Тип гри: неімітаційна
Підтип гри: одновекторна умовна
Тема уроку : суспільний устрій. Влада князя. Повсякденне життя.
Етап уроку: закріплення знань по вивченій темі
Мета ( очікувані результати):
- Знати, що таке вотчина та хто нею володів; хто такі бояри; хто належав до вільного населення міст і сіл; як називали залежні та напівзалежні категорії населення; як називали людей різних станів.
- Розуміти, які державні функції виконував князь; чи була Русь- Україна централізованою монархією; відмінні риси у побуті, харчуванні, зовнішньому вигляді бідних та заможних людей.
- Уміти характеризувати господарське та суспільне життя населення Русі- України в 10 - першій половині 11 ст.; порівнювати спосіб життя різних суспільних верств населення.
Специфічна мета: навчити учнів працювати в команді; швидко реагувати на почуте поставлене запитання; уважно слухати; працювати на результат групи.
Задум : наприкінці уроку ( закріплення), після вивчення нового матеріалу, учні грають гру під назвою « Історична естафета», під час якої вони відповідають на питання ведучого( роль ведучого може виконувати і вчитель). На останню парту вчитель дає аркуш паперу ( можна декілька аркушів ) учневі, той, написавши відповідь на питання, передає однокласнику, який сидить за партою перед ним. Аркуш передається наперед до тих пір, поки не закінчиться гра. Переможе та група( ряд) , яка перша правильно відповість на всі запитання. Питання ( в порядку поступовості) ведучий
виводить на екран мультимедійної дошки.
Обладнання : підручник « Історія України» 7 клас. Автори: Г. М. Хлібовська, О. В. Наумчук, М. Є. Крижановська, О. І. Бурнейко. Видавництво Тернопіль: Астон 2020.
Ілюстрований матеріал: фото терему, оселі ( Київ. Поділля. 11-12 ст. Реконструкція), одягу, який носили русичі.
Мультимедійна дошка, проектор, комп’ютер.
Підсумкова таблиця гри.
Підготовчий етап:
Ознайомлення учнів з правилами гри;
Вчитель ділить клас на групи ( кількість груп залежить від рядів парт у класі);
Обирає ведучого та двох експертів, які слідкуватимуть за грою та підводитимуть її підсумок . Експерти повинні мати правильні відповіді, тому вони, методом випереджаючого навчання, мають ознайомитись із новим матеріалом ( вчитель може дати готові відповіді).
Правила гри :
Брати активну участь;
не підказувати один одному;
аркуш паперу передавати послідовно учневі на передню парту;
відповідь має бути письмова, лаконічна, навіть, одним словом( де це потрібно);
якщо учень не знає відповіді, передає аркуш паперу наступному ( наперед) учневі
Перебіг гри :
Після вивчення нового матеріалу, вчитель пропонує учням пограти гру на закріплення знань. Він дає аркуш паперу учневі, який сидить за останньою партою, а ведучий зачитує питання і виводить його на екран мультимедійної дошки. Учень відповідає на питання і передає аркуш паперу учневі, який сидить за партою, перед ним.
Запитання для гри:
- Що ви бачите на фото?
- Який будівельний матеріал використовували?
- Хто мешкав в такій садибі?
- Що зображено на фото?
- Який одяг носили бідні, а який заможні руси?
Каші, овочі, ягоди ....
Підсумок гри
Експерти підводять підсумок гри та заповнюють підсумкову таблицю за такими колонками : номер питання, зміст питання, бал. Визначають переможця, тобто яка група перемогла.
Вчитель підводить підсумок цілого уроку та гри.
Методичні рекомендації :
- Гру доречно проводити на закріплення матеріалу;
- Групу можна поділити за жеребкуванням і посадити в ряди, але щоб кількість учнів в рядах була однакова;
- Можна використати невеликі відео ( відеопитання), наприклад одяг, який носили руси із музею ( під відкритим небом) Київська Русь, що на Київщині;
- Час гри – до 5 ( 7) хв.