‘
=
Календарно-тематичний план
з історії України на
2023 – 2024 навчальний рік для 7 класу
=
Оновлена навчальна програма з історії України для 7 класу згідно наказу Міністерства освіти і науки України
від 03 серпня 2022 року № 698
Кількість годин – 35 годин на рік, 1година на тиждень.
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Ключові компетентності |
Очікувані результати |
РОЗДІЛ 1. ВИНИКНЕННЯ ТА СТАНОВЛЕННЯ РУСІ-УКРАЇНИ |
||||
|
|
Розселення літописних слов’янських племен на території сучасної України. |
-Спілкування державною мовою - Соціальна та громадянська - формування знань про середньовічну українську державу; про важливість вивчення власної історії; формувати знання про середньовічне українське суспільство та форми організації державної влади; - Математична - Інформаційна |
Знати: – час виникнення Русі; дати договорів між Візантійською імперією та Руссю, повстання деревлян проти князя Ігоря, зовнішніх відносин княгині Ольги, князя Святослава; – території розселення літописних слов’янських племен на теренах сучасної України, напрямки походів руських князів середини ІХ–Х ст. Розуміти: – поняття «Русь» як етнонім, самоназву військово-торгової групи норманів, яка осіла на Середньому Подніпров’ї; поняття «данина», «дружина», «князь», «печеніги», «полюддя», «Русь» («РусьУкраїна»), «хозари», «язичництво»; – основні версії походження та вживання назви «Русь» («Русь-Україна»); – передумови утворення держави у слов’ян, які жили на теренах сучасної України; – роль міста Києва у виникненні Русі; – статус літописних князів середини ІХ–Х ст. як очільників дружин русів; – історичний портрет особистості як опис, що включає перелік ключових рис зовнішності і вдачі, характеристику публічної (політичної, господарської, культурної, релігійної та ін.) діяльності особистості, ставлення сучасників і своє ставлення до цієї діяльності та її результатів. Уміти: – розмістити в хронологічній послідовності відомості про виникнення Русі, правління руських князів/княгині середини ІХ–Х ст.; - показати на карті території розселення літописних слов’янських племен на теренах сучасної України, напрямки походів руських князів/княгині середини ІХ–Х ст.; – схарактеризувати спосіб життя (господарство, побут, організацію суспільства і влади, світосприйняття) слов’ян, які жили на теренах сучасної України; – укласти історичні портрети таких князів/княгині, як Аскольд, Олег, Ігор, Ольга, Святослав |
|
|
Господарство та суспільство слов’ян. Практична робота: визначити (за доступними текстовими джерелами) особливості повсякденного життя та світобачення слов’ян на теренах України в ІХ–Х ст. |
||
|
|
Сусіди східних слов’ян. Утворення Русі-України. Практична робота: позначити на контурній карті територію розселення слов’янських племен на теренах України та їхніх сусідів, напрямки походів київських князів ІХ–Х ст. |
||
|
|
Заснування міста Київ. Діяльність військово-торгових груп норманів-русі у Східній Європі. Руські князі. Аскольд, Олег. Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про утворення Київської держави (Русі-України), правління перших князів (Аскольда, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава), їхні походи/реформи |
||
|
|
Руські князі/княгиня середини ІХ–Х ст.: між легендами та історією. Ігор, Ольга, Святослав. Практична робота: на підставі доступних джерел укласти (за допомогою вчителя) історичний портрет княгині Ольги або князя Святослава. |
||
|
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
||
РОЗДІЛ 2. РУСЬ-УКРАЇНА наприкінці X – у першій половині XI ст |
||||
|
|
Внутрішня і зовнішня політика Володимира Великого. Впровадження християнства. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про правління Володимира Великого, хрещення Русі |
- Спілкування державною мовою - Соціальна та громадянська - Математична - Інформаційна -Загальнокультурна |
Знати: – періоди правління князів Володимира Святославовича (Великого) та Ярослава Володимировича (Мудрого); дати впровадження християнства як державної релігії, розгрому печенігів біля Києва; ймовірні дати зведення Софійського собору, започаткування укладання «Руської правди»; – територіальні межі Русі-України наприкінці X – у першій половині XI ст. Розуміти: – поняття «берестяна грамота», «бояри», «вотчина», «графіті», «ікона», «книжкові мініатюри», «митрополія», «мозаїка», «собор», «шлюбна дипломатія», «фреска»; – суспільну роль різних верств населення РусіУкраїни; – Русь періодів правлінь Володимира Святославовича та Ярослава Володимировича як середньовічну монархію імперського типу; – історичне значення впровадження християнства як державної релігії Русі-України, започаткування кодифікації звичаєвого права; – місце Русі-України серед європейських держав після прийняття християнства. Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про правління князів Володимира Святославовича (Великого) та Ярослава Володимировича (Мудрого), хрещення Русі та розбудову Київської митрополії, боротьбу русів із печенігами, започаткування кодифікації руського звичаєвого права; – показати на карті території підлеглі Русі-Україні напр. X – у першій половині XI ст.; – схарактеризувати соціальне та господарське життя Русі-України наприкінці X – у першій половині XI ст., правове становище різних верств, діяльність Володимира Святославовича та Ярослава Володимировича, зіставити (за напрямами) і порівняти з діяльністю перших руських князів/княгині; – визначити причини та наслідки впровадження християнства як державної релігії Русі-України; – розпізнавати і характеризувати пам’ятки культури Русі-України першої половини ХІ ст. |
|
|
Русь-Україна за Ярослава Мудрого. «Руська правда». Суспільний устрій. Влада князя Практична робота:схарактеризувати « Руську Правду» Ярослава Мудрого на основі витягів із правової пам*ятки. |
||
|
|
Практична робота: уявна подорож Київською Руссю за часів правління Володимира Великого та Ярослава Мудрого |
||
|
|
Повсякденне життя. Господарство. Практична робота: зіставити (за доступними текстовими джерелами) світосприйняття, господарство (економіку), структуру та політичний устрій руського суспільства в період становлення (ІХ – перша половина Х ст.) і розквіту (кінець Х – перша половина ХІ ст.) Київської держави |
||
11.
|
|
Міста. Ремесла. Торгівля.
|
||
12. |
|
Релігійне життя. Культура. Практична робота: визначити ( за доступними джерелами)роль і вплив християнської релігії і церкви на життя руського суспільства. |
||
13. |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
||
РОЗДІЛ 3. РУСЬ-УКРАЇНА у другій половині XI – першій половині XIII ст |
||||
14. |
|
Поліцентричність руської державності в другій половині XI – першій половині XIII ст. Вишгородський, Любецький з’їзди князів та їхні рішення. Правління Володимира Мономаха. Практична робота: внести в синхронізовану хронологічну таблицю відомості про Любецький з’їзд князів, правління спадкоємців Ярослава Мудрого (Володимира Мономаха та ін.), першу писемну згадку назви «Україна», зведення Успенського собору Києво-Печерської лаври, інші (на розсуд учителя) |
- Спілкування державною мовою - Соціальна та громадянська - Математична - Інформаційна -Загальнокультурна |
Знати: – дати Вишгородського, Любецького з’їздів князів, періоди правління Володимира Всеволодовича (Мономаха), Мстислава Володимировича (Великого), дату першої писемної згадки назви «Україна» та версії її значення; – територіальні межі Київського, Переяславського, Чернігівського, князівств у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст., а також половецьких земель. Розуміти: – передумови, причини, сутність поліцентричності Русі-України; – правління наступників Ярослава Володимировича (Мудрого) як процес усамостійнення адміністративно-територіальних утворень («земель»), де загосподарювали представники Мономаховичів, Ольговичів, Ростиславовичів та ін.; – існування відмінностей між елітарною (княжодружинною) культурою Русі, яка тяжіла до цілісності, та народною культурою, яка була просякнута племінними відмінностями. Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності основні відомості про події Київського, Чернігівського, Переяславського князівств у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.; – показати на карті зміни територіальних меж Київського, Переяславського, Чернігівського, князівств у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.; – схарактеризувати розвиток соціальних відносин, господарства та культури Русі-України у другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст.; – розпізнавати та характеризувати пам’ятки культури Русі-України другої половини ХІ – першої половини ХІІІ ст.; – схарактеризувати діяльність та укласти історичні портрети таких князів, як Володимир Всеволодович (Мономах), Мстислав Володимирович (Великий), Володимир Глібович, Ігор Святославович (новгород-сіверський). |
15. |
|
Київське, Переяславське та Чернігівське князівства в середині XII – першій половині XIIІ ст. Політичне і соціально-економічне життя (оглядово). Практична робота: позначити на контурній карті й надписати території князівств часів роздробленості Київської держави (Русі-України) та половецькі землі |
||
16. |
|
Культура Русі-України в другій половині ХІ – першій половині ХІІІ ст. |
||
17. |
|
Кочові народи степів України Х–ХІІІ ст. Крим у складі Візантійської імперії (оглядово). Практична робота: визначити (за «Повчанням дітям», «Словом о полку Ігоревім» та іншими доступними джерелами) характерні для Володимира Мономаха, Ярослава Осмомисла, Ігоря Святославовича (на вибір учня) вчинки і риси характеру, а також ставлення до цього князя його сучасників; висловити та обґрунтувати власну думку про цього князя |
||
18. |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
||
Розділ 4. ГАЛИЦЬКО-ВОЛИНСЬКЕ КНЯЗІВСТВО («ДЕРЖАВА РОМАНОВИЧІВ») кінця ХІІ – середини ХІІІ ст. КОРОЛІВСТВО РУСЬКЕ середини ХІІІ–XIV ст. |
||||
19. |
|
Галицьке та Волинське князівства в ХІІ ст. Утворення Галицько-Волинського князівства («держави Романовичів»). |
- Спілкування державною мовою - Соціальна та громадянська - Математична - Інформаційна -Загальнокультурна |
Знати: – час утворення Галицько-Волинського князівства («держави Романовичів»), монгольської навали на Русь-Україну, утвердження королівства Руського; дати битви обабіч річки Калка, коронування Данила Романовича; – умовні територіальні межі Галицького й Волинського князівства («держави Романовичів»), королівства Руського та сусідніх держав, напрямки походів монголів на Русь-Україну. Розуміти: – поняття «баскак», «королівство», «хан», «ярлик»; – особливості підпорядкування окремих руських князівств Монгольській імперії (Золотій Орді); – передумови посилення культурних впливів країн Центральної Європи на терени Галицько-Волинського князівства («держави Романовичів»), королівства Руського; – особливості політичного устрою, господарського розвитку і культури русько-українського суспільства як визначальних умов збереження його самобутності під час монгольського завоювання. Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про Волинське і Галицьке князівства, їх об’єднання під владою Романа Мстиславовича; походи монголів на Русь-Україну, події у королівстві Руському; – показати на карті територіальні межі Галицького й Волинського князівства («держави Романовичів»), королівства Руського та сусідніх держав, напрямки монгольських походів на Русь-Україну в 1239–1242 рр.; – схарактеризувати внутрішню та зовнішню діяльність князя/короля Данила; – встановити історичне значення коронування Данила Романовича, причини припинення існування королівства Руського; – розпізнавати та характеризувати пам’ятки культури Галицько-Волинського князівства («держави Романовичів»), королівства Руського; – схарактеризувати діяльність правителів Галицького й Волинського князівств («держави Романовичів»), королівства Руського, таких як Ярослав Осмомисл, Роман Мстиславович, Лев І Данилович, Юрій І Львович. |
20. |
|
Походи монголів на Русь. Особливості підпорядкування Галицько-Волинського князівства («держави Романовичів») та інших князівств Русі-України Монгольській імперії (Золотій Орді). Спроби організації антимонгольської коаліції. |
||
21. |
|
Відновлення влади Романовичів на Волині та в Галичині. Коронування Данила Романовича. |
||
22. |
|
Король Данило – будівничий Галицько-Волинської держави. Практична робота: підготувати та представити історичний портрет короля Данила / іншого князя з династії Романовичів (на вибір учня) |
||
23. |
|
Королівство Руське за наступників короля Данила. «Вигасання» династії Романовичів та боротьба претендентів на її спадщину. |
||
24. |
|
Релігійне життя. Культура Галицько-Волинського князівства («держави Романовичів»), королівства Руського. Практична робота: виявити (за доступними візуальними і текстовими джерелами) свідчення впливу західноєвропейських культур на повсякденне життя і розвиток мистецтв у Королівстві Руському |
||
25. |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
||
РОЗДІЛ 5. РУСЬКІ ЗЕМЛІ У СКЛАДІ СУСІДНІХ ДЕРЖАВ (середина XIV – початок XVІ ст.). КРИМСЬКЕ ХАНСТВО |
||||
26. |
|
Інкорпорація руських земель до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Польського королівства та інших держав. |
- Спілкування державною мовою - Соціальна та громадянська - Математична - Інформаційна -Загальнокультурна |
Знати: – час входження руських земель до складу різних держав, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії; дати битви біля річки Сині Води, Кревської, Городельської уній, Луцького з’їзду князів; – території русько-українських земель у складі різних держав; – соціальний склад населення русько-українських земель. Розуміти: – поняття «еліта», «магдебурзьке право», «магнат», «персональна унія», «самоврядування», «султан», «унія», «шляхта»; – інкорпорацію (включення) руських земель до складу сусідніх держав як династичне успадкування та/або територіальні здобутки; – особливості: 1) державних устроїв Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Польського королівства; 2) становища руських земель у складі різних держав; – процес формування уявлень про окремішність русько-української спільноти; – специфіку станової держави та роль у ній шляхти; – вплив європейських країн на культуру населення русько-українських земель; – передумови утворення незалежного Кримського ханства і встановлення над ним протекторату Османської імперії. Уміти: – розташувати в хронологічній послідовності відомості про входження руських земель до складу сусідніх держав, утворення Кримського ханства і його підпорядкування Османській імперії; – показати на карті русько-українські землі у складі сусідніх держав; територію Кримського ханства; місця подій, що визначали процес інкорпорації князівств південно-західної Русі в XІV – XV ст. до складу сусідніх держав; – визначати впливи Кревської та Городельської уній на формування української політичної еліти у Великому князівстві Литовському, Руському і Жемайтійському, Польському королівстві; особливості господарського і культурного розвитку, зокрема розвитку міст із магдебурзьким правом; організації влади та суспільних відносин в руських землях, що входили до складу Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Польського королівства; – схарактеризувати політичний устрій, господарство та культуру Кримського ханства, повсякденне життя його населення (знаті й простолюдинів, кочовиків і осілого люду); – розпізнавати та характеризувати пам’ятки культури русько-українського та кримсько-татарського народів XІV – XV ст.; – укласти історичні портрети князів Ольгерда, Вітовта, Свидригайла, Костянтина Івановича Острозького, розповісти про наукову діяльність Юрія Котермака (Дрогобича). |
27. |
|
Кревська, Городельська унії та їх вплив на руську політичну еліту. |
||
28. |
|
Русь як окремий регіон у Польському королівстві. Луцький з’їзд монархів. Руські землі в суперництві Польщі та Литви. Київське князівство та його ліквідація. |
||
29. |
|
Особливості державних устроїв Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського, Польського королівства. |
||
30. |
|
Формування шляхетського стану. Привілеї для шляхти в Польському королівстві та привілей великого князя Казимира ІV 1447 р. для землевласників Великого князівства Литовського, Руського і Жемайтійського. Права шляхти та її роль в суспільному житті. |
||
31. |
|
Суспільне і церковне життя на теренах України в XІV–XV ст. Сільське господарство. Ремесла і торгівля. Міста, магдебурзьке право. Практична робота: порівняти (за відомостями з наданих учителем джерел) правовий статус і повсякденне життя на теренах України в XІV–XV ст. представників різних станів, верств і етносів |
||
32. |
|
Релігійне життя. Культура населення русько-українських земель як система цінностей. Пам’ятки культури. |
||
33. |
|
Держава Феодоро в Криму (оглядово). Утворення Кримського ханства. Суспільний устрій та культура ханства. |
||
34. |
|
Узагальнення. Тематичне оцінювання |
||
УЗАГАЛЬНЕННЯ ДО КУРСУ. ІСТОРІЯ РУСІ-УКРАЇНИ В КОНТЕКСТІ ЕПОХИ СЕРЕДНІХ ВІКІВ |
||||
35. |
|
Здобутки середньовічного русько-українського суспільства. Особливості суспільного життя Русі-України. Внесок Русі-України у формування європейської цивілізації. |
- Спілкування державною мовою - Соціальна та громадянська - Математична - Інформаційна
|
Розуміти: – взаємопов’язаність і взаємозалежність процесів господарського, соціального, політичного і культурного життя русько-українського, візантійського і європейських суспільств. Уміти: – встановити цивілізаційні здобутки русько-українського суспільства в Середньовіччі; – визначити внесок русько-українського суспільства ІХ–ХV ст. в загальноєвропейську культурну спадщину; – охарактеризувати європейські впливи на культуру русько-українських земель; – порівняти процеси і явища європейської та української історії Середньовіччя; – розкрити особливості українського середньовіччя (порівняно з історією тогочасної Візантії та Західної Європи). |
Схвалено педагогічною радою
Глиницького ЗЗСО І – ІІІ ст.
Протокол № від