабораторне дослідження -Дослідження внутрішньої будови яйця птахів – тварин з прямим типом розвитку (на прикладі ясць свійських птахів) -Спостереження за поведінкою тварин (вид визначає вчитель/вчителька). Практична робота “Визначення різних форм поведінки тварин (за відеоматеріалами)” - Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проскт: “Способи комунікації тварин (птахи, ссавці тощо)” “Пристосування до полювання у хижих тварин” Hауково-дослідницький: “Вироблення умовного рефлексу годування вакваріумних рибок на різні умовні подразники (світло, постукування, годівничку, різні види корму тощо)” Ігровий ( рольовий ) проєкт: Рольова гра “Лісова школа тварин” (демонстрація поведінкових реакцій тварин у певній ситуації) Практико-оріснтований проєкт: «Мій домашній улюбленець: утримання та догляд». |
44 |
|
|
Системи органів тварин та їх функції. Нейрогуморальна регуляція життєвих функцій. |
|
45 |
|
|
Типи розмноження тварин.
|
|
46 |
|
|
Способи запліднення (зовнішнє та внутрішнє).
|
|
47 |
|
|
Типи розвитку (прямий та непрямий). |
|
48 |
|
|
Форми поведінки тварин (рефлекси безумовні та умовні, інстинкти). |
|
49 |
|
|
Способи комунікації тварин. Міграції тварин та методи їх вивчення. |
|
50 |
|
|
Середовища існування та пристосування до них тварин. |
|
ТEМA 7. РIЗHОМAHIТHICТЬ ТВAРИH. (20 години) |
||||
51 |
|
|
Губки – примітивні водні тварини, що не мають сформованих тканин. |
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: тварини безхребетні та хордові, плацента, молочні залози, теплокровність, холоднокровність називає: -групи хордових та безхребетних тварин наводить приклади: -тварин різних груп розрізняє та розпізнає: на малюнках, фотографіях представників різних груп тварин; Діяльнісний: Учень/учениця: Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження. Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію. характеризує та пояснює: особливості зовнішньої будови тварин у зв'язку з пристосуванням до умов мешкання; -характеризує та пояснює особливості внутрішньої будови тварин; класифікує: -тварини за певними ознаками відповідно до групової належності порівнює та аналізує: -особливості будови тварин, що мешкають у різних середовищах установлює зв’язки: між особливостями зовнішньої будови тварини та її середовищем існування моделює / створює моделі: -фізичні моделі зовнішньої будови тварини розв’язує проблемне питання: -щодо відповідності зовнішньої будови тварини умовам мешкання описує: -ознаки тварини певної групи; -функціональні особливості тварин різних груп; практикує / застосовує: -методику проведення спостереження; -послідовність виконання науково- дослідницького проскту дотримується правил: -поведінки у природі; -поведінки зі свійськими та дикими тваринами. Учень/учениця: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про місце кожної окремої групи тварин у системі органічного світу -про біорізноманіття тварин України, рідного краю аргументує: -відповідність будови тварин середовищу існування усвідомлює значення тварин у природі та зв'язок їх з рослинами та грибами основних ознак будови для класифікації тварини. Види діяльності: Розв’язання проблемних питань, задач - Чому риби не живуть на деревах, а кити – на суші? - Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані, електронні джерела, фото-,відеоматеріали, анімації ): -про різноманітність тваринного світу, групи безхребетних та хребетних тварин, основні ознаки груп тварин. -Моделювання зовнішньої будови тіла тварини, безхребетної чи хребетної (на вибір вчителя/вчительки)(лего, повітряних кульок, пластиліну, використаних матеріалів). -Дослідницька діяльність: Лабораторні дослідження: - зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника); - зовнішньої будови комах (на прикладі колекційного матеріалу та мікропрепаратів ротових органів та різних типів крил); - зовнішньої будови та руху черевоногих молюсків (на прикладі акваріумних видів). - зовнішньої будови та руху риб (на прикладі акваріумних видів). Практичні роботи: - Виявлення прикладів пристосувань до середовища та способу життя в комах. - Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. - Визначення особливостей зовнішньої будови ссавців у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. -Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проєкт: -комахи рідного краю; -риби рідного краю; -амфібії рідного краю; -рептилії рідного краю; -птахи рідного краю; -ссавці рідного краю; -тварини рідного краю, що потребують охорони; -території природо-заповідного фонду вашого краю, де охороняють рідкісні та зникаючі види тварин. -особливості будови зубного апарату ссавців залежно від характеру живлення;. Hауково-дослідницький: Дослідження чисельності популяції птахів- синантропів у населеному пункті (на прикладі голуба сизого, кільчастої горлиці, ворони сірої тощо) Дослідження видового різноманіття тварин (безхребетних або хребетних) природної або штучної екосистеми. Ігровий (рольовий) проскт: Гра «Вгадай тварину за ознаками»; Квест «Дивовижні тварини». Практико-оріснтованийпроскт: “Безпечна поведінка людини з отруйними безхребетними тваринами” “Безпечна поведінка людини з отруйними хребетними тваринами” Творчий проект: написати есе (твору, розповіді) «Тварини у моєму житті», «Як пов’язані тварини з рослинами та грибами?». |
52 |
|
|
Жалкі – двошарові тварини. Hебезпека жалких для здоров’я людини. |
|
53 |
|
|
Плоскі черви – паразити людини і тварин. |
|
54 |
|
|
Круглі черви(нематоди)- паразити людини, тварин і рослин.
|
|
55 |
|
|
Кільчасті черви, їхня роль у природі та житті людини. |
|
56 |
|
|
Молюски: двостулкові, черевоногі та головоногі, їхня роль у природі та житті людини.
|
|
57 |
|
|
Членистоногі – безхребетні тварини із зовнішнім скелетом. |
|
58 |
|
|
Ракоподібні. Промислові види ракоподібних.
|
|
59 |
|
|
Комахи.
|
|
60 |
|
|
Роль комах у природі та житті людини. |
|
61
62 |
|
|
Павукоподібні: отруйні види (павуки), кровосисні види (кліщі) – переносники збудників захворювань людини і тварин, шкідники харчових продуктів. |
|
|
|
Хордові - тварини із внутрішнім скелетом. Головохордові – примітивні хордові тварини. |
||
63
|
|
|
Хрящові, променепері та лопатепері риби, пристосування до мешкання у водоймах. |
|
64
|
|
|
Aмфібії (земноводні). |
|
65
|
|
|
Рептилії (плазуни). |
|
66
|
|
|
Птахи
|
|
67 |
|
|
Ссавці – четвероногі хордові тварини, їхня роль у природі та житті людини. |
|
68 |
|
|
Рідкісні та зникаючі види тварин України / свого краю. |
|
69 |
|
|
Тварини Червоної книги України. |
|
70 |
|
|
Роль природно-заповідного фонду України у справі збереження біорізноманіття тварин. |
|
ТEМA 8. СEРEДОВИЩA IСHУВAHHЯ ТВAРИH, (5 години) |
||||
71 |
|
|
Середовища існування тварин, їхня характеристика. Пристосування тварин до певного середовища існування. |
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: ланцюги живлення,трофічна сітка, продуценти, консументи, редуценти називає: -трофічні рівні ланцюгів живлення -екосистеми України (своєї місцевості) та види тварин, що їх населяють наводить приклади: -тварин-запилювачів; -тварин-сапротрофів; -тварин-хижаків; -тварин-фітофагів; тварин-паразитів. Діяльнісний: Учень/учениця: самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження. Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію. характеризує та пояснює: -зв'язки між тваринами та іншими організмами в екосистемах, роль тварин у біосфері порівнює та аналізує: різні середовища існування тварин та їх ознаки установлює зв’язки: між середовищем існування та пристосуванням до нього тварини. моделює / створює моделі: трофічних сіток розв’язує проблемні запитання: -про підтримання рівноваги в екосистемах описує: -екосистеми та їхні трофічні рівні -колообіг речовин у біосфері та роль тварин у ньому практикує / застосовує: -методи біологічних досліджень та послідовність виконання етапів дослідницького проєкту дотримується правил: -поведінки у природі ɐіннісний: Учень/учениця: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: - про роль тварин у природі та житті людини -зв'язки тварин між собою та іншими складовими екосистем аргументує: -необхідність застосовувати знання про зв'язки тварин із середовищем існування та іншими організмами для збереження біорізноманіття усвідомлює: -естетичне значення тварин у житті людини; зв'язки людини і тварин;- роль тварин у наукових відкриттях, медицині, промисловості тощо -роль тварин у біосфері. Види діяльності: Розв’язання проблемних питань, задач Якими способами підтримусться рівновага кількості тварин в екосистемах? -Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані, електронні джерела, фото, відеоматеріали, анімації) : -про екосистеми, ланцюги живлення, -тварин-запилювачів; -тварин-сапротрофів; -тварин-хижаків; -тварин-фітофагів; тварин-паразитів. Зв'язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах. використання тварин людиною в промисловості, науці, медицині тощо -Моделювання: Моделювання трофічної сітки природної екосистеми (на вибір вчителя/вчительки) -Проєктна діяльність Інформаційно-пошукові проєкти: “Основні напрями тваринництва та птахівництва рідного краю”; “Захворювання людини, які спричиняють паразитичні черви (гельмінти)”; “Кровосисні комахи та кліщі – переносники збудників захворювань людини; “Комахи-запилювачі, їхня користь у природі”. “Дослідження компостування органічних відходів за допомогою червоного каліфорнійського черв’яка (гнойового черв’яка)» Ігровий (рольовий) проєкт: Pольова гра “Екологічне лото” (складання ланцюгів живлення ). Практико-оріснтованийпроскт: «Pоль тварин у колообігу речовин біосфери» (на прикладі городу, лісу, саду вашої місцевості) “Тварини Червоної книги України (вашого краю)”; Творчий проєкт: Чому живі організми стали середовищем існування для інших істот? написання есе (твору, розповіді) “Моє ставлення до декоративних тварин, які живуть удома”, виготовлення колажу, буклету, лепбука: Тварини України (світу), що лікують. |
72 |
|
|
Зв’язки тварин між собою та іншими організмами в екосистемах. |
|
73 |
|
|
Роль тварин у біосфері (санітарна, тварини-запилювачі, поширення насіння та плодів, участь у процесах rрунтоутворення,регуляція чисельності інших груп організмів, естетична функція тощо). |
|
74 |
|
|
Роль тварин у біосфері (санітарна, тварини-запилювачі, поширення насіння та плодів, участь у процесах rрунтоутворення,регуляція чисельності інших груп організмів, естетична функція тощо). |
|
75 |
|
|
Роль тварин у житті людини. |
|
ТEМA 9. ГРИБИ – ГEТEРОТРОФHI ОРГAHIЗМИ, (11 годин) |
||||
76 |
|
|
Способи живлення грибів: гриби-сапротрофи, паразити, симбіотрофи. |
Знаннєвий: Учень/учениця: опановує терміни: гриби, лишайники, гіфи, грибниця (міцелій), мікориза, симбіоз називає: різні способи живлення грибів; складові грибниці; складові слані лишайників наводить приклади: -багатоклітинних та одноклітинних грибів; -отруйних та їстівних грибів; -грибів – паразитів рослин; -грибів – паразитів людини і тварин; -лишайників розрізняє та розпізнає: на малюнках, фото-та відеоматеріалах представників різних груп грибів; Діяльнісний: Учень/учениця: Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження. Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію. характеризує та пояснює: -особливості гетеротрофного живлення грибів (симбіотрофне, сапротрофне, паразитичне); -особливості життєдіяльності (живлення, розмноження) лишайників класифікує: -гриби за різними ознаками порівнює та аналізує: -особливості будови та функціонування одноклітинних і багатоклітинних грибів установлює зв’язки: -між будовою гриба та способом живлення -між грибами та рослинами (мікориза та паразитування грибів) моделює / створює моделі: -особливості будови грибів і лишайників розв’язує проблемне питання: про роль грибів на Землі описує: взасмозв'язки грибів з іншими живими організмами; шкоду, яку можуть завдавати гриби людині та господарству людини практикує / застосовує: -методику проведення спостереження; -послідовність виконання науково дослідницького проєкту -збільшувальні прилади (лупи, мікроскопи) під час дослідницької діяльності дотримується правил: -роботи з мікропрепаратами, мікроскопом та іншим лабораторним обладнанням. -збирання грибів; -поведінки у природі; -правила надання долікарської допомоги у разі отруєння грибами Учень/учениця: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про роль грибів у природних екосистемах та житті людини; -про роль лишайників у природі та житті людини -про сучасну систему органічного світу та місце грибів у ній аргументує: -роль грибів-сапротрофів у природі для процесів грунтоутворення -необхідність дотримання правил збирання грибів. усвідомлює: -значення застосування; фармакологічних препаратів, вироблених за допомогою грибів; -що лишайники – це асоціації справжніх грибів -фотосинтезуючими організмами -значення використання грибів і лишайників у різних галузях промисловості. Види діяльності: Розв’язання проблемних питань, задач -Чи можливе життя на Землі без грибів? -Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані, електронні джерела, фото-, відеоматеріали, анімації ); -про різноманітність грибів, їхню будову та процеси життєдіяльності; -про біорізноманіття грибів в Україні та світі; -про особливості життєдіяльності лишайників та їхню різноманітність -Моделювання — предметне моделювання плодового тіла гриба та мікоризи; слані лишайнику; -Дослідницька діяльність: Лабораторні дослідження: -мікроскопічних грибів (на прикладі дріжджів); цвілевих грибів (на прикладі мукора або інших представників); -будови шапинкових грибів
Практична робота -Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості -Проєктна діяльність Інформаційно-пошуковий проскт:“Гриби – паразити рослин”; “Гриби – паразити людини”; “Лишайники –біоіндикатори чистоти повітря” “Чому мікориза с взаємовигідною формою співіснування?” Hауково-дослідницький: “Вирощування плодових тіл шапинкових грибів та визначення їхньої продуктивності (печериці, гливи) на різних субстратах” “Дослідження швидкості брунькування дріжджів під мікроскопом на різних субстратах” Ігровий (рольовий) проскт: “Віртуальна подорож по гриби” Практико-оріснтований проєкт: “Ознаки харчового отруєння грибами та долікарська допомога”; “Різноманіття лишайників рідного краю”; “Вирощування шапинкових грибів у штучних умовах”; “Використання лишайників у медицині та промисловості” “Правила збирання грибів у природі” Творчий проєкт: написання есе (твору, розповіді) “Моє перше знайомство з грибами”, “Яким би був світ без відкриття пеніциліну” Створення буклету, лепбуку: Приказки українського народу про гриби Створення колажу “Як гриби застосовують у фармакології ?” |
77 |
|
|
Поняття про справжні гриби та грибоподібні організми. |
|
78 |
|
|
Гриби багатоклітинні та одноклітинні. |
|
79 |
|
|
Будова та процеси життєдіяльності багатоклітинних (на прикладі шапинкових) та одноклітинних (на прикладі дріжджів) грибів. |
|
80 |
|
|
Значення грибів у природі та житті людини.
|
|
81 |
|
|
Гриби їстівні та отруйні.
|
|
82 |
|
|
Правила збирання грибів. Вирощування грибів у промислових масштабах. Використання грибів у різних галузях промисловості (харчовій, фармакології). |
|
83 |
|
|
Гриби – паразити рослин (фітофторові, борошнисторосяні, сажки, ріжки, трутовики). Шкода, якої завдають гриби здоров’ю та господарству людині. |
|
84 |
|
|
Лишайники – асоціації справжніх грибів з фотосинтезуючими організмами (водоростями та ціанобактеріями). |
|
85 |
|
|
Будова слані та особливості життєдіяльності (живлення, розмноження) лишайників. Значення лишайників у природі та житті людини. |
|
86 |
|
Контрольна робота №2 |
|
|
УЗAГAЛЬHEHHЯ |
||||
87 |
|
|
Сучасні уявлення про систему органічного світу. |
Знаннєвий:Учень/учениця: опановує терміни: систематика, систематичні одиниці (таксони). називає: -назви основних таксонів наводить приклади: -класифікації різних груп живих організмів розрізняє та розпізнає: на малюнках, фото та відеоматеріалах представників різних організмів; Діяльнісний: Учень/учениця: Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб здійснює наукове дослідження. Самостійно або з допомогою вчителя / вчительки чи інших осіб опрацьовує інформацію. характеризує та пояснює: -ознаки різних груп живих організмів класифікує: живі організми порівнює та аналізує: групи живих організмів за різними ознаками, установлює зв’язки: між живими організмами моделює / створює моделі: сучасної системи органічного світу розв’язує проблемне питання: -про відносність уявлень про систему органічного світу описує: -систему органічного світу практикує / застосовує: -вимоги до виготовлення колажів, буклетів. дотримується правил: -етичного поводження з представниками різних груп організмів; -під час рольової гри. Учень/учениця: висловлює та обrрунтовує судження, робить висновок: -про сучасну систему органічного світу усвідомлює значення застосування: -необхідність застосовувати набуті знання впродовж навчального року в своєму житті. Види діяльності: Розв’язання проблемних питань, задач: -Чому вчені час від часу вносять зміни у систему різних груп організмів нашої планети?» -Робота з інформацією/опрацювання джерел інформації (друковані, електронні -джерела,фото, відеоматеріали, анімації ) -про різноманітність прокаріотичних та евкаріотичних організмів -Моделювання графічної моделі “Сучасна система органічного світу”. -Проєктна діяльність Ігровий проєкт: Гра “Xто я?” Практико-орієнтований проєкт: “Охорона біорізноманіття нашої планети”. Творчий проєкт: Створення колажу, буклету: різноманітність рослин рідного краю; різноманітність тварин рідного краю; різноманітність грибів рідного краю. |
|
|
|||
Практичні роботи – 8
Лабораторні дослідження – 15
Лабораторні роботи - 2