Календарно - тематичне планування з правознавства 10 клас ( профільний рівень)

Про матеріал
Календарне планування розроблено згідно навчальної програми, є практичні заняття, розподіл уроків, очікувані результати
Перегляд файлу

Календарно – тематичне планування.

ПРАВОЗНАВСТВО

10 клас

3 години на тиждень, 105 годин

 (профільний рівень)

 

10 КЛАС

 

 

Блок 1. ОСНОВИ ТЕОРІЇ ДЕРЖАВИ І ПРАВА

Дата

уроку

Скори-

гована

 

Тема 

 

Очікувані  результати  навчально - пізнавальної  діяльності  учнів

Зміст навчального матеріалу

 

 

Вступ

 

 

Вступ

Учень/учениця:

дає загальну характеристику предмета, визначає його мету, завдання та структуру;

пояснює як працювати над матеріалом на уроках та вдома, як користуватися підручником та правовими актами;

висловлює власні очікування щодо вивчення предмета.

1.Поняття, мета, завдання й структура профільного предмета «Правознавство». Забезпечення предмета (програма, підручник, правові акти). Особливості роботи на уроках та вдома.

 

 

 

Розділ 1. Держава

 

 

Тема 1. Виникнення держави і права

Учень/учениця:

називає основні ознаки влади і суспільства у додержавний період, причини виникнення держави і права, історичні типи держав, інститути врегулювання суспільних відносин у додержавний період;

застосовує поняття та терміни: суспільство, влада;

характеризує й порівнює основні теорії походження держави і права;

оцінює значення виникнення держави як соціального та політико-правового інституту.

2.Влада і суспільство у додержавний період. Причини виникнення держави і права.

 

3.Теорії походження держави і права. Історичні типи держав і цивілізаційний підхід.

 

 

 

Тема 2. Поняття, ознаки, сутність держави

Учень/учениця:

називає основні ознаки держави, види функцій держави;

застосовує поняття та терміни: держава, суверенітет, функції держави, правова держава, громадянське суспільство;

описує форми реалізації та методи здійснення функцій держави;

визначає соціальну сутність держави;

характеризує правову державу;

оцінює шляхи формування правової держави в Україні.

4.Поняття та ознаки держави. Сутність держави. Суверенітет та його види.

 

5.Поняття та види функцій держави.

Правова держава. Громадянське суспільство.

 

 

 

Тема 3. Державний лад

Учень/учениця:

називає види форм правління, територіального устрою, політичного режиму;

застосовує поняття та терміни: державний лад, монархія, республіка, унітарна держава, федерація, імперія, конфедерація, тоталітаризм, авторитаризм, метрополія, колонія;

описує форми державного правління, територіального устрою, політичного режиму;

порівнює федерацію й конфедерацію, демократичний та недемократичний державно-правові режими;

характеризує демократичну державу;

оцінює демократію як загальнолюдську цінність.

6.Поняття державного ладу.

Форма державного правління. Монархія та її види. Республіка та її види.

 

7.Форма державного (територіального) устрою. Унітарна держава. Автономія. Складна держава. Федерація та її види. Імперія (метрополія, колонія). Конфедерація.

 

8.Форма державно-політичного режиму. Демократичний політичний режим. Недемократичний політичний режим.

9.Практичне заняття: Порівняльна характеристика  державного ладу зарубіжних країн.

 

 

 

Тема 4. Народовладдя

 

Учень/учениця:

називає  форми демократії, види виборів, види виборчих систем, види референдумів

застосовує поняття та терміни: народовладдя, вибори, виборче право, референдум, абсентеїзм;

розрізняє активне і пасивне виборче право;

описує виборчий процес та його стадії; порядок призначення та проведення референдумів;

порівнює мажоритарну та пропорційну виборчі системи;

характеризує принципи виборчого права, види виборів та референдумів;

висловлює судження щодо народного волевиявлення як основного принципу демократії.

 

10.Поняття народовладдя та народного волевиявлення. Безпосередня та представницька демократії.

 11.Поняття і види виборів. Виборче право. Активне і пасивне виборче право.

12.Принципи виборчого права. Абсентеїзм. Виборчі цензи. Прямі та непрямі вибори.

Поняття та види виборчих систем. Мажоритарна виборча система та її види. Пропорційна виборча система та її види. Змішана виборча система та її види. Імперативний мандат. Вільний мандат.

13.Види виборів за територією, за об’єктом, за часом проведення, за правовими наслідками.

Виборчий процес. Одномандатний та багатомандатний виборчі округи.

Поняття і види референдумів. Плебісцит. Порядок призначення та проведення референдуму.

 

 

Тема 5. Органи державної влади та місцеве

самоврядування

Учень/учениця:

називає  органи законодавчої, виконавчої, судової влади, правоохоронні органи, органи місцевого самоврядування;

застосовує поняття та терміни: державний апарат, державний орган, парламент, уряд, суд, місцеве самоврядування, імпічмент;

описує ознаки державного органу, основні завдання органів законодавчої, виконавчої та судової влади, конституційного суду, місцевого самоврядування; правоохоронні органи та їх завдання; повноваження суддів, суду присяжних;

пояснює, що таке юрисдикція судів;

розрізняє апеляцію і касацію;

характеризує й порівнює органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування; моделі місцевого самоврядування.

14.Державна влада та її ознаки. Державний апарат.

Державний орган. Класифікація органів держави.

15.Законодавча влада: поняття, завдання. Парламент. Бікамералізм.  

Інститут президентства: поняття, завдання. Процедура імпічменту.

16.Виконавча влада: поняття, завдання.  Органи виконавчої влади. Центральні органи виконавчої влади.

17.Місцеве самоврядування (місцеве самоуправління). Моделі місцевого самоврядування.

18.Судова влада: поняття, завдання. Суд. Юрисдикція судів. Інстанція суду. Спеціалізація суду. Суд присяжних. Апеляція. Касація.

Правоохоронні органи: поняття,  основні напрямки діяльності.

 

 

Тема 6. Держава, особа, суспільство

 Учень/учениця:

називає підстави набуття і припинення громадянства;

застосовує поняття та терміни: людина, індивід, особа, громадянство, іноземець, апатрид, біпатрид;

порівнює правовий статус громадянина, іноземця, особи без громадянства;

розрізняє фізичну і юридичну особу;

характеризує співвідношення держави, особи, суспільства.

19.Співвідношення держави, особи, суспільства. Людина. Індивід. Особа.

20.Фізична особа. Юридична особа.

21.Громадянство: поняття, підстави набуття і припинення.

Іноземці, апатриди, біпатриди.

22.Практичне  заняття: Громадянство.

                                               23.Повторення й узагальнення

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ 2. Право

 

 

Тема 1. Право як особливий вид соціальних норм

 

Учень/учениця:

називає ознаки та види соціальних норм, основні ознаки права;

застосовує поняття та терміни: соціальні норми, право, функції права;

описує види соціальних норм, принципи права;

характеризує право як особливий вид соціальних норм;

порівнює об’єктивне і суб’єктивне право;

визначає способи реалізації норм права;

оцінює право як один із ефективних способів суспільного упорядкування.

24.Система соціальних норм. Місце і роль права в цій системі.

25.Поняття права. Ознаки права. Об’єктивне та суб’єктивне право.

Функції права та їх види.

26.Гуманістичні принципи права (справедливості, рівності, свободи, гуманізму). Загальні принципи права (пропорційності, правової визначеності, розумності, добросовісності, субсидіарності).

Реалізація норм права.

 

 

 

Тема 2. Система права

Учень/учениця:

називає  види правових систем і правових сімей, елементи системи права;

застосовує поняття та терміни: норма права, правовий інститут, галузь права, система права;

описує структуру правової норми, види правових норм, правові сім’ї;

характеризує предмет і метод правового регулювання; основні галузі права України;

порівнює публічне і приватне право.

27.Поняття системи права як внутрішньої його організації. Правова система і правові сім’ї.

28.Норма права та її структура. Види правових норм.

29.Поняття предмету і методу правового регулювання. Правовий інститут та його види.

Галузь права. Публічне право. Приватне право.

 

 

Тема 3. Форми права. Джерела права

Учень/учениця:

називає форми права; види нормативно-правових актів;

застосовує поняття та терміни: правовий звичай, нормативно-правовий акт, нормативний договір, міжнародний договір, правовий прецедент;

порівнює нормативно-правовий акт і нормативно-правовий договір; правовий прецедент і правовий звичай;

характеризує джерела права.

30.Форми права. Джерела права.

Правовий звичай. Релігійно-правові норми. Правовий прецедент.

31.Нормативний договір. Нормативно-правовий акт. Міжнародно-правовий акт. Міжнародний договір.

32.Практичне заняття: Норми права.

 

 

 

 

 

Тема 4. Законодавство

 

Учень/учениця:

називає види нормативно-правових актів; види законів та підзаконних нормативно-правових актів;

застосовує поняття та терміни: законодавство, закон, підзаконний нормативно-правовий акт, конституція;

описує структуру законодавства; ознаки конституції;

розрізняє право і законодавство;

порівнює закон і підзаконний нормативно-правовий акт; нормативно-правовий акт та індивідуальний акт.

33.Поняття законодавства. Право і законодавство. Система законодавства. Структура законодавства та її види. Нормативний припис. Індивідуальний припис. Нормативний інститут. Галузь законодавства.

34.Види нормативних актів. Дія нормативних актів у часі, просторі та щодо кола осіб. Індивідуальний акт.

35.Закон: поняття та види. Конституція: ознаки та види.  Підзаконні нормативно-правові акти та їх види. Акти органів місцевого самоврядування. Локально-правові акти.

 

 

Тема 5. Правотворення. Систематизація законодавства

 

Учень/учениця:

називає види реалізації норм права; види систематизації законодавства;

застосовує поняття та терміни: правозастосування, тлумачення норм права; інкорпорація, кодифікація, консолідація;

описує способи тлумачення правових норм;

характеризує етапи правотворчої діяльності;

порівнює інкорпорацію і кодифікацію.

36.Правотворчість як процес організації права. Етапи правотворчої діяльності.

37.Правозастосування. Правозастосовний акт. Тлумачення норм права. Способи тлумачення правових норм.

38.Поняття систематизації законодавства. Інкорпорація та її види. Консолідація. Кодифікація та її види. Кодекси, статути та положення.

39.Практичне заняття: Види систематизації правових актів.

 

 

 

 

 

Тема 6.

Правовідносини

 

Учень/учениця:

називає ознаки правовідносин;

застосовує поняття та терміни: правовідносини, юридичні факти, правосуб’єктність, правоздатність, дієздатність, деліктоздатність;

описує структуру правовідносин, види юридичних фактів;

характеризує суб’єкти і об’єкти правовідносин; зміст правовідносин;

порівнює правосуб’єктність фізичних та юридичних осіб;

застосовує знання з теми для розв'язання правових ситуацій.

40.Поняття та ознаки правовідносин. Види правовід-носин. Структура правовідносин. Суб’єкти правовідносин. Об’єкти правовідносин. Зміст правовідносин.

41.Юридичні факти та їх види.

Правосуб'єктність. Правоздатність. Дієздатність. Деліктоздатність.

42.Повторення й узагальнення

 

 

Тема 7. Правомірна поведінка і правопорушення

 

Учень/учениця:

називає ознаки правомірної поведінки; ознаки правопорушення; види правопорушень;

застосовує поняття та терміни: правопорушення, вина та підкріплює прикладами;

описує суспільно корисну і суспільно шкідливу поведінку;

розрізняє правомірну, протиправну й індиферентну до права поведінку;

характеризує форми вини, склад правопорушення;

застосовує знання з теми для розв'язання правових ситуацій.

43.Поняття поведінки. Суспільно корисна і суспільно шкідлива поведінка.

44.Правова поведінка, її види. Правомірна поведінка. Протиправна поведінка.

45.Поняття, ознаки правопору-шення. Склад правопорушення. Вина. Прямий та непрямий умисел. Необережність. Мотив, мета правопорушення.

 

 

 

Тема 8. Юридична відповідальність

 

Учень/учениця:

називає принципи і функції юридичної відповідальності; види юридичної відповідальності; обставини, що виключають юридичну відповідальність;

застосовує поняття та терміни: юридична відповідальність, презумпція невинуватості;

описує види юридичної відповідальності та підкріплює прикладами;

розрізняє перспективну і ретроспективну відповідальність;

характеризує цілі юридичної відповідальності; підстави юридичної відповідальності;

оцінює  особливий характер юридичної відповідальності;

застосовує знання з теми для розв'язання правових ситуацій.

46.Відповідальність особи: перспективна і ретроспективна.

Поняття, підстави, принципи, цілі й функції юридичної відповідальності.

47.Види юридичної відповідаль-ності.

48.Обставини, що виключають юридичну відповідальність. Презумпція невинуватості.

49.Практичні заняття: Розв'язання правових ситуацій.

 

 

 

 

 

Тема 9. Законність і правопорядок

Учень/учениця:

називає ознаки правопорядку;

застосовує поняття та терміни: законність, публічний порядок, правопорядок;

описує гарантії законності;

характеризує зв'язок між законністю і правопорядком.

50.Поняття законності. Суспільний порядок. Публічний порядок.

51.Правопорядок. Гарантії законності.

 

 

Тема 10. Правосвідомість

 

Учень/учениця:

застосовує поняття та терміни: правова ідеологія, правова психологія, правова культура;

розрізняє правову ідеологію і правову психологію;

описує структуру правосвідомості;

висловлює судження щодо умов формування правової культури особи.

52.Правосвідомість. Правова ідеологія. Правова психологія. Правова культура.

53.Повторення й узагальнення

 

 

 

 

 

Розділ 1. Конституційне право України

 

 

Тема 1. Поняття конституційного права України

Учень/учениця:

називає предмет галузі, суб’єкти конституційно-правових відносин, метод конституційно-правового регулювання, джерела конституційного права;

застосовує поняття та терміни: конституція, правонаступництво; описує структуру Конституції України;

аналізує Декларацію про державний суверенітет України та Акт проголошення незалежності України;

оцінює Конституцію як Основний Закон держави.

54.Загальна характеристика конституційного права України. Предмет, метод і джерела конституційного права.

55.Конституційно-правові відно-сини та їх види. Суб’єкти конституційно-правових відносин. Конституційно-правові норми та їх особливості.

56.Загальна характеристика Конституції України. Декларація про державний суверенітет України. Акт проголошення незалежності України. Правонаступництво України.

 

 

Тема 2. Загальні засади конституційного ладу України

Учень/учениця:

застосовує поняття та терміни: державні символи, державна мова, національні меншини;

описує форму правління, територіального устрою та політичного режиму України, державні символи України;

визначає статус державної мови.

57.Форма правління, форма територіального устрою та політичного режиму України.

58.Національні меншини. Законодавство про мови.

59.Державна символіка. Державний Прапор. Державний Герб. Державний Гімн.

 

 

Тема 3. Громадянство України

Учень/учениця:

називає умови прийняття до громадянства України; органи, що вирішують питання громадянства;

застосовує поняття та терміни: громадянство, громадянин, іноземець, особа без громадянства;

описує підстави набуття і припинення громадянства України;

порівнює вихід з громадянства і втрату громадянства; прийняття до громадянства та поновлення у громадянстві;

оцінює значення права на громадянство.

60.Поняття громадянства. Підстави набуття громадянства України. Умови прийняття до громадянства. Підстави припинення громадянства України. Органи, що вирішують питання громадянства.

 

 

 

Тема 4. Міжнародне право прав людини

Учень/учениця:

описує історію розвитку міжнародного права прав людини, теорію поколінь прав людини, нормативні документи, що закріплюють права людини, міжнародний моніторинг здійснення та забезпечення прав людини, систему міжнародного захисту прав людини;

характеризує міжнародні стандарти прав людини;    міжамериканську та європейську системи захисту прав людини та підкріплює прикладами;

оцінює значення для особи існування системи міжнародного захисту прав людини.

61.Історія розвитку міжнародного права прав людини. Міжнародні стандарти у галузі прав людини: поняття, акти, що їх закріплюють.

62.Основоположні права та свободи людини. Покоління прав людини.

Гарантії та механізми захисту прав і свобод людини: поняття і види.

63.Міжнародні документи з прав людини.Загальна декларація прав людини. Міжнародні договори з прав людини.

64.Системи захисту прав людини.Міжамериканська та європейська системи захисту прав людини. Міжнародний моніторинг здійснення та забезпечення прав людини. Система міжнародного захисту прав людини.

65. Повторення й узагальнення

 

 

Тема 5. Права, свободи та обов’язки людини і громадянина

Учень/учениця:

застосовує поняття та терміни: основоположні права і свободи людини; обов’язки громадян України; правовий статус та підкріплює прикладами;

описує види прав і свобод людини та громадянина, правовий статус іноземців, біженців, тимчасово переміщених осіб, порядок проходження військової служби;

аналізує статті Розділу ІІ Конституції України;

визначає права і свободи людини і громадянина в умовах надзвичайного і воєнного станів;

характеризує особисті, політичні, економічні, соціальні й культурні права і свободи людини і громадянина;

оцінює права і свободи людини як загальнолюдську цінність.

 

66.Поняття конституційних прав і свобод людини і громадянина. Гарантії конституційних прав і свобод. Омбудсмен.

67.Особисті (громадянські) права і свободи. Право на свободу світогляду і віросповідання.

68.Політичні права і свободи. Право на свободу об’єднання у політичні партії і громадські організації.

69.Економічні права і свободи. Соціальні права і свободи.

Культурні (духовні) права і свободи. Право на освіту.

70.Конституційні обов’язки громадян України.

Військовий обов’язок громадян. Військова служба. Альтернативна (невійськова служба).

71.Права і обов’язки громадян в умовах надзвичайного та воєнного станів. Правовий статус іноземців, біженців та тимчасово переміщених осіб в Україні.

Забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб.

72. Практичне заняття: Міжнародні гарантії прав людини на свободу світогляду та віросповідання.

73. Практичне заняття:  Міжнародні гарантії прав людини на мир, здоров’я та безпечне довкілля.

 74. Практичне заняття:  Міжнародні гарантії прав дитини.

75. Практичне заняття:  Застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Обов'язковість  практики Європейського суду з прав людини в Україні.

76.Практичне заняття:  Запобігання та протидія корупції у сфері прав людини.

 

 

 

 

 

Тема 6. Народовладдя в Україні

Учень/учениця:

називає види референдумів, види виборчих систем, види виборів, суб’єктів виборчого процесу;

застосовує поняття та терміни: референдум, вибори;

описує процедуру призначення/ проголошення референдуму; виборчий процес;

порівнює види виборчих систем;

аналізує статті Розділу ІІІ Конституції України; положення виборчого законодавства;

оцінює вибори як форму прямої демократії.

77.Народне волевиявлення.

Референдум: види, порядок призначення (проголошення) та проведення.

78.Загальна характеристика виборчої системи України. Види виборчих систем.

Види виборів в Україні та особливості їх проведення.

 

 

Тема 7. Законодавча влада України

Учень/учениця:

називає повноваження Верховної Ради України;

застосовує поняття та терміни: законодавчий процес, парламентський контроль;

описує статус, структуру, порядок роботи Верховної Ради України; стадії законодавчого процесу; процедуру виборів народних депутатів України;

аналізує статті Розділу ІV Конституції України;

характеризує правовий статус народного депутата України.

79.Верховна Рада України: правовий статус, повноваження та структура.

Порядок роботи Верховної Ради України. Регламент Верховної Ради України.

80.Правовий статус народних депутатів.

81.Законодавчий процес та його стадії. Поняття парламентського контролю: види та суб'єкти здійснення.

 

 

Тема 8. Президент України

Учень/учениця:

називає вимоги до кандидата на пост Президента України; підстави дострокового припинення повноважень Президента України; нормативно-правові акти Президента України;

застосовує поняття Президент України; описує правовий статус Президента України; повноваження Президента України; процедуру імпічменту;

аналізує статті Розділу V Конституції України.

82.Президент України: правовий статус і повноваження.

Нормативно-правові акти Президента України.

83.Припинення повноважень Президента України. Усунення з поста в порядку імпічменту.

84.Рада національної безпеки і  оборони України.

85. Повторення й узагальнення

 

 

Тема 9. Виконавча влада України

Учень/учениця:

називає склад Кабінету Міністрів України; центральні і місцеві органи виконавчої влади;

застосовує поняття та терміни: Кабінет міністрів України; Прем’єр - Міністр України; міністерство; місцеві державні адміністрації;

описує правовий статус Кабінету Міністрів України; процедуру призначення Прем’єр-Міністра України; підстави припинення повноважень Кабінету Міністрів України;

аналізує статті Розділу VІ Конституції України;

характеризує повноваження Кабінету Міністрів України; повноваження місцевих органів виконавчої влади.

87.Кабінет Міністрів України: склад, порядок призначення, повноваження. Повноваження Прем’єр-Міністра.

88.Центральні органи виконавчої влади.

89.Місцеві органи виконавчої влади.

 

 

 

Тема 10. Місцеве самоврядування в Україні

Учень/учениця:

називає органи місцевого самоврядування в Україні;

застосовує поняття та терміни:

місцеве самоврядування, територіальна громада; сільська, селищна, міська рада;  сільський, селищний, міський голова; староста; органи самоорганізації населення;

описує повноваження органів місцевого самоврядування; процедуру виборів органів місцевого самоврядування;

характеризує правовий статус депутатів місцевих рад, сільського, селищного, міського голови та старости;

оцінює значення місцевого самоврядування в Україні.

90.Поняття, принципи, система місцевого самоврядування. Органи місцевого самоврядування. Об’єднана територіальна громада.

91.Правовий статус депутатів місцевих рад. Сільський, селищний, міський голова. Староста села, селища. Акти органів місцевого самоврядування.

92.Практичне заняття: Вибори органів місцевого самовряду-вання.

 

 

 

 

 

Тема 11. Судова влада в Україні

Учень/учениця:

називає принципи судоустрою в Україні;

застосовувати поняття та терміни: правосуддя, судоустрій, судочинство;

описує систему судів загальної юрисдикції; повноваження Конституційного Суду України;

аналізує статті Розділів  VІІІ, ХІІ  Конституції України;

розрізняє правосуддя і судочинство; конституційне подання, конституційне звернення і конституційну скаргу;

характеризує статус суддів, засади судочинства;

оцінює роль судової влади в демократичній державі.

93.Правосуддя. Принципи судоустрою в Україні.

94.Конституційний Суд України: формування, склад, повноваження. Конституційне подання, конституційне звернення, конституційна скарга.

95.Система судоустрою: структура, повноваження. Місцеві суди. Апеляційні суди. Вищі спеціалізовані суди.  Верховний Суд. 

96.Загальні положення статусу суддів та присяжних. Кваліфікаційний рівень судді.

Вища рада правосуддя.

97.Практичне  заняття: Правосуддя в Україні.

 

 

Тема 12. Правоохоронні органи України та адвокатура

Учень/учениця:

називає правоохоронні органи України;

застосовує поняття та терміни: прокуратура України, СБУ, Національна поліція України, адвокатура, нотаріат;

описує завдання прокуратури України, СБУ; Національної поліції України, вимоги до адвоката, нотаріальні дії;

аналізує положення законодавства щодо правоохоронних органів.

98.Прокуратура: система та повноваження.

99.Національна поліція України.  Служба безпеки України: завдання, система, обов’язки, права.

100.Адвокатура України. Вимоги до адвоката. Права та обов'язки адвоката. Види адвокатської діяльності.

101.Органи юстиції: завдання та повноваження.

102.Нотаріат. Права та обов'язки нотаріуса. Нотаріальні дії.

103.Практичне заняття: Презумпція невинуватості та забезпечення доведеності вини.

104.Повторення й узагальнення

105.Підсумкове узагальнення.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 вересня 2022
Переглядів
1698
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку